Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Stem-intenties p.be JUNI 2023
CD&V 1 2,22%
VLD 7 15,56%
Vooruit 2 4,44%
NVA 12 26,67%
VB 12 26,67%
PVDA 4 8,89%
GROEN 0 0%
andere partij 4 8,89%
Prins Laurent (blanco/ongeldig) 3 6,67%
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 september 2023, 10:50   #141
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is hij nochtans wettelijk verplicht. Niet noodzakelijk schriftelijk.

Behalve in uitzonderingen in de psychatrie en een paar andere als de patiënt niet toerekeningsvatbaar is, mag geen enkele dokter WAT DAN OOK aan uw lichaam doen zonder daar eerst uw toelating voor gekregen te hebben.

Het is natuurlijk wel wederzijds: gij hebt de dokter niet te dicteren wat hij moet doen. Hij stelt U een (of enkele) behandelingen voor, en gij moet wel eerst akkoord zijn voor hij wat dan ook mag doen. Maar als gij "nee" zegt is hij niet verplicht om U andere dingen te doen, hij kan dan zeggen dat ge kunt ophoepelen.

Dus ja, voor elke spuit moet hij eerst toelating vragen. Tenzij ge een bredere toelating hebt gegeven in het kader van een behandeling die meerdere spuiten bevat. Als gij NEE zegt, dan moet die met zijn fikken van uw lijf blijven.

Als gij midden in een behandeling nee zegt, zal hij U misschien wel vragen van dat schriftelijk te bevestigen zodat de nadelige gevolgen niet op zijn kop vallen.
Ik hoop dat duidelijk is welk punt ik wilde maken met de analogie
Oud 17 september 2023, 10:52   #142
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Ja ik vind “je kiest zelf” altijd betekent dat jij over iets beslist. Dat hoeft niet voor mij voor alle politieke beslissingen.

Om de analogie met de dokter te handhaven; de dokter gaat jou toch ook niet voor elke spuit vragen of het ok is? “Wil je graag 100mg aprivan of 150mg; wij adviseren 150gr, hier tekenen voor akkoord”. Nee, wat je doet is, ok dokter, ik ga akkoord met de beslissingen die je neemt, hier is mijn toestemming. Ge gaat die toch niet micromanagen.

Net zo voor wetgevend werk.
Kijk, het minste wat mogelijk moet zijn ten aanzien van parlementair werk, is een veto recht, dat EENVOUDIG is te implementeren.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2023, 10:53   #143
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mag bindend zijn en mag bevoegd zijn te beslissen zonder mij in elke beslissing te consulteren, owv reden in vorige post.
Er is een vrij eenvoudige oplossing voor in feite. Als je zelf over alles wilt beslissen, fine, maar ik wil het recht hebben mij te laten vertegenwoordigen.

Ik denk dat daarna snel een ecosysteem zal ontstaan van representatief wetgevend werk.
Oud 17 september 2023, 10:54   #144
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kijk, het minste wat mogelijk moet zijn ten aanzien van parlementair werk, is een veto recht, dat EENVOUDIG is te implementeren.
Hoezo?

Met veto geef je toch een minderheid meer macht? Ik snap niet hoe dat zou helpen. Leg eens uit?

Laatst gewijzigd door Voltian : 17 september 2023 om 10:55.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2023, 10:54   #145
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat duidelijk is welk punt ik wilde maken met de analogie
Kijk, stel dat het parlement beslist dat kinderen vanaf 6 jaar minstens 1 jaar op pedofielenkamp moeten gaan. En dat dat op verschillende wijzen kan gedaan worden, in blokken van 2 maanden of zo, maar dat tegen dat ze 12 zijn, het jaar pedofielenkamp moet gehaald worden op straffe van gedwongen kastratie.

En neem nu aan dat om een of andere reden gij daar niet akkoord mee zijt. Vind je niet dat er een manier moet zijn om dat tegen te houden als een meerderheid van de bevolking daar niet mee akkoord zou zijn ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 september 2023 om 10:56.
Oud 17 september 2023, 10:56   #146
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo?

Met veto geef je toch een minderheid meer macht? Ik snap hoe dat zou helpen. Leg eens uit?
Nee, een veto bij meerderheid van een volksstemming. Maar dat moet GEMAKKELIJK georganiseerd worden. Ttz, van zodra er een piepklein kansje is dat die veto-meerderheid gehaald wordt, moet die stemming er komen.
Oud 17 september 2023, 10:56   #147
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het vetorecht is in schijn democratischer.

Maar als je erover verder nadenkt is het een regel waardoor de keuze om alles bij het oude te laten versterkt wordt. Op een zodanig doorgedreven manier dat je je weer de vraag kan stellen of dat democratisch te noemen is.

