![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#141 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#142 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bovendien. Algemeen gezien (en dus zeker niet op de NMBS gericht): Je kan niet contant de productiviteit per uur doen stijgen (door technische inovaties of door verhoogde werkdruk) en het aantal uren werken gelijk houden (aangezien de vraag veel trager stijgt dan de stijgende productiviteit). Dus kan je concluderen dat het personeelsbeleid van de NMBS het modernste van België is. |
|
|
|
|
|
|
#143 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#144 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#145 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Eentje voor bij de faborieten! Al was het maar voor de kaarten...
Volgens de site zou ik dagelijks op een trein zitten van de CLF (Luxemburgse spoorwegen). (foutje, neem ik aan) ![]() http://users.pandora.be/brail/foto/cfl.htm Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 17 januari 2006 om 14:37. |
|
|
|
|
|
#146 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Tja, bezuinigen is altijd makkelijker dan investeren. Grootschalige bedrijven, waar een enkele lijn niet zo belangrijk voor is, blijken steeds voor de gemakkelijkste weg te kiezen. Of ze nu staatsbedrijf zijn (SNCF) of verzelfstandigd (NS), dat maakt niets uit. |
|
|
|
|
|
|
#147 | |
|
|
Citaat:
Ik denk trouwens dat de privacy van mensen die langs de lijn wonen meer aangetast wordt door treinreizigers dan andersom. |
|
|
|
|
|
|
#148 | |
|
|
Citaat:
Zijn dat soms geestelijk gehandicapten bij de NMBS ofzo? |
|
|
|
|
|
|
#149 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#150 | |
|
|
Citaat:
Met de Planner Plus van de NS op CD-ROM (de internetversie stuurt je bij gebruik van bus, tram of metro naar 9292) kun je behalve het gehele openbaar vervoer ook het voor- en natransport (lopend, fiets, auto) van je reis inplannen. |
|
|
|
|
|
|
#151 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#152 | |||
|
|
Citaat:
Daarnaast wordt in Twente en de Graafschap Bentheim gesproken over het doortrekken van de Syntus-lijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal naar het Duitse stadje Bad Bentheim en evt. verder naar spoorwegknooppunt Rheine. Meer nog dan in het grensgebied bij Arnhem zijn er de afgelopen jaren duizenden Nederlanders net over de grens in Duitsland gaan wonen, waarvoor een spoorverbinding erg interessant zou zijn. Nu is de sneltrein Amsterdam-Hannover-Berlijn/Stettin de enige verbinding, maar deze rijdt slechts vier keer per dag en stopt niet in Oldenzaal. Met de grensoverschrijdende stoptrein zou bovendien het Twentse grensdorpje De Lutte een station kunnen krijgen. Citaat:
Citaat:
Ik heb 'm vast al eens geplaatst, maar voor de ontwikkeling van de Nederlandse spoorwegen (excl. tramwegen): http://www.spoorzoeker.nu/spoorkrt/spk0000.htm Op de laatste kaart, bijgewerkt tot 2002, kun je zien welke lijnen inmiddels gesloten of verdwenen zijn. Ook staan de vijf museumlijnen erop, hoewel de museumlijn Hoorn-Medemblik volgens mij een tramlijn was. |
|||
|
|
|
|
|
#153 | |
|
|
Citaat:
Wat ik wel jammer vind, is dat er geen lightrailprojecten in België zijn, terwijl een dichtbevolkt gebied als Vlaanderen met veel stations en agglomeraties daar ideaal voor is. De lijn Roosendaal-Antwerpen lijkt me daarvoor heel geschikt. Die trein zou misschien vanaf Antwerpen-Oost ondergronds kunnen gaan en bij het Centraal Station kunnen aansluiten op de tramtunnel, ik doe maar een voorstel. Dan zou de hele noordrand van de Antwerpse agglomeratie rechtstreeks naar het centrum en Linkeroever kunnen reizen, zonder overstap op Centraal. |
|
|
|
|
|
|
#154 |
|
Minister-President
|
Hmm, Dimitri, je zit in Vlaanderen wel met het probleem, dat de tramspoorbreedte kleiner is dan de normaalspoorbreedte. Je zal dus niet zomaar een trein kunnen laten doorrijden op tramsporen, en omgekeerd. Niet dat het op te lossen is (met een derde spoor, bijvoorbeeld), maar het blijft een grote kost.
Op de kaart van 1932, zijn de buurttramsporen aangeduid met een stippellijn, al de rest zijn dus gewone spoorlijnen. Let wel: ook in 1932 had je toen al lijnen met een dienstregeling waar de Franse dienstregeling op plattelandslijntjes een droom bij is. En in Le Centre en de Borinage (omgeving van Mons, La Louvière, Charleroi) lagen heel wat lijnen voor de mijnen. Er was personenvervoer, maar vaak alleen maar toegankelijk voor de mijnwerkers. En aangezien de laatste Waalse mijnen sloten in de jaren '60... Talrijke lijnen sloten reeds in de jaren '50, omdat de lijnen echt opgeleefd waren, en of dicht moesten, of een kostelijke renovatie moesten ondergaan. Dus als de lijn echt niet meer veilig was, sloot men ze. In 1984, en nog eens in 1988 en nog eens dunnetjes overgedaan in 1993 waren de laatste grote aanslagen op het Belgische spoorwegnet. Ondertussen weten we, dat die heel wat lijnen wel nog een toekomst hadden gehad, als er een goedkoper exploitatie was gekomen, zijn heel wat argumenten pro sluiting achterhaald (waar er 20 jaar terug of langer misschien geen kat woonde, kan dat nu helemaal anders zijn), en zijn we gaan beseffen dat bussen minder aantrekkelijk zijn dan railvervoer. Een lege bus wil dus niet zeggen, dat een trein op diezelfde verbinding ook leeg zou rijden... Jan VDB, die cadans is soms redelijk idioot, hoor. Bijvoorbeeld op plattelandslijnen, of lijnen zoals Dinant-Virton, zouden ze veel liever terugkeren naar de tijd dat de trein niet om de 2 uur reed, maar om het uur tijdens de spits, en dan verschillende uren geen trein. Maar bijvoorbeeld voor (Kortrijk/Doornik-)Moeskroen-Rijsel is het inderdaad nogal idioot. Sneda geeft enkele voorbeelden van investeringen van de NMBS: Diabolo, stationrenovaties, aankoop van extra materieel, en ik moet zeggen, dat is een goede zaak. Maar het gebeurt te traag, er zit te weinig visie achter, en een aantal zaken had gewoon helemaal anders (en goedkoper) moeten gebeuren. Voorbeeld? Het station van Luik-Guillemins kost nu al ettelijke miljoenen euro's meer, als wat men had voorzien, hoewel het op voorhand duidelijk was, dat dit een project was met een groot aanzien, maar met een nog grotere kost. Idem trouwens voor de Leuvense overkapping, Brussel-Zuid, dat ook maar niet afgewerkt raakt, Antwerpen-Centraal dat ook heel wat meer zal kosten, en ontelbare kleine stations, waar men wel iets doet, maar nog te vaak onder renovatie verstaat: we geven de gevel een likje witte verf. De M6-en kosten ook buitensporig veel geld, en zijn nochtans zeker niet de beste dubbeldekkers op de markt (IC2000 in CH en Oostenrijk). Het Diabolo-project, die er zou moeten komen met een publiek-private samenwerking, komt al evenmin van de grond, wegens gebrek aan interesse van die private partners. Logisch, ook, tegen zulke voorwaarden... Het gaat dus de goede kant uit, maar het kan echt nog veel beter. En het zal ook zeer snel beter moeten gaan, vrees ik, of de NMBS is ten dode opgeschreven... Jaani, mocht de NMBS echt werk willen maken van een performante dienstverlening, dan zouden heel wat zaken een heel stuk sneller moeten. O.a. mij aanwerven En voor de volledigheid, de CFL heeft 2 breaks (de trein waar je een foto van toonde, Jaani) betaald, als betaling voor de binnenlandse (Luxemburgse) dienst die de NMBS levert op de lijn Aarlen-Luxemburg, toen de trein naar Luxemburg nog breaks waren. In ruil staat het logo van de CFL op die breaks, maar die rijden gewoon in poule met andere breaks, zodat je een van de 2 Luxemburgers (nrs 325 en 326) bijvoorbeeld ook kan tegenkomen op de lijn Turnhout-Manage. Ondertussen zijn die twee stellen dacht ik wel teruggekocht door de NMBS, maar dat zou ik moeten natrekken... |
|
|
|
|
|
#155 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Als ge met 570.000 werkzoekenden zit, moogt ge als 45-jarige loketbediende eens werk gaan zoeken. Ik wens u veel succes.
|
|
|
|
|
|
#156 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Die dunne lijntjes zijn enkel spoor en de dikke dubbel spoor, zou ik denken. De lijn Aalst-Burst is enkel spoor en is getekend met een dunne lijn. De lijn Aalst-Opwijk-Londerzeel was (als ik mij nog goeg herinner, want dat is al 15 jaar omgetoverd in een wandel-/fietspad) was een enkel spoor en is dun getekend.
|
|
|
|
|
|
#157 | |||||
|
|
Citaat:
Ik denk dat het belang van lightrail en de efficiëntievoordelen ervan groot genoeg zijn om aanpassing van de tramsporen serieus te overwegen. Citaat:
Bussen zijn inderdaad minder aantrekkelijk dan treinen, dat heeft men in Nederland inmiddels ook door. Begin jaren negentig werden de Interliners met veel tamtam aangeprezen als bussen met de snelheid en het comfort van een trein, maar het is toch niet geworden wat men er van had verwacht. Hoewel de langeafstandsbussen op sommige lijnen best een succes genoemd kunnen worden, hebben ze toch niet de allure van een trein. Citaat:
Verbaasd was ik ook dat een paar Vlamingen bij de ingang tegen de buitengevel van het gebouw stonden te zeiken. En dan zijn Hollanders zogezegd kathedraalzeikers...! Citaat:
Citaat:
|
|||||
|
|
|
|
|
#158 |
|
|
Conducteur, perronopzichter, verkoper, telefonist(e), secretaresse, ik kan me zoveel banen bedenken, zowel bij de spoorwegen als elders. Om zoveel mensen kan het trouwens niet gaan, zoveel loketten zijn er nu ook weer niet.
|
|
|
|
|
|
#159 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#160 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Kan die IC2000 op de Belgische sporen? (er was een probleem dat de meeste dubbeldekkers te hoog waren om onder de bovenleiding te kunnen). |
|
|
|
|