![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#142 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat is onmogelijk te bewijzen, zoals het onmogelijk is te bewijzen dat hij dat NIET deed. We zullen het dus nooit weten.
We hebben het hier over cannabis... dat waarschijnlijk niet zozeer als "drugs" gezien werd... Er zijn trouwens Tibetaans monikken en andere mahayana-volgelingen die het ritueel gebruiken... dus er zal ergens wel een verband bestaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Slechts een was verlicht, de anderen waren handelaars in spiritualiteit en enkelen waren duidelijk aan de wiet...... Dergelijke reportages schaden het Boeddhisme die een waardevolle filosofie is.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Als je de dharma echter zou lezen ipv bekritiseren ,zou je echter wel weten dat druggebruik tot niets leidt.
![]() |
![]() |
#145 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#146 | |
|
![]() Citaat:
Boeddha heeft trouwens ook gezegd dat ge hem niet per se moet geloven en dat verlichting komt door zelfondervinding. Wat ik niet zeg is dat ge u te pletter moet smoren en dan zo ineens verlicht zijt... (dit zeg ik even voor dat gij het tegengestelde zou denken). Het is niet omdat iets een slechte naam heeft in het denkwereldje van de massa, dat zoiets ineens waar is. Waarheid zit niet in bevestiging van de doorsnee burgertrut (ja, ik weet het: het is de hoeksteen van de samenleving, vooral als ge de solidariteit aanhaalt), maar is iets dat ieder voor zichzelf moet uitvlooien. Het hangt tenslotte allemaal af van persoon tot persoon... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hun fanatieke volgelingen natuurlijk wel. Het is niet ongewoon dat die, net als hun talrijker broeders van de wereldgodsdiensten, elkaar (en hun leiders) naar het leven staan, hoe klein hun secten dan ook zijn. Voor wat dit punt betreft, moet je maar de 'toespraak vanop de estrade' eens raadplegen van Houi-neng, de zesde Zen-patriarch, die het grootste deel van zijn leven op de vlucht was voor de gestuurde moordenaars van een rivaliserende Zen-secte. Hijzelf zei:we moeten zij, die onze weg niet volgen, zelfs onze tegenstanders, gelukkig te maken. Het knokvermogen bij aanhangers van zelfs dezelfde dharma(=leer), is ook nooit te onderschatten geweest. Wat dharma is en wat boeddhisme is,dat weet ik ook niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een volkomen gratuïte bewering. Als je een klare en rustige geest hebt, waarom zou je dan wiet moeten gebruiken? Laatst gewijzigd door eno2 : 22 februari 2005 om 11:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het staat je volkomen vrij een verslaafde te zijn of te worden, maar stel dat niet voor als een weg naar de zelfbevrijding. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
|
![]() Waarom zou het dan niet helpen?
Stel eens vragen die zinnig zijn... en leer met open vragen te leven. Wiet stelt u in staat grenzeloos te denken, iets wat zonder wiet bijna niet kan. Natuurlijk kunt ge dan zeiken over nuchterheid en gezond (boeren)-verstand, maar dan blijft ge naast de kwestie IVM boeddhisme: de "realiteit" is maar een illusie. Het zijn de sociaal aanvaarde denkpatroontjes die u in de 1e plaats gelijk geven, een onderwerp waar boeddhisme ook over gaat. Het gaat er niet om dat ik BEWEER dat boeddha wiet gebruikte (doe ik ook niet); maar het gaat erom dingen in vraag te stellen en een open geest te hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
"les excuses sont faits pour s'en servir".
![]() |
![]() |
#152 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Wat dat knokken betreft : da's wat sterk uitgedrukt, maar er wordt wel stevig gespeculeerd over de juiste interpretatie van de dharma.
![]() |
![]() |
#153 |
|
![]() Lees eens wat ik zeg, en niet wat ge tussen de regels hallucineert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#155 | |
|
![]() Citaat:
Dat speculeren moet dan ook er voor zorgen dat we met open vragen kunnen leven, IPV uit te vechten wie gelijk heeft. Maar daar heeft het westen niet veel kaas van gegeten: allemaal zogezegd "rationeel". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |