Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 oktober 2005, 15:15   #141
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Geen erger kwezel dan een bekeerde hoer.
Ik ben nu verslaafd aan internet. Is dat niet destructief? Zou dat niet verboden moeten worden?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 15:17   #142
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Good riddance, want als zuipen het enige is wat je bindt
...__________________

We waren natuurlijk ook verbonden door gemeenschappelijke financiële belangen...
Oud 21 oktober 2005, 15:18   #143
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Als gij vind dat drugs niet kunnen, wel ja.
Verbied ook muziek, TV, drank, pijnstillers, tijgerbalsem, reflex-spray.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 15:19   #144
eno2
Banneling

Standaard Hoe lossen we het drugsprobleem op?

antwoord:

Geen drugs meer nemen.
Oud 21 oktober 2005, 15:42   #145
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Hihi. Right on!
Die hebben ze niet m'n beste.
Daarom ook dat ze steeds de discussie willen herleiden tot iets waar het totaal niet over gaat.
Daar lijkt het inderdaad op.

Ik ben bovendien nog een heel belangrijk voordeel vergeten: eerlijke inkomsten voor de arme boeren die drugs produceren in bv. Zuid-Amerika.

Vergeet niet dat als deze mensen deftige inkomsten hebben, er minder redenen zijn om bijvoorbeeld je toevlucht te zoeken tot het kappen van het regenwoud om hier (meer) geld mee te verdienen.
Oud 21 oktober 2005, 15:42   #146
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Kijk, ik ben altijd bereid te luisteren naar een goed voorstel om een beter en alternatief drugbeleid te organiseren.

Ik heb in het verleden iets te veel mensen voor peanuts door de gerechtelijke gehaktmolen zien gedraaid worden. De daaruitvolgende marginaliteit hadden ze niet kunnen evenaren door verder drugs te blijven gebruiken.

Maar ik heb meer vragen dan antwoorden in dit voorstel:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chrisis
Depenalisatie van elke vorm van druggebruik.
Ook als druggebruik de oorzaak of aan de grondslag ligt van andere misdrijven?
Verzachtende of verzwarende omstandigheden?
Toerekeningsvatbaarheid of niet?
Wat gaan we precies als druggebruik omschrijven?

Citaat:
Harde en niet verminderbare straffen voor dealers, pushers en importeurs. 5 jaar tot levenslang (familie van OD-slachtoffers krijgen immers ook levenslang).
Wat is de grens tussen dealers en gebruikers?
Voor elke drug een aparte grens?
Als we b.v. 3 gram nemen, 3 gram is gebruiker en 3,1 gram is dealer?

Het enige wat ik hier in zie is dat er een ongelooflijk gevecht zal ontstaan tussen advokaten en procureurs om een verdachte naar de ene of de andere kant van de grens te trekken, gezien de gebruiker straffeloos is en de dealer minimum 5 jaar riskeert.

Ik weet niet wie dat daar baat bij gaat hebben.
Ik weet wel zeker dat ons gerecht dit niet zal aankunnen.

Citaat:
Gratis verstrekken van Heroïne en andere opiumderivaten aan verslaafden via apotheekcircuit, na registratie bij vertrouwensartsen.
Waarom enkel heroïne en opium?
Bestaan er geen verslavingen aan cannabis, cocaïne of synthetische drugs?
Wat is een verslaafde precies of gaan we enkel de gebruikelijke clichébeelden hanteren?
Wanneer gedwongen behandeling en wanneer vrijwillig?
Of wordt alles aan de 'eigen beoordeling' overgelaten?
Of wordt pas ingegrepen na een misdrijf?
Of gaan we verslaving als misdrijf omschrijven?

Citaat:
Gecontroleerde kweek van Marihuana en verkoop via apotheekcircuit met inbegrip van accijnsheffing zoals op alcohol en sigaretten.
Zijn de apothekers hierover al bevraagd (ze willen misschien wel de omzet maar niet de klanten)?
‘Alcohol en sigaretten’, ga je dat dan ook bij de apothekers onderbrengen?
Hoe ga je de accijns berekenen?
Ga je alles vrij verkopen of ook onderwerpen aan de voorschrift-reglementering?
En wie gaat dit beoordelen?
De artsen?
Wat met reclame? Of niet? Mogen artsen dan drugs promoten bij hun patiënten, gesteld dat men het toch aan de artsen zou overlaten?
En wat als je artsen krijgt met onverantwoordelijk voorschrijfgedrag?

Wat met synthetische drugs waarvan er ongeveer maandelijks in soorten bijkomen (van LSD tot XTC in zijn mma en pma varianten, of ondingen zoals PCP, ketamine, tetracycline enz.)? In verschillende gevallen blijkt niet de illegale productie het probleem te zijn maar de ronduit gevaarlijke samenstelling. Vergeet ook niet dat voor vele drugs, cannabis inbegrepen, er nog steeds geen drempelwaarden zijn vastgelegd voor gebruik met verhoogd risico, zoals voor alcohol.

Hoe kwaliteitslabels ontwikkelen?
Hoe een veilige gebruiksmarge invoeren zoals voor geneesmiddelen?
Ga je de farmaceutische industrie hierbij betrekken?
Hoe organiseer je het kweken van verschillende cannabissoorten zonder uit alle mogelijk internationale verdragen te stappen?
Wie gaat het kweken? De staat? Of ga je een licentiesysteem op poten zetten?

Citaat:
Controlebevoegdheid van de bedrijfsartsen op de werkvloer, iemand onder invloed mag de veiligheid, zowel naar rendementvan het bedrijf als naar fysieke veiligheid van collega's, niet in het gevaar kunnen brengen.
Ik ken de praktische regelingen niet, maar ik denk dat vele bedrijven hierover al een regeling hebben uitgewerkt al dan niet in een CAO.
Bovendien voor drugs die zich opstapelen in het lichaam, hoe ga je controleren zonder drempelwaarden. Of moet je drie weken thuisblijven na cannabisgebruik?

Citaat:
Een individu mag kiezen wat hij doet in zijn vrije tijd, voor de ene is dat gaan vissen, voor de andere is dat pinten drinken, voor nog anderen is dat eens goed stoned in de zetel leggen,.... whatever, maar op de werkvloer en in het verkeer moet dat streng worden gecontroleerd.

Akkoord, maar dan ga je met iets heel wat beter moeten afkomen dan dit.
Dit zijn dooddoeners.
Als je deze voorstellen wilt uitwerken, ga je nog heel veel werk hebben.
(En dit is dan nog maar de fractie van de vragen die bij mij rijzen)

Want als je staatscontrole- en productiesysteem niet op punt staat, zal het illegale cicuit helemaal niet verdwijnen, integendeel, maar crëeer je een misschien nog groter en onoverkomelijker probleem omdat je een legaal en een illegaal circuit krijgt dat zich op vele punten gaat vermengen (zeker wat synthetische drugs betreft).

Laatst gewijzigd door Morduk : 21 oktober 2005 om 15:48.
Morduk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 15:43   #147
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Volgens mij zijn je hersenen al stevig aangetast door de drugs.

Voor alle argumenten contra ben je gewoon blind geworden. Volgens jou is er niets gevaarlijk aan drugs en zou dus beter iedereen vollen bak beginnen pakken.
Aha.
Ze zijn er toch?
Bewijs dat dit geen bluf is en zeg ze dan gewoon!
Oud 21 oktober 2005, 15:47   #148
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

En uiteindelijk is nog de grootste vraag

Hoe bekom je een volledig en geïntegreerd drugbeleid, dat bovendien ingebed is in een gezondheidsbeleid?

Want niemand is er al in geslaagd een andere definitie te geven aan de term 'drugs' dan de chemische definitie.

Drie factoren moeten aanmerking genomen worden:
- de chemische en fysiologische eigenschappen van de stof;
- de hoeveelheid en de kwaliteit van de stof;
- de fysieke en mentale toestand van de gebruiker.

Degene die daar het antwoord op heeft, mag voor mij het drugbeleid organiseren.
Oud 21 oktober 2005, 15:49   #149
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2

Hoezo?
Met een electronische enkelband?
Indien drugs gelegaliseerd wordt lijkt mij het beste dat ze in een apotheek-a-like-"winkel" worden verkocht, waarin de (potentiële) koper van deze psychoactieve stoffen omver wordt geslaan met informatie over (o.a. de risico's van) het middel dat hij zich wil aanschaffen. Indien men tot de aankoop van zo'n middel overgaat registreer je dit gewoon bv. op de sis-kaart. Op die manier kunnen we iemands gebruik controleren.
Als die persoon 'iedere dag' naar de 'apo' komt weten we: oké, er is iets mis ... mss is er hulp nodig en moeten we eens met die persoon praten?
Oud 21 oktober 2005, 15:50   #150
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ben nu verslaafd aan internet. Is dat niet destructief? Zou dat niet verboden moeten worden?
Dat is nu pas een verslaving die ik niet begrijp.
Oud 21 oktober 2005, 15:52   #151
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
"Hoe lossen we het drugsprobleem op"

Voorstel 1: legaliseer de aanmaak van drugs en rgulariseer de verdeling ervan (een beetje zoals dat met alcohol en benzine ook gebeurt).

Voorstel 2: knip de banden door met de drugsmaffia uit Noord- en Zuid-Amerika. Loopt Europa vanzelf droog..

Nu is voorstel 2 een beetje wishfull thinking en voorstel 1 reëel uitvoerbaar.
Voorstel 2 is waar de "War on Drugs" over ging. Voorstel 1 is waar Nederland maar niet aan toe wil/mag geven. En waar in Portugal hele goede resultaten mee worden geboekt, bijvoorbeeld.
Voil�*!
Oud 21 oktober 2005, 15:55   #152
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Zo zie je de absurditeit van het algemene drugsverbod hé.

Vet, suiker, seks, nicotine, ... allemaal stoffen waar je geestelijk, lichamelijk of beide aan verslaafd kan worden. Allemaal illegaal maken?
Absurd.
Consequent zijn?
Lijkt mij het beste.

Je ziet: alcohol is een drugs en is legaal gemaakt. Is het een probleem? Voor sommige mensen wel. Hoeveel doden sterven er jaarlijks aan?
Een pak minder dan aan drugs ...
Er zijn natuurlijk veel meer factoren die dit bepalen maar ik denk dat je moeilijk kan ontkennen dat de factor '(on)wettelijk' daarin meespeelt.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 21 oktober 2005 om 15:55.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 16:05   #153
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18

Vet, suiker, seks, nicotine, ... allemaal stoffen waar je geestelijk, lichamelijk of beide aan verslaafd kan worden. Allemaal illegaal maken?
Absurd.
Consequent zijn?
Lijkt mij het beste.

Je ziet: alcohol is een drugs en is legaal gemaakt. Is het een probleem? Voor sommige mensen wel. Hoeveel doden sterven er jaarlijks aan?
Er zijn natuurlijk veel meer factoren die dit bepalen maar ik denk dat je moeilijk kan ontkennen dat de factor '(on)wettelijk' daarin meespeelt.

Alle gekheid op een stokje:
seks is geen stof.

Bij gebrek aan beter zullen we ons moeten neerleggen bij een democratische consensus op het punt van drugs net zoals bij al het andere, en die consensus verschuift naar gelang de veranderende
opvattingen. Ik hoop dat die niet naar de verdere legalisering verschuiven.
Maar ik wil er bij zeggen dat ik evenzeer hoop dat de nadruk van het vervolgingsbeleid zo sterk mogelijk op producent en leverancier gelegd wordt en zo weinig mogelijk op de gebruiker.

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 oktober 2005 om 16:06.
Oud 21 oktober 2005, 17:35   #154
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard cannabis-alkohol:net hetzelfde

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor
Beste chrisis, een beetje zwart-wit, maar voor het overige.... puike analyse. Ik denk er net zo over.

Ik denk wel dat we over de fundamenten van drugsgebruik een wezenlijk andere mening hebben. Ik meen nl. dat iedereen baas is over zijn eigen lichaam... Daarom, laat gewoon een gereguleerde vrije verkoop van soft drugs toe en laat de mensen die van een jointje willen genieten met rust.

Hard drugs zijn een andere zaak.
Als uw sufgepaft lichaam dat van mij omverrijd, hoe zit het dan met MIJN vrijheid?Halfmaf gerookte dwazen zijn even gevaarlijk als zatlappen.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 17:40   #155
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chrisis
Hoe lossen we het drugprobleem op?
* Standrechtelijke executie van dealers en producenten.
* Platbranden / bombarderen met ontbladeringsmiddelen van velden met drug-gewassen op wereldwijde schaal.
* Confiscatie van alle bezittingen van drugdealers.
* Verplichte ontwenning in gesloten centra voor verslaafden. Bij hervalling euthanasie toepassen.
* Breken met de kapitalistische heerschappij die de drugsmaffia in stand houdt wegens haar financiële macht in de reguliere economie. Opvoeren van de financiële oorlogsvoering tegen drugsbaronnen en dealers.
* Verhoging van maatregelen en beleid gericht op versterken van sociale controle in de volksgemeenschap. Druggebruik moet zoals in Zweden per defnitie als asociaal en afkeurenswaardig gedrag beschouwd worden.
* Epuratiemaatregelen van personen in jeugdwerking, onderwijs,... die pleiten voor legalisatievan drugs.
* Verbod op organisaties en partijen die pleiten voor legalisatie.
* Zware straffen op productie en verkoop van producten die verwijzen naar druggebruik: T-shirts met hennepblad op en dergelijke.
* Uitwijzing van alle niet-Europese vreemdelingen.
Enz...
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 17:42   #156
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard heroïne voor bijna-doden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18

Absurd.
Consequent zijn?
Lijkt mij het beste.

Teveel is altijd teveel:wat je ook neemt, enkel de hoeveelheid maakt er gift van.Zelfs heroïne zou goed gebruikt kunnen worden, bvb.om de laatste jaren van ongeneeslijk zieke mensen aangenamer te maken.Psychisch gezien dan.Deze drug is inderdaad puur genot, waar niemand tegen opboksen kan.Daarom is het zeer dom om ermee te beginnen als je in goede gezondheid bent, want lichamelijk ben je er in 5 jaar totaal mee van de kaart geveegd.Maar voor een ten dode opgeschrevene vind ik het prima
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 17:55   #157
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
..

