Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2004, 22:28   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Valt nog wel mee in vergelijking met het scheldwoord 'Vlaming'.
Waarom is dat volgens u een scheldwoord?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 22:32   #142
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Waarom is dat volgens u een scheldwoord?
Voor mij is het dat omdat ik me geen Vlaming voel. Ik hoef daarom niet voor u te spreken.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 22:40   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor mij is het dat omdat ik me geen Vlaming voel. Ik hoef daarom niet voor u te spreken.
Merkwaardige redenering. "Bask", "Duitser", "Fransman", "Rus", "Deen", "Fin"... moeten dan ook allemaal scheldwoorden voor u zijn...
Oud 30 december 2004, 22:45   #144
anakin
Partijlid

anakin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Als Limburger erger ik me dood aan het continu vervlaamsen van onze provincie. Waarom moeten wij per see Vlaming worden ? In het unitaire Belgie hadden we er niks meer mee te maken als een iedere Waalse provincie. We moesten zelfs niets van de West Vlaamse vluchtelingen hebben in WO1, terwijl de Luikenaars hier geregeld zelf op vakantie kwamen en graag gezien waren.

Men heeft gewoon uit gemaksoverweging en simplisme Limburg bij de VLaamse gemeenschap en gewest gevoegd. Meer niet. Op papier zijn we vlamingen, maar in hart en nieren Limburger.
Iets verkeerd gegeten ???
Ik dacht dat ze in Limburg toch ook Vlaams spreken.
anakin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 23:08   #145
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anakin
Iets verkeerd gegeten ???
Ik dacht dat ze in Limburg toch ook Vlaams spreken.
Definieer Vlaams. Limburgs op zich bestaat ook niet, dat is eerder een verzamelnaam voor 3 grote strekkingen waarvan 1tje het maaslands is. En maaslands is zeker en vast geen Vlaams.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2004, 01:27   #146
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Merkwaardige redenering. "Bask", "Duitser", "Fransman", "Rus", "Deen", "Fin"... moeten dan ook allemaal scheldwoorden voor u zijn...
Komen die ons lastig vallen met een nationalistische partij ? Neen. Ik wil als Limburger niet met Vlaanderen geassocieerd worden, en dat gebeurt tot mijn grote spijt, en de spijt van een hoop andere Limburgers, wél ! Diezelfde attitude ben ik overigens ook al tegengekomen bij verschillende Nederlandse Limburgers, tegenover Nederland dan.

Laatst gewijzigd door Wanne : 31 december 2004 om 01:45.
Oud 31 december 2004, 10:31   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Komen die ons lastig vallen met een nationalistische partij ? Neen. Ik wil als Limburger niet met Vlaanderen geassocieerd worden, en dat gebeurt tot mijn grote spijt, en de spijt van een hoop andere Limburgers, wél ! Diezelfde attitude ben ik overigens ook al tegengekomen bij verschillende Nederlandse Limburgers, tegenover Nederland dan.
Niemand valt u lastig. In een democratie mag immers iedereen een partij oprichten (mits voldaan aan een aantal voorwaarden), maar is er helemaal geen dwang. De burger is volledig vrij om hiermee in te stemmen of niet. Kijk maar eens naar een partij als de PvdA die al jaren actief is, maar toch nauwelijks stemmen haalt. Als bepaalde nationalistische partijen bestaan en ook groeien, betekent dit dat de burger hiervoor kiest. Hij stemt er dan ook mee in. Blijkbaar weet u dat niet.

En indien dit aldus tot uw grote spijt gebeurt, moet u misschien iets doen in plaats van hier voortdurend te jeremiëren. Ik stel echter vast dat er niets van die aard gebeurt, ook niet bij die "hoop andere Limburgers" waarover u spreekt.

En de Limburgers in Nederland: niemand die daar ook maar enigszins hun Nederlander-zijn en de Nederlandse overheid in vraag stelt. Wel uiten ze vaak kritiek op de Hollanders, maar dat is een andere zaak.
Oud 31 december 2004, 11:43   #148
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de Limburgers in Nederland: niemand die daar ook maar enigszins hun Nederlander-zijn en de Nederlandse overheid in vraag stelt. Wel uiten ze vaak kritiek op de Hollanders, maar dat is een andere zaak.
Jan, ik zit ook regelmatig op Nederlandse fora en ik kan u verzekeren dat het er wél al dikwijls ter sprake is gekomen.
Oud 31 december 2004, 12:06   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan, ik zit ook regelmatig op Nederlandse fora en ik kan u verzekeren dat het er wél al dikwijls ter sprake is gekomen.
Oja, mag ik dan een voorbeeldje zien van dat Limburgse VOLKSgevoel bij de Nederlandse Limburgers waaruit blijkt dat hun Nederlander-zijn in vraag stellen? Ik ken zelf meerdere Nederlands-Limburgers en nog nooit heb ik de mensen ook maar enigszins hun Nederlandse identiteit horen verwerpen, in vraag stellen of minimaliseren.
Oud 31 december 2004, 12:54   #150
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oja, mag ik dan een voorbeeldje zien van dat Limburgse VOLKSgevoel bij de Nederlandse Limburgers waaruit blijkt dat hun Nederlander-zijn in vraag stellen? Ik ken zelf meerdere Nederlands-Limburgers en nog nooit heb ik de mensen ook maar enigszins hun Nederlandse identiteit horen verwerpen, in vraag stellen of minimaliseren.
Als ze zélf al op Nederlandse fora topics zitten te starten onder titels als 'Limburg zelfstandig' of 'Limburg free', dan wil dat toch wel iets zeggen...

Laatst gewijzigd door Wanne : 31 december 2004 om 13:03.
Oud 31 december 2004, 13:29   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ze zélf al op Nederlandse fora topics zitten te starten onder titels als 'Limburg zelfstandig' of 'Limburg free', dan wil dat toch wel iets zeggen...
Verwijzing graag.
Oud 31 december 2004, 14:28   #152
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik weet natuurlijk niet om welk forum het gaat, maar je moet wel beseffen dat zulke discussies over onafhankelijkheid in Nederland niet spelen in de politiek en dus doorgaans een stuk minder serieus bedoeld zijn. Als het al niet als grap bedoeld is, dan zal het eerder zomaar een ideetje zijn in de trant van 'dat zou misschien wel leuk zijn'. Serieus overwogen wordt dat natuurlijk niet, al was het maar omdat de economische situatie van Limburg dat niet toelaat. Na de sluiting van de mijnen zijn er trouwens miljarden guldens geïnvesteerd in Limburg, dat als herstructureringsgebied veel extra steun kreeg van het Rijk. Zo kon DSM (De Staats Mijnen) bijv. worden omgevormd en uitgebouwd tot multinationaal chemieconcern, werden door de subsidies nieuwe bedrijven aangetrokken (de autofabriek in Born bijv.) en werden een aantal rijksoverheidsinstellingen in Limburg gevestigd (het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds en het Centraal Bureau voor de Statistiek in Heerlen bijv.). Desondanks blijft er een grote werkloosheid, omdat niet alle ex-mijnwerkers en hun nakomelingen werk konden vinden in die nieuwe bedrijven. Het is daarom ook niet verrassend te zien dat het bevolkingsaantal in de Mijnstreek (Sittard, Geleen, Heerlen en Kerkrade) terugloopt.
Daarnaast verschilt Limburg intern waarschijnlijk te veel om als autonome eenheid op te kunnen treden. De afstand tussen Noord-Limburg en Zuid-Limburg is zowel letterlijk als figuurlijk behoorlijk groot. Erg reëel is die discussie over onafhankelijkheid dus niet.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2004, 15:14   #153
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verwijzing graag.
Ik had geen andere reactie van je verwacht. Begin maar eens te zoeken.
Oud 31 december 2004, 15:21   #154
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het antwoord van Dimitri, een Nederlander, ondersteunt al meer dan genoeg wat ik u eerder al schreef.
Oud 31 december 2004, 15:26   #155
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het antwoord van Dimitri, een Nederlander, ondersteunt al meer dan genoeg wat ik u eerder al schreef.
Dimitri spreekt vanuit de huidige situatie van Limburg. Als onafhankelijk land zou die situatie echter geheel kunnen veranderen. Bedrijven zouden zich dan op Limburg moeten richten als land, wat een aantal noodzakelijke veranderingen zou meebrengen, zowel in de privesector als in de staatsector, wat ook nieuwe jobs meebrengt. Ben dus al zeker niet overtuigd door Dimitri's argumenten.
Oud 31 december 2004, 15:29   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dimitri spreekt vanuit de huidige situatie van Limburg. Als onafhankelijk land zou die situatie echter geheel kunnen veranderen. Bedrijven zouden zich dan op Limburg moeten richten als land, wat een aantal noodzakelijke veranderingen zou meebrengen, zowel in de privesector als in de staatsector, wat ook nieuwe jobs meebrengt. Ben dus al zeker niet overtuigd door Dimitri's argumenten.
Dit was helemaal niet het punt: het ging erover dat u stelde dat er in Nederlands-Limburgers wel gedacht wordt aan een zelfstandig of onafhankelijk Limburg en dat u dit merkt op de fora waar Nederlands-Limburger hun zegje doen. Dat beweerde u.

Daarvoor heb ik echter nog steeds geen concreet element gezien. Zelfs niet de verwijzing naar dat forum/a...
Oud 31 december 2004, 15:38   #157
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarvoor heb ik echter nog steeds geen concreet element gezien. Zelfs niet de verwijzing naar dat forum/a...
Ik ben er nochthans zeker van. Een tijdje geleden zelfs nog op de website van http://www.limburg.nl Maar ik heb die topic daar niet meer teruggevonden.
Oud 31 december 2004, 15:48   #158
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
zwak

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2004, 15:56   #159
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
zwak
Zelf al gezocht ?
Oud 31 december 2004, 15:59   #160
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Zelf al gezocht ?
Zelf al gedacht hoe een argument overkomt dat je weigert te illustreren ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be