Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2006, 23:05   #141
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
100 % democratie is inderdaad niet mogelijk want ieder individu afzonderlijk krijgt niet zijn goesting,
In een democratie krijgt niet elke individuele burger zijn zin, maar de volkswil bij monde van de burgermeerderheid.

Citaat:
er wordt wel een ruwe schets gemaakt van zijn belangen en verwachtingen.
En wie maakt die schets?
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2006, 23:07   #142
Egidius

Standaard

Citaat:
Jij zit natuurlijk al te likkebaarden naar de wonden....... dat zegt heel wat over jouw eigen aard.
Bah, laten we zeggen dat ik de allerlaatste zal zijn om mensen die per sé aan het kruis willen daarvan af te houden. Ik respecteer de wensen van mijn medemens.
Oud 18 januari 2006, 23:07   #143
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foreigner Bekijk bericht
Amuseer je je, Egidius?
Tamelijk. Een beetje een ziekelijk trekje, ik geef het toe.
Oud 19 januari 2006, 08:17   #144
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius Bekijk bericht
Begin je plots medelijden te krijgen?
Ik alvast niet.
Mijn maag draait echter om bij het zien van de onovertroffen hypocrisie van een belgiciste die aan haar Waalse oog stekeblind is en aan haar 'Vlaamse' (dat ze wellicht zal ontkennen te bezitten) hopeloos kortzichtig.

Voor mijn part kan zo iemand beter met zichzelf 'discussiëren'.
Oud 19 januari 2006, 10:06   #145
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U bedoelt de fase waarin de moegetergde burger zich van miserie neerlegt bij de visie van de elite?
Wat is elite ? Elite zijn ook maar mensen, ze maken fouten, zijn soms moe, ze zijn niet onfeilbaar. Anderzijds zijn ze niet voor niets daar waar ze zijn, ze hebben moeten knokken om die plaats te bemachtigen. En natuurlijk hebben ze ambitie, dromen....... en enkele nachtmerries.

De burger moet vrij kunnen kiezen wat het beste voor hem is maar hij zou zo verstandig moeten zijn niet te kiezen voor hen die op voorhand beloven chaos en onzekerheid te brengen.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2006, 10:14   #146
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote=Egidius;1513856]
Citaat:
In een democratie krijgt niet elke individuele burger zijn zin, maar de volkswil bij monde van de burgermeerderheid
.

Absoluut

Citaat:
En wie maakt die schets
De partij, die hopelijk wil samenwerken met de anderen.
Het VB bijvoorbeeld heeft zichzelf uitgesloten van bij het begin door anderen uit te sluiten. Zo is ze groot geworden maar heeft zichzelf eigenlijk geketend.
En nog steeds luidt het : Eigen volk eerst, Aanpassen of opkrassen,
België barst.
Zeg nu zelf, op wat trekt dat ? Moet een kiezer aan een dergelijke partij het bestuur toevertrouwen. Neen die partij is goed voor anarchisten, revolutionairen, militairen en andere tiesten......... maar niet voor de brave huisvader die zijn kinderen in vrede wil zien opgroeien.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 19 januari 2006 om 10:16.
Oud 19 januari 2006, 10:21   #147
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Bah, laten we zeggen dat ik de allerlaatste zal zijn om mensen die per sé aan het kruis willen daarvan af te houden. Ik respecteer de wensen van mijn medemens.
Vrede predikken en je eerlijke mening zeggen over Flaminganten en het VB zijn dus al voldoende voor jou om aan een kruis te hangen ? Dan heb je inderdaad een hoog Romeins-soldaat-gehalte Egidius.
Oud 19 januari 2006, 10:24   #148
Egidius

Standaard

Citaat:
Wat is elite ? Elite zijn ook maar mensen, ze maken fouten, zijn soms moe, ze zijn niet onfeilbaar. Anderzijds zijn ze niet voor niets daar waar ze zijn, ze hebben moeten knokken om die plaats te bemachtigen. En natuurlijk hebben ze ambitie, dromen....... en enkele nachtmerries.
Wat een geïdealiseerd beeld.

De elite zijn inderdaad mensen, met (zeer sterke) eigen belangen. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat ze deze sterke eigen belangen niet als hoofd-leiddraad voor hun politieke actie zouden nemen.

Om die reden hoort het niet de uiteindelijke beslissingsmacht aan een elite te geven.

Citaat:
De burger moet vrij kunnen kiezen wat het beste voor hem is maar hij zou zo verstandig moeten zijn niet te kiezen voor hen die op voorhand beloven chaos en onzekerheid te brengen.
Het probleem is dat deze inschatting strikt persoonlijk bepaald is, én daardoor door en door subjectief. Niemands opvatting over wat chaos is en wat orde is, bevat de Enige en Absolute Waarheid.

Precies om dat probleem op te vangen, geeft een democratie aan elke burger evenveel beslissingsmacht. Zo wordt de beslissing de optelsom van de meerderheid van individuele inschattingen. Er is voor dit onvolmaakt systeem geen alternatief dan de dictatuur.
Oud 19 januari 2006, 10:27   #149
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Tamelijk. Een beetje een ziekelijk trekje, ik geef het toe.
Pas maar op straks wordt je gedegradeerd door je oversten en mag je de latrines onderhouden.
Oud 19 januari 2006, 10:31   #150
Egidius

Standaard

Citaat:
De partij, die hopelijk wil samenwerken met de anderen.
Je hoopt dit, je neemt dit aan, maar je hebt daar geen garantie voor. Je pleit zelfs niet voor zo'n garantie.

Ik ben dus zo vrij bovenstaande stelling ten gronde onjuist te noemen. Partijen zijn per definitie niet bezig met de noden van de burgers, ze zijn op de eerste plaats bezig met hun eigenbelang en dat is: de macht die ze stelen van de burger behouden.

Citaat:
Het VB bijvoorbeeld heeft zichzelf uitgesloten van bij het begin door anderen uit te sluiten. Zo is ze groot geworden maar heeft zichzelf eigenlijk geketend.
Het VB kan mij gestolen worden. Ik wil democratie: het volk heerst en maakt de wetten. Als het VB daar een eind wil in meegaan, is het een compagon de route. Indien niet, is het een tegenstander. En dat geldt voor alle partijen.

Citaat:
En nog steeds luidt het : Eigen volk eerst, Aanpassen of opkrassen,
België barst.
Zeg nu zelf, op wat trekt dat ? Moet een kiezer aan een dergelijke partij het bestuur toevertrouwen. Neen die partij is goed voor anarchisten, revolutionairen, militairen en andere tiesten......... maar niet voor de brave huisvader die zijn kinderen in vrede wil zien opgroeien.
Dat is jouw subjectieve, strikt persoonlijke opvatting, ingegeven door jouw eigen belangen. Andere mensen zien dat anders, met evenveel recht en reden als jij. Er is geen objectieve enkele reden waarom jij het bij het rechte eind zou hebben en zij niet. Daarom moet de democratie ingevoerd en zeer nauwgezet gerespecteerd worden.

Laatst gewijzigd door Egidius : 19 januari 2006 om 10:36.
Oud 19 januari 2006, 10:34   #151
Egidius

Standaard

Citaat:
Vrede predikken en je eerlijke mening zeggen over Flaminganten en het VB zijn dus al voldoende voor jou om aan een kruis te hangen ?
Iemands woorden verdraaien is nog steeds je favoriete discussietechniek, zie ik.

READ MY LIPS: wie de heimelijke, misschien zelfs onbewuste wens koestert om aan het kruis te gaan hangen, mag dat voor mij gerust doen. Hij of zij doet er niemand kwaad mee, en dus respecteer ik zijn/haar wens. Reken niet op mij om hem/haar tegen te houden.

Citaat:
Dan heb je inderdaad een hoog Romeins-soldaat-gehalte Egidius.
Je hebt nog steeds niet uitgelegd wat dat inhoudt.
Oud 19 januari 2006, 10:35   #152
Egidius

Standaard

Citaat:
Pas maar op straks wordt je gedegradeerd door je oversten en mag je de latrines onderhouden.
Een Egidius heeft geen oversten.

Ni Dieu, ni maître!
Oud 19 januari 2006, 10:35   #153
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik alvast niet.
Mijn maag draait echter om bij het zien van de onovertroffen hypocrisie van een belgiciste die aan haar Waalse oog stekeblind is en aan haar 'Vlaamse' (dat ze wellicht zal ontkennen te bezitten) hopeloos kortzichtig.

