Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 november 2021, 15:43   #141
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het voordeel van de natuur laten te doen is dat het geen moeite kost. Als wat de natuur vanzelf doet geen specifieke problemen stelt, dan is dat toch de weg van de minste moeite he.

"de natuur laten doen" is gewoon een andere manier van zeggen "het U niet aantrekken". Het voordeel van het U niet aan te trekken is dat het geen moeite of resources vraagt, geen extra kost heeft, en geen beslissngen vraagt.
Een paar praktische problemen niet nagelaten. Zo van gaan we de extra doden links of rechts om stapelen.

Laatst gewijzigd door Jan Janssen : 23 november 2021 om 15:44.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2021, 15:49   #142
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Het voordeel van de natuur laten te doen is dat het geen moeite kost. Als wat de natuur vanzelf doet geen specifieke problemen stelt, dan is dat toch de weg van de minste moeite he.

"de natuur laten doen" is gewoon een andere manier van zeggen "het U niet aantrekken". Het voordeel van het U niet aan te trekken is dat het geen moeite of resources vraagt, geen extra kost heeft, en geen beslissngen vraagt.
Maar dat is toch helemaal niet juist? Alleen dingen die niet leven kiezen de weg van de minste moeite. Zoals water of magma in een vulkaanuitbarsting.

Zo gauw er leven is gaat dat altijd enige moeite doen, bijna per definitie. Waarom zou een levend wezen sensoren ontwikkelen om het verschil te weten tussen licht en donker als het zich die moeite kon besparen door gewoon te gaan met de flow? Waarom zouden levende wezens een manier van voortbewegen ontwikkelen als het makkelijker is om gewoon door de stroom of de wind bewogen te worden? Planten zijn super hypocriete anarchisten en dwarsliggers in jouw scenario want ze zetten vaak alles op alles heel hun leve op dezelfde plek te blijven staan maar wel ondertussen de wind gebruiken om zichzelf voort te planten. Hoe koppig kan het leven zijn?

Laatst gewijzigd door discuz : 23 november 2021 om 15:53.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2021, 15:50   #143
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Zo gauw er leven is gaat dat altijd enige moeite doen, bijna per definitie. Waarom zou een levend wezen sensoren ontwikkelen om het verschil te weten tussen licht en donker als het zich die moeite kon besparen door gewoon te gaan met de flow? Waarom zouden levende wezens een manier van voortbewegen ontwikkelen als het makkelijker is om gewoon door de stroom of de wind bewogen te worden?
Ja, maar moeite voor zichzelf en hun eigen problemen. Niet voor een klein groepje "anderen". Dat bedoel ik.

En uiteraard kiezen wij voor het GROOTSTE DEEL de weg van de kleinste moeite, want wij kunnen maar een klein aantal dingen tegelijkertijd "meester zijn". Die dingen die voor ons het meeste belang hebben in onze eigen wereld. Die dus niet verstoren voor die paar prullaria van dat kleine groepje. Dat is veel te veel moeite gevraagd, zonder enig eigen voordeel.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 november 2021 om 15:51.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2021, 15:54   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hier ga je toch wel uit de bocht. Het is volstrekt niet zo dat de gevaccineerden als een troep kinderen de speelplaats opstormen. Het overgroot gedeelte van de mensen van wie ik weet dat ze gevaccineerd zijn blijft zich braafjes aan de opgelegde regels houden. Verleden Zondag ben ik met mijn vrouw naar een diamanten jubileum geweest, iets waar we ons zeer moeilijk konden aan onttrekken. Ik kan u verzekeren dat, alhoewel iedereen van de zeer talrijke genodigden gevaccineerd was, er toch een stricte covid discipline werd gehandhaafd. Controle van het CovidSafeTicket aan de ingang. Er was een combo maar er mocht niet gedanst worden. Bij het verlaten van de tafel was het opzetten van het masker verplicht. Geen collectief gezang. Toch was de sfeer zeer prettig. Tot op heden merk bij mijn vrouw en bij mijzelf nog geen signalen die zouden wijzen op een besmetting.
Hoe oud bent u ook alweer? Wel, dat verklaart veel... Gewoon even een danscafé binnenstappen rond middernacht zal al snel een heel ander beeld opleveren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2021, 15:56   #145
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Ja, maar moeite voor zichzelf en hun eigen problemen. Niet voor een klein groepje "anderen". Dat bedoel ik.
Willen of niet, en of dat de bedoeling is of niet dat maakt helemaal niet uit. Dat beslissen die wezens vaak zelf niet. Dat volgt daar automatisch uit want bijvoorbeeld van plankton kunnen (minder talrijke) grotere dieren profiteren.
Oud 23 november 2021, 15:57   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oudjes zoals ik komen wel nog buiten hoor! Mijn vrouw heeft wat mobiliteitsproblemen. Bijgevolg doe ik alle boodschappen en moet ook regelmatig inspringen voor het bereiden van het eten. Ik kan mij dus niet permitteren om kluizenaar te spelen. Ik probeer de risico’s te beperken. Dus doe ik mijn aankopen in Delhaize zoveel mogelijk op Woensdag kort na de middag. Dan zijn tijdens het schooljaar de kinderen thuis en is er veel minder drukte. Vorig jaar tijdens de lockdown deed ik alle aankopen online en werd het thuis afgeleverd.
Is dat allemaal niet vreemd voor iemand die vindt dat Piot 100% gelijk geeft? Als de vaccinatie er zijn om de patiënt te beschermen, dan ben je als gevaccineerde toch superbeschermd?

Kortom, er klopt iets niet... Wat? Uw gedrag in relatie tot de vaccinatie of Piots stelling? U legt het maar eens uit.
Oud 23 november 2021, 15:58   #147
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Willen of niet, en of dat de bedoeling is of niet dat maakt helemaal niet uit. Dat beslissen die wezens vaak zelf niet..
Maar in deze wel he. Of wil jij zeggen dat 99% van de maatschappij plankton is dat door die paar 1000 IC gangers opgevreten wordt ?
Oud 23 november 2021, 15:59   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Waren we niet allemaal gevaccineerd dan zou het feest gewoon niet zijn kunnen doorgaan. Zo simpel is het.
Had je daar nog niet aan gedacht?
Waarom zou het feest niet kunnen doorgaan? U had allemaal een test kunnen ondergaan, waarmee met zekerheid vastgesteld was dat de toegelaten aanwezigen geen besmetting hadden opgelopen. Wie een CST door vaccinatie heeft gekregen, kan niet uitgaan van die zekerheid.
Oud 23 november 2021, 16:18   #149
Yolanda
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat gaat niet gebeuren.

Lockdown voor iedereen of voor niemand.

Uw redenering volgend moeten we beginnen het onderwijs in lockdown te steken.
Het onderwijs in lockdown ? Ja, want de IC's puilen uit van de schoolkinderen.

Trouwens, hoeveel keer is dat al geprobeerd en nooit een oplossing gebleken ?

Pak beter het probleem aan daar waar het zich stelt : 60+
Yolanda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2021, 16:25   #150
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar dat is toch helemaal niet juist? Alleen dingen die niet leven kiezen de weg van de minste moeite. Zoals water of magma in een vulkaanuitbarsting.

Zo gauw er leven is gaat dat altijd enige moeite doen, bijna per definitie. Waarom zou een levend wezen sensoren ontwikkelen om het verschil te weten tussen licht en donker als het zich die moeite kon besparen door gewoon te gaan met de flow? Waarom zouden levende wezens een manier van voortbewegen ontwikkelen als het makkelijker is om gewoon door de stroom of de wind bewogen te worden? Planten zijn super hypocriete anarchisten en dwarsliggers in jouw scenario want ze zetten vaak alles op alles heel hun leve op dezelfde plek te blijven staan maar wel ondertussen de wind gebruiken om zichzelf voort te planten. Hoe koppig kan het leven zijn?
Ik kies ook de weg van de minste moeite. Waarom het jezelf moeilijk maken als het ook makkelijk kan. Zo weinig mogelijk moeite om zo comfortabel mogelijk te leven, dat is de afweging die gemaakt moet worden. Wel voor de maatschappij is het dus simpel.

Antivaxxers vaccineren is veel meer moeite voor weinig resultaat dan de 60+ers isoleren voor veel meer resultaat.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2021, 16:28   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik kies ook de weg van de minste moeite. Waarom het jezelf moeilijk maken als het ook makkelijk kan. Zo weinig mogelijk moeite om zo comfortabel mogelijk te leven, dat is de afweging die gemaakt moet worden. Wel voor de maatschappij is het dus simpel.

