![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Bovendien kan je bevoorbeeld de creativiteit van leerlingen, hun vermogen tot improvisatie en hun talenkennis als parameters nemen.
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#143 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#144 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ook nog : depresieve |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Bovendien geeft het Vlaamse onderwijs aan hen ene vak veel en aan het ander vak weinig aandacht. Te weinig, of heb je nog nooit gehoord van de slechte kennis die leerlingen nu hebben van de geschiedenis, ook de Vlaamse geschiedenis? Waarom zeggen van iets dat het supergoed is als ik van mening ben dat het niet supergoed is. Mag ik dan geen eigen mening hebben, voorstander van de vrije meningsuiting?
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Taalkennis van de Vlamingen is veel beter dan elders. Natuurlijk minder Frans dan destijds, omdat Engels nu noodzakelijk is en Frans niet meer tenzij in de beteurenswaardige Belgische contekst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik doelde op de parameters van dat onderzoek Luc. Als die voornamelijk gericht zijn naar de kennis van abstracte wetenschappe en je scoort hoog, dan zegt dat dat je een goed onderwijssysteem hebt wat betreft abstracte wetenschappen. Dat zegt niet dat je in het geheel een goed onderwijssysteem hebt. Je onderwijs kan bvb op vlak van lichamelijke opvoeding niets voorstellen terwijl je toch de stempel 'goed onderwijssysteem krijgt' zoals het in het Vlaamse het geval is. In dan geval kan je niet zo simpel zeggen 'dat het Vlaamse onderwijs het beste van de wereld' is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
|
![]() Citaat:
Wie studeert en een internationaal standardwerk raadpleegt moet Engels kennen. Frans komt er niet aan te pas. Publiceren idem. 2*Ik zeg niets zo simpel. Ik neem aan dat het internationaal onderzoek ivm onderwijs de belangrijkste aspecten onderzoekt. Dat onderzoek rekende het Vlaamse onderwijs tot het beste ter wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
2) Ik doelde niet op jou persoonlijk toen ik zei van dat simpel stellen. Ik betwijfel dat men voldoende parameters neemt. Eigen ervaringen in het onderwijs laten mij deze mening vormen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 06/12 2004
OESO-onderzoek: Vlaanderen aan wereldtop voor onderwijs Vlaanderen staat qua onderwijs aan de wereldtop. Dat blijkt uit PISA 2003, een onderzoek dat de OESO uitvoerde. Vlaanderen is wereldkampioen op het vlak van wiskundige geletterdheid. De Franse gemeenschap scoort op alle vlakken beduidend slechter dan Vlaanderen en de Duitstalige gemeenschap. PISA is een grootschalige driejaarlijkse internationale studie die peilt naar de vaardigheden van 15-jarigen. Het zijn de onderwijsministeries van 41 landen die het onderzoek coördineren. De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) overkoepelt het geheel. Deze keer werden in Vlaanderen 5.000 15-jarigen uit 162 scholen getest. Zij komen uit de verschillende onderwijsrichtingen. Hoofdthema van het onderzoek was wiskundige geletterdheid. Daarnaast werd ook de leesvaardigheid, de wetenschappelijke geletterdheid en de bekwaamheid om problemen op te lossen nagegaan. In 2000 was leesvaardigheid het hoofdthema. Net zoals drie jaar geleden komt het Vlaams onderwijs als uiterst performant uit de studie. Vlaanderen staat op nummer 1 voor wiskunde, behoort tot de wereldtop voor probleemoplossen, moet qua leesvaardigheid enkel in Finland zijn meerdere erkennen en staat voor wetenschappen op de vijfde plaats (na Finland, Japan, Honkong en Korea). Ook nu weer blijkt dat jongens sterker zijn in wiskunde en meisjes beter scoren voor leesvaardigheid. Voor wetenschappen halen beide seksen dezelfde resultaten. Voor de Franse gemeenschap is er minder goed nieuws. Het Franstalig onderwijs scoort beduidend minder goed dan Vlaanderen. Voor wiskunde staat het slechts op de 24ste plaats (Duitstalige gemeenschap 16de), voor wetenschappen op de 32ste plaats (Duitstalige gemeenschap 23ste), voor probleemoplossen op de 24ste plaats (Duitstalige gemeenschap 17de) en voor leesvaardigheid op nummer 31 (Duitstalige gemeenschap 15de). Het gaat om een fenomeen dat al verschillende jaren opduikt. Volgens Luc Van de Poele van de UGent is het verschil in resultaten op het eerste gezicht merkwaardig omdat de onderwijsstructuren in Vlaanderen en over de taalgrens vrijwel dezelfde zijn. Het niet werken met handboeken, een kleinere discipline en minder gestructureerd werken, kunnen oorzaken zijn, meent de onderzoeker. De sociaal-economische achtergrond - zoals onderwijsniveau en beroep van de ouders - speelt ook een rol in de resultaten. De startsituatie voor Vlaamse leerlingen is op dat vlak een stuk sterker dan voor Franstalige en andere buitenlandse leerlingen. In Vlaanderen is het verband tussen die sociaal-economische situatie en de schoolprestaties overigens groter dan om het even waar. Opvallend is de kloof tussen de beste en de zwakste leerlingen in Vlaanderen. De groep risicoleerlingen is in Vlaanderen groter dan elders. De kloof wordt nog groter met leerlingen die thuis geen Nederlands spreken. Zij doen het beduidend slechter dan de rest. Dat heeft dan weer te maken met het feit dat ze moeten functioneren in een omgeving met leerlingen die internationaal een stuk boven het gemiddelde zitten. Ook Finland scoort op alle domeinen uitstekend. Waarom sommige landen en regio's zoveel beter scoren, is niet altijd even makkelijk te achterhalen. Het heeft volgens Van de Poele onder meer te maken met bereidheid tot werken, motivatie, onderwijstijd, de aanwezigheid van duidelijke eindtermen of cultuurgebonden factoren. Kennisintensieve maatschappijen scoren ook altijd beter, luidde het maandag bij de voorstelling van de studie op het kabinet van Onderwijsminister Frank Vandenbroucke.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 2 mei 2005 om 23:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
donc, sois belle et tait toi madama dorian
Daar is een Belgische koning Veel Belgische vertoning Een Belgische vlag, een Belgisch lied Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet Laatst gewijzigd door muys : 2 mei 2005 om 23:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Nooit gehoord van Dorian Gray ? Natuurlijk niet te vinden op de website van de Behangers. Donc, ta gueule le facho de service. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- Werk in een oftewel 100% Franstalige omgeving oftewel in een omgeving waarvan de grote meerderheid Franstalig is. -Ga nooit meer naar Vlaanderen met vakantie of zelf voor een dag. Kies liever andere bestemmingen waar je zeker bent dat je er welkom zal zijn. -Probeer met de tijd minder interesse te hebben voor Vlaanderen en kijk liever richting Frankrijk. In andere woorden, leef vooral in een Franstalige wereld. Triestig dat we zo ver moeten gaan maar dat zijn de enige oplossingen om geen problemen met de Vlamingen te hebben. En geloof er mijn ervaring, dat lukt! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |