Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 november 2024, 07:31   #141
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik ben er dol op. Gentle Giants.

Honger is de beste saus.

Kat, geen hond. Het enige plantaardige dat een kat soms nodig heeft is wat gras om een haarbal te binden.

Op dat ene puntje na, correct.
Ja honger is de beste saus. Maar hebt ge dan hetzelfde dier dan een dier dat weet dat uw hand lekkernijen voert? Die honger lessen met iets lekker als saus wint harten. Dieren kennen hun feeders het beste want die geeft hen het toppunt van de dag, of niet.

En het moet vooral voedzaam zijn. In de natuur eten de sterkste wolven altijd eerst de lever. Dan nieren, hart,...
Tijdens het openscheuren van de buik pakken die wel wat buikvet mee, maar die dieren eten vooral organen.

Die zoete patat of pompoen is maar om een binding te hebben zodat ze makkelijke drollekes rollen.
Dat is ook niet dagelijks maar als ge eens iets zelf maakt. Kerst nadert...
Ik ben er rotsvast van overtuigd dat als je ze goed voedt, veel problemen voorkomt.

Wat mij ook opvalt is dat een kat naar meer netheid dwingt. Want die wassen zichzelf constant en dan kunt ge geen stoffig hoekje hebben, want dan lekken ze dat stof via hun pootjes op.
Tegenover een hond, die lekken enkel hun kont, flosj en foef "proper" .

Laatst gewijzigd door CUFI : 16 november 2024 om 07:43.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2024, 08:45   #142
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Maar allez, dat zijn net WEL gemiddelde prijzen, dat staat er zelfs bij.

Dat is dan 3/4de "gemiddeld" 1.866 €/jaar : 12 is dan (gemiddeld) 155€ per maand enkel voor hondenvoer.
Dat kost een smak meer dan vroeger, dat kan niemand ontkennen, zelfs niet met goedkope aldi/lidl voeding.
Forumleden die al jaren honden hebben, moeten anders eens berekenen wat hun hondenvoer vroeger kostte toen ze hun hond kochten, in vergelijking met wat ze nu moeten uitgeven aan hondenvoer.

Neen, de vakantie kies je zelf maar de prijzen kies jij niet.
Gij zult betalen wat het kost als je op vakantie wil, ook als de goedkope air-bnb prijzen gestegen zijn en even duur zijn geworden als een 5-sterrenhotel.

Maar soit, hondeneigenaars hier vinden de kosten wel meevallen zolang ze het allemaal nog maar zelf kunnen blijven betalen want als het te duur wordt, dan is dat de hondeneigenaars hun eigen schuld en niet door de schuld van de stijgende prijzen.
Voor wie vooruitziend is, verantwoordelijkheidszin en maar een bescheiden, gemiddeld huishoudbudget heeft, zijn huisdieren houden al geen optie meer. Het is absurd dat je moet sparen of al gaan lenen ingeval je zieke huisdier een operatie nodig heeft.
Het zijn de dieren die het gelag betalen en in overvolle asielen blijven zitten.
Een hond houden, voeding, hygiëne, medicatie, verzorging etc.., kost tegenwoordig een smak geld en wie dat ontkent die liegt.
Dat 'onderzoek' komt dus van HelloSafe. Die vergelijken verzekeringen. Rol even naar beneden op de pagina van die studie en je ziet onmiddellijk wat de opzet er van is. Verzekeringen aanprijzen. Men blaast mensen eerst in het oor hoe duur hun hond al niet is, om er dan nog even bij te zetten dat dat nog zwaar gaat stijgen. Of dit als 'studie' beschouwd kan worden weet ik niet.
Als betrouwbare bron voor hun cijfers wordt bv Figo aangehaald. Een verkoper van dierenverzekeringen...

Ik dacht dat jij geen cijfers uit de 'leugenpers' geloofde?
Oud 16 november 2024, 20:45   #143
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Daarjuist in de Action een merk gezien, naam vergeten dat 4 euro kost en 4 kg geeft dan het betrouwde merk dat 8 euro kost voor (houdt u vast) 400 gram.
Was wel via een dropshipper om het meteen te hebben, anders paar euro goedkoper. Maar ze verkopen dat niet lokaal en is een bedrijf met passie.
Oud 17 november 2024, 09:15   #144
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Daarjuist in de Action een merk gezien, naam vergeten dat 4 euro kost en 4 kg geeft dan het betrouwde merk dat 8 euro kost voor (houdt u vast) 400 gram.
Was wel via een dropshipper om het meteen te hebben, anders paar euro goedkoper. Maar ze verkopen dat niet lokaal en is een bedrijf met passie.
Iemand die €8 betaalt voor 400gr hondeneten is volgens mij knettergek.
En dat is ook vast iemand die niet gaat klagen dat een hond houden veel geld kost want als je zo'n bedragen uitgeeft aan hondeneten is dat niet meer of minder dan decadent.

€8 voor 400gr, das €20/kg eh. TWINTIG. Voor hondeneten...
Daar kan je verse biefstuk voor gaan halen met nog een heel assortiment groenten en/of rijst bij.

En dat noem jij een 'bedrijf met passie'?

Volgens mij is dat een bedrijf die een graantje mee willen pikken van de spilzucht van sommige consumenten.
Oud 17 november 2024, 09:19   #145
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Maar ik begin wel stilaan te begrijpen waar die absurde prijzen voor het houden van een hond vandaan komen.

Blijkbaar is tegenwoordig iedereen er van overtuigd dat een hond duurder moet eten dan een mens. Denken die mensen nu dat hun hond dan plots 30 jaar gaat worden ofzo? Dat hij dan niet meer ziek kan worden?

Nogmaals: geef een hond fatsoenlijke brokken van €5 a €7,5 per kilo, koop een hondje en geen paard als een Mastiff ofzo en het houden van een hond is voor het overgrote deel van de mensen nog makkelijk betaalbaar.
Oud 17 november 2024, 09:42   #146
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Vooreerst heb ik geen huisdieren en eet ik weinig vlees. Maar daarbuiten stel ik me nog altijd de vraag waarin het eten van een katje dan zo veel verschilt van het eten van een schaapje en of lamsboutje. Een verre oom van mij kweekte schapen....die liepen ook achter in de weide en kenden hem als ware net als hondjes. Toch belette hem dat niet om er af en toe een paar te verkopen voor de slacht (ze hadden wel een deftig leventje voor ze werden opgegeten dat geef ik graag mee)

Voor mij is het simpel. Een ECHTE dierenvriend eet geen vlees. De meeste mensen waaronder IK doen dat wel....De meeste mensen noem ik dan ook niet meer dan poezewoefkes vrienden veel verder reikt hun vriendschap voor dieren niet.
Waarom zou een echte dierenvriend geen vlees mogen eten?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2024, 09:46   #147
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wij hebben hier een bedrijf dat hondeneten maakt.
Soms gaan, in het productieproces, zakken stuk.
Je kan die brokken heel goedkoop kopen, aan minder dan de helft van de prijs.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2024, 12:06   #148
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Waarom zou een echte dierenvriend geen vlees mogen eten?
Die mag dat wel maar dan is het niet echt wat ik versta onder een vriend. Zijn vrienden eet men niet op vooral niet wanneer men weet dat veel van die vrienden op een allesbehalve diervriendelijke manier zijn opgegroeid.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2024, 13:03   #149
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Maar ik begin wel stilaan te begrijpen waar die absurde prijzen voor het houden van een hond vandaan komen.

Blijkbaar is tegenwoordig iedereen er van overtuigd dat een hond duurder moet eten dan een mens. Denken die mensen nu dat hun hond dan plots 30 jaar gaat worden ofzo? Dat hij dan niet meer ziek kan worden?

Nogmaals: geef een hond fatsoenlijke brokken van €5 a €7,5 per kilo, koop een hondje en geen paard als een Mastiff ofzo en het houden van een hond is voor het overgrote deel van de mensen nog makkelijk betaalbaar.
In de Tangermarché supermarkt in Anderlecht koop ik een een karton van 10 kg kippenbillen uit de diepvries. Grote billen perfecte kwaliteit, mals, niet droog, ruiken goed als ze gekookt worden. Soms zeg ik tegen mijn vrouw toch zonde dat honden zo lekker kippenvlees eten dat feitelijk mensenvoedsel is.
Ja zegt ze maar een doos kost 20€, dat is 2€ per kg. Dierenvoedsel in de normale supermarkt kost soms 3 keer meer. Laat staan kip in de vers rayon soms van mindere kwaliteit.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2024, 13:13   #150
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iemand die €8 betaalt voor 400gr hondeneten is volgens mij knettergek.
En dat is ook vast iemand die niet gaat klagen dat een hond houden veel geld kost want als je zo'n bedragen uitgeeft aan hondeneten is dat niet meer of minder dan decadent.

€8 voor 400gr, das €20/kg eh. TWINTIG. Voor hondeneten...
Daar kan je verse biefstuk voor gaan halen met nog een heel assortiment groenten en/of rijst bij.

En dat noem jij een 'bedrijf met passie'?

Volgens mij is dat een bedrijf die een graantje mee willen pikken van de spilzucht van sommige consumenten.
Het waren vooral leveringskosten bij een dropshipper omdat het snel moest gaan, en Europese arbeiders steunt.

Die korrels zijn maar voedsel naast het nat he Das zalm, forel, lam, rund, kip, kalkoen, konijn,..
Oud 17 november 2024, 14:55   #151
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Trouwens BigF, dat is niet zomaar voedsel maar aangepast op opgroeiende of dieren die moeten zogen.
Ge koopt zo'n brokken maar 4 a 5 keer in heel hun leven he.
Oud 19 november 2024, 06:08   #152
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Ik heb het eens bekeken, en 12 kg kwaliteitsbrokken lopen op tot 100 euro.
Als uw dier een kitten of pup is, speelt dat volgens mij wel een grote rol omdat je door onderrvoeding rachitis kunt veroorzaken.

Nu zal dat wel een deel commerce zijn. Maar Edgard Cooper, Royal Canin en Hill's hebben hun onderzoeken en label van kwaliteit niet met reclame behaald. Dat is bewezen effectief. Als ze ziek zijn raden dierenartsen ook vaak die merken aan. Die merken zijn ook op leeftijd, ras, indoor, outdoor of gesterilliseerd aangepast.
Oud 19 november 2024, 11:17   #153
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het eens bekeken, en 12 kg kwaliteitsbrokken lopen op tot 100 euro.
Ja, "lopen op tot 100 euro"...

Maar voor veel minder koop je ook al deftig eten hoor.
Bij het door jou vermelde Hills heb je voor €70 een zak van 14kg.
Ook bij Edgar en Cooper blijf je flink onder jou €100 voor 12kg.
En Royal Canin (ik ga in het midden laten of dit echt wel zo'n kwaliteitsvoer is) pik je voor €75 zelfs een zak van 15kg mee.

Dus ja: prijzen tot honderd euro zijn vast wel mogelijk. Maar absoluut niet noodzakelijk.

Net zoals er auto's zijn die €300.000 of meer kosten.
Dat wil ook niet zeggen dat je zo'n auto nodig hebt.

Laatst gewijzigd door BigF : 19 november 2024 om 11:19.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2024, 11:27   #154
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En Royal Canin (ik ga in het midden laten of dit echt wel zo'n kwaliteitsvoer is) pik je voor €75 zelfs een zak van 15kg mee.

Dus ja: prijzen tot honderd euro zijn vast wel mogelijk. Maar absoluut niet noodzakelijk.

Maar een dier dat tot de volwassenheid kwaliteit krijg, heeft toch een andere groei gehad dan eentje die pakweg alleen de witte producten kreeg?

Want kwaliteit kost toch geld?
En het is toch in hun groei waar je veel problemen voor later kan voorkomen?
Oud 19 november 2024, 11:52   #155
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik heb het artikel nu volledig gelezen, die 4000-5000€ zijn voor honden met medische problemen.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20241108_96313508

Citaat:
Ellen Bogaerts weet er alles van. Alleen al haar boxer Bounty (4 jaar oud) kost dit jaar zo’n 4.500 euro. “Bounty is altijd al een zorgenhondje geweest. Vanaf dat hij pup was. Het eerste jaar zaten we om de drie weken bij de dierenarts omdat hij veel last had van diarree. Aangepaste korrels, vers vlees, we probeerden alles. En niet alleen voor Bounty. Ook onze twee andere honden kregen dat eten, simpelweg omdat je het niet apart kan houden”, vertelt ze. Een tijd later bleek dat Bounty een allergie heeft en speciaal en duurder voer nodig heeft. “De snoepjes zijn uiteraard ook aangepast.” Maar daar stopte het niet want dit jaar werd spondylose en heupdysplasie gediagnosticeerd. “Kosten bij de dierenarts, orthopedist en RX’en maken doen de factuur al opgelopen naar 4.000 euro. Intussen gaan we ook elke maand naar de fysiotherapeut in Kuringen om te oefenen en dat aan een tarief van 53 euro voor een half uurtje. Zelf heb ik nog materiaal gekocht om thuis ook te oefenen in de hoop dat we zo een nog duurdere operatie kunnen vermijden.”
Of dagelijkse oppas.
Citaat:
De Hasseltse Huberte Stas geeft elk jaar om en bij de 3.200 euro uit aan het welzijn van haar Tino. De kruising westie jack russell is al vijftien jaar oud. “Hij heeft echt verlatingsangst. Als ik naar mijn werk moet, gaat hij altijd naar de opvang voor 15 euro per dag. Een heel goede prijs trouwens. Want ik heb al bedragen tot 25 euro gehoord.
Oud 19 november 2024, 12:00   #156
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat zijn doorgaans allemaal brave naievelingen die dat inderdaad denken. Die denken ook dat hun beest hen graag ziet. Terwijl dat beest enkel een bron van voedsel ziet, niets meer, niets minder.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2024, 12:16   #157
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat zijn doorgaans allemaal brave naievelingen die dat inderdaad denken. Die denken ook dat hun beest hen graag ziet. Terwijl dat beest enkel een bron van voedsel ziet, niets meer, niets minder.
Bwa ge moogt uw dier eten geven en mishandelen, maar die het geen eten geeft en met liefde behandelt zal wel liefde beantwoord krijgen.

Een dier is voorspelbaar en praktischer dan mensen.
Een mens is onvoorspelbaar en potentieel plebs dat beleid over u wilt afroepen.
Oud 19 november 2024, 13:52   #158
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar een dier dat tot de volwassenheid kwaliteit krijg, heeft toch een andere groei gehad dan eentje die pakweg alleen de witte producten kreeg?
Wat zoek jij het toch heel de tijd in extremen?
Enerzijds bent ge bezig over eten dat €100 kost voor een zak van 12kg.
En nu begin je plots over 'witte producten'.
Van het ene uiterste in het andere.
Kijk eens naar de producten daar tussenin.
Met prijzen van €4 a €7.

Ik zeg: geef je hond gewoon fatsoenlijk eten. Ik heb al 50 jaar honden en hier krijgen ze altijd kwalitatieve korrel.
En in al die tijd heb ik er ooit 2 moeten euthanaseren wegens ziekte (kanker).
Mijn oudste hond is momenteel bijna 16. De dierenarts vertelde me 2 jaar geleden al dat hij toen (op zijn 14de) abnormaal oud was voor dit ras.
Twee jaar later ligt-ie hier nog in de zetel te stinken.

