Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 maart 2005, 12:42   #141
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
???

Ik denk evenwel dat u spoken ziet. U meent dus dat er in unitaire meer bekwame politici in het halfrond zaten U denkt... U meent... U veronderstelt...

Totaal nietszeggend dus. Of heeft u misschien een soort vergelijkend onderzoek gedaan tussen de politici toen en de politici nu? En daarnaast ook eens de politici in het landelijke parlement met die van de gewest/gemeenschapsparlementen vergeleken?

Neen. Het is gewoon vooringenomenheid die bij u spreekt. U denkt... U meent... U veronderstelt...

En tot slot, ik zou hoegenaamd niet weten waar u die "identiteitsdolle achterban" meent te ontwaren. Of waren die mensen er misschien niet voor de regionalisering in de jaren tachtig?
Om ietszeggend te zijn en aan te tonen dat ik zonder vooringenomenheid spreek zou ik dus cijfers en harde feiten moeten aanhalen ?
Zoals u doet en waarschijnlijk denkt U inderdaad dat u veelzeggend bent en niet vooringenomen.
Zelfkennis is een mooie zaak ...
Avan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 12:42   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
Wel leuk eigenlijk

als men vraagt 'wil je B behouden' zegt 85% ja, 4% neen
als men vraagt 'wil je vanalles regionaliseren' zegt 64% ja

==> hoe onnozel is men eigenlijk?
Ik hoegenaamd niet in wat daar nu zo onnozel aan is. "België behouden" is vrij algemeen. Nergens wordt immers juist gezegd wat dit inhoudt: België als unitaire staat, als federale staat, als nog verder uitgewerkte federale staat, als confederale staat, als losse unie zoals Servië-Montenegro, enzovoort.

Er kunnen nu mensen zijn die een rompstaat België willen behouden, maar de grootste bevoegdheden bij de deelstaten leggen. Anderen willen misschien nog verder gaan en een confederaal België zien. Weer anderen willen binnen de huidige structuur meer bevoegdheden naar de gewesten/gemeenschappen, zonder daarom de koepel "België" af te schaffen.

Daar is dus hoegenaamd niets onnozels aan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 12:44   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
Om ietszeggend te zijn en aan te tonen dat ik zonder vooringenomenheid spreek zou ik dus cijfers en harde feiten moeten aanhalen ?
Zoals u doet en waarschijnlijk denkt U inderdaad dat u veelzeggend bent en niet vooringenomen.
Zelfkennis is een mooie zaak ...
Dan is dat alvast een goede les voor u. Niet ik kom immers aandraven met de nietszeggende en totaal onbewezen uitlating "vroeger waren er betere politici".

U echter wel. Aan u dan ook om dit aan te tonen!
Oud 22 maart 2005, 12:45   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Men moet de Belgen vragen WELKE bevoegdheden ze dan wilden regionaliseren. Dat is ooit onderzocht, en toen bleek dat de Vlamingen precies één bevoegdheid op Vlaams niveau wilden... onderwijs!
Over welk onderzoek heeft u het dan? Alweer eentje dat u uit uw duim zuigt?
Oud 22 maart 2005, 12:50   #145
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Soms wou ik dat u kon lezen...

"Uit onderzoeken sinds 1975 blijkt volgens Lieven Dewinter (UCL) een gestage toename van de identificatie van de Vlaming met België. Sinds 1986 wordt de gehechtheid aan Vlaamse Gewest zelfs voorbijgestoken door een identificatie met België. In 1999 identificeerde zich 56,9 procent in de eerste plaats met België, 27,3 procent met het Vlaamse Gewest, 13,5 procent met de gemeente en 2,1 procent met de provincie. Het Belgisch beslissingniveau wordt als het meest geschikt bevonden voor de beleidsdomeinen gerecht, werkloosheid, pensioenen, ziekenzorg en veiligheid. Vlaanderen komt enkel als eerste uit de bus voor onderwijs, Europa voor milieu en onderzoek."

De Standaard, oktober 2002.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 12:51   #146
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Ik ruik een bonzai. En het ergste voor de flaminganten is dat er meerdere peilingen zijn die dit beeld alleen maar bevestigen.....

Conclusie: onze federale staat zal waarschijnlijk rustig door blijven bestaan. Zie topic goeiemorgen belgie die wsh naar het oneindige zal evolueren
Die bonzai wordt wel elke keer kleiner!! Das ook logisch, flaminganten zijn oud, en die sterven uit.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 13:04   #147
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Maar u bent tenminste geen dogmatische denker die halstarrig vasthoudt .....

België was de realiteit, is de realiteit, en zal de realiteit zijn.
hehehe , deze is weeral goed
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 13:18   #148
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LeMmOnN
Laat ons wachten en kijken wie er het hardst lacht de dag van de verkiezingen.
De koppelverkoop van het blok moet stoppen en het is dada met het Vlaams Nationalisme.....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 13:28   #149
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Maar u bent tenminste geen dogmatische denker die halstarrig vasthoudt aan het doembeeld: Vlaanderen onafhankelijk, en daarvoor krijgt u mijn volledige waardering. De flaminganten zullen u al gauw bestempelen als zijnde een franskiljon, een belgicist, een volksverrader, maar laat dat vooral niet aan uw hart komen. Uw landgenoten zullen u dan ongetwijfeld bijvallen, om u tegen die cliché's te verdedigen.

België was de realiteit, is de realiteit, en zal de realiteit zijn.
Aha, de pot en de ketel. Voor mij mag België ook unitair zijn als dat een betere bestuursvorm blijkt.
En wat als Vlaamse onafhankelijkheid een betere bestuursvorm zou zijn Yann? Wat dan?
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 13:36   #150
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Trouwens,

85% voor
11% onbeslist
4% tegen

zijnde:
>95% die het wat interresseert, willen België behouden

stel:
daarvan 10% die 'hardliners' zijn (die dat belangrijk vinden)
daarvan 1% die 'super-hardliners' zijn (willen er hun stemgedrag voor aanpassen)

ofte:
een potentieel kiespubliek voor belgicistische partijen van ~100.000 mensen
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 13:38   #151
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De koppelverkoop van het blok moet stoppen en het is dada met het Vlaams Nationalisme.....
[font=Arial][font=Verdana][/font][/font]
[font=Arial][font=Verdana][size=2]Dat is net het probleem in deze staat, er is geen enkele maatschappelijke kwestie die losgekoppeld kan worden van het voortbestaan van de Belgische staat, omdat de tegenstelling tussen de 2 gemeenschappen zo groot is. Als wij de kans krijgen om de mensen hiervan bewust maken met een degelijke informatiecampagne, en daarna eens een echt representatieve bevraging doen, dan zou het resultaat voor jullie wel eens dik kunnen tegenvallen denk ik.
[/size]
[/font][/font]
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 13:51   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Soms wou ik dat u kon lezen...
Dat onderzoek concludeert helemaal niet wat jullie bubbels ervan maken. Leer eens goed lezen. Er staat immers niet "alleen", maar wel "als eerste".
Oud 22 maart 2005, 14:09   #153
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Public energy
[font=Arial][font=Verdana][/font][/font]
[font=Arial][font=Verdana][size=2]Dat is net het probleem in deze staat, er is geen enkele maatschappelijke kwestie die losgekoppeld kan worden van het voortbestaan van de Belgische staat, omdat de tegenstelling tussen de 2 gemeenschappen zo groot is. Als wij de kans krijgen om de mensen hiervan bewust maken met een degelijke informatiecampagne, en daarna eens een echt representatieve bevraging doen, dan zou het resultaat voor jullie wel eens dik kunnen tegenvallen denk ik.
[/size]
[/font][/font]
Doen jullie dat al niet jaren ? Propagande de ronde sturen....ik denk dat ondertussen iedereen al weet over de transfers, de faciliteiten, het migrantenstemrecht, enz enz....

En TOCH zijn ze (de bevolking) voor Belgie. Zegt toch veel he.....

4 % voor een compleet onafhankelijk vlaanderen mag gerust marginaal genoemd worden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 14:38   #154
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doen jullie dat al niet jaren ? Propagande de ronde sturen....ik denk dat ondertussen iedereen al weet over de transfers, de faciliteiten, het migrantenstemrecht, enz enz....

En TOCH zijn ze (de bevolking) voor Belgie. Zegt toch veel he.....

4 % voor een compleet onafhankelijk vlaanderen mag gerust marginaal genoemd worden.
maar toch heeft het volk zijn kar al gekeerd wat betreft de meningen over verdere staatshervormingen. de bub poneert hier al de hele tijd dat staatshervormingen enkel in de hoofden van de politiek nodig waren en dat het volk daar radicaal tegen was, blijkt nu dat een meerderheid van het volk zelfs vind dat de federalisering nog niet ver genoeg is gegaan.

het omkeren van de gedachten van een volledig volk inzake het al dan niet verder bestaan van een land is een moeilijk werk van zeer lange duur, fase 1 is nu afgerond en fase 2 kan beginnen.

bovendien krijg ik hier geen antwoord op een vraag die ik reeds verschillende malen heb gesteld : indien die 85% belgie echt wil zien voortbestaan waarom stemt een deel daarvan dan zonder verpinken op partijen die het einde van belgie wensen? het moet dan toch zijn dat die van de belgische constructie niet echt een breekpunt maken.

ik denk dat het de meeste mensen gewoon niet kan schelen en dat ze gewoon voor belgie zijn omdat het nu eenmaal zo is, het volk is dan ook per definitie behoudsgezind.
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 14:39   #155
Floere
Vreemdeling

Standaard

Voor onze belgische vrienden toch even vermelden dat hun belgische droomstaat kunnen ontstaan is door een dikke leugen.Door in 1830 de mensen wijs te maken dat ze vanaf toen belgen zijn en eindelijk 'vrij' waren.Nee,toen werden de Vlamingen aan banden gelegd om ze te kunnen kelen op het altaar der Noord-Franse expansiedrang.Dat bij die Brusselse muitterij van 1830,het de Franse vlag was die als eerste wapperde,zegt trouwens genoeg.
Floere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 15:33   #156
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Als we deze peiling mogen geloven, is een groot deel van de mensen eerder federalistisch of confederalistisch. Ik zie niet waar de BUB zich zo vrolijk in maakt.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 15:40   #157
Willem
Provinciaal Statenlid

Willem's schermafbeelding

Standaard

Nou...
Oud 22 maart 2005, 15:51   #158
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Floere heeft 100 % gelijk zonder het Verenigd Koninkrijk GB en Pruisen zou Frankrijk
het zuidelijk deel der Nederlanden gewoon geanexeerd hebben (na er eerst een franse kroonprins op de troon geplaatst te hebben) en zou de taalgrens vandaag de grens tussen Vlaanderen en Zeeuws Vlaanderen, de provincie Antwerpen en Noord-Brabant
en.. de grens van Nederlands Limburg met de rest van Nederland zijn. We zouden hier op een franstalig Forum zitten en misschien waren ons 2 wereldoorlogen bespraard gebleven ? (Politieke Science fiction , Mi sxatas gxin )

& inderdaad uit de peiling blijkt dat de meerderheid van de VB kiezers geen reet geven om Vlaamse onafhankelijkheid & bijgevolg uit voornamelijk Islamfobia op deze mensen stemmen. dus de teruggang van Islamfobia is de teruggang van het VB.

Als VB-er zou ik stillekes een fusie van FN-BUB en VB overwegen...
Oud 22 maart 2005, 16:07   #159
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem
Nou...
Ik heb niet heel de topic doorgelezen, maar ik vermoed dat jij tot dezelfde conclusie was gekomen?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 17:29   #160
vivendi
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Dat spreekt de peiling waarover deze topic gaat dan wel tegen.

Conclusie: peilingen zijn waardeloos, in wiens voordeel ze ook zijn.
Correctie : de peiling spreekt dat n�*et tegen. Het ene heeft niks met het andere te maken.
vivendi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be