Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2005, 14:50   #141
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Die scheepfsliften zijn inderdaad een stukje moderne "archeologie". Ten tijde van de plannen en het starten van de werken was dat waarschijnlijk een revolutionair bouwwerk bestemd om de toekomstige toenemende scheepsvaart in een welvarende regio op te vangen. Die is er zeker niet gekomen omdat alles nu langs overvolle snelwegen getransporteerd wordt.... maar wat niet is kan nog komen... men spreekt van de herwaardering van de waterwegen als transportmiddel.
Persoonlijk geloof ik er niet veel in. De huidige mens wil in een sneltempo vooruit. Waarschijnlijk veel te snel vanuit ecologisch en menselijk standpunt.
Vlaanderen daarentegen heeft wel kunnen profiteren van de consumptiemaatschappij en het massatoerisme. Maar dat heeft ook een keerzijde. De kust is één groot blok beton..... een atlantische muur van tweede verblijven die nauwelijks bewoond worden in de winter.
Ga wat meer naar de Ardennen
Stop de hoogbouw aan de kust en ga een "chalet" zetten .....
Rust en groen gegarandeerd. In de toekomst wordt groen een zeldzaamheid net als rust en bovendien is je investering nog iets waard als het waterpeil stijgt door de opwarming van de aarde...
Ik ga minstens twee maal per jaar naar de Ardennen
Tuurlijk is de kust afschuwelijk maar er zijn ook nog mooie natuurgebieden in die streek (en niet alleen het Zwin).
Vlaanderen heeft inderdaad kunnen profiteren van al die zaken, maar vooral dankzij een verstandig en daadkrachtig bestuur, onze welvaart is niet uit de luchten komen vallen.
Wat niet is kan zeker nog komen, maar het valt toch op dat ze zo'n kemels schieten. Toch opvallend dat dat in Vlaanderen minder gebeurd. Misschien beter investeren wanneer de nood er is dan investeren in iets dat kan zijn. Dat die liften niet zouden renderen hadden ze al eerder moeten zien, want het ging toen al ernorm achteruit en er was totaal geen zekerheid dat er gebruik van zou gemaakt worden. Er is inderdaad een herwaardering van waterwegen, maar niet om het even welke waterweg hé.

Citaat:
Juist, die is al een hele tijd bezig, veel te lang en voor wat ?
Een Vlaamse identiteit die nooit echt zuiver is geweest .......

Dat zegt u maar ondertussen bent u het die oorlogje voert.
Oorlogje voeren? Mag je dan al niet vragen wat er met je investering gebeurd, mag je geen kritiek hebben op het beleid?
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2005, 14:51   #142
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Zijn we in storyland en dag allemaal beland ?
Neen, dat zijn de resultaten van een studie van een Waalse universiteit.
Oud 14 januari 2005, 14:55   #143
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
aha touché, hoe gaan ze zich er nu uitlullen
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2005, 15:00   #144
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Graag wat meer info (bron en zo).

Dank u.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2005, 15:02   #145
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim

Dank u.
misschien zal instromaniac die maar geven wanneer jullie de bron en cijfers bekend maken over de transfers binnen vlaanderen waar jullie zo graag mee staan te zwaaien.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2005, 15:04   #146
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Nogmaals, dat is aan Abafim, niet aan ons.

Onze prioriteiten liggen momenteel elders.
Oud 14 januari 2005, 16:43   #147
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Dank u.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le Soir
Ces trop chers cabinets francophones
UN ARTICLE DE DIRK VANOVERBEKE | EDITION DU SAMEDI 18 DéCEMBRE 2004

Les révélations du montant des travaux engagés par Marie Arena pour la rénovation de son cabinet de ministre-présidente de la Communauté française ont au moins le mérite d'ouvrir le débat sur la transparence des dépenses ministérielles et sur leur légitimité. Réagissant aux décisions entérinées par Elio Di Rupo et Joëlle Milquet, chefs de file du PS et du CDH, de réduire de 10 % dès 2005, �* la Communauté française et �* la Région wallonne (nos éditions de jeudi et vendredi), le sénateur MR Alain Destexhe les juge insuffisantes. C'est du pipeau, affirme-t-il, en présentant un tableau comparant, sur base des budgets 2005 des deux entités, les dépenses de cabinet de la ministre-présidente de la Communauté française et celle du ministre-président de la Communauté flamande. Elles s'élèvent �* 4.739.000 euros pour le cabinet du ministre-président flamand, dont 3.907.000 euros couvrent les frais de personnel et 355.000 les frais de fonctionnement. Des chiffres �* comparer respectivement �* 6.196.000 euros, côté francophone (soit 30 % de plus), dont 4.392.000 euros couvrent les frais de personnel (12 % de plus) et 1.015.000 euros les frais de fonctionnement (soit... 286 % de plus). Alain Destexhe ne voit pas ce qui justifie ces différences importantes, d'autant que les attributions du ministre-président flamand regroupent �* la fois des compétences régionales et communautaires. Il faut régler ce problème dans la durée. Il ne suffit pas de dire que l'on doit réduire les dépenses de cabinet de 10 %. Non, il faut élaborer des règles strictes sur le rôle des cabinets par rapport �* l'administration et des budgets plus précis. Il est anormal que les cabinets ne figurent ni dans la Constitution, ni dans la moindre loi. Ils ne sont discutés dans aucun parlement. Ce sont les gouvernements qui décident eux-mêmes du montant des rémunérations des ministres. En démocratie, il faut un contrôle. De la même manière que le conseil d'administration fixe les rémunérations des dirigeants des entreprises, le Parlement doit au moins vérifier et approuver les rémunérations des ministres et les frais des cabinets. Cela me paraît élémentaire. Au-del�* de la question de savoir jusqu'où il convient de limer les dépenses de cabinets francophones, Destexhe plaide pour l'établissement de règles et pour une loi fixant un cadre pour l'ensemble des gouvernements du Royaume. Loin des crispations politiques et traquant l'objectivité des chiffres, une étude réalisée en novembre (1) et publiée avant que n'éclate l'« affaire » Arena démontre qu'en effet la Wallonie consacre proportionnellement plus d'argent que les Flamands en dépenses administratives (pour les conseils, les gouvernements, les cabinets ministériels, le rapport est de 2,26) et qu'�* Bruxelles, cet écart est encore plus important. Même si, comme le souligne prudemment Robert Deschamps, un des auteurs de l'étude, les comparaisons sont parfois délicates, les dépenses francophones en cette matière sont incontestablement plus élevées qu'au Nord du pays. Et le fait qu'il y ait trois gouvernements et trois Parlements, côté francophone, n'explique pas tout... (1) « Dépenses de la Flandre, de la Wallonie et de Bruxelles : comparaison interrégionale des budgets de 2004 », Centre de recherches sur l'économie wallonne - Facultés universitaires Notre-Dame de la Paix �* Namur.
Le Soir

En gij nu

Laatst gewijzigd door instromaniac : 14 januari 2005 om 16:45.
Oud 14 januari 2005, 16:43   #148
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Nogmaals, dat is aan Abafim, niet aan ons.

Onze prioriteiten liggen momenteel elders.
Als ik iets zeg moet ik een bron geven. Als jullie echter iets beweren hoeft dat niet?
Oud 14 januari 2005, 16:47   #149
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Lig ik hier in het wilde weg met cijfers te gooien? Ik dacht het niet!

Ik zeg enkel wat alle andere partijen ook zeggen: er zijn ook transfers in Vlaanderen zelf. Lig ik hier te verkondigen hoeveel ze juist bedragen? NEE! En waarom verkondig ik dat niet? --> Ik ken zelf het exacte bedrag niet!

Mijn voorstel: laat Abafim de cijfers van de transfers in Vlaanderen berekenen, dat is hun job! Dan is het ineens gedaan met speculeren.

Moeilijk hoor!

Ik heb NOOIT gezegd dat ik het bedrag van de transfers in Vlaanderen ken.

Laatst gewijzigd door Kim : 14 januari 2005 om 16:50.
Oud 14 januari 2005, 16:50   #150
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Ik lig toch ook niet in het wilde weg met cijfers te gooien?

Als jullie dan die transfers binnen Vlaanderen zo belangrijk vinden, waarom zelf niet een studie (laten) doen? Het zijn toch jullie die zo hoog van de toren blazen met die transfers?
Oud 14 januari 2005, 16:52   #151
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik lig toch ook niet in het wilde weg met cijfers te gooien?

Als jullie dan die transfers binnen Vlaanderen zo belangrijk vinden, waarom zelf niet een studie (laten) doen? Het zijn toch jullie die zo hoog van de toren blazen met die transfers?
Jongen, de transfers naar Wallonië interesseren mij amper, laat staan dat die in Vlaanderen me zouden interesseren...

Ik wil enkel maar aantonen dat er niet enkel geld naar Wallonië vloeit, maar dat er ook in het eigen Vlaanderen transfers zijn, en daar wordt nooit over gesproken omdat dat als zijnde doodnormaal wordt beschouwd.
Oud 14 januari 2005, 16:53   #152
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Jongen, de transfers naar Wallonië interesseren mij amper, laat staan dat die in Vlaanderen me zouden interesseren...

Ik wil enkel maar aantonen dat er niet enkel geld naar Wallonië vloeit, maar dat er ook in het eigen Vlaanderen transfers zijn, en daar wordt nooit over gesproken omdat dat als zijnde doodnormaal wordt beschouwd.
Toon het dan aan
Oud 14 januari 2005, 16:56   #153
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toon het dan aan
Laat me eerst en vooral opmerken dat ik niet degene ben die de topic ivm de transfers in Vlaanderen gestart ben.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=27810

Ten tweede: om dat aan te tonen, moet een studie besteld worden (bij Abafim of ergens anders). Voor mij is dat echter geen topprioriteit. Waarom? Ik lig niet wakker van transfers.

Laatst gewijzigd door Kim : 14 januari 2005 om 17:02.
Oud 14 januari 2005, 16:57   #154
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Waarom moet de BUB per se die studie bestellen? Bestel jij ze, als ze volgens u niet bestaan.
Oud 14 januari 2005, 17:04   #155
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Kim, als je doelt op die andere topic over die transfers heb je die inderdaad niet gestart. Het is echter wel de BUB die altijd de Vlaamse tranfers als argument gebruikt tegen de argumentatie van de flaminganten omtrent de transfers van Wallonië.
Het is dus aan jullie, die deze stelling innemen aan te tonen in hoeverre die transfers te vergelijken zijn. Als je daartoe niet eens de wil hebt zegt dat echt veel van de BUB.

Ik beweer helemaal niet dat ze niet bestaan. Ik trek jullie vergelijking echter wel in twijfel.
Oud 14 januari 2005, 21:00   #156
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Ja, duidelijke transparantie in gans België is een goede stap. In tijden van laagconjunctuur moet men wat voorzichtiger omspringen met alles. De vette jaren lijken wat voorbij.....het wordt een tijdje cholesterolvrij eten !

Wat ben je met suggesties.....
Heel veel. Dat u ze niet wilt geven getuigt van uw karakter.
U hebt de oplossing maar laat de anderen graag ploeteren.
Maar misschien hebt u zelf geen oplossing buiten die ene.... ploef, laten vallen !
En dan maar mooi doen met "liefdadigheidsacties"...... en dat was het onderwerp.
Is Geert Bourgeois in staat solidair te zijn ?

[size=4]so·li·dair[/size] (bn.) 1 door een gevoel van saamhorigheid verbonden of daarvan blijk gevend
Wat een gewauwel... loop eens voor de voeten van een FDF'er en vraag hoe samenhorig ie is. Er is genoeg gesuggereerd, dan gevraagd, uiteindelijk geeist. Het levert niets op omdat de PS het verval wil behouden en de Waal in de straat daarvoor stemt. Conclusie : niet zomaar onbegonnen werk, maar werk dat al decennia geleden is begonnen en niet doenbaar blijkt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2005, 23:16   #157
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Wat een gewauwel... loop eens voor de voeten van een FDF'er en vraag hoe samenhorig ie is. Er is genoeg gesuggereerd, dan gevraagd, uiteindelijk geeist. Het levert niets op omdat de PS het verval wil behouden en de Waal in de straat daarvoor stemt. Conclusie : niet zomaar onbegonnen werk, maar werk dat al decennia geleden is begonnen en niet doenbaar blijkt.
Wie wenst en kiest er nu voor verval ? Wie heeft er zo'n zieke geest

En.... waar blijven de suggesties ? Ook geen antwoord.......
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2005, 23:37   #158
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Wat heeft 'solidair zijn' nu (noodzakelijk) met een staatsverband te maken? Moeten wij één land vormen met Thailand om met dat laatste land solidair te (kunnen) zijn?

Dit wordt mijns inziens trouwens het tijdperk van de (wereld-wijde) regionalisering (géén enkel - Europees - land ontsnapt eraan, hoe hard en repressief - tot folteren en illegaliseren toe! - sommige archaïsche naties het ook proberen tegen te gaan). Zijn de tendensen niet duidelijk?
Oud 14 januari 2005, 23:46   #159
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Wil jij beweren dat zulke zieke geesten niet bestaan ? Is het je in de geschiedenis nooit opgevallen dat mensen of groepen maar al te graag een heel land of een heel werelddeel in verval helpen voor een beetje macht ? Nooit gezien ? Nooit gehoord ?

Citaat:
Check even de actualiteit van de laatste 20 jaar... suggesties genoeg geweest. Te lui ? Ik help even :

1. Vereenvoudiging administratie. Wallonië heeft VEEEEEEEL te veel ambtenaren.
2. Waalse kabinetten terugbrengen naar een half voetbalstadion per minister/staatssecretaris/gewestminister/gemeenschapsminister
3. Onderwijs saneren (kwaliteit is veel lager dan in VL, prijs is veel hoger dan in VL... dat moet makkelijk te vinden zijn).
4. Gezondheidszorg saneren : wie een verkoudheid heeft moet er drie dagen in observatie en heeft nadien 20 fotoboeken met scan-foto's.
5. Controles op werkloosheid : in heel Wallonië zijn er in 2003 TWEE (ik herhaal : TWEE) steuntrekkers van de dop gesmeten omdat ze werkonbekwaam zouden zijn. In Vlaanderen waren dat er rond de 170. En kom nu niet af dat dat betekent dat Wallonië minder luierikken kent, he. Vraag om meer controles wordt trouwens naar aloude gewoonte gecounterd met het antwoord : 'fascist'.

...
ga zo maar door. we zijn er jaren mee bezig en het antwoord is steeds geroep over de fascistische vlamingen en spelletjes rond het veroveren van grondgebied.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 12:50   #160
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

[quote=Jazeker]
Citaat:
Wil jij beweren dat zulke zieke geesten niet bestaan ? Is het je in de geschiedenis nooit opgevallen dat mensen of groepen maar al te graag een heel land of een heel werelddeel in verval helpen voor een beetje macht ? Nooit gezien ? Nooit gehoord ?
Helaas.... en meestal zijn ze te vinden in een of andere extreem -nationalistische hoek.... bereid om te sterven voor vaderland en fier zo te zijn.
Citaat:
1. Vereenvoudiging administratie. Wallonië heeft VEEEEEEEL te veel ambtenaren.
Gaat u die ambtenaren omscholen tot ondernemers, ze stimuleren.....

Citaat:
2. Waalse kabinetten terugbrengen naar een half voetbalstadion per minister/staatssecretaris/gewestminister/gemeenschapsminister
Een arena als kabinet is inderdaad wat overdreven......

Citaat:
3. Onderwijs saneren (kwaliteit is veel lager dan in VL, prijs is veel hoger dan in VL... dat moet makkelijk te vinden zijn).
Hoog tijd dat federaal wat aan die ongelijkheid gaat doen.....want daar begint de miserie. Bij jongeren en hun opvoeding.
Citaat:
4. Gezondheidszorg saneren : wie een verkoudheid heeft moet er drie dagen in observatie en heeft nadien 20 fotoboeken met scan-foto's.
De zoveelste karikatuur. Ook in Vlaanderen zijn er talrijke misbruiken. Allemaal aanpakken die misbruiken .....
Citaat:
5. Controles op werkloosheid : in heel Wallonië zijn er in 2003 TWEE (ik herhaal : TWEE) steuntrekkers van de dop gesmeten omdat ze werkonbekwaam zouden zijn. In Vlaanderen waren dat er rond de 170. En kom nu niet af dat dat betekent dat Wallonië minder luierikken kent, he. Vraag om meer controles wordt trouwens naar aloude gewoonte gecounterd met het antwoord : 'fascist'.
Neen dat betekent dat er in Vlaanderen meer "profiteurs" zijn. Weg die profiteurs ! Je hebt gelijk......
...
Citaat:
ga zo maar door. we zijn er jaren mee bezig en het antwoord is steeds geroep over de fascistische vlamingen en spelletjes rond het veroveren van grondgebied
Ah....... ik dacht dat het om taal en identiteit gaat maar het gaat om grond...
het veroveren van grondgebied. Ik dacht dat je eigen land je eigen land was.
Wees nu eens eerlijk .... hoelang zijn jullie al bezig, tientallen jaren ?
In een land dat al 175 jaar bestaat is dat niet wat absurd ? Het is gewoon de werkelijkheid negeren.
We zouden liever onze energie besteden aan het oplossen van werkelijke problemen. Kritiek kan opbouwend zijn maar dat onafhankelijkheidsgedoe ......
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be