Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2005, 21:10   #141
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Begin maar al met de tweetaligheid in Brussel.
???
Oud 7 maart 2005, 21:15   #142
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Daarmee dat daar dringend verandering in moet komen. We leven niet meer in de middeleeuwen!
"[size=4]België vormt één gebied sinds het einde van de Middeleeuwen[/size] en functioneert reeds als één Staat sinds 170 jaar. Het is dus niet waar dat België een artificiële Staat zou zijn."

laten we inderdaad snel komaf maken met die middeleeuwse zaken, goed dat yann ons daarop gewezen heeft
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 21:23   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je vraagt de documenten op in franstalige gemeenten, en je kopieert die.
Alweer getuigend van een totaal gebrek aan realisme en inschattingsvermogen: heel wat gemeentendocumenten zijn eigen aan de gemeenten en zijn niet bruikbaar in andere gemeenten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 21:25   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
"België vormt één gebied sinds het einde van de Middeleeuwen[/size] en functioneert reeds als één Staat sinds 170 jaar. Het is dus niet waar dat België een artificiële Staat zou zijn."

laten we inderdaad snel komaf maken met die middeleeuwse zaken, goed dat yann ons daarop gewezen heeft[/color]
Inderdaad, goed gezien.

Maar ook hier zitten we weer in dezelfde bubbellogica: iets verwerpen omdat het uit een bepaalde hoek komt, maar toch hetzelfde hanteren voor de eigen goegemeente. Niet samenhangend.
Oud 7 maart 2005, 21:33   #145
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Inderdaad, goed gezien.

Maar ook hier zitten we weer in dezelfde bubbellogica: iets verwerpen omdat het uit een bepaalde hoek komt, maar toch hetzelfde hanteren voor de eigen goegemeente. Niet samenhangend.
Hebt u bij bub ooit al iet samenhangend geweten?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 21:48   #146
Blazer
Schepen

Blazer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin. Een frans-duits-of nederlandstalige versie is een kwestie van een kopij nemen.
Waarom is de BUB website dan nog niet naar het Duits "gekopieerd"?
Voor een partij die de Belgische eenheid zo hoog in het vaandel draagt...

OFF TOPIC: Heb nog maar weinig feestelijkheden gezien in dit jubileumjaar van ons land. Er zijn al twee maanden om.
Kunnen we voor de viering van België ook feestcheques krijgen om een straatfeest te geven? Of kan dit enkel in Vlaanderen?
En zouden we beide cheques mogen combineren voor 1 feest? Tenslotte vieren we ook het federalisme.
Blazer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 21:54   #147
Yossarian
Parlementslid

Yossarian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Edingen worden de faciliteiten bijzonder stroef toegepast, zelfs zodanig dat de meeste Vlamingen die er woonachtig zijn gewoon geen beroep meer doen op die faciliteiten.
Ik heb toevallig nogal wat (Vlaamse én franstalige) familie in Edingen wonen. Nooit horen klagen over "stroeve faciliteiten". Waarover de mensen daar wél verontwaardigd zijn: om de zoveel jaar komt er 'vreemd gespuis' met leeuwenvlaggen de boel op stelten zetten.
Yossarian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 21:58   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blazer
Waarom is de BUB website dan nog niet naar het Duits "gekopieerd"?
Voor een partij die de Belgische eenheid zo hoog in het vaandel draagt...
Opperbubbel Hans I le Grand, bekend om zijn Fransdolheid, wil niet dat zijn site "besmet" wordt met een moffentaal...
Oud 7 maart 2005, 21:59   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian
Ik heb toevallig nogal wat (Vlaamse én franstalige) familie in Edingen wonen. Nooit horen klagen over "stroeve faciliteiten".
Dan doen die mensen geen beroep op de faciliteiten. Zo eenvoudig is dat, want stel je eens voor, ik ken toevallig een frietkotuitbater in Edingen (die Vlaming is... U moet maar eens navragen bij die familie van u, ongetwijfeld weten zij wel over wie ik het heb daar hij nogal bekend is).
Oud 7 maart 2005, 22:00   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian
Waarover de mensen daar wél verontwaardigd zijn: om de zoveel jaar komt er 'vreemd gespuis' met leeuwenvlaggen de boel op stelten zetten.
Wanneer was dat dan wel? En in welke omstandigheden?
Oud 7 maart 2005, 22:04   #151
Blazer
Schepen

Standaard

Citaat:
Opperbubbel Hans I le Grand, bekend om zijn Fransdolheid, wil niet dat zijn site "besmet" wordt met een moffentaal...
Ik begrijp dat toch niet goed.
Als de bub voorzitter fransdol is/zou zijn, waarom sluit hij zich dan niet aan bij het FDF? Daar heeft hij kans om verkozen te worden, het FDF haalt in gemeenteraden en gewestregering tamelijk wat zetels.
Met de BUB is het schier onmogelijk om ooit verkozen te raken (tenzij de koning wordt vermoord door een kale kerel met een bomberjacket )

Als ik nu concludeer dat hij bijgevolg niet fransdol kan genoemd worden, maak ik dan een denkfout, en zo ja waar zit dan deze denkfout?
Oud 7 maart 2005, 22:13   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begrijp dat toch niet goed.
Als de bub voorzitter fransdol is/zou zijn, waarom sluit hij zich dan niet aan bij het FDF? Daar heeft hij kans om verkozen te worden, het FDF haalt in gemeenteraden en gewestregering tamelijk wat zetels.
Met de BUB is het schier onmogelijk om ooit verkozen te raken (tenzij de koning wordt vermoord door een kale kerel met een bomberjacket )

Als ik nu concludeer dat hij bijgevolg niet fransdol kan genoemd worden, maak ik dan een denkfout, en zo ja waar zit dan deze denkfout?
Wel, de bubbelclub schrijft zich in in het oude belgicisme van weleer dat de primauteit van de Franse taal normaal acht. Het FDF hangt dit niet volledig aan, daar het zeker niet terugwil naar een unitair België. Juist dat element zint de grote bubbel waarschijnlijk niet.

Ik baseer me op enkele elementen om te concluderen dat Hans I le Grand weldegelijk Fransdol is: eerder op dit forum stelde hij dat de totale verfransing van Vlaanderen in de 19e eeuw een goede zaak zou zijn geweest; ook stelde hij dat Vlamingen die in Brussel wonen en werken maar beter Frans spreken; reeds meerdere malen liet hij zich bijzonder laagdunkend uit over het Nederlands; opperbubbel Hans is voorstander van het uitbreiden van de Brusselse grenzen waardoor de Franstaligen rechten krijgen in een veel groter gebied; en tenslotte ook een concreet elementje: de doorluchtige opperbubbel liet de webstek van de bub registreren onder de Franstalige versie van zijn Brussels adres...

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 7 maart 2005 om 22:16.
Oud 7 maart 2005, 22:25   #153
Blazer
Schepen

Standaard

Citaat:
Wel, de bubbelclub schrijft zich in in het oude belgicisme van weleer dat de primauteit van de Franse taal normaal acht. Het FDF hangt dit niet volledig aan, daar het zeker niet terugwil naar een unitair België. Juist dat element zint de grote bubbel waarschijnlijk niet.
Maar alleen kan de BUB het niet halen. Zou hij dan niet beter, de wapenspreuk indachtig, aansluiting zoeken bij het FDF.

Trouwens, welk bezwaar heeft het FDF tegen een unitair België?
Oud 7 maart 2005, 22:30   #154
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ongetwijfeld de machtspositie van de Franstaligen die in een unitair België zwaar verzwakt zou worden.
Oud 7 maart 2005, 22:31   #155
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar alleen kan de BUB het niet halen. Zou hij dan niet beter, de wapenspreuk indachtig, aansluiting zoeken bij het FDF.

grote bezwaren dacht ik, de federale staatsstructuur garandeert de walen dat ze in dit land alles voor het zeggen hebben. in een modern unitarisme zouden zij echter geminoriseerd worden en zouden vlamingen eenzijdig maatregelen kunnen doordrukken

daarom dus dat zowel het federalisme en het unitarisme ondemocratisch is en we moeten gaan naar het vormen van onafhankelijke staten
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 01:37   #156
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je vraagt de documenten op in franstalige gemeenten, en je kopieert die.
Dan ga je naar een franstalige gemeente en vraag het formulier op.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 01:40   #157
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
???
Juist ja, ze moeten daar de tweetaligen weigeren om eentalig franstaligen een kans te geven.
Oud 8 maart 2005, 01:42   #158
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alweer getuigend van een totaal gebrek aan realisme en inschattingsvermogen: heel wat gemeentendocumenten zijn eigen aan de gemeenten en zijn niet bruikbaar in andere gemeenten.
Daar heeft de man nog écht niet van gehoord.
Oud 8 maart 2005, 01:44   #159
Yossarian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dan doen die mensen geen beroep op de faciliteiten. Zo eenvoudig is dat, want stel je eens voor, ik ken toevallig een frietkotuitbater in Edingen (die Vlaming is... U moet maar eens navragen bij die familie van u, ongetwijfeld weten zij wel over wie ik het heb daar hij nogal bekend is).
Misschien kan U het "die familie van mij" eens vragen, want U kent ze blijkbaar zo goed dat u op de hoogte bent van hun omgang met de lokale overheden. Zo eenvoudig is dat, mijnheer de schoolmeester.
Ik weet dat mijn bloed- en aangetrouwde verwanten bitter weinig taalproblemen ondervinden. En wat uw kameraad-frietbakker uitvreet, zal me worst wezen.

Ik wacht overigens nog steeds op uw commentaar op het volgende:
http://www.etiennevermeersch.be/verm.../dewinter_nazi
Op 20 december 2004 beweerde u dat u de argumentatie moeiteloos kon weerleggen. Waar wacht u op? Teveel huiswerk te verbeteren?
Oud 8 maart 2005, 01:52   #160
Yossarian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Wanneer was dat dan wel? En in welke omstandigheden?
Wel, vraag het ook ineens aan "die familie van mij", het zit ergens in haar collectieve geheugen. Vraag ook eens aan uw frittenbakker waar die slogans vandaan komen die her en der op de Edingse muren zijn gekalkt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be