Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2025, 13:24   #141
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Ik zou nog veel verder gaan....
Geef het leefloon deels in voedingscheques. Net zoals kindergeld deels geven in cheques waarmee je enkel kinderartikelen kan kopen.
Het moet niet te gek worden he. Al die inmenging.

Schaf gewoon kindergeld af. Er is geen reden dat de maatschappij moet opdraaien voor de kinderwens van individuën.

En leefloon ook. Dat ze een brug zoeken om onder te sterven. Kansen genoeg om te werken.
Oud 28 januari 2025, 13:30   #142
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Laten we van het leefloon terug het bestaansminimum maken.
Oud 28 januari 2025, 15:39   #143
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je leest niet wat ik schrijf DEELS dus gedeeltelijk in bonnen, en gedeeltelijk in geld.

Juist om misbruik tegen te gaan. Nu kan "AL" het kindergeld in alcohol of luxe producten gestoken worden, terwijl de kinderen zonder deftige schoenen naar school moeten gaan bijvoorbeeld.
Of met een lege brooddoos.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2025, 15:44   #144
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Waarom moet hier in haast elke discussie over gelijk welk onderwerp toch altijd de persoonlijke situatie bijgesleurd worden?
Het gaat toch helemaal niet over waar jouw vader het kindergeld aan besteedde en hoe gij dat als kind (?!) of hoe jouw moeder dat ervaarde.

Overigens waren toen gezinnen groter, ja, en ook met vijf kinderen werd één keer per week in bad gegaan, werd kledij doorgegeven en afgedragen tot het jongste kind of tot de kledij versleten was...
Als kind sta je er niet bij stil hoe ouders dat betalen, en ouders belastte hun kinderen ook niet met hun financiële zorgen, die mochten toen nog zorgeloos kind-zijn en hun jeugd beleven.

Het gaat erover dat het kindergeld van de overheid bedoeld is als financiële steun aan ouders om samen met hun kinderen een menswaardig leven te kunnen leiden.
Ouders mogen dus zelf beslissen waaraan zij het kindergeld uitgeven, of dat nu is voor een paar nieuwe kinderschoenen of om het dak boven het kinderhoofd mee te betalen, dat is voor iedereen verschillend.

En ja, er zijn egoïsten van ouders die misbruik maken door het kindergeld voor eigen genot te gebruiken en daar kan niemand wat aan doen.
Er zijn ook egoïstische moeders die het kindergeld voor zichzelf gebruiken...
En dat wordt ook niet opgelost door staatsbetutteling met gedeeltelijke kindercheques waar dan gedwongen alleen kinderkleding/artikelen mee kan gekocht worden terwijl het gezin op straat staat en dakloos is omdat de huur niet betaald kon worden...

Niemand kan gedwongen worden om zijn/haar inkomen - of dat nu loon, uitkering, pensioen of kindergeld is - te gebruiken en te besteden hoe anderen dat willen of hoe de staat dat wil!!
Me dunkt dat je daar wel een dikke, vette grens moogt trekken:
dat gij alleen vrij bepaalt waar jij je centen, en ook het kindergeld, aan uitgeeft!
Het was wel een gek zicht toen mijn broer in een rok naar school moest gaan (de twee oudsten zijn bij ons meisjes).
Gelukkig voor mij waren de rokjes en de kleedjes versleten als mijn broer ze afgedragen had.

Alle gekheid op een stokje, hier worden baby- en kinderspullen doorgegeven.
Natuurlijk krijgen die baby's en kinderen ook nieuwe spullen.
Oud 28 januari 2025, 17:54   #145
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kom uit een gezin van negen kinderen. Wij droegen de kleding van elkaar wanneer er iemand uitgegroeid was. In bad mochten we één keer per week enz...

Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik een 'mensonwaardig' kinderleven heb gehad.

Mijn vader inde het kindergeld waarmee hij paarden artikelen kocht voor zijn hobby.

Maar had men toen dat kindergeld DEELS enkel kunnen besteden voor de kinderen. Dan zou mijn moeder veel gelukkiger geweest zijn.

Een eerste grote stap was het kindergeld verplicht aan de moeders te geven.
De volgende is , om het "echt" voor de kinderen te kunnen besteden!!!
Ik kom uit een gezin van 4 kinderen.
Mijn moeder verloor haar man én haar vader in 3 seconden. De oorlog was toen bijna gedaan (in Belgie).
Zij kreeg een "oorlogsrente" + méér kindergeld dan gewone ouders.
Wij mochten ook één keer per week in bad...
Met Sinterklaas kregen we, toen we nog klein waren, elk een appelsien ! Dat kwam "uit de Congo"...

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2025, 18:37   #146
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik kom uit een gezin van 4 kinderen.
Mijn moeder verloor haar man én haar vader in 3 seconden. De oorlog was toen bijna gedaan (in Belgie).
Zij kreeg een "oorlogsrente" + méér kindergeld dan gewone ouders.
Wij mochten ook één keer per week in bad...
Met Sinterklaas kregen we, toen we nog klein waren, elk een appelsien ! Dat kwam "uit de Congo"...

Dat waren barre tijden.
Oud 28 januari 2025, 18:39   #147
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik ben te jong om dat soort van fratsen te kunnen vertellen. 'k Ben maar een vroeg jaren 70 boeleke.

Maar weet wel dat mijn Vlaamse moeder en allochtone vader zich stukken van't lijf hebben gewerkt om hun kinderen alles te geven wat zij nooit hebben gehad.

Maar met ze hebben mijn broer, zus en mij ook duidelijk gemaakt dat rechten en plichten bestaan, en als je alleen maar eist, je gaat eindigen met niks.

Mijn grootouders- beide ouders-, die als volwassenen WO2 hebben meegemaakt hebben vanuit heel andere hoeken, ons ook de verhalen meegegeven van wat zij hebben meegemaakt. En ik ben blij dat mijn schoonvader nog goed genoeg bij de pinken is om zijn jonge jaren in WO II te herinneren. En maar duivels goed beseft dat hij een bevoorrechte positie had, als zoontje van een RijksDuitser in bezet gebied.
Oud 28 januari 2025, 18:58   #148
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom moet hier in haast elke discussie over gelijk welk onderwerp toch altijd de persoonlijke situatie bijgesleurd worden?

Omdat dat eigen is aan onze samenleving.

Waarom moet de snelheid in een straat verlaagt worden omdat er één individuele persoon dood werd gereden?

Waarom moet heel de wetgeving rond gender aangepast worden omdat er enkele zich er niet goed bij voelen?

Waarom moet de abortustijd verlengt worden, omdat enkele zich vergissen van datum dat ze ongewenst zwanger werden?

En ga zomaar door.

Laatst gewijzigd door De Prof : 28 januari 2025 om 18:59.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2025, 20:32   #149
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat dat eigen is aan onze samenleving.

Waarom moet de snelheid in een straat verlaagt worden omdat er één individuele persoon dood werd gereden?

Waarom moet heel de wetgeving rond gender aangepast worden omdat er enkele zich er niet goed bij voelen?

Waarom moet de abortustijd verlengt worden, omdat enkele zich vergissen van datum dat ze ongewenst zwanger werden?

En ga zomaar door.
Allez, omdat kindergeld "eigen is aan onze samenleving", moet gij kwijt waar jouw vader het kindergeld aan besteedde…?

Dat is allemaal OVERHEIDSBELEID en persoonlijke situaties dragen niks bij aan discussies voor een mening over dat staatsbeleid.
Die vragen moet je overigens stellen aan de wetgevers, de politiekers die dat beslissen en niet vragen aan de belastingbetalers, die kunnen enkel maar hun mening geven.

PS: het is verlaagD worden en verlengD worden, "Prof"....
Oud 30 januari 2025, 06:26   #150
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Laten we van het leefloon terug het bestaansminimum maken.
Strak plan.
De Wever wilt alvast enkele indexeringen overslaan voor de leefloners.

Deze week was er goed nieuws, de mensen die niet toekwamen met hun leefloon of geen geld opzij konden zetten voor dringende uitgaves, zijn gedaald van 15% naar iets meer dan 10%.

Niet dat die mensen gingen werken, waarom zouden ze, gewoon omdat ze 10% opslag kregen bovenop de indexeringen van meer dan 20% (tijdens Vivaldi).

