Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Israëlisch-Palestijns conflict
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Israëlisch-Palestijns conflict Oktober 2023 was het begin van een nieuw conflict. Hamas strijders vielen Israël binnen waarop het Israëlische leger reageerde met bombardementen. Alle discussies over dit conflict en het verdere verloop ervan, horen thuis in dit (sub)forum.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 november 2023, 12:45   #141
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
de voortschrijdende nederzettingenpolitiek. Een bulldozer die de grens over steekt en je huis vernietigt, is net zo goed een aanval op de vrede als een terreuraanslag.
Kijk, dat is het nadeel om een oorlog te verliezen he, je moet dansen naar de pijpen van de overwinnaar. Als die vindt dat hij uw grondgebied aanslaat en koloniseert, dan is dat zo he.

Dat zoiets mogelijk was, is het gevolg van de oorlog die de Palestijnen begonnen zijn in 1967 he (en daarvoor ook). Ze hebben verloren, dat wil zeggen dat ze dus nu "eigendom" zijn van de overwinnaar, Israel, zoals ze destijds ook eigendom waren van de Britten he.

Als je een oorlog begint, weet je dat je potentieel als eigendom eindigt als je die verliest he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 november 2023 om 12:47.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2023, 12:53   #142
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat weigeren ze al 75 jaar. In 1948 hadden ze een pracht van een eigen staat. De eerste dag al oorlog gaan voeren.
Volgens het Arabisch Documentation Center for Palestine Studies werden in 1948 meer dan 450 Palestijnse dorpen vernietigd. De meeste dorpen werden verwoest tijdens de Arabisch-Israëlische oorlog van 1948, die leidde tot de oprichting van de staat Israël. De vernietiging van de dorpen was onderdeel van een bewuste strategie van de Joodse strijdkrachten om de Palestijnse bevolking te verdrijven en ruimte te maken voor de Joodse staat.

De dorpen werden vernietigd door middel van militaire acties, zoals bombardementen, artillerievuur en huis-tot-huis gevechten. In sommige gevallen werden de dorpen ook systematisch verwoest door de Joodse strijdkrachten, nadat de bewoners waren verdreven.

De vernietiging van de Palestijnse dorpen had een verwoestende impact op de Palestijnse bevolking. Miljoenen Palestijnen werden verdreven uit hun huizen en dorpen, en werden gedwongen om als vluchtelingen te leven. De vernietiging van de dorpen is een belangrijk onderdeel van de Nakba, de Palestijnse catastrofe van 1948.

Hier zijn enkele voorbeelden van Palestijnse dorpen die in 1948 werden vernietigd:

Deir Yassin, een dorp ten zuiden van Jeruzalem, werd op 8 april 1948 door de Lehi, een joodse terroristische groepering, verwoest. De bewoners van het dorp werden vermoord of verdreven.
Lydda en Ramle, twee steden in het centrum van Palestina, werden op 12 juli 1948 door het Israëlische leger verwoest. De bewoners van de steden werden verdreven.
Jaffa, een havenstad aan de Middellandse Zee, werd op 13 mei 1948 door het Israëlische leger verwoest. De bewoners van de stad werden verdreven.
De vernietiging van de Palestijnse dorpen is een controversieel onderwerp. Israëlische historici beweren vaak dat de dorpen werden verwoest als gevolg van de oorlogshandelingen. Palestijnse historici beweren daarentegen dat de vernietiging van de dorpen een bewuste strategie was om de Palestijnse bevolking te verdrijven.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2023, 13:01   #143
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ik adviseer je om je een beetje in te lezen.
De behandeling van de Palestijnen voor 1948 was al eeuwenlang problematisch. De Palestijnen waren een onderdrukt volk, dat te maken had met discriminatie en geweld.

