Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 januari 2005, 18:51   #1
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard Boeddha was een extremist

Boeddha sprak over de 'middenweg', maar hij legde zijn discipelen een totaaal sexueel blok op. Was dat de 'middenweg'?

Hij sprak over het uitdoven van het Ego. Was dat de middenweg?

En het verbreken van alle verslavingen, het overwinnen van alle begeerten? Zijn dat middenwegen?

En het bereiken van het Nirvana, als sluitstuk. Is dat de middenweg?

Ik zou wel eens willen praten met iemand die het kan weten.

Iemand die niet op de middenweg zit, maar middenin de woestijn.

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 januari 2005 om 18:51.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2005, 07:36   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Wat een interpretatie weeral.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2005, 10:13   #3
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard Satori?

Zen propageert, in een van zijn aftakkingen, de 'plotselinge' verlichting, of Satori. Een hele prestatie, rekening houdend met het gegeven dat
niemand precies weet wat dat eigenlijk is, de verlichting.
Toch wordt er veel naar gestreefd.
Je kan ze in één leven niet bereiken, zeggen de wijzen, daarom verlangen ze naar wedergeboorte ( tenzij Boeddha).
Wat wel kan, is langzamerhand, door praktijk, een zeker inzicht opbouwen, een lang en pijnlijk proces waarbij je je handelingen en daden continu bijstuurt.
Zo zei Confucius dat hij pas na zijn zeventigste zich spontaan kon gedragen zonder in de fout te gaan.
In die zin is satori-Zen wel een verdienstelijke short-cut, voor zover die nog bestaat.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2005, 10:19   #4
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Wat een interpretatie weeral.
_______

Jij kan het blijkbaar niet weten...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2005, 10:24   #5
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Natuurlijk was Boeddha een extremist.
Het propageren van bedelen als enige professionele status is ronduit maatschappij-ondergravend en subversief.
En dan maar verwonderd zijn, dat je vervolgd wordt.
Oorspronkelijk bedoelde ik: een spirituele extremist.
Nu heb ik er nog aan toegevoegd: een politieke extremist.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2005, 13:06   #6
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Natuurlijk was Boeddha een extremist.
Het propageren van bedelen als enige professionele status is ronduit maatschappij-ondergravend en subversief.
En dan maar verwonderd zijn, dat je vervolgd wordt.
Oorspronkelijk bedoelde ik: een spirituele extremist.
Nu heb ik er nog aan toegevoegd: een politieke extremist.
Hij was wel extreem voor zichzelf... maar niet voor anderen.
Zijn leer is bedoeld als een vlot om de rivier over te steken. Nergens zegt hij dat eenmaal je aan de overkant bent het vlot moet meedragen op je tocht..... Het vlot heeft je geholpen, was nodig en nuttig op een moment, en het is nu aan jou om verder je weg te gaan zonder belemmeringen.
Telkens wanneer er een obstakel op je weg ligt kan je de leer bovenhalen om jou te helpen.....
Boeddha verplicht nooit iemand om zijn leer te volgen, dit in tegenstelling tot vele anderen.
Voor mij is hij integendeel zeer verdraagzaam en wenst hij de mensen te helpen .....
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2005, 18:12   #7
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Hij was wel extreem voor zichzelf... maar niet voor anderen.
Zijn leer is bedoeld als een vlot om de rivier over te steken. Nergens zegt hij dat eenmaal je aan de overkant bent het vlot moet meedragen op je tocht..... Het vlot heeft je geholpen, was nodig en nuttig op een moment, en het is nu aan jou om verder je weg te gaan zonder belemmeringen.
Telkens wanneer er een obstakel op je weg ligt kan je de leer bovenhalen om jou te helpen.....
Boeddha verplicht nooit iemand om zijn leer te volgen, dit in tegenstelling tot vele anderen.
Voor mij is hij integendeel zeer verdraagzaam en wenst hij de mensen te helpen .....
______

Jaja, een bodisattva.
Hij strafte wel zijn discipel af die, op vraag van zijn ouders, voor nageslacht gezorgd had bij zijn vrouw. Hij had beter zijn lid in de aarde gestoken, zei hij.
Wie kan je eigenlijk verplichten een leer tevolgen, tenzij je het zelf wilt?
't Is waar dat er veel hun vlot meedragen op het droge - je weet nooit dat je een rivier ontmoet. 't Is praktischer leren zwemmen, al dat gesleur...
Ik bekijk Boeddha welwillend, maar met een zekere 'awe', zouden de Engelsen zeggen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 januari 2005 om 18:16.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2005, 22:59   #8
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

[quote=eno2]______

Citaat:
Jaja, een bodisattva.
Zijn verlichting was op zich het hoogste dat de Boeddha bereikte, maar de leer van de Dharma (Waarheid) die daaruit voortvloeide, legde de grondslag voor het Boeddhisme.

Hij strafte wel zijn discipel af die, op vraag van zijn ouders, voor nageslacht gezorgd had bij zijn vrouw. Hij had beter zijn lid in de aarde gestoken, zei hij.
"Op een nacht richtte hij zijn meditatie op de ware aard van de wereld. Hij zag hoe alles voortdurend rijst en daalt en hoe het een altijd uit het ander voortkomt. Toen hij de causale wet van het Afhankelijke Ontstaan (pratityasa mutpada) begreep, zag hij ten slotte de sleutel waarmee men de samsara (de eindeloze kringloop van geboorte en dood) kon doorbreken en daarmee bereikte hij de volmaaktheid. Zijn grote inzicht stelde hem in staat de vuren van begeerte, haar zelfdeceptie, die hem tot dan toe aan wedergeboorte en lijden had gebonden, volledig ‘uit te blazen’, dit is Nirvana. Op dat moment werd hij de Boeddha."


Citaat:
Wie kan je eigenlijk verplichten een leer tevolgen, tenzij je het zelf wilt?
Een dictator kan dat maar die produceren veel negatieve energie.....
Citaat:
't Is waar dat er veel hun vlot meedragen op het droge - je weet nooit dat je een rivier ontmoet. 't Is praktischer leren zwemmen, al dat gesleur...
Dat is het drama van de mens... dat hij zijn verleden zodanig meesleurt dat hij vergeet te leven in het nu.....
Citaat:
Ik bekijk Boeddha welwillend, maar met een zekere 'awe', zouden de Engelsen zeggen
Ah.... Boeddha was maar een mens, maar wat voor mens ! Voor zijn tijd toch.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 11 januari 2005 om 23:14.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2005, 15:08   #9
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Labyrinth:

Ah.... Boeddha was maar een mens, maar wat voor mens ! Voor zijn tijd toch.
______________

Voor zijn tijd... De mentaliteit is anders nu...'t Is Kali-Yoga...



't Is maar slappe soep bij de Zen-meesters nu, ze pakken niet alleen hun vlot mee, maar ook nog hun vrouw erop.

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 januari 2005 om 15:10.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2005, 18:28   #10
myrdjinn
Burgemeester
 
myrdjinn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2005
Locatie: leuven
Berichten: 573
Standaard

middenweg kan ook extreem zijn. neutraliteit in alles is heeeeel extreem vind ik zelfs. complete onthechting is ook niet zo heel "relatief" dacht ik zo. non-stop op zoek gaan naar die leegte, mja.

liever een scheet laten en er es goe mee lache. ijez
myrdjinn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2005, 18:45   #11
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door myrdjinn
middenweg kan ook extreem zijn. neutraliteit in alles is heeeeel extreem vind ik zelfs. complete onthechting is ook niet zo heel "relatief" dacht ik zo. non-stop op zoek gaan naar die leegte, mja.

liever een scheet laten en er es goe mee lache. ijez
________

Ach de leegte je valt er zo over- of in.

Als een scheet je kan helpen...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2005, 08:48   #12
myrdjinn
Burgemeester
 
myrdjinn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2005
Locatie: leuven
Berichten: 573
Standaard

*fart*
myrdjinn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2005, 10:29   #13
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door myrdjinn
*fart*
Af en toe je spieren spannen en ontspannen op een vlot samen met je vrouw of je man kan inderdaad geen kwaad.....

Het leven is een moment dat je moet BELEVEN, zo goed mogelijk, voor jezelf en voor anderen.....

__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2005, 12:17   #14
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door myrdjinn
middenweg kan ook extreem zijn. neutraliteit in alles is heeeeel extreem vind ik zelfs. complete onthechting is ook niet zo heel "relatief" dacht ik zo. non-stop op zoek gaan naar die leegte, mja.

liever een scheet laten en er es goe mee lache. ijez
Myrdjinn, onthechting niet in de zin dat niets meer je kan boeien of dat je niet meer in staat bent lief te hebben of naar iets te streven, maar wel in de zin dat je meer inzicht krijgt en je je dan minder laat meeslepen in onbelangrijke zaken, dingen die je doen lijden..... Onthechting in de zin van onketend.... want in feite ben je dikwijls gevangen in je eigen "beperkte" zienswijze en opinie.

Onthechting helpt om empathie en begrip te voelen voor anderen.... de oorzaak van conflicten te zien....hun oorsprong.
Onthechting is dus positieve gevoelens verbeteren en stimuleren en negatieve gevoelens zoals haat, afgunst en jaloezie die jezelf en anderen pijn en verdriet doen beter te beheersen. Zo heb ik het toch begrepen of wil ik het begrijpen....
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2005, 14:31   #15
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Wat een samsarische discussie toch weeral.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2005, 14:43   #16
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Boeddha sprak over de 'middenweg', maar hij legde zijn discipelen een totaaal sexueel blok op. Was dat de 'middenweg'?

Hij sprak over het uitdoven van het Ego. Was dat de middenweg?

En het verbreken van alle verslavingen, het overwinnen van alle begeerten? Zijn dat middenwegen?

En het bereiken van het Nirvana, als sluitstuk. Is dat de middenweg?

Ik zou wel eens willen praten met iemand die het kan weten.

Iemand die niet op de middenweg zit, maar middenin de woestijn.
Ach kerel, probeer niet te spreken over iets wat je totaal niet kent... en Trouwens niet de verlichting/intellect voor hebt om te kunnen begrijpen.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2005, 14:58   #17
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Ach kerel, probeer niet te spreken over iets wat je totaal niet kent... en Trouwens niet de verlichting/intellect voor hebt om te kunnen begrijpen.
Gelukkig Raven laat je uw licht over ons schijnen......8)
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2005, 15:19   #18
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Boeddha verplichte niemand tot iets. Zijn volgelingen deden dit vrijwillig. Wie zijn wij dan om te oordelen dat dit verkeerd is? Vermits die allemaal verschrikkelijk oud worden en toch gezond blijven, dagen kunnen zonder eten of drinken, en na hun vasten nog eens een berg op en af wandelen, wie ga jij zeggen dat ze een verkeerde levensstijl hanteren?

Wat boedhisme met politiek te maken heeft is mij al helemaal een raadsel. Boedhisme heeft net extensialisme als basis, wat betekent "los staan van aardse noden". Het opstarten van deze thread zelfs, kan opgevat worden als een grandioze faling in het begrijpen van de kern waar boedhisme om draait.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2005, 15:27   #19
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Boeddha verplichte niemand tot iets. Zijn volgelingen deden dit vrijwillig. Wie zijn wij dan om te oordelen dat dit verkeerd is? Vermits die allemaal verschrikkelijk oud worden en toch gezond blijven, dagen kunnen zonder eten of drinken, en na hun vasten nog eens een berg op en af wandelen, wie ga jij zeggen dat ze een verkeerde levensstijl hanteren?

Wat boedhisme met politiek te maken heeft is mij al helemaal een raadsel. Boedhisme heeft net extensialisme als basis, wat betekent "los staan van aardse noden". Het opstarten van deze thread zelfs, kan opgevat worden als een grandioze faling in het begrijpen van de kern waar boedhisme om draait.
Ik heb dat niet zo begrepen. Het leert ons vooral hoe we kunnen leven in het NU... los staan van onze onnodige kwellingen hier om meer te genieten van wat we doen en meer inzicht te verwerven met wat we bezig zijn.....
Maar iedereen zal aan het boeddhisme wel zijn eigen interpretatie geven.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2005, 17:53   #20
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Ach kerel, probeer niet te spreken over iets wat je totaal niet kent... en Trouwens niet de verlichting/intellect voor hebt om te kunnen begrijpen.
_______

IK zei dat ik wel eens zou willen praten met iemand die het kan weten.

Laatst gewijzigd door eno2 : 13 januari 2005 om 18:07.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be