Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2022, 11:28   #141
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U blijft dus in het verleden leven. België is helemaal geen volledig Franstalig land anno 2022. Het Nederlands is wel levendig in Vlaanderen en is niet echt van plan te verdwijnen.
Ik kan u verzekeren dat ik in het hier en nu leef. Het is namelijk ook in het hier en nu dat Franstaligen het Nederlands als een minderwaardige taal beschouwen, wat (zoals eerder gezegd) vanuit historisch perspectief ook perfect verklaarbaar is. Uw taalstrijd stopte dan ook niet in 1921, m'n beste, maar duurt voort tot op de dag van vandaag...
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2022, 11:31   #142
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Ik kan u verzekeren dat ik in het hier en nu leef. Het is namelijk ook in het hier en nu dat Franstaligen het Nederlands als een minderwaardige taal beschouwen, wat (zoals eerder gezegd) vanuit historisch perspectief ook perfect verklaarbaar is. Uw taalstrijd stopte dan ook niet in 1921, m'n beste, maar duurt voort tot op de dag van vandaag...
Hoeveel last heb jij eigenlijk van Franstaligen daar in Zeeland?
Oud 17 mei 2022, 11:41   #143
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Vergeet niet dat er tussen Nederland en Vlaanderen een Taal-Unie verdrag bestaat. De verdediging van het Nederlands is dus niet een louter Vlaamse zaak ergens binnen het “Belgisch” kader. Nederland is net zogoed een belanghebbende partij.
Oud 17 mei 2022, 13:02   #144
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vergeet niet dat er tussen Nederland en Vlaanderen een Taal-Unie verdrag bestaat. De verdediging van het Nederlands is dus niet een louter Vlaamse zaak ergens binnen het “Belgisch” kader. Nederland is net zogoed een belanghebbende partij.
Dat ze in Nederland ook hun plan trekken.
Oud 17 mei 2022, 13:21   #145
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik ben een liefhebber van Nederland en diens bevolking. Dat is ook de motivatie van velen hier die zich voorstander noemen.
Vlaanderen dat in een colère schiet en mopperig kapt op Nederlanders vind ik dan weer vervelend. Een isolationistisch Vlaanderen vind ik dan weer een opoffering i.p.v. vice versa.

Gelukkig ook niet het geval. Iemand die zegt "wij Vlamingen hebben geen boodschap aan bemoeiingen van Hollanders" praat helemaal niet voor ieder van ons.

Laatst gewijzigd door Weyland : 17 mei 2022 om 13:26.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2022, 13:23   #146
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie hier meerdere oproepen van nogal wat forumleden om Vlaanderen en Nederland weer samen te voegen.
Nog niet gescheiden (nog niets geleerd) en al bij een ander lief willen gaan wonen.
We zijn als Vlaanderen groot genoeg om zelfstandig onze plan te trekken. We hebben die Hollanders voor niets, maar dan ook voor niets nodig.
Een samengaan van Vlaanderen met Nederland zou een internationaal sterke economische staat vormen. En Vlaanderen, verlost van de Francofonie, zou er gemakkelijker in slagen om het beheer van zijn openbare financiën naar Nederlandse normen te voeren.
Oud 17 mei 2022, 13:33   #147
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een samengaan van Vlaanderen met Nederland zou een internationaal sterke economische staat vormen. En Vlaanderen, verlost van de Francofonie, zou er gemakkelijker in slagen om het beheer van zijn openbare financiën naar Nederlandse normen te voeren.
de liefde gaat door de maag
Oud 17 mei 2022, 13:33   #148
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Nu woon ik op de grens nog,maar op termijn verhuis ik wel naar NL. Zo consequent ben ik ook. In praktijk ben ik even vaak in NL als in BE. Mijn visie zit al in beide landen.

Het is ook niet zo geïsoleerd van elkaar met de juiste mindset.

Eens ik in NL woon kom ik nog steeds vaak genoeg in België. Te meer omdat het zogenaamde 'verre' Holland (Zuid-Holland dus) voor mij evenmin ver is.

Je hebt liefhebbers en je hebt er die het niet zijn. Het is zelfs perfect mogelijk om in NL staatsverband te leven en 'niks van de Randstad te moeten hebben'.

Alsof Duitsers iedere regio even leuk vinden overal, hé?

Laatst gewijzigd door Weyland : 17 mei 2022 om 13:37.
Oud 17 mei 2022, 13:38   #149
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik ben een liefhebber van Nederland en diens bevolking. Dat is ook de motivatie van velen hier die zich voorstander noemen.
Vlaanderen dat in een colère schiet en mopperig kapt op Nederlanders vind ik dan weer vervelend. Een isolationistisch Vlaanderen vind ik dan weer een opoffering i.p.v. vice versa.

Gelukkig ook niet het geval. Iemand die zegt "wij Vlamingen hebben geen boodschap aan bemoeiingen van Hollanders" praat helemaal niet voor ieder van ons.
Het is in wezen nog simpeler, niemand praat voor ieder van ons.

Samengaan met Nederland gaat wat justitiële problemen met zich mee brengen ook trouwens. Want we wonen dan in een land dat en softdrugs in de winkel (semi) legaal verkoopt en de mensen opsluit wegens softdrug bezit.

Of dacht je dat eens Groot-Nederland gevormd is de Vlaamse zotten de war on drugs stoppen?
Oud 17 mei 2022, 13:39   #150
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Klein-katholiek Vlaanderen dat de kerktorenmentaliteit cultiveert vind ik verschrikkelijk. En ik ben blij dat we dat onderdanige trekje verliezen. Vlamingen vroeger waren zo verlegen als mensen en experts in het ja-knikken en zichzelf weggommen. Niks tegen de RKK verder. Ik heb een goede katholieke opvoeding gehad. Heel anders dan wat vroeger was of wat soms nog bestaat.

Genoeg leraren, klasgenoten en collega's gehad om voor mezelf te weten dat Nederland het leefbaardere land is voor me. In Vlaanderen vindt men mij soms te direct, merk ik.

Laatst gewijzigd door Weyland : 17 mei 2022 om 13:42.
Oud 17 mei 2022, 13:45   #151
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het is in wezen nog simpeler, niemand praat voor ieder van ons.

Samengaan met Nederland gaat wat justitiële problemen met zich mee brengen ook trouwens. Want we wonen dan in een land dat en softdrugs in de winkel (semi) legaal verkoopt en de mensen opsluit wegens softdrug bezit.

Of dacht je dat eens Groot-Nederland gevormd is de Vlaamse zotten de war on drugs stoppen?
Idd, dat is niet evident. Afstappen van dat gedoogbeleid is dat evenmin.

Nu sluit België wietblowers op papier op, in de praktijk valt dat wel mee. Behalve in dorpjes als Erps-Kwerps ofzo, waar de politie die een grinder en 5 g afpakt van een gebruiker doet alsof ze een grote slag tegen de drugsmaffia hebben gescoord.

(Het was eigenlijk Beveren waarvan ik zo'n bericht eens las lol).

Laatst gewijzigd door Weyland : 17 mei 2022 om 13:45.
Oud 17 mei 2022, 13:51   #152
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Niet overdrijven. Til daar niet te zwaar aan.
Juist ja, traditioneel geven Nederland en België elkaar wat punten. Toch toen er enkel een vakjury was. Een fenomeen dat ook tussen andere landen overduidelijk was en is.
Ondertussen, dit jaar, is Eurosong ondergesneeuwd door de sympathie voor Oekraïne. Iets voor de geschiedenisboeken.
Terzijde: De Nederlandse inzending van S10 vond ik een leuk liedje. De Belgische ook.
Precies zoals u zegt weet de Belgische vakjury de Nederlandse inzendingen normaal gesproken wel te waarderen, of anders toch als bevriend buurland evengoed met punten te belonen. En de afgelopen decennia gebeurde dit dan ook zonder uitzondering, bij alle (let op!) Engelstalige inzendingen. Maar net nu Nederland, voor het eerst in elf jaar, weer eens een Nederlandstalig liedje naar het Songfestival stuurt geeft men 'zéro point'. Toeval denkt u?
Oud 17 mei 2022, 14:03   #153
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Idd, dat is niet evident. Afstappen van dat gedoogbeleid is dat evenmin.

Nu sluit België wietblowers op papier op, in de praktijk valt dat wel mee. Behalve in dorpjes als Erps-Kwerps ofzo, waar de politie die een grinder en 5 g afpakt van een gebruiker doet alsof ze een grote slag tegen de drugsmaffia hebben gescoord.

(Het was eigenlijk Beveren waarvan ik zo'n bericht eens las lol).
Neen, wie in Belgie op het bezit van drugs (eender welke behalve de harddrug alcohol) betrapt wordt krijgt gevangenisstraf.

Iemand die ik ken heeft een jaar gevangenisstraf gekregen wegens bezit.
Oud 17 mei 2022, 14:16   #154
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Precies zoals u zegt weet de Belgische vakjury de Nederlandse inzendingen normaal gesproken wel te waarderen, of anders toch als bevriend buurland evengoed met punten te belonen. En de afgelopen decennia gebeurde dit dan ook zonder uitzondering, bij alle (let op!) Engelstalige inzendingen. Maar net nu Nederland, voor het eerst in elf jaar, weer eens een Nederlandstalig liedje naar het Songfestival stuurt geeft men 'zéro point'. Toeval denkt u?
Tuurlijk niet, "parce que le Néerlandais c'est du caca"

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2022, 14:26   #155
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Tuurlijk niet, "parce que le Néerlandais c'est du caca"
Voeg een -o- toe en 't is een voormalige slogan van de Schoeten tegen de Giro. Zoals van, en ik kwoot:
"Giro, cacao, afgelekte frisco."
Oud 17 mei 2022, 14:57   #156
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Helemaal geen last eigenlijk. Ik kom ze hier ook niet heel vaak tegen. Duitsers daarentegen....

Maar het is precies zoals Quercus al zei: "Vergeet niet dat er tussen Nederland en Vlaanderen een Taal-Unie verdrag bestaat. De verdediging van het Nederlands is dus niet een louter Vlaamse zaak ergens binnen het “Belgisch” kader. Nederland is net zo goed een belanghebbende partij."

Bovendien houd ik van Vlaanderen.... ik kom er graag en met enige regelmaat. En één van de charmes van Vlaanderen is nu eenmaal de Vlaamse tongval...
Oud 17 mei 2022, 16:18   #157
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

De Nederlandse inzending heeft wel 10 punten gekregen van de kijker.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2022, 16:47   #158
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
De Nederlandse inzending heeft wel 10 punten gekregen van de kijker.
Zeker. Maar de Franstalige jury gaf 'zéro point' aan het eerste Nederlandstalige liedje in 11 jaar.
Oud 17 mei 2022, 17:03   #159
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helemaal geen last eigenlijk. Ik kom ze hier ook niet heel vaak tegen. Duitsers daarentegen....
Inderdaad, de Duitsers in Zeeland. Die zijn daar aan de kust van alles aan het opkopen. Het valt mij op dat het personeel in de horeca zeer goed Duits spreekt. In Zoutelande toch. Ik hoor er geen woord Frans.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2022, 17:18   #160
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Aan de Oesterdam en in Veere heb ik Franstalige toeristen gezien. DeZeeuw had het ook eens over een Franstalig koppel in Vlissingen. Ze zijn er wel, maar minder dan Duitsers gevolgd voor Belgen (meestal Vlamingen, maar af en toe wellicht ook een Franstalige).

Laatst gewijzigd door Weyland : 17 mei 2022 om 17:22.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be