![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Stem-intenties p.be JUNI 2023 | |||
CD&V |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,22% |
VLD |
![]() ![]() ![]() |
7 | 15,56% |
Vooruit |
![]() ![]() ![]() |
2 | 4,44% |
NVA |
![]() ![]() ![]() |
12 | 26,67% |
VB |
![]() ![]() ![]() |
12 | 26,67% |
PVDA |
![]() ![]() ![]() |
4 | 8,89% |
GROEN |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
andere partij |
![]() ![]() ![]() |
4 | 8,89% |
Prins Laurent (blanco/ongeldig) |
![]() ![]() ![]() |
3 | 6,67% |
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik denk dat daarna snel een ecosysteem zal ontstaan van representatief wetgevend werk.
![]() |
![]() |
#144 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Met veto geef je toch een minderheid meer macht? Ik snap niet hoe dat zou helpen. Leg eens uit?
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 17 september 2023 om 10:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En neem nu aan dat om een of andere reden gij daar niet akkoord mee zijt. Vind je niet dat er een manier moet zijn om dat tegen te houden als een meerderheid van de bevolking daar niet mee akkoord zou zijn ? Laatst gewijzigd door patrickve : 17 september 2023 om 10:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, een veto bij meerderheid van een volksstemming. Maar dat moet GEMAKKELIJK georganiseerd worden. Ttz, van zodra er een piepklein kansje is dat die veto-meerderheid gehaald wordt, moet die stemming er komen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als je erover verder nadenkt is het een regel waardoor de keuze om alles bij het oude te laten versterkt wordt. Op een zodanig doorgedreven manier dat je je weer de vraag kan stellen of dat democratisch te noemen is. Als één parlementslid vetorecht heeft is dat overduidelijk een onevenredig gewicht voor die ene mening. Maar dat gaat net zo goed op voor een vetorecht van 1/4, 1/3 of 40% van de parlementsleden.
![]() |
![]() |
#148 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als die lijn van aansprakelijkheid kort is, dan gaan zo’n absurde voorstellen niet passeren…
![]() |
![]() |
#149 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, dat bedoelde ik niet. Als het dan TOCH het parlement is dat wetten mag OPSOLFEREN, dan moet er toch een manier zijn zodat een meerderheid van het volk dat kan tegenhouden ? Een "vetorecht van het volk" bedoelde ik, als het niet systematisch zo is dat het volk bij meerderheid elke VOORGESTELDE wet van het parlement moet bevestigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik begrijp niet goed wat je hier precies bedoelt met veto, ik dacht dat je bedoelde dat 1 persoon de keuze van een vertegenwoordiger kan veto-en (?)
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zou willen zeggen dat de stemming "continu" is en dat je dus op elk moment uw stem aan een andere lijst kan geven. Maar evolueren die lijsten dan continu ? Hoe gaat dat in zijn werk ? De samenstelling van het parlement is dan elke dag anders ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel dat het parlement beslist om een maatregel te nemen die pedofilie meer strafbaar maakt. Of om structuren die pedofilie faciliteren (zoals parochies, katholieke internaten) op te doeken. Vind je het niet jammer dat er een manier zou zijn om dat tegen te houden?
![]() |
![]() |
#153 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik dacht dat in jouw visie, het volk "de derde kamer" zou zijn, de senaat++ die maar tussenkomt als het niet akkoord gaat (bij meerderheid), maar die wel de eindbeslissing (bij meerderheid) kan doordrukken. Voor mij was dat dus een kamer met vetorecht. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Goh, nu we toch aan’t dromen zijn, dan is veto een “second best” oplossing. Moet mogelijk zijn om de representatieve democratie gewoon beter te organiseren zodat zo’n discrepantie tussen opinie volk en vertegenwoordigers die volk zouden moeten vertegenwoordigen gewoon niet kan voorvallen
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou trouwens direct TEGEN zo een wet stemmen, eerlijk gezegd. Als je structuren gaat opdoeken omdat die potentieel kunnen misbruikt worden om iets slechts mee te doen, dan zijn we nog niet thuis he. Als je dan echt iets aan pedofilie wil doen, zou ik zeggen dat alle vrouwen moeten gesteriliseerd worden. Dan zijn er geen kinderen meer, en is pedofilie finaal gedaan binnen 15 jaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je moet een petitie van 10% van de stemgerechtigden binnen het jaar na het goedkeuren van de wet indienen die een referendum wil. Dan moet de senaat het referendum goedkeuren. En dan wordt het gehouden. Het enige resultaat is dat het wetsvoorstel dan terug naar het parlement gaat om herbesproken te worden en geammendeerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de dynamiek van de particratie heeft dat naar de vaantjes geholpen he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat kan perfect ook rechtstreeks naar de achterban, waarbij ge dan niet om de x jaar kiest of zo, maar doorlopend uw vertegenwoordiger eens doorlicht op zijn/haar beslissingen en “volmacht” herleggen naar iemand die beter aansluit. Is dat complexer? Niet per se denk ik
![]() |
![]() |
#160 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |