![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Kunt u leven met het compromis van Heel-Nederland | |||
ja, ik ben belgicist |
![]() ![]() ![]() |
5 | 10,42% |
ja, ik ben flamingant |
![]() ![]() ![]() |
17 | 35,42% |
nee, ik ben belgicist |
![]() ![]() ![]() |
10 | 20,83% |
nee, ik ben flamingant |
![]() ![]() ![]() |
16 | 33,33% |
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als een groep mensen vrijwillig wenst deel uit te maken van een meertalige natiestaat, wat kan daar dan op tegen zijn? Als blijkt dat een meerderheid van de inwoners van België vinden dat hun toekomst ligt in een gemeenschappelijke natie, wat is daar dan in vredesnaam mis mee? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En daar is ook niks mis mee, neem ik aan?
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij ieder volk stellen we vast dat er een andere mix is van die elementen, waarbij het ene zwaarder doorweegt dan het andere. Bij de Hongaren is de taaleenheid heel belangrijk: alle Hongaarssprekenden, ongeacht of ze in Hongarije wonen of niet, identificeren zich als Hongaar. Niet alle Franstaligen zijn echter Fransen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Europees Commissaris
|
![]() Beste Jan,
Ik ontken alleszins niet dat "Taal" een element is die een rol speelt in "Natievorming" , maar het omgekeerde is ook waar : Natievorming is soms ook "taalvormend". De scheiding van 1830 en de eerdere van ca; 1600 tussen "Noord " en "Zuid" maar ook de scheiding tussen "Oost" en "West" waren niet alleen een vaststelling van kunstmatige staten - ze waren er mede de oorzaak van een taalverscheidenheid tussen wat in die periode min of meer één volk in diverse feodale staatsstrukturen was. Ik heb de preciese bron niet bij de hand, maar in een studie over het ontstaan van het Nederlands staat duidelijk dat de oostelijke begrenzing van het Nederlands zuiver ontstaan is door de staatkundige begrenzing (en het ontstaan van de Statenbijbel als geschreven in een andere taal dan Maarten Luther's hoogduitse vertaling). Ga gerust eens een kijkje nemen op : http://www.Lowlands-l.net/index.php en ontdek het feit dat de taalverbondenheid eigenlijk teruggaat op een volkscultuur die uitgestrekter is dan de huidige "naties" ipv. kleiner. Overigens als U erkent dat de taal slechts 1 element is van "natievorming" wat ik dus niet ontken, erkent U impliciet dat er nog andere elementen zijn en een natie eigenlijk een soort optelling van diverse zaken is... eigenlijk gaat het over het zoeken naar ofwel de grootste ofwel de kleinste gemene deler.. Ik ben van mening (en dat is dus een persoonlijke opvatting niet zwaarder wegend dan mijn klein persoon) dat de wereld door de snelle en uitgebreide transportmiddelen en communicatiemiddelen in een hoog tempo kleiner wordt en bijgevolg het zoeken naar de kleinst mogelijke groep om in één soevereine natie samen te steken een vergissing is... met als paradoks: hoe kleiner de natie hoe minder soeverein ze in feite is.
![]() |
#147 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door stanislaus : 22 mei 2005 om 15:58. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En daar waar taal niet leidt tot echte natievorming is het altijd groepsvormend. Dat heb ik trouwens meermaals al in Zwitserland gemerkt, iets wat bevestigd wordt door de uitslagen van heel veel volksraadplegingen. Daar stelt men altijd iets verrassend vast: de Allemanische Zwitsers stemmen conservatief, de Romaanstaligen progressief. Ook bij de bondsverkiezingen kiezen de bevolkingsgroepen bijna steeds kandidaten van de eigen taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
1) Zwitserland is een meerpolige federatie, waar niet (noodzakelijk) gebruik wordt gemaakt van taalindelingen 2) België is op andere domeinen veel verder gedeferaliseerd: buitenlandse handel, verdragsrecht, milieu enz. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
|
![]() Citaat:
In principe niet, mits men maar het Zwitserse principe toepast: vaste taalgebieden en geen gezwets met faciliteiten en tweetaligheid. In Zwitserland is er nooit ruzie door dat principe. Maar principe en realiteit zijn 2 verschillende zaken. In principe ben ik ook voor een Heel-Nederland, maar uit realiteitsbesef streef ik er niet naar. In Zuid-Brabant was er vroeger genoeg gemorrel. Die splitsing was een goede zaak, waar achteraf niemand spijt van heeft, tenzij een paar zotten uit melancholie met 1830. Ik zou dan ook een federatie verkiezen met de huidige provincies, eerder dan iets anders. Samen met een systeem van directe democratie moet dat flexibel genoeg zijn om zichzelf verder op te lossen. Mijn gok is dan ook dat alles vrijwel bij het oude blijft, tenzij de DG die zich zou afscheuren van Luik... Maar dat is koffiedik kijken.
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het verdragsrecht is er enkel voor die materies waarvoor de deelstaten een volledig bevoegdheidspakket hebben. Cultuur bijvoorbeeld. Ik zou moeten nagaan of de Zwitserse kantons dit ook hebben. In Zwitserland zijn de kantons weldegelijk bevoegd voor de milieuregelgeving, maar ziet de de bondsregering (eigenlijk de standenraad) toe op een zekere harmonisering. Omgekeerd worden er bepaalde milieumaatregelen op bondsniveau beslist, die door de kantons moeten worden omgezet in eigen wetgeving. Eerst moet die wetgevende tussenstap gebeuren. De bondsregering heeft dus op milieuvlak geen dwingend interventierecht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
-ideologische mobilisatie: beroep doen op ideologiegebonden waarden, denkbeelden of programmatorische punten teneinde macht te verwerven |
|
![]() |
![]() |