Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2005, 21:51   #141
KVE
Provinciaal Statenlid

KVE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Ik ben misschien geen voetbalfan maar over wat ik las, wil ik toch reageren. Vorige zondag gebeurde er een wedstrijd tussen Standard en de GBA. Dit wedstrijd vond plaats in Antwerpen. Waalse vlaggen werden er verboden; ik laat u raden wat de Waalse supporters ervan dachten.

Het is gewoon belachelijk! Wat is de volgende stap? Alle Waalse aanwezigheid op Vlaams grondgebied verbieden? Vlaanderen laat zich nog belachelijk maken. In het Frans zegt men "Le ridicule ne tue pas". Was dat wel het geval, was Vlaanderen al jaren dood.
Uit je commentaar blijkt inderdaad dat je géén voetbalfanaat bent. Ik kan je als 'nuchtere' ex-voetballiefhebber vrolijk meegeven dat de Vlaamse Leeuw ook niet in alle Waalse stadions gewenst is. Bergen bijvoorbeeld? Daar komt hij er niet in. Ik deel wel je mening dat het absurd is de nationale vlaggen te verbieden. Maar mag ik er op wijzen dat Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael verleden jaar nog beslisten dat de Vlaamse en Waalse vlaggen niet meer in voetbalstadions gewenst zijn. Absurd uiteraard. Net zoals een Waal fier de Waalse haan mag hangen, mag de even fiere Vlaming zijn Vlaamse Leeuw bovenhalen. Het succes van beide vlaggen bevestigd nogmaals dat er inderdaad géén Belgen bestaan. Een Waal is fier om Waal te zijn, én terecht. Terwijl een Vlaming al even terecht fier mag zijn dat hij Vlaming is.

Koen Vermant
KVE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2005, 23:18   #142
djaap
Burger

djaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mecheleir
Alé als djaap hier een wedstrijdje wilt beginnen.
oh nee, ik weet dat veel flaminganten kommen in voetbal alleen om hun vlagen te tonen (vooral bij de Lierse fans), zoals in wielersport....
ik zie niet waar zijn de links tussen voetbal en nationalisme... en ook waarom wilden ze niet hun ploeg aanmoedigen maar alleen problemen met de frantstalige supporters zoeken (want "et les wallons sont pédophiles, c'est du caca" zijn populaire liedjes bij de racisten.. Ik zal ook niet hun gebaren beschrijven -en zelf als dat heeft geen verband met de Walen, de "ouhou" toen een africaanse speler heeft de bal worden vaak gehoord in Antwerpen en Brugge). ik zeg niet dat in Wallonië er geen racisten zijn, maar als ze iets proberen te doen zullen ze problemen hebben, vooral bij Standard..

ik wilde alleen tonen dat bij Standard zijn we tegen elke vorm van nationalism.... en België blijft populair in onze tribunes waar de Vlamingen thuis en talrijk zijn...

zaterdag België-Spanje, sinds 8 dagen zijn er niet meer al plaatsen beschikbaar achter de doelpunten..... de Belgen blijven achter hun ploeg, hun land, zelf als we kleine kansen hebben
Oud 3 oktober 2005, 02:32   #143
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djaap
oh nee, ik weet dat veel flaminganten kommen in voetbal alleen om hun vlagen te tonen (vooral bij de Lierse fans), zoals in wielersport....
Dat er bij Lierse zoveel Vlaamse leeuwen hangen komt door het feit dat de Liersekleuren geel-zwart zijn en de kleuren van de Vlaamse leeuw.... inderdaad ook geel-zwart zijn. Het is inderdaad zo dat een vrij groot deel van de voetbalsupporters in Vlaanderen Vlaamsgezind zijn, dat ziet u trouwens in alle stadia. Maar waar haalt u het toch dat zij enkel naar het voetbal komen omwille van politieke redenen? En wat moeten wij dan denken van de talrijke Cheguevarra vlaggen bij het Standard-publiek? Daar is geen vergissing mogelijk: dat zijn politieke vlaggen zonder meer terwijl de Leuwenvlaggen uiteindelijk gewoon het symbool van een regio zijn. Als u uzelf dus wilt doen geloven dat die leeuwenvlaggen enkel worden meegenomen door politiek gedreven personen en niet door supporters dan zitten er op Standard heel veel mensen die enkel naar het voetbal komen omwille van politieke redenen.

Citaat:
ik zie niet waar zijn de links tussen voetbal en nationalisme... en ook waarom wilden ze niet hun ploeg aanmoedigen maar alleen problemen met de frantstalige supporters zoeken (want "et les wallons sont pédophiles, c'est du caca" zijn populaire liedjes bij de racisten.. Ik zal ook niet hun gebaren beschrijven -en zelf als dat heeft geen verband met de Walen, de "ouhou" toen een africaanse speler heeft de bal worden vaak gehoord in Antwerpen en Brugge). ik zeg niet dat in Wallonië er geen racisten zijn, maar als ze iets proberen te doen zullen ze problemen hebben, vooral bij Standard..
U bent het die hier de link legt tussen voetbal en nationalisme, iemand die een Vlaamse leeuw meebrengt naar een voetbalmatch is voor u direct een nationalist terwijl die persoon gewoon een regionale vlag meeheeft. Verder is het belachelijk om de werkelijkheid voor te stellen alsof de Vlaamse supporters telkens ruzie zoeken met de Waalse supporters. Er wordt langs beide kanten provocerende en opruiende taal gebruikt; dat is eigen aan het voetbal en gebeurt in alle wedstrijden of dat nu Vlaams-Waalse duels zijn of niet. Bovendien is deze provocerende taal er altijd al geweest in het voetbal, als u daar niet tegen kunt denk ik dat u beter een andere sport zoekt. Bij petanque zullen er waarschijnlijk minder lelijke dingen naar elkaar geroepen worden.

Citaat:
Ik wilde alleen tonen dat bij Standard zijn we tegen elke vorm van nationalism.... en België blijft populair in onze tribunes waar de Vlamingen thuis en talrijk zijn...
Belgisch nationalisme is ook nationalisme en evenmin is daar iets mis mee.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2005, 14:40   #144
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door verzetstrijder666
ik snap toch niet echt wat jullie toch tegen die walen hebben...
Ik zelf heb een heleboel vrienden en conecties in wallonië en we praten zowel nederlands als frans tegen elkaar. Niemand van ons heeeft daar problemen mee. We zijn allen fier op het Belg zijn en staan dus als de belgen spelen naast elkaar op 1rij het volkslied te zingen.. zo zie je maar, niet elke vlaming is tegen Walen en België, en niet elke Waal is tegen Vlaanderen...
Maarja vlaamse en waalse volwassen klootzakken in ons land doen niets liever dan elkaar het bloed onder de nagels vandaan te halen. Waarom? je ne sais pas..

viva la belgique!! lang leve België
Ik denk dat ik voor de meesten spreek als ik zeg dat er niet zozeer op de Walen gekakt wordt, dan wel hun politieke establishment, in het bijzonder de PS dus. Zelf heb ik niks tegen Walen, twee ooms van mij zijn Waals (een Henegouwer en een Waals-Brabander), en mijn sportclub zit in een associatie met vier Waalse clubs, een twee of drie Duitstalige geloof ik. De contacten tussen Vlamingen en Walen verlopen er bijzonder vlot, waarschijnlijk omdat het in het geheel geen politieke bedoening is. Verder doen praktisch alle Walen en Duitstaligen in die club moeite om de Vlamingen in het Nederlands aan te spreken, en wij op onze beurt praten er een mondje Frans mee. Desalniettemin is er een groot verschil in mentaliteit. Ik kan moeilijk onder woorden brengen wat dat verschil is, maar het is er wel. Zoals eerder in deze draad al is aangehaald, zou het mooi zijn om het politieke probleem (België) op te lossen, zodat we als (zeer) goede buren kunnen verderleven. Dit kan m.i. bijvoorbeeld ook economische hulp inhouden, of samenwerking op andere vlakken.
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2005, 14:44   #145
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
U negeert anders wel een stuk Waalse geschiedenis. Er heeft wel een Wallingante beweging bestaan, die ook lichtjes ratachistische trekken had, net als de Vlaamse beweging heel-Nederlandse tendensen heeft/had. Er bestaat wel degelijk een Waals volk, net als er een Vlaams volk bestaat.
Inderdaad, er is wel degelijk een 'Waals' volk. Als het er op aan komt vormen zij - in tegenstelling tot ons - dan ook altijd een hecht front. Het wordt hoog tijd dat we er onze lessen eens uit trekken.
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Oud 3 oktober 2005, 14:58   #146
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
het verleden doet er niet toe. In de huidige toestand betekend de Waalse Beweging niets in het politieke landschap en is dus quantité négligable om als gesprekspartner te dienen.
Walligantische partijtjes haalden zo'n 0,48% van de stemmen tijdens de laatste federale verkiezingen. En de rattachisten tellen zo'n 12.000 leden (volgens henzelf toch) en zijn dus ook geen kandidaat om gesprekken mee te voeren. zeker niet als ze Brussel mee bij Frankrijk willen!
Daar sluit ik me graag bij aan...

Citaat:
Het Waalse volk is een mengelmoes van nationaliteiten; Vlaamse,Franse, Italiaanse,Letzeburgse... alleen de Ardenezen kunnen nog spreken van Waalse roots. vandaar ook dat de Waalse Beweging altijd maar een randverschijnslel zal blijven. En we dit scenario niet kunnen gebruiken om tot de Vlaamse onafhankelijkheid te komen.
Geldt dat van die mengelmoes ook niet voor Vlaanderen? Ik zou kunnen stellen dat ik als West-Vlaming Vlaamse roots (analoog met jouw voorbeeld) heb, maar dat een Brabander of Limburger die niet heeft. Zoals je zelf al zei, het verleden doet er niet toe. In Wallonië (zijnde het zuidelijk deel van België) is er nu eenmaal een sterk 'samenhorigheidsgevoel', dat misschien enkel tot leven komt in de strijd tegen het beest van het Noorden. Los daarvan blijft de wallingantische beweging inderdaad een marginaal verschijnsel, en dat zal m.i. zo blijven tot ze op eigen benen kunnen staan.
Oud 3 oktober 2005, 15:13   #147
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

ik wilde alleen tonen dat bij Standard zijn we tegen elke vorm van nationalism.... en België blijft populair in onze tribunes waar de Vlamingen thuis en talrijk zijn...

zaterdag België-Spanje, sinds 8 dagen zijn er niet meer al plaatsen beschikbaar achter de doelpunten..... de Belgen blijven achter hun ploeg, hun land, zelf als we kleine kansen hebben
Even advocaat van de duivel spelen... Je ziet de link tussen voetbal en nationalisme niet? Dat kan en mag best natuurlijk, maar, als Kimmeke Clijsters de US Open wint, of Justin Henin Roland Garros, dan is nationalisme toch niet uit de lucht?
Of... als er geen link tussen nationalisme en voetbal is, dat men zaterdag de tricolore dan maar thuislaat.
Oud 3 oktober 2005, 15:52   #148
Mecheleir
Partijlid

Mecheleir's schermafbeelding

Standaard

Tegen San Marino konden de 'belgen' amper 6000 man aantrekken en tegen Spanje is de kans groot dat men voor een uitverkocht huis speelt. Het is jullie goed recht om aan te nemen dat er ineens véél meer belgen zijn, maar ik ga ervan uit dat dit stijgende aantal te maken heeft met de tegenstander.
Mecheleir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2005, 16:27   #149
Mecheleir
Partijlid

Mecheleir's schermafbeelding

Standaard

Hier even een paar links voor de bubbel die zelfs zen eigen ogen niet wilt geloven :

http://www.stadionwelt-fanfotos.de/s..._liege0203.htm

http://www.stadionwelt-fanfotos.de/s...d_BEERSCH.html

http://www.stadionwelt-fanfotos.de/s...=fotos&id=2013

http://s6.invisionfree.com/UltrasTif...p?showtopic=59

http://s6.invisionfree.com/UltrasTif...?showtopic=189

http://s6.invisionfree.com/UltrasTif...?showtopic=750
Mecheleir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2005, 16:38   #150
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Ah hans is jurist, geen advokaat.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2005, 16:41   #151
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan gaan ze het voorbeeld van Bergen achterna. Toen wij daar een paar weken terug moesten gaan spelen mochten onze Vlaamse Leeuwen ook eerst niet binnen. Zijn er toch in gelukt en hebben hem welgeteld 5 minuten omhoog kunnen hangen tot er een of andere Waalse klojo kwam dreigen dat hij de politie ging halen. Om geen rellen te veroorzaken hebben we dat dan maar gedaan. Maar de reacties uit ons vak spraken boekdelen8).

Ik vind trouwens dat beide vlaggen toegelaten moeten zijn en keur dus zowel het optreden van Bergen als dat van GBA af.
Belachelijk.Waar gaan we naartoe, mogen ze in de CL straks ook geen nationale vlaggen zwaaien?
Oud 3 oktober 2005, 18:12   #152
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard Hier bijvoorbeeld?

Citaat:
Djaap: ik zie niet waar zijn de links tussen voetbal en nationalisme...
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2005, 21:52   #153
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Koning Pinteman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik zie niet waar zijn de links tussen voetbal en nationalisme...
oh nee?

Citaat:
ik denk dat u een beetje selectief blind bent.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Koning Pinteman on 03-10-2005 at 22:52
Reason:
--------------------------------

Citaat:
oh nee?

Citaat:
ik denk dat u een beetje selectief blind bent.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
oh nee?

Citaat:
ik denk dat u een beetje selectief blind bent.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Koning Pinteman : 3 oktober 2005 om 21:52.
Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2005, 22:20   #154
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alé als djaap hier een wedstrijdje wilt beginnen.

Duidelijk? 8)
kwamen die mensen eigenlijk een voetbalmatch volgen of gewoon manifesteren?
Wat heeft het Vlaams Blok te maken met extreem-rechts? Ik zie geen verband hoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunshine
Het wordt tijd om de kanker in de maatschappij te verwijderen van het gezonde gedeelte. De allochtonen horen hier niet thuis tussen eigen Volk! Dankzij hun is er voor de Vlaming niet genoeg Lebensraum meer.
[/font]
jusbou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2005, 22:41   #155
djaap
Burger

djaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Dat er bij Lierse zoveel Vlaamse leeuwen hangen komt door het feit dat de Liersekleuren geel-zwart zijn en de kleuren van de Vlaamse leeuw.... inderdaad ook geel-zwart zijn. Het is inderdaad zo dat een vrij groot deel van de voetbalsupporters in Vlaanderen Vlaamsgezind zijn, dat ziet u trouwens in alle stadia. Maar waar haalt u het toch dat zij enkel naar het voetbal komen omwille van politieke redenen? En wat moeten wij dan denken van de talrijke Cheguevarra vlaggen bij het Standard-publiek? Daar is geen vergissing mogelijk: dat zijn politieke vlaggen zonder meer terwijl de Leuwenvlaggen uiteindelijk gewoon het symbool van een regio zijn. Als u uzelf dus wilt doen geloven dat die leeuwenvlaggen enkel worden meegenomen door politiek gedreven personen en niet door supporters dan zitten er op Standard heel veel mensen die enkel naar het voetbal komen omwille van politieke redenen.
waarom nemen ze niet dus alleen geel en zwart vlaggen ??? maar nee, de "harde kern" (niet de andere supporters) gebruikt alleen flaminganten vlaggen...

zoals ik zeg voor de lierse fans, bij standard vind je Che vlaggen bij de Ultras, een groep van +-100 supporters... 99% van de mensen komen naar het stadion om hun ploeg te aanmoedigen.

Citaat:
toen ik naar de Rode Duivels wedstrijd ga is dat niet om de andere supporters te beledigen... ik be een supporter van de Belgen zoals ik ben een supporter van mijn club is : alleen steun voor mijn ploeg. Men kan altijd onze tegenstanders honen, maar niet racistiche liedje zangen... Er is een verschil tussen steun voor onze kleuren en nationalism..
zeg eens bij Standard dat je racist is en je zal problemen hebben, zeg eens dat bij GBA dat je anti-waals is en jij bent iemand cool...[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by djaap on 03-10-2005 at 23:43
Reason:

Citaat:
waarom nemen ze niet dus alleen geel en zwart vlaggen ??? maar nee, de "harde kern" (niet de andere supporters) gebruikt alleen flaminganten vlaggen...

zoals ik zeg voor de lierse fans, bij standard vind je Che vlaggen bij de Ultras, een groep van +-100 supporters... 99% van de mensen komen naar het stadion om hun ploeg te aanmoedigen.

Citaat:
toen ik naar de Rode Duivels wedstrijd ga is dat niet om de andere supporters te beledigen... ik be een supporter van de Belgen zoals ik ben een supporter van mijn club is : alleen steun voor mijn ploeg. Men kan altijd onze tegenstanders honen, maar niet racistiche liedje zangen... Er is een verschil tussen steun voor onze kleuren en nationalism..
zeg eens bij Standard dat je racist is en je zal problemen hebben, zeg eens dat bij GBA dat je anti-waals is en jij bent iemand cool...[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
waarom nemen ze niet dus alleen geel en zwart vlaggen ??? maar nee, de "harde kern" (niet de andere supporters) gebruiket alleen flaminganten vlaggen... leuk..

zoals ik zeg voor de lierse fans, bij standard vind je Che vlaggeen bij de Ultras, een groep van +-100 supporters... 99% van de mensen komen naar het stadion om hun ploeg te aanmoedigen.

Citaat:
zeg eens bij Standard dat je racist is en je zal problemen hebben, zeg eens dat bij GBA dat je anti-waals is en jij bent iemand cool...[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door djaap : 3 oktober 2005 om 22:43.
djaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2005, 23:02   #156
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In Lier komen ook 99% van de mensen naar het voetbal om hun ploeg aan te moedigen, dat is net hetzelfde. Gelooft u nu echt dat de harde kern enkel naar het voetbal komt om het Flamingantisme te propageren? Dan zijn er echt wel goedkopere manieren om dat te doen dan wekelijks een voetbalticket te kopen.

Citaat:
zeg eens bij Standard dat je racist is en je zal problemen hebben, zeg eens dat bij GBA dat je anti-waals is en jij bent iemand cool...
Ik vind het ook beter dat er proLierse wordt gezongen dan tegen de tegenstander maar die anti-liedjes hoor je nu eenmaal in alle stadions, zonder enige uitzondering, het hoort bij het voetbal.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be