Nu hebben deze mensen nog minder goesting om werk te zoeken, hoe zou dat toch komen?
Oud 30 januari 2025, 09:13   #151
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Strak plan.
De Wever wilt alvast enkele indexeringen overslaan voor de leefloners.
Strak plan?
Het leefloon is al minder dan het minimum, onder de armoedegrens.
Neen, de wever wil maar 1x per JAAR een index aanpassing voor IEDEREEN. Voor de lonen, uitkeringen, pensioenen...

Dat betekent dat in plaats van een evaluatie voor overschrijding van de spilindex om de 4 maanden met dan meteen een index-aanpassing voor lonen, uitkeringen, pensioenen.....wij dan een HEEL jaar verhoogde prijsstijgingen zullen moeten betalen en pas VOLGEND jaar een index aanpassing van lonen etc...zullen krijgen, dat uiteraard (nu al!) al de prijsstijgingen NIET dekt.
Bovendien bevat de indexkorf NIET alle prijsstijgingen!
Maw: collectieve VERARMING, bij elke index sprong verliezen wij al sluipend financieel door de kloof met de levensduurte die steeds groter wordt.

En dan ook nog maar 1x per jaar een indexaanpassing??
Dat is afbraak van onze koopkracht en welvaart en daarover vallen de onderhandelaars op dit ogenblik: cd&v en vooruit weigeren het gekloot aan de index in de supernota van formateur nva bart de knabbelende bever te aanvaarden.
Citaat:
Deze week was er goed nieuws, de mensen die niet toekwamen met hun leefloon of geen geld opzij konden zetten voor dringende uitgaves, zijn gedaald van 15% naar iets meer dan 10%.
Dat ging niet alleen over leefloners maar over armoede en dat zijn intussen al 2 MILJOEN mensen die geen reserve hebben...dat is een schande voor een welvaartstaat.
En dat noemt gij goed nieuws?
Citaat:
Niet dat die mensen gingen werken, waarom zouden ze, gewoon omdat ze 10% opslag kregen bovenop de indexeringen van meer dan 20% (tijdens Vivaldi).
Nu hebben deze mensen nog minder goesting om werk te zoeken, hoe zou dat toch komen?
Ja, waarom zouden ze? Met 10% opslag halen ze nog niet de armoedegrens...
En de levensduurte, alle prijzen, zijn met hoeveel % gestegen??
Als prijzen 3,8% stijgen en je krijgt 2% opslag, wat is dat dan? Heb je dan meer koopkracht of MINDER???
Oud 30 januari 2025, 10:21   #152
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Strak plan?
Het leefloon is al minder dan het minimum, onder de armoedegrens.
Neen, de wever wil maar 1x per JAAR een index aanpassing voor IEDEREEN. Voor de lonen, uitkeringen, pensioenen...

Waarom zou een leefloon u uit de armoede moeten houden?

Een leefloon zou het minimum moeten dekken om in menswaardige omstandigheden te overleven.

Men kan arm zijn en toch voldoende hebben om in menswaardige omstandigheden te leven.

De manier waarop de armoedegrens wordt berekend is trouwens absurd. Het wordt vergeleken met het mediaan inkomen. Er wordt niet gekeken wat men al dan niet kan kopen.

Om duidelijk te maken hoe absurd de berekening van de armoedegrens is: als er morgen 1000 miljonairs naar België verhuizen, gaat de armoedegrens ineens de lucht in en zijn er plots mensen arm die de dag ervoor niet arm waren. Terwijl die mensen nog exact hetzelfde inkomen hebben en nog exactg hetzelfde kunnen kopen.

Wat armoede is moet worden uitgedrukt in wat je kan kopen met je inkomen. Gaan vergelijken met wat anderen verdienen om armoede te bepalen slaat op niets.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 30 januari 2025 om 10:21.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2025, 12:10   #153
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht

Schaf gewoon kindergeld af. Er is geen reden dat de maatschappij moet opdraaien voor de kinderwens van individuën.

En leefloon ook. Dat ze een brug zoeken om onder te sterven. Kansen genoeg om te werken.
Ochgottekes, te gierig om een extended geboortecadeau te geven.

(ik ben wel vragende partij om de voordelen van kinderlast te bundelen: vb. de belastingsvoordelen te schrappen en de centen toe te voegen aan de kinderbijslag, of omgekeerd ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2025, 12:13   #154
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kom uit een gezin van negen kinderen. Wij droegen de kleding van elkaar wanneer er iemand uitgegroeid was. In bad mochten we één keer per week enz...

Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik een 'mensonwaardig' kinderleven heb gehad.

Mijn vader inde het kindergeld waarmee hij paarden artikelen kocht voor zijn hobby.

Maar had men toen dat kindergeld DEELS enkel kunnen besteden voor de kinderen. Dan zou mijn moeder veel gelukkiger geweest zijn.

Een eerste grote stap was het kindergeld verplicht aan de moeders te geven.
De volgende is , om het "echt" voor de kinderen te kunnen besteden!!!
Jouw ouwe ging wschl wel hard werken voor het brood voor gans zijn gezin. En dan mocht hij zijn hobby niet eens hebben ...

Als hij zijn kinderen verwaarloosde, dan moest er tegen opgetreden worden, kinderbijslag of niet.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2025, 12:15   #155
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht

Burgers aanmoedigen om meer kinderen te maken is één van de weinige echt nuttige investeringen die een overheid kan doen.

Toch als die overheid wil vermijden dat heel ons maatschappelijk stelsel ineen stuikt.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2025, 13:31   #156
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ochgottekes, te gierig om een extended geboortecadeau te geven.

(ik ben wel vragende partij om de voordelen van kinderlast te bundelen: vb. de belastingsvoordelen te schrappen en de centen toe te voegen aan de kinderbijslag, of omgekeerd ...)
Waarom?
Oud 30 januari 2025, 16:41   #157
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Waarom zou een leefloon u uit de armoede moeten houden?

Een leefloon zou het minimum moeten dekken om in menswaardige omstandigheden te overleven.

Men kan arm zijn en toch voldoende hebben om in menswaardige omstandigheden te leven.

Een leefloon zou zelfs niet nodig zijn. Menswaardig leven, dat is het magische begrip. Iedere Belg zou gewoon gezonde, veilige slaapplaats, gezond en voldoende eten, drinkbaar water en medische zorg ter beschikking hebben.

Niemand zou verplicht worden gebruik te maken van die basisrechten.

Wil een miljardair in een slaapzaal slapen, en 3 maaltijden per dag uit een gaarkeuken eten, dan kan dat, als die maar "Belg" is.

Daarentegenover, als een dakloze Belg liever in een kartonnen doos slaapt, zijn eten en drinken bij elkaar sprokkelt, dan moet dat ook kunnen.

Laatst gewijzigd door maddox : 30 januari 2025 om 16:42.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2025, 22:07   #158
De Prof
Minister-President

Standaard

Citaat:
Allez, omdat kindergeld "eigen is aan onze samenleving", moet gij kwijt waar jouw vader het kindergeld aan besteedde…?
Ge gooit alles door elkaar.

Dat eigen zijn aan onze samenleving slaat die persé op dat kindergeld. Maar op de rechtstreekse opmerking van u omtrent het waarom moet een persoonlijke situatie dikwijls gebruikt wordt. Het dient om iets te verduidelijken.
Oud 30 januari 2025, 22:12   #159
De Prof
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jouw ouwe ging wschl wel hard werken voor het brood voor gans zijn gezin. En dan mocht hij zijn hobby niet eens hebben ...
Het zat wel iets gevoeliger in elkaar.
Ik ga om persoonlijke redenen hier niet dieper op in.

Maar het feit dat de kinderbijslag nu niet meer aan de vader maar aan de moeder toegekend wordt zegt genoeg!

Laatst gewijzigd door De Prof : 30 januari 2025 om 22:12.
Oud 30 januari 2025, 22:28   #160
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zat wel iets gevoeliger in elkaar.
Ik ga om persoonlijke redenen hier niet dieper op in.

Maar het feit dat de kinderbijslag nu niet meer aan de vader maar aan de moeder toegekend wordt zegt genoeg!
Toen de helft v d kinderen nog doodgingen voor hun 10 jaar. Dat dat nog puur een kwestie van overleven was. Dan was een echtgenoot handiger voor de brutaliteit v h leven te verwerken. Zeggen ze altijd dat de vrouw werd gereduceerd tot een kip die moest broeden. Sorry, maar zo was het leven toen gewoon. Kort en brutaal.

Nu, hier in het Westen. Kinderen zijn meer een luxeproduct zoals een Iphone.

Alleen kan je ze niet dumpen als je ze beu bent.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be