Als één parlementslid vetorecht heeft is dat overduidelijk een onevenredig gewicht voor die ene mening. Maar dat gaat net zo goed op voor een vetorecht van 1/4, 1/3 of 40% van de parlementsleden.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2023, 10:57   #148
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kijk, stel dat het parlement beslist dat kinderen vanaf 6 jaar minstens 1 jaar op pedofielenkamp moeten gaan. En dat dat op verschillende wijzen kan gedaan worden, in blokken van 2 maanden of zo, maar dat tegen dat ze 12 zijn, het jaar pedofielenkamp moet gehaald worden op straffe van gedwongen kastratie.

En neem nu aan dat om een of andere reden gij daar niet akkoord mee zijt. Vind je niet dat er een manier moet zijn om dat tegen te houden ?
In mijn beeld van een representatieve democratie, moet het eenvoudig zijn om je “volmacht” makkelijk te kunnen intrekken.

Als die lijn van aansprakelijkheid kort is, dan gaan zo’n absurde voorstellen niet passeren…
Oud 17 september 2023, 10:57   #149
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Als één parlementslid vetorecht heeft is dat overduidelijk een onevenredig gewicht voor die ene mening. Maar dat gaat net zo goed op voor een vetorecht van 1/4, 1/3 of 40% van de parlementsleden.
Nee, dat bedoelde ik niet. Als het dan TOCH het parlement is dat wetten mag OPSOLFEREN, dan moet er toch een manier zijn zodat een meerderheid van het volk dat kan tegenhouden ? Een "vetorecht van het volk" bedoelde ik, als het niet systematisch zo is dat het volk bij meerderheid elke VOORGESTELDE wet van het parlement moet bevestigen.
Oud 17 september 2023, 10:59   #150
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nee, een veto bij meerderheid van een volksstemming. Maar dat moet GEMAKKELIJK georganiseerd worden. Ttz, van zodra er een piepklein kansje is dat die veto-meerderheid gehaald wordt, moet die stemming er komen.
Sorry, ik ben nog niet mee. Je bedoelt, zodra er schijn is dat een groep vertegenwoordigers iets doorduwen wat het volk niet wilt, dat een volksraadpleging die beslissing tegenhoudt (veto)?

Ik begrijp niet goed wat je hier precies bedoelt met veto, ik dacht dat je bedoelde dat 1 persoon de keuze van een vertegenwoordiger kan veto-en (?)
Oud 17 september 2023, 10:59   #151
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In mijn beeld van een representatieve democratie, moet het eenvoudig zijn om je “volmacht” makkelijk te kunnen intrekken.
Ah, maar dat is nog complexer. Je "trekt je stem weer in", en uw vertegenwoordiger is dan zijn zetel kwijt, en er komt een andere op die zijn zetel te zitten. Maar ondertussen, is de eerder gestemde wet dan van kracht of niet ?

Dat zou willen zeggen dat de stemming "continu" is en dat je dus op elk moment uw stem aan een andere lijst kan geven. Maar evolueren die lijsten dan continu ? Hoe gaat dat in zijn werk ?

De samenstelling van het parlement is dan elke dag anders ?
Oud 17 september 2023, 10:59   #152
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En neem nu aan dat om een of andere reden gij daar niet akkoord mee zijt. Vind je niet dat er een manier moet zijn om dat tegen te houden als een meerderheid van de bevolking daar niet mee akkoord zou zijn ?
Maar je kan net zo goed de analogie omkeren.

Stel dat het parlement beslist om een maatregel te nemen die pedofilie meer strafbaar maakt. Of om structuren die pedofilie faciliteren (zoals parochies, katholieke internaten) op te doeken.

Vind je het niet jammer dat er een manier zou zijn om dat tegen te houden?
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
Oud 17 september 2023, 11:01   #153
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry, ik ben nog niet mee. Je bedoelt, zodra er schijn is dat een groep vertegenwoordigers iets doorduwen wat het volk niet wilt, dat een volksraadpleging die beslissing tegenhoudt (veto)?
Ja.

Citaat:
Ik begrijp niet goed wat je hier precies bedoelt met veto, ik dacht dat je bedoelde dat 1 persoon de keuze van een vertegenwoordiger kan veto-en (?)
De term was misschien slecht gekozen.

Ik dacht dat in jouw visie, het volk "de derde kamer" zou zijn, de senaat++ die maar tussenkomt als het niet akkoord gaat (bij meerderheid), maar die wel de eindbeslissing (bij meerderheid) kan doordrukken.