Voor mijn part kan zo iemand beter met zichzelf 'discussiëren'.
Wallonië draait niet goed door werkloosheid, corruptie en schandelen.
Vlaanderen draait niet goed door egoïsme, nationalisme, plaatstekort en een gebrekkige dialoog met de eigen hoofdstad.
A part ça la Belgique est un merveilleux pays plein de bons vivants !
Gardons les vivants et de bonne humeur.
Oud 19 januari 2006, 10:47   #154
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote=Egidius;1514204]
Citaat:
Wat een geïdealiseerd beeld.

De elite zijn inderdaad mensen, met (zeer sterke) eigen belangen. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat ze deze sterke eigen belangen niet als hoofd-leiddraad voor hun politieke actie zouden nemen.
Ja natuurlijk, hun eerste belang is al in de belangstelling te staan, op het podium in permanente vertoning. Daar ben ik het mee eens.
Citaat:
Om die reden hoort het niet de uiteindelijke beslissingsmacht aan een elite te geven.
Aan wie dan wel ? Aan hen die liever in de schaduw blijven en geen verantwoordelijkheid wensen of kunnen opnemen ? De politiek is de wet van de sterkste dat is zo. Daarom moet je sterken verkiezen die de zwakkeren verdedigen.

Citaat:
Het probleem is dat deze inschatting strikt persoonlijk bepaald is, én daardoor door en door subjectief. Niemands opvatting over wat chaos is en wat orde is, bevat de Enige en Absolute Waarheid.
Natuurlijk niet maar voor de meeste mensen is een totale ontregeling al chaos, en terecht.
Citaat:
Precies om dat probleem op te vangen, geeft een democratie aan elke burger evenveel beslissingsmacht. Zo wordt de beslissing de optelsom van de meerderheid van individuele inschattingen. Er is voor dit onvolmaakt systeem geen alternatief dan de dictatuur
We moeten er ons dus bij neerleggen. Tussen twee ongemakken moet je de minste kiezen.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 19 januari 2006 om 10:49.
Oud 19 januari 2006, 10:59   #155
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ni Dieu, ni maître!
Ni maîtresse(s)?
Oud 19 januari 2006, 11:02   #156
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je hebt nog steeds niet uitgelegd wat dat inhoudt.
Wie bracht Jezus aan het kruis Egidius ?
Oud 19 januari 2006, 11:15   #157
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote=Egidius;1514219]
Citaat:
Je hoopt dit, je neemt dit aan, maar je hebt daar geen garantie voor. Je pleit zelfs niet voor zo'n garantie.
Een garantie dat kan je nooit hebben, bij niemand. Alles is zo afhankelijk van de omstandigheden.

Citaat:
Ik ben dus zo vrij bovenstaande stelling ten gronde onjuist te noemen. Partijen zijn per definitie niet bezig met de noden van de burgers, ze zijn op de eerste plaats bezig met hun eigenbelang en dat is: de macht die ze stelen van de burger behouden.
Maar hoe zie jij dan persoonlijk een 'echte' democratie ????????
Voor mij is dat dat de partijen veel meer zouden samenwerken aan het belang van alle burgers voor een kwalitatief betere maatschappij.

Citaat:
Het VB kan mij gestolen worden. Ik wil democratie: het volk heerst en maakt de wetten. Als het VB daar een eind wil in meegaan, is het een compagon de route. Indien niet, is het een tegenstander. En dat geldt voor alle partijen.
Het VB zal nooit de belangen van de burgers verdedigen, deze partij zal alles op zijn kop zetten. Deze partij zal steeds een onderscheid maken tussen mensen, zelfs tussen mensen van eigen bodem. Tussen Christenen, Joden en Islamieten, tussen homo's en hetero's, tussen nederlandstaligen en franstaligen, kortom tussen eigen en niet-eigen. Het staat in hun programma. Aanpassen of opkrassen en dat zal ook voor eigen volk gelden.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 19 januari 2006 om 11:19.
Oud 19 januari 2006, 12:09   #158
Egidius

Standaard

Citaat:
Ni maîtresse(s)?
Dat wel, natuurlijk. Als het uitkomt.
Oud 19 januari 2006, 12:10   #159
Egidius

Standaard

Citaat:
Wie bracht Jezus aan het kruis Egidius ?
Zijn zelfvernietigingsdrift, heb ik steeds gedacht.

Laatst gewijzigd door Egidius : 19 januari 2006 om 12:10.
Oud 19 januari 2006, 12:13   #160
Egidius

Standaard

-

Laatst gewijzigd door Egidius : 19 januari 2006 om 12:18.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be