Heel zijn leven brokken gekregen.

Citaat:
Want kwaliteit kost toch geld?
En het is toch in hun groei waar je veel problemen voor later kan voorkomen?
Waarom kan een hondenbrok van pakweg €5 a €7 niet kwalitatief zijn?
En denk jij nu echt dat die groei zoveel malen beter gaat verlopen als ze peperduur eten krijgen?

Je moet gewoon zorgen dat ze eten krijgen waar alles in zit wat ze nodig hebben.
En dat dat dan uit een zak van €100 of van €50 komt maakt geen verschil.
Oud 19 november 2024, 14:00   #159
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat zoek jij het toch heel de tijd in extremen?
Enerzijds bent ge bezig over eten dat €100 kost voor een zak van 12kg.
En nu begin je plots over 'witte producten'.
Van het ene uiterste in het andere.
Kijk eens naar de producten daar tussenin.
Met prijzen van €4 a €7.

Ik zeg: geef je hond gewoon fatsoenlijk eten. Ik heb al 50 jaar honden en hier krijgen ze altijd kwalitatieve korrel.
En in al die tijd heb ik er ooit 2 moeten euthanaseren wegens ziekte (kanker).
Mijn oudste hond is momenteel bijna 16. De dierenarts vertelde me 2 jaar geleden al dat hij toen (op zijn 14de) abnormaal oud was voor dit ras.
Twee jaar later ligt-ie hier nog in de zetel te stinken.

Heel zijn leven brokken gekregen.

Waarom kan een hondenbrok van pakweg €5 a €7 niet kwalitatief zijn?
En denk jij nu echt dat die groei zoveel malen beter gaat verlopen als ze peperduur eten krijgen?

Je moet gewoon zorgen dat ze eten krijgen waar alles in zit wat ze nodig hebben.
En dat dat dan uit een zak van €100 of van €50 komt maakt geen verschil.
Ik leg het verschil tussen de witte producten en een bekend merk.
Een dier dat naar volwassenheid geleid wordt met kwaliteit, zal toch anders zijn dan 1 die dat niet kreeg?

Ik weet niet of andere brokken minder kwalitatief zijn, maar ik weet wel 100% zeker dat die 3 benoemde merken wel kwalitatief zijn.

Alles wat ze nodig hebben is toch variatie? Altijd hetzelfde is toch maar een hondenleven zenne
Oud 19 november 2024, 17:03   #160
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Vooreerst heb ik geen huisdieren en eet ik weinig vlees. Maar daarbuiten stel ik me nog altijd de vraag waarin het eten van een katje dan zo veel verschilt van het eten van een schaapje en of lamsboutje. Een verre oom van mij kweekte schapen....die liepen ook achter in de weide en kenden hem als ware net als hondjes. Toch belette hem dat niet om er af en toe een paar te verkopen voor de slacht (ze hadden wel een deftig leventje voor ze werden opgegeten dat geef ik graag mee)

Voor mij is het simpel. Een ECHTE dierenvriend eet geen vlees. De meeste mensen waaronder IK doen dat wel....De meeste mensen noem ik dan ook niet meer dan poezewoefkes vrienden veel verder reikt hun vriendschap voor dieren niet.
Het idee van de zogenaamde 'dierenvriend' is dan ook een vreemd concept.
Ik zie bijvoorbeeld mijn hond doodgraag, maar dat mormel van de buren haat ik.
Mijn geiten zijn lieve dieren, maar als er een vies ros bij is wordt dat zonder meer opgegeten.
Ik kan sommige dieren doodgaarne zien, maar niet alle dieren.

In die zin zou ik evengoed ervoor openstaan om een stukje mensenvlees te eten als dit verkrijgbaar zou zijn in de handel, maar er zijn natuurlijk mensen die ik genoeg graag zie dat ik ze liever niet zou opeten.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be