In de Ottomaanse tijd (1516-1917) waren de Palestijnen onderworpen aan het Turkse gezag. De Turken waren tolerant ten opzichte van de verschillende religieuze gemeenschappen in Palestina, maar de Palestijnen hadden toch te maken met discriminatie. Ze hadden minder rechten dan de Turken en andere moslims.

Na de Eerste Wereldoorlog werd Palestina een mandaatgebied van de Britten. De Britten beloofden de Palestijnen een eigen staat, maar ze bleven ook de joodse immigratie naar Palestina stimuleren. Dit leidde tot spanningen tussen de Palestijnen en de Joden.

In de jaren 1930 nam het geweld tussen de Palestijnen en de Joden toe. De Britten probeerden de situatie te de-escaleren, maar ze slaagden daar niet in. In 1947 kwam de Verenigde Naties met een plan om Palestina te verdelen in twee staten, een joodse en een Arabische. De Palestijnen weigerden het plan te accepteren en de Arabisch-Israëlische oorlog van 1948 begon.

Tijdens de oorlog werden de Palestijnen massaal verdreven uit hun huizen en dorpen. Meer dan 700.000 Palestijnen werden vluchteling. De behandeling van de Palestijnen in 1948 wordt door de Palestijnen gezien als een genocide.

Hier zijn enkele specifieke voorbeelden van de behandeling van de Palestijnen voor 1948:

In 1929 vond een pogrom plaats in Jeruzalem en Hebron, waarbij meer dan 130 Palestijnen werden vermoord.
In 1936-1939 vond de Grote Arabische Opstand plaats, waarbij de Palestijnen vochten tegen de Britse bezetting. De Britten reageerden met repressie, waarbij honderden Palestijnen werden gedood.
In 1948, tijdens de Arabisch-Israëlische oorlog, werden meer dan 450 Palestijnse dorpen verwoest. De bewoners van de dorpen werden verdreven of gedood.
De behandeling van de Palestijnen voor 1948 heeft een diepe impact gehad op het Palestijnse volk. De Palestijnen hebben nog steeds te maken met de gevolgen van de Nakba, de Palestijnse catastrofe van 1948.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2023, 13:06   #144
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Volgens het Arabisch Documentation Center for Palestine Studies werden in 1948 meer dan 450 Palestijnse dorpen vernietigd.
Dat komt ervan als je Israel van dag 1 aanvalt he.

Je valt aan, en dan krijg je op je bakkes en dan ben je "slachtoffer".

Zo kunnen de Duitsers ook jammeren dat er tijdens WO II enorm veel steden in Duitsland gebombardeerd werden he.
Oud 17 november 2023, 13:08   #145
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
De behandeling van de Palestijnen voor 1948 was al eeuwenlang problematisch. De Palestijnen waren een onderdrukt volk, dat te maken had met discriminatie en geweld.

In de Ottomaanse tijd (1516-1917) waren de Palestijnen onderworpen aan het Turkse gezag. De Turken waren tolerant ten opzichte van de verschillende religieuze gemeenschappen in Palestina, maar de Palestijnen hadden toch te maken met discriminatie. Ze hadden minder rechten dan de Turken en andere moslims.

Na de Eerste Wereldoorlog werd Palestina een mandaatgebied van de Britten. De Britten beloofden de Palestijnen een eigen staat, maar ze bleven ook de joodse immigratie naar Palestina stimuleren. Dit leidde tot spanningen tussen de Palestijnen en de Joden.

In de jaren 1930 nam het geweld tussen de Palestijnen en de Joden toe. De Britten probeerden de situatie te de-escaleren, maar ze slaagden daar niet in. In 1947 kwam de Verenigde Naties met een plan om Palestina te verdelen in twee staten, een joodse en een Arabische. De Palestijnen weigerden het plan te accepteren en de Arabisch-Israëlische oorlog van 1948 begon.
Alles is gezegd he.