Voor mij was dat dus een kamer met vetorecht.
Oud 17 september 2023, 11:01   #154
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nee, dat bedoelde ik niet. Als het dan TOCH het parlement is dat wetten mag OPSOLFEREN, dan moet er toch een manier zijn zodat een meerderheid van het volk dat kan tegenhouden ? Een "vetorecht van het volk" bedoelde ik, als het niet systematisch zo is dat het volk bij meerderheid elke VOORGESTELDE wet van het parlement moet bevestigen.
Ah, beantwoord

Goh, nu we toch aan’t dromen zijn, dan is veto een “second best” oplossing. Moet mogelijk zijn om de representatieve democratie gewoon beter te organiseren zodat zo’n discrepantie tussen opinie volk en vertegenwoordigers die volk zouden moeten vertegenwoordigen gewoon niet kan voorvallen
Oud 17 september 2023, 11:03   #155
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is een concept dat Marc Elchardus voorstelt in zijn laatste boek (reset). Het concept van het volksberoep.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
Oud 17 september 2023, 11:03   #156
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar je kan net zo goed de analogie omkeren.

Stel dat het parlement beslist om een maatregel te nemen die pedofilie meer strafbaar maakt. Of om structuren die pedofilie faciliteren (zoals parochies, katholieke internaten) op te doeken.

Vind je het niet jammer dat er een manier zou zijn om dat tegen te houden?
Kijk, dat is nu altijd wat ik schokkend vindt aan mensen die soms beweren van democraten te zijn. Er is NOOIT IETS JAMMER als de meerderheid van het volk dat wil. Dat JIJ jammer vindt dat uw MINDERHEIDSDADA het niet haalt, is niet iets dat "jammer IS".

Ik zou trouwens direct TEGEN zo een wet stemmen, eerlijk gezegd. Als je structuren gaat opdoeken omdat die potentieel kunnen misbruikt worden om iets slechts mee te doen, dan zijn we nog niet thuis he.

Als je dan echt iets aan pedofilie wil doen, zou ik zeggen dat alle vrouwen moeten gesteriliseerd worden. Dan zijn er geen kinderen meer, en is pedofilie finaal gedaan binnen 15 jaar.
Oud 17 september 2023, 11:05   #157
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een concept dat Marc Elchardus voorstelt in zijn laatste boek (reset). Het concept van het volksberoep.
In Frankrijk bestaat dat, maar is ZODANIG MOEILIJK om in te schakelen, dat het Grondwettelijk hof hier verklaard heeft dat die wet bedoeld was om het onmogelijk te maken van ze te gebruiken.

Je moet een petitie van 10% van de stemgerechtigden binnen het jaar na het goedkeuren van de wet indienen die een referendum wil. Dan moet de senaat het referendum goedkeuren. En dan wordt het gehouden. Het enige resultaat is dat het wetsvoorstel dan terug naar het parlement gaat om herbesproken te worden en geammendeerd.
Oud 17 september 2023, 11:07   #158
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah, beantwoord

Goh, nu we toch aan’t dromen zijn, dan is veto een “second best” oplossing. Moet mogelijk zijn om de representatieve democratie gewoon beter te organiseren zodat zo’n discrepantie tussen opinie volk en vertegenwoordigers die volk zouden moeten vertegenwoordigen gewoon niet kan voorvallen
Dat was de aanvankelijke BEDOELING van een parlement, he, dat de vertegenwoordigers zodanig talrijk zijn, dat zij een goeie benadering zijn voor de opinie van het volk, en enkel bij randgevallen rond de 50% er twijfel kan zijn.

Maar de dynamiek van de particratie heeft dat naar de vaantjes geholpen he.
Oud 17 september 2023, 11:07   #159
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ah, maar dat is nog complexer. Je "trekt je stem weer in", en uw vertegenwoordiger is dan zijn zetel kwijt, en er komt een andere op die zijn zetel te zitten. Maar ondertussen, is de eerder gestemde wet dan van kracht of niet ?

Dat zou willen zeggen dat de stemming "continu" is en dat je dus op elk moment uw stem aan een andere lijst kan geven. Maar evolueren die lijsten dan continu ? Hoe gaat dat in zijn werk ?

De samenstelling van het parlement is dan elke dag anders ?
Ja, zoiets. Volgens mij is dat helemaal niet zo complex als het lijkt. Uiteindelijk gebeurt er nu zoiets in het Amerikaans systeem voor elke wetgevend werk. De fractieleider moet zijn stemmen vinden onder de vertegenwoordigers. Meerderheden zijn altijd wisselend en er is een genuanceerd proces vooraf om het wetsvoorstel te kneden zodat het aanvaardbaar is voor de vertegenwoordigers en diens achterban. Je hebt binnen die groepen ook wisselende allianties afh. Van het onderwerp. Dus er is altijd een andere meerderheid in feite.

Dat kan perfect ook rechtstreeks naar de achterban, waarbij ge dan niet om de x jaar kiest of zo, maar doorlopend uw vertegenwoordiger eens doorlicht op zijn/haar beslissingen en “volmacht” herleggen naar iemand die beter aansluit.

Is dat complexer? Niet per se denk ik
Oud 17 september 2023, 11:08   #160
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Meh, don’t like it

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be