![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen idee wat iet of wat job is. Maar ik weet wel wat iet of wat een auto kost. Dan mag je al iet of wat minder verdienen. Het is wat je netto over hebt einde van de maand dat telt. Of in de steden zijn geen iet of wat jobs genoeg? Stel eens voor je woont direct bij je werk. En als je een andere job krijgt is dat alweer in een andere (grote) stad. Want minder dan 75% een rijbewijs hebben, zelfs minder dan 65% een rijbewijs verklaar je niet zomaar. Zelfs in Maastricht zou 63,6% van de volwassenen een rijbewijs (nodig) hebben. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019...eeft-rijbewijs Hoeveel % pendelaars rijden er naar de steden om te werken? Maastricht eens nemen: Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 3 april 2022 om 14:57. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Mijn eerste auto die dat had was een Renault Scenic uit 2003. Ik heb in het begin zowel de cruise control als de begrenzer getest. De cruise control is een dom ding. Dat past niet bij mijn manier van rijden. Ik anticipeer continu om zo vloeiend mogelijk door het verkeer te komen maar dat kan een cruise control niet. Dus afgevoerd en nooit meer gebruikt. De begrenzer daarentegen, dat is gewoon gevaarlijk. Zo zat ik op een gegeven moment achter een trage vrachtwagen en er was ruimte dus effe snel inhalen. Dan houdt dat ding in op de zogezegd maximaal toegestane snelheid. Bangelijk. Definitief afgevoerd. Ik bepaal wat de auto moet doen, niet één of ander systeem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar voor hoeveel procent van de Vlamingen is dat zo? En dan kom je aan in een van de treinstations langs de kust. Dan kan je nog een eind hotsen. Een van mijn favoriete wandel-kust-plaatsen is Knokke. Ik neem dus de fietsen mee op de trekhaak van mijn auto. De pot op met de nmbs.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Interessant om eens een poll over te maken. Nog interessanter eigenlijk om een echte doorsnee van de Vlaming daarover te bevragen. Vraag: ben je voorstander om op gewone Vlaamse wegen terug naar 90 km/u te gaan? Ik laat de eer voor een draad met die poll aan jou.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wil je daar meer over lezen dan kan ik je het boek "Target Risk" van Gerald JS Wilde sterk aanraden. Wilde was prof aan een Canadese universiteit en van oorsprong Nederlander. Het boek gaat over risico homeostase en was voor mij een echte eye-opener. Ik kan geen free download meer vinden, spijtig genoeg. Was altijd te vinden. Misschien omdat Gerald Wilde ondertussen begin 2019 overleden is? Ik heb een soft-kopie en kan je die doorsturen als je dat zou willen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De BBL zocht argumenten om de snelheid op autowegen te verlagen en uit het onderzoek van TML bleek dat geen goed idee. Wat ook, vergeet die discussie en download dat rapport. Interessant zijn de grafieken en dan specifiek die grafieken waar capaciteit per uur wordt uitgezet tegen gemiddelde snelheid, zoals vb op pagina 11. Je ziet dat de maximale capaciteit typisch ergens tussen 70 en 100 wordt bereikt. Wat betekent dat? Betekent dat dat je de snelheid moet begrenzen op 70 of 90 of zo? Nee, totaal niet. Het is omgekeerd. Als verkeer drukker wordt dan gaat de snelheid van nature naar beneden, nooit naar boven. Wat de grafieken leren is dat je nooit ofte jamais een snelheidsbeperking op autowegen mag introduceren die lager is dan 90-100, zoiets. Ga je lager dan zal de maximale capaciteit van de autoweg nooit bereikt worden. Ga je hoger dan maakt dat totaal niets uit. De stroom begint altijd boven het punt van maximale capaciteit en zal van nature dat punt van maximale capaciteit bereiken. In de praktijk is de maximale capaciteit op vele plaatsen te laag waardoor het verkeer verder vertraagt waardoor de capaciteit nog meer afneemt en zo komt de hele boel tot stilstand. Dat heet dan file. Bedenk wat er gebeurd is bij de invoering van die 70 in de spits aan de Kennedy-tunnel. Van de ene dag op de andere 3 kwartier meer file 's morgens en 's avonds. Eenvoudig te verklaren: die 70 is gewoon te traag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hebben die een rijbewijs? Ik heb er 2. Allebei met rijbewijs. Beide hebben de voordelen van zich te verplaatsen met de wagen al lang ontdekt. En over die voetafdruk? Je weet even goed als ik dat het aandeel van auto's in die voetafdruk verwaarloosbaar is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
-de jongste veel in auto (voor de job en die kom je best niet tegen als je fouten maakt want dan betaal je of je laat je voertuig staan of ze slepen hem weg ) -de oudste zit meer in het vliegtuig en werkt aan vliegtuigen dan hij in een auto km doet. Alle 2 met een zware voetafdruk . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#152 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Grappig. De algemene regel was inderdaad 90, maar bij de meerderheid van de wegen hadden ze overal borden gezet om het te beperken tot 70. Dan is het natuurlijk veel zinniger en kostenbesparend om algemeen 70 te zeggen en waar het 90 is borden te plaatsen. Maar goed, van u verwacht ik natuurlijk geen intellectuele eerlijkheid op dat vlak.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In iet of wat (grote) stad doen het 36% van de volwassen bevolking (+18) zonder rijbewijs.
En dat zullen zeker geen sukkelaars zijn, eerder integendeel. Er bestaan ook taxis, stel eens voor. ![]() Op de man spelen is dus helemaal niet nodig. Laatst gewijzigd door Micele : 4 april 2022 om 08:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Indien iedereen zich netjes aan de 120 km/uur zou houden dan zou alles veel vlotter gaan.
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 4 april 2022 om 09:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
|
![]() Citaat:
Aan 100 km/uur val ik in slaap. Leeftijd weet je wel... kilometerteller op 145 - reëel ergens 136 km/uur, maakt wel het verschil hoor.
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#157 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je je niet wakker kan houden, dan is er iets mis.
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tussen de vrachtwagens ? Man man.....blijf daar weg. Ontelbare zijn daar al tot moes tussen geplet . Echt ik meen het...het is de gevaarlijkste strook om op te rijden. Niet zelden vallen vrachtwagen bestuurders in slaap of kijken ze een film tijdens het rijden. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 4 april 2022 om 12:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
|
![]() Citaat:
![]() Nu, aan alles kan je gewoon worden daar niet van maar volgens mij is er wat mis als je je niet meer kan permitteren om 120 km/uur te rijden. 100 km/uur rijden is inderdaad goedkoper aan brandstof en als je tijd echt niks waard is dan steek je iets in je zak. Voor alle anderen is de economische schade een veelvoud van wat je met wat minder verbruik in je zak steekt. Blijft het nog de vraag of 100 km/uur de benedengrens is ... aan 80 km/uur verbruik je nog minder .... aan 60 km/uur doe je het nog beter ... en als je toch niks beter te doen hebt... tja ...
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 4 april 2022 om 12:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
|
![]() Citaat:
En als je er je er toch tussen moet plaatsen om een afrit te nemen, ogen regelmatig over je spiegels laten glijden en voldoende afstand houden zodat de pechstrook een vluchtweg kan blijven.
![]() |