Antivaxxers vaccineren is veel meer moeite voor weinig resultaat dan de 60+ers isoleren voor veel meer resultaat.
Kortom, "ik denk aan mijn eigen gemak." Daar ligt de mythe aan diggelen dat mensen zich laten vaccineren "uit naastenliefde".
Oud 23 november 2021, 16:37   #152
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier ga je toch wel uit de bocht. Het is volstrekt niet zo dat de gevaccineerden als een troep kinderen de speelplaats opstormen. Het overgroot gedeelte van de mensen van wie ik weet dat ze gevaccineerd zijn blijft zich braafjes aan de opgelegde regels houden. Verleden Zondag ben ik met mijn vrouw naar een diamanten jubileum geweest, iets waar we ons zeer moeilijk konden aan onttrekken. Ik kan u verzekeren dat, alhoewel iedereen van de zeer talrijke genodigden gevaccineerd was, er toch een stricte covid discipline werd gehandhaafd. Controle van het CovidSafeTicket aan de ingang. Er was een combo maar er mocht niet gedanst worden. Bij het verlaten van de tafel was het opzetten van het masker verplicht. Geen collectief gezang. Toch was de sfeer zeer prettig. Tot op heden merk bij mijn vrouw en bij mijzelf nog geen signalen die zouden wijzen op een besmetting.
Ga eens een café binnen waar na de match een 50 tal voetbal supporters tegelijkertijd binnen stormen. Of ga eens rond middernacht een studentencafé binnen. Ge weet de wereld is wat groter dan de plaatselijke Delhaize he.
En ge hebt zelfs nog parenclubs die open zijn. Volgens mij springen ze daar wel losjes om met de regels
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2021, 16:39   #153
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kortom, "ik denk aan mijn eigen gemak." Daar ligt de mythe aan diggelen dat mensen zich laten vaccineren "uit naastenliefde".
Mensen die zich opgeven als proefpersoon voor het uittesten van medicijnen of vaccins die mogen zeggen dat ze dat doen uit naastenliefde net als er mensen zijn die bloed geven en plasma.
Ook hier en daar iemand die beenmerg afstaat. Maar een vaccin heb ik altijd genomen om mezelf te beschermen en of dat nu een hepatitis vaccin is of een corona blijft hetzelfde.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2021, 16:45   #154
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Als de emmer overloopt en ge kunt 1/3 van het probleem oplossen, loopt de emmer niet meer over.
Mooi gezegd en nog juist ook !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2021, 16:47   #155
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Maar in deze wel he. Of wil jij zeggen dat 99% van de maatschappij plankton is dat door die paar 1000 IC gangers opgevreten wordt ?
Eigenlijk toch wel een beetje, denk ik. Niet rechtstreeks en niet letterlijk, maar omdat er teveel mensen tegelijk ziek worden bij pieken kunnen de industrieën waarin die 99% werken niet vol gas geven.
Oud 23 november 2021, 16:48   #156
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een heel gefinetuned probleem he. Als ge 7 keer uw emmer nodig hebt, dan moogt ge daar nog een derde uit weg doen, het zal niet helpen.

En als ge maar 3/4 van een emmer nodig had, en ge doet daar 1/3 van weg, dan had ge geen probleem, en hebt ge er nog altijd geen.

Het is enkel in dat uiterst onwaarschijnlijke geval dat "net 1/3 meer" maakt dat de emmer overloopt, en met 1/3 minder, niet. De klasse van epidemische pieken die precies in dat interval vallen, is veel kleiner dan de twee klassen die daar buiten vallen.

Uw redenering is zelfs waar voor 1 enkele persoon. Het volstaat dat er 1 enkele persoon geen IC nodig heeft, en hierdoor is er een geval waarin dat "net precies" een overbelasting van IC heeft vermeden he

Kortom, wat ge stelt is redelijk onwaarschijnlijk. Deze soort epidemische pieken zijn niet getuned op een derde na. Ze schieten daar ruimschoots over, of ze blijven daar redelijk onder.

Maar laten we dat nu eens toepassen op gepensioneerden. Die maken 2/3 van de gevallen uit. Hoe zit het nu met uw emmer die overloopt ?

Als we 2/3 kunnen weghalen, is dat beter, of slechter, dan als we 1/3 kunnen weghalen ?
De omgekeerde wereld.

Oud 23 november 2021, 16:50   #157
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die mythe diende dan ook enkel maar om een soort ontmenselijkingsproces aan te spannen he.

Het eigenaardige is dat bij geneeskundige dingen, "eigenbelang" meestal de beste resultaten oplevert in het algemeen. Het is maar bijzonder zeldzaam dat "eigen nadeel" een grote winst oplevert op collectief vlak. En ja, er is een enkel zulk geval: groepsimmuniteit. Maar enkel als dat lukt. Nu weten we dat dat niet alleen "moeilijk haalbaar is" het is RONDUIT ONMOGELIJK.

En we hadden dat al kunnen raden want anders zouden wij geen honderden jaren corona virussen meeslepen he.
Oud 23 november 2021, 16:51   #158
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk toch wel een beetje, denk ik. Niet rechtstreeks en niet letterlijk, maar omdat er teveel mensen tegelijk ziek worden bij pieken kunnen de industrieën waarin die 99% werken niet vol gas geven.
Dat is een mythe he. Er worden VEEL EN VEEL MEER werkdagen verknoeid met die quarantaines dan met de weinige gevallen waar de werknemer zodanig ziek is dat hij thuis moet blijven wegens te mottig. Elk jaar maken we dat mee met griep en dat is nog nooit een maatschappelijk probleem geweest.
Oud 23 november 2021, 16:52   #159
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De omgekeerde wereld.

Natuurlijk niet de omgekeerde wereld. De normale wereld. Eerst die dingen aanpakken die voor het gros van de problemen zorgen. Nadien gaan neuzelen over kleinere bijdragen.

De kraan van uw badkuip is afgebroken en het water klotst naar binnen, en uw kat gaat op de grond pissen. Welk probleem gaat ge eerst aanpakken ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 november 2021 om 16:53.
Oud 23 november 2021, 16:54   #160
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat allemaal niet vreemd voor iemand die vindt dat Piot 100% gelijk geeft? Als de vaccinatie er zijn om de patiënt te beschermen, dan ben je als gevaccineerde toch superbeschermd?

Kortom, er klopt iets niet... Wat? Uw gedrag in relatie tot de vaccinatie of Piots stelling? U legt het maar eens uit.
Piot wordt algemeen aanzien als een aartsdommerik.
Gelukkig hebben we hier een paar aartsslimmeriken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be