Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 maart 2023, 17:41   #141
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Akkoord, daarom hoef je niet tussen de landsgrenzen te blijven.
Bereikbaar en beschikbaar blijven kan je evengoed in het buitenland.
Hangt van de definitie "buitenland" af. Een dagje aan Loon Plage in Duinkerken, of een wandeling rond het 3 landenpunt in Vaals tegenover een paardrijkamp in Mongolië, of een verblijf bij een kluizenaar in El Hiero.
Oud 30 maart 2023, 19:18   #142
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hangt van de definitie "buitenland" af. Een dagje aan Loon Plage in Duinkerken, of een wandeling rond het 3 landenpunt in Vaals tegenover een paardrijkamp in Mongolië, of een verblijf bij een kluizenaar in El Hiero.
Sorry, voor mij is buitenland gewoonweg buiten de landsgrenzen.
En afstanden zijn relatief. Met het vliegtuig duurt het 2 uur om vanuit Spanje terug in België te geraken. Dan blijf ik toch beschikbaar op de arbeidsmarkt.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2023, 19:26   #143
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Sorry, voor mij is buitenland gewoonweg buiten de landsgrenzen.
En afstanden zijn relatief. Met het vliegtuig duurt het 2 uur om vanuit Spanje terug in België te geraken. Dan blijf ik toch beschikbaar op de arbeidsmarkt.
Tot er een haar in de boter zit. Slecht weer, een panne, een file, een spoorloper, een Brusselse stadsparkwapenplukker....

Reizen, tof en aardig, maar er is een verschil om van Brussel naar Aarlen of Oostende te geraken , of van Madrid naar Brussel, laat staan Tenerife....

En de wet geeft nu eenmaal aan dat je niet op vakantie mag als werkzoekende, buiten de wettelijk toegekende dagen per jaar.
Oud 30 maart 2023, 20:40   #144
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En de wet geeft nu eenmaal aan dat je niet op vakantie mag als werkzoekende, buiten de wettelijk toegekende dagen per jaar.
Dat weet ik. Ik vind dat een stomme idiote wet. En dat er mij eens iemand vertelt wat daar de meerwaarde van is behalve werklozen pesten.
De overheid moet gewoonweg korter op de bal spelen. Een werkloze die regelmatig wordt opgeroepen kan geen 5 jaar in het buitenland verblijven. Fout van de overheid dus.
Er scheelt iets met het activeringsbeleid. Zeer actueel trouwens. Werken moet lonen. Momenteel zijn er zoveel tegemoetkomingen, verhoogde tegemoetkomingen, sociale tarieven ... dat voor velen werken niet meer loont. En plus, de dagen dat ze thuiszitten tellen als gewerkte dagen voor het pensioen. En ze zijn met velen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2023, 20:54   #145
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Werklozen moeten zeker niet gepest worden.

Maar er mogen wel eisen gesteld worden aan die mensen, want ze krijgen veel centen die opgehaald worden met de bijdragen die van mijn belastingen komen.

Ik wens zeer solidair te zijn met onvrijwillig-werklozen, maar dan moeten ze gvd wel wat moeite doen. Het brugpensioen is voor mij wel degelijk een brug te ver. En die nieuwe benaming maakt daaraan geen verschil.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2023, 15:01   #146
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat weet ik. Ik vind dat een stomme idiote wet. En dat er mij eens iemand vertelt wat daar de meerwaarde van is behalve werklozen pesten.
De overheid moet gewoonweg korter op de bal spelen. Een werkloze die regelmatig wordt opgeroepen kan geen 5 jaar in het buitenland verblijven. Fout van de overheid dus.
Er scheelt iets met het activeringsbeleid. Zeer actueel trouwens. Werken moet lonen. Momenteel zijn er zoveel tegemoetkomingen, verhoogde tegemoetkomingen, sociale tarieven ... dat voor velen werken niet meer loont. En plus, de dagen dat ze thuiszitten tellen als gewerkte dagen voor het pensioen. En ze zijn met velen.
Zo is dat. Een alleenstaande (echt of niet) dame met kind ten laste houdt meer over als ze gaat doppen dat dat ze kan verdienen als kassierster bij den Aldi. En dan hebben we het nog even niet over het comfortabele leventje ze heeft met thuis te blijven.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 31 maart 2023 om 15:02.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2023, 09:08   #147
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Vandaar dat ik het een plan zou vinden om een gedeelte van de uitkering te betalen met maaltijdcheques.
Niemand heeft het recht om te beslissen hoeveel een ander van zn inkomen moet besteden aan voedsel door maaltijdcheques.
Oud 2 april 2023, 09:13   #148
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Niemand heeft het recht om te beslissen hoeveel een ander van zn inkomen moet besteden aan voedsel door maaltijdcheques.
Voor ne werkende is dat toch al zo.
Vergeet niet dat bv een leefloon dient om te overleven.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2023, 09:43   #149
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wanneer gaan gepensioneerden Maaltijdcheques krijgen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2023, 09:44   #150
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is onaanvaardbaar, ook voor de werkende, die heeft ook het recht om zelf te beslissen hoeveel ie van zn inkomen wenst uit te geven aan maaltijden.
En dan? Omdat een leefloon al dient om te overleven mag voor hen beslist worden hoeveel dat er moet besteedt worden aan voedsel terwijl ze al in de rij moeten staan bij de voedselbank?
Dat geld voor maaltijdcheques kunnen ze dan beter gebruiken om hun energierekening te betalen.
Oud 2 april 2023, 09:45   #151
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De uitkeringen liggen onder de europese armoedegrens en daarom zijn die sociale tarieven en tegemoetkomingen nodig anders zou de armoede nog veel groter zijn.
En dat werken niet meer loont komt omdat de lonen te laag liggen om dan het verlies aan die tegemoetkomingen en het sociaal tarief te kunnen dekken. Dan gaat men er financieel op achteruit want dan moet men gaan werken voor nog minder inkomen dan als ze thuis blijven zitten.

Wat betreft dat verblijf in het buitenland: het is geweten dat in landen zoals turkije en marokko werkloze jongeren van hier in de zomermaanden in het toerisme gaan werken in hun thuislanden...seizoensarbeid, zeg maar.
Dat is al jaren zo maar er kraait geen haan naar.
Oud 2 april 2023, 09:49   #152
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik zou daar geen probleem mee hebben.
Oud 2 april 2023, 09:50   #153
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is onaanvaardbaar, ook voor de werkende, die heeft ook het recht om zelf te beslissen hoeveel ie van zn inkomen wenst uit te geven aan maaltijden.
En dan? Omdat een leefloon al dient om te overleven mag voor hen beslist worden hoeveel dat er moet besteedt worden aan voedsel terwijl ze al in de rij moeten staan bij de voedselbank?
Dat geld voor maaltijdcheques kunnen ze dan beter gebruiken om hun energierekening te betalen.
Geen enkele leefloner moet in de rij gaan staan voor de voedselbank.
Een leefloon met daarbij alle sociale voordelen volstaat om te overleven.
Mensen moeten we kunnen omgaan met hun geld hé.
Oud 2 april 2023, 10:23   #154
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen enkele leefloner moet in de rij gaan staan voor de voedselbank.
Een leefloon met daarbij alle sociale voordelen volstaat om te overleven.
Mensen moeten we kunnen omgaan met hun geld hé.
Misschien in jouw gemeente niet.
Overleven is geen menswaardig bestaan, dat is een schande in een welvaartstaat.
De rijen voor de voedselbank groeien elke week, zeker met de alsmaar stijgende prijzen, zelfs zonder de waanzinnige energieprijzen (kunstmatig omhoog gejaagd en die aangehouden blijven!) en niet alleen voor leefloners, er staan zelfs al werkenden in de rij.
Dat heeft niks te maken met ermee kunnen omgaan maar met hoeveel je hebt om uit te geven.
Een euro kun je maar 1 keer uitgeven en in 2 bijten lukt ook niet.
Maar doe je best om de collectieve verarming te minimaliseren, de werkelijkheid en feiten spreken je tegen en het is de schuld van de politiek, niet van de bevolking.
Oud 2 april 2023, 10:50   #155
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Zo is dat. Een alleenstaande (echt of niet) dame met kind ten laste houdt meer over als ze gaat doppen dat dat ze kan verdienen als kassierster bij den Aldi. En dan hebben we het nog even niet over het comfortabele leventje ze heeft met thuis te blijven.
Allemaal toe te schrijven aan de exorbitante macht van de vakbonden in dit land.
Het actuele conflict met Delhaize gaat uitsluiten daar over: de macht van de vakbonden. Het wordt hoog tijd dat die ingeperkt wordt. Je vindt dergelijke toestand nergens elders inde EU. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat de leiding van Delhaize haar visie kan doordrukken.
Oud 2 april 2023, 11:41   #156
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als ze ophouden met een pensioen te krijgen
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2023, 11:43   #157
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaar dat ik het een plan zou vinden om een gedeelte van de uitkering te betalen met maaltijdcheques.
Ik ben altijd een voorstander geweest van bijstand uitsluitend in natura:

een slaapzak en een matras in een grote (verwarmde) hangaar, en soupe populaire. En ja, een verpleegster die kleine verwondingen verzorgt.

Voor mij mag de "sociale zekerheid" daartoe beperkt blijven.

Niks belet natuurlijk van prive verzekeringen tegen malheuren te nemen die guller zijn.

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 april 2023 om 11:44.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2023, 13:54   #158
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik ben altijd een voorstander geweest van bijstand uitsluitend in natura:

een slaapzak en een matras in een grote (verwarmde) hangaar, en soupe populaire. En ja, een verpleegster die kleine verwondingen verzorgt.

Voor mij mag de "sociale zekerheid" daartoe beperkt blijven.

Niks belet natuurlijk van prive verzekeringen tegen malheuren te nemen die guller zijn.
Laten we daar dan al eerst maar eens voor beginnen met de asielzoekers?
Bed, bad, brood?

Dat is dan helemaal geen "sociale zekerheid" meer.
En dan moeten de werkenden ook niks meer bijdragen voor een uitkering ingeval ze hun job zouden verliezen.....daar kunnen ze zich dan privé mee verzekeren, zoals in het kapitalistisch, egoïstisch amerika.
Geen sociaal stelsel meer en ieder voor zich, maar dan ook geen cent belastingen meer daarvoor!
Gij zijt voorstander van de afbraak van al onze verworven rechten waarvoor gevochten werd? nva-er?
Oud 2 april 2023, 14:13   #159
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien in jouw gemeente niet.
Overleven is geen menswaardig bestaan, dat is een schande in een welvaartstaat.
De rijen voor de voedselbank groeien elke week, zeker met de alsmaar stijgende prijzen, zelfs zonder de waanzinnige energieprijzen (kunstmatig omhoog gejaagd en die aangehouden blijven!) en niet alleen voor leefloners, er staan zelfs al werkenden in de rij.
Dat heeft niks te maken met ermee kunnen omgaan maar met hoeveel je hebt om uit te geven.
Een euro kun je maar 1 keer uitgeven en in 2 bijten lukt ook niet.
Maar doe je best om de collectieve verarming te minimaliseren, de werkelijkheid en feiten spreken je tegen en het is de schuld van de politiek, niet van de bevolking.
Dat heeft nu eens de kloten van Schoof te maken met onze gemeente.
Oud 2 april 2023, 16:18   #160
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heeft nu eens de kloten van Schoof te maken met onze gemeente.
Leer eens wat communicatievaardigheden (dat voorkomt misverstanden) en misschien ook mededogen met wie het minder heeft.
Ik was niet bedacht op de lelijke afgunst en jaloezie op leefloners om hun zelfs voedsel(bank) te ontzeggen.
Lager kan men als mens niet zinken.
Het is niet omdat gij vindt dat leefloners maar zouden moeten toekomen met hun leefloon dat er in werkelijkheid geen enkele leefloner in de rij staat bij de voedselbank.
En er zijn steeds meer mensen die noodgedwongen een beroep moeten doen op de voedselbank en dat is niet omdat ze niet met geld kunnen omgaan!
Ik vind dat ze anders jouw inkomen maar es moeten gelijkschakelen met het leefloon, dat volstaat toch om te overleven, es zien hoe rap gij aan de voedselbank zou staan jammeren en misschien leer je dan eens wat empathie is voor je mede-mens die het minder goed heeft dan gij.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be