De Palestijnen waren eerst eigendom van de Turken, die waren met hen niet onvriendelijk, maar de Palestijnen waren weer niet content (terwijl ze als eigendom hun bakkes moesten houden). Toen ze eigendom van de Britten waren, kregen ze de belofte van een eigen staat, in 1947 kregen ze die, ze waren niet akkoord, en begonnen in 1948 een oorlog.

En dan maar klagen. Altijd van uwe neus maken, verliezen, nooit content zijn, op de oplossingen spuwen, oorlogen beginnen, op uw bakkes krijgen, en van voren af aan weer van uwe neus maken.

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 november 2023 om 13:09.
Oud 17 november 2023, 15:55   #146
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alles is gezegd he.

De Palestijnen waren eerst eigendom van de Turken, die waren met hen niet onvriendelijk, maar de Palestijnen waren weer niet content (terwijl ze als eigendom hun bakkes moesten houden). Toen ze eigendom van de Britten waren, kregen ze de belofte van een eigen staat, in 1947 kregen ze die, ze waren niet akkoord, en begonnen in 1948 een oorlog.

En dan maar klagen. Altijd van uwe neus maken, verliezen, nooit content zijn, op de oplossingen spuwen, oorlogen beginnen, op uw bakkes krijgen, en van voren af aan weer van uwe neus maken.
Dat klopt indien het daadwerkelijk zo is wat de geschiedenis aan de oppervlakte te zien geeft: dat het revisionistische zionisme tot aan de triomf van Netanyahu al bij al marginaal bleef (hoewel het de oorspronkelijke visie van Ben Gurion was).
Oud 17 november 2023, 20:52   #147
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alles is gezegd he.

Dat voorstel van de Britten was van meet af aan niet correct. Daar, in 1948, ligt overigens niet de origine van het zionisme.
Oud 17 november 2023, 20:55   #148
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Dat voorstel van de Britten was van meet af aan niet correct. Daar, in 1948, ligt overigens niet de origine van het zionisme.
De Britten waren geen voorstander van het 2 staten voorstel. Maar ze hadden geen "echte" keuze meer.
Hun deelname aan de VN kwam in het gedrang, noch konden (of wilden) ze de middelen vrijmaken om het Joodse terrorisme in die regio te bestrijden.
Oud 18 november 2023, 18:23   #149
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

atmosphere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Zelfs België heeft militairen in Duitsland gezet voor decennia en de VS zit daar nog steeds, dat is een bezetting.

Het verschil is dat Duitsers geen oorlog meer zoeken met ons, het blijft een bezetting. Idem voor Japan, er zijn speciale na oorlogse wetten die het land beperken en de VS heeft er verschillende basissen. Idem, het verschil met Gaza is dat de Japanners geen oorlog meer zoeken met de VS.

Snap je waarin de Palestijnen anders zijn? Moesten de Duitsers blijven aanslagen plegen en oorlog voeren dan ging het daar ook heel anders zijn. Steden werden plat gelegd en na de oorlog hebben we ze ook in volume veroordeeld en opgehangen, het is niet dat we zacht zijn geweest.

.
U niet, ik niet en ook Israël niet bepalen wat bezetting is, daar hebben we de VN voor , en die is daar duidelijk over .

Israel is al decennia bezig met gebied innemen dat niet rechtmatig van hun is . Duitsland , Japan hebben nooit te make gehad met de beperkingen die aan Gaza zijn opgelegd, hebben nooit vijandige nederzettingen gehad, zijn nooit verdreven, en zo kan ik nog wel even door gaan. Uw vergelijking raakt kant nog wal.
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2023, 19:18   #150
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
U niet, ik niet en ook Israël niet bepalen wat bezetting is, daar hebben we de VN voor , en die is daar duidelijk over .