Jij wil dus de flora executeren?
Marihuana groeit gewoon in de natuur en is door de eeuwen heen door verschillende culturen geroemd voor z'n heilzame werking.
Straf dat jij als fervent anti-Amerikaan niet schijnt te weten dat zij het net waren die in de jaren 30 van vorige eeuw de hetze zijn begonnen tegen deze onschuldige plant. En weet je waarom? Door druk van de farmaceutische industrie. Niet toevallig is toen ook asperine op de markt gekomen.
En tot op vandaag worden mensen tegen allerlei kwalen behandeld met échte drugs die verslavend zijn, terwijl voor vele van die kwalen marihuana even effectief is, en vooral véél goedkoper.
Oud 21 oktober 2005, 18:12   #158
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
* Platbranden / bombarderen met ontbladeringsmiddelen van velden met drug-gewassen op wereldwijde schaal.
* Confiscatie van alle bezittingen van drugdealers.
* Verplichte ontwenning in gesloten centra voor verslaafden. Bij hervalling euthanasie toepassen.
* Breken met de kapitalistische heerschappij die de drugsmaffia in stand houdt wegens haar financiële macht in de reguliere economie. Opvoeren van de financiële oorlogsvoering tegen drugsbaronnen en dealers.
* Verhoging van maatregelen en beleid gericht op versterken van sociale controle in de volksgemeenschap. Druggebruik moet zoals in Zweden per defnitie als asociaal en afkeurenswaardig gedrag beschouwd worden.
* Epuratiemaatregelen van personen in jeugdwerking, onderwijs,... die pleiten voor legalisatievan drugs.
* Verbod op organisaties en partijen die pleiten voor legalisatie.
* Zware straffen op productie en verkoop van producten die verwijzen naar druggebruik: T-shirts met hennepblad op en dergelijke.
* Uitwijzing van alle niet-Europese vreemdelingen.
Enz...
Guderian is terug, en zoals steeds is hij "beschaafd" bezig.

De "oplossingen" van Guderian komen altijd op hetzelfde neer:
- Weg met de democratie
- Weg met iedereen die geen kloon is van Guderian
- Bezittingen confisqueren
- ...

Komaan, Guderian, al die "oplossingen" werden toch al uitgeprobeerd in het verleden. Echt gewerkt heeft het niet, hé.

Laatst gewijzigd door Firestone : 21 oktober 2005 om 18:16.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 20:25   #159
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Guderian is terug, en zoals steeds is hij "beschaafd" bezig.

De "oplossingen" van Guderian komen altijd op hetzelfde neer:
- Weg met de democratie
- Weg met iedereen die geen kloon is van Guderian
- Bezittingen confisqueren
- ...

Komaan, Guderian, al die "oplossingen" werden toch al uitgeprobeerd in het verleden. Echt gewerkt heeft het niet, hé.
Daar ik een tegenstander ben van de doodstraf , ben ik het met een aantal van de voorgestelde drugsprobleemoplossingen van Guderian niet eens, doch met de teneur van van zijn betoog, dat neerkomt op een autoritair antidrugsbeleid, ben ik het wel eens. Graag zou ik bij deze nog eens mijn pragmatische oplossing van het drugsprobleem in herinnering willen brengen :
"[SIZE=1]Inzake druggebruik mag er geen verdraagzaamheid bestaan. Er is enkel nood aan een repressief, autoritair antidrugsbeleid. Drugsverslaafden horen thuis in gesloten afkickcentra (een soort gevangenissen voor drugsverslaafden), waar zij gedwongen moeten afkicken op hun eigen kosten. Drugsverslaafden moeten daar eveneens worden aangemoedigd om drugsdealers te verklikken. De verbeurdverklaarde verdiensten van drugsdealers kunnen dan in mindering worden gebracht van de afkickkosten waarvoor de drugsverslaafden moeten opdraaien[/SIZE]."
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 21:39   #160

Karma's schermafbeelding

Standaard

Ik ben momenteel onder invloed van mijn vierde whisky. Sinds enkele weken ben ik wel van de sigaret (ik weet nu al dat ik er terug aan zal beginnen, maar voorlopig ...). Eigenlijk is het veel te gemakkelijk om aan drugs te geraken, zeker de legale drugs. Men heeft steeds de mond over van de illegale drugs maar ik veronderstel dat longkanker door roken of alcoholproblematiek nog altijd twee van de grootste zijn. Ook marihuana is niet moeilijk te vinden, ..... schijnt. Het gegeven echter dat het niet kopensklaar in de winkel ligt is volgens mij toch belangrijke nuance. Uiteindelijk moet men er toch voor OP ZOEK naar gaan. Dit is gelukkig een drempel. Indien het zou gelegaliseerd worden zou het ook in de rekken liggen om te verkopen in de gewone winkels. En dan zijn we pas goed vertrokken.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be