Israel is al decennia bezig met gebied innemen dat niet rechtmatig van hun is . Duitsland , Japan hebben nooit te make gehad met de beperkingen die aan Gaza zijn opgelegd, hebben nooit vijandige nederzettingen gehad, zijn nooit verdreven, en zo kan ik nog wel even door gaan. Uw vergelijking raakt kant nog wal.
De UN bestond nog niet. Polen heeft gewoon een stuk van Duitsland genomen, Rusland heeft oost Duitsland bezet tot 1990, hoe vlug mensen vergeten is bangelijk.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2023, 19:35   #151
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

atmosphere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Na 2004 hebben ze toch geen stukken meer van Gaza genomen? De grens werd afgesloten en de Palestijnen werden met rust gelaten. De Palestijnen mochten in Gaza doen wat ze willen.

Wat deden de Gaza palestijnen dan? Juist ja ...

West Bank is misschien iets anders, dat weet ik niet maar Gaza werd met rust gelaten.
Nee , dat werden ze niet !!! Alleen Israel komt met dat kletspraatje aanzetten.
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2023, 20:18   #152
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Anders zou Hamas daar geen 500 km tunnels hebben kunnen bouwen lijkt me.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2023, 21:00   #153
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hamas schiet al jaren raketten af op Israel, die doorgaans met gemak werden geneutraliseerd. Nu en dan reageerde Israel zonder veel verdere militaire acties. Waarschijnlijk is Israel te soft geweest want ineens kwam er de ongeziene 7de oktober moordende inval.

Ik hoop dat ze van Gaza een groot betonnen kerkhof maken. Ik heb geen enkele compassie met dat volk.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2023, 21:38   #154
Walvader
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat komt ervan als je Israel van dag 1 aanvalt he.

Je valt aan, en dan krijg je op je bakkes en dan ben je "slachtoffer".

Zo kunnen de Duitsers ook jammeren dat er tijdens WO II enorm veel steden in Duitsland gebombardeerd werden he.
Doe Godverdomme uw research, Patrick. Dit is echt zielig.
Walvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2023, 21:40   #155
Walvader
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Hamas schiet al jaren raketten af op Israel, die doorgaans met gemak werden geneutraliseerd. Nu en dan reageerde Israel zonder veel verdere militaire acties. Waarschijnlijk is Israel te soft geweest want ineens kwam er de ongeziene 7de oktober moordende inval.

Ik hoop dat ze van Gaza een groot betonnen kerkhof maken. Ik heb geen enkele compassie met dat volk.
Nog een idioot die niet weet wat daar elke dag gebeurt, in Gaza en de Westelijke Jordaan oever.
Oud 18 november 2023, 21:43   #156
Walvader
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Hier, niet dat het veel zal uithalen, iemand die er ECHT iets van kent: https://www.youtube.com/watch?v=nZrG04ohxgw
Oud 18 november 2023, 22:10   #157
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walvader Bekijk bericht
Nog een idioot die niet weet wat daar elke dag gebeurt, in Gaza en de Westelijke Jordaan oever.
In feite vind ik u ook maar een idioot maar heb de klasse van het niet te zeggen. Maar aangezien u de deur open zet reageer ik één maal.
Voor de rest kom ik op dit forum als een tijdverdrijf en mijn mening te zeggen. Niet om me te laten uitschelden.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 18 november 2023 om 22:13.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2023, 22:35   #158
Walvader
Parlementslid

Standaard

Citaat:
In feite vind ik u ook maar een idioot maar heb de klasse van het niet te zeggen. Maar aangezien u de deur open zet reageer ik één maal.
Voor de rest kom ik op dit forum als een tijdverdrijf en mijn mening te zeggen. Niet om me te laten uitschelden.
U hebt dus een idiote mening over Israel Palestina. U doet daarmee wat u wil.
Oud 18 november 2023, 22:36   #159
Walvader
Parlementslid

Standaard

Citaat:
U kan misschien eens luisteren naar Norman Finkelstein in de link die ik geef.
Oud 18 november 2023, 22:37   #160
Walvader
Parlementslid

Standaard

Citaat:
U vindt mij een idioot. Waar is dat op gebaseerd?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be