Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 februari 2006, 17:44   #141
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

We zullen maar zwijgen over het gestuntel in de tweede landstaal bij onze Vlaamse politici zeker?

Vb. Bart Dewever die een debat moest weigeren omdat hij zich niet degelijk in het Frans kan uitdrukken...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 17:47   #142
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
We zullen maar zwijgen over het gestuntel in de tweede landstaal bij onze Vlaamse politici zeker?

Vb. Bart Dewever die een debat moest weigeren omdat hij zich niet degelijk in het Frans kan uitdrukken...
Sinds wanneer moeten regionale politici de andere landstaal kennen? Er zijn zelfs federale ministers die geen Nederlands spreken!
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 17:52   #143
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Sinds wanneer moeten regionale politici de andere landstaal kennen? Er zijn zelfs federale ministers die geen Nederlands spreken!
Ik geef nu een voorbeeld van een regionaal iemand, maar ook op federaal vlak lopen er zo'n figuren rond (zoals u ook terecht opmerkte).

Maar desalniettemin getuigt het van weinig respect. Het was een debat dat uitging van RTBF, een zender die toch niet geheel onbelangrijk is.

Laatst gewijzigd door Kim : 8 februari 2006 om 17:54.
Oud 8 februari 2006, 17:53   #144
luc broes

Standaard

Citaat:
Beste Kim, nu schiet je wel een kemel van formaat!
Voor de koning is dus Nederlands (toch de taal van de meerderheid) de tweede taal en dus voor tweederangsburgers.
Wat BDW betreft. Hoeveel Waalse politici kunnen een Nederlandstalig debat aan?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 17:55   #145
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Beste Kim, nu schiet je wel een kemel van formaat!
Voor de koning is dus Nederlands (toch de taal van de meerderheid) de tweede taal en dus voor tweederangsburgers.
Wat BDW betreft. Hoeveel Waalse politici kunnen een Nederlandstalig debat aan?
Neen, u schiet hier de kemel door nog steeds te denken en te zeggen dat het Nederlands een minderwaardige taal is!

Wel, er zijn genoeg Waalse politici die moeite doen om Nederlands te spreken, iets wat van onze Vlaamse politici niet altijd gezegd kan worden!
Oud 8 februari 2006, 18:01   #146
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik geef nu een voorbeeld van een regionaal iemand, maar ook op federaal vlak lopen er zo'n figuren rond (zoals u ook terecht opmerkte).
Maar desalniettemin getuigt het van weinig respect. Het was een debat dat uitging van RTBF, een zender die toch niet geheel onbelangrijk is.
Kim dat wordt hoe langer hoe erger.
Het is een grote uitzondering als men een Franstalige ontmoet die ook maar een beetje Nederlands kent.
Maar een Vlaming die moeilijk een debat kan voeren in het Frans 'getuigt van weinig repect!? Dat is waanzin.
Is dat nu de manier waarop de 'Belgen' de wereld zien? Dan is het onbegrip nog groter dan ik vermoedde.
Oud 8 februari 2006, 18:05   #147
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kim dat wordt hoe langer hoe erger.
Het is een grote uitzondering als men een Franstalige ontmoet die ook maar een beetje Nederlands kent.
Maar een Vlaming die moeilijk een debat kan voeren in het Frans 'getuigt van weinig repect!? Dat is waanzin.
Is dat nu de manier waarop de 'Belgen' de wereld zien? Dan is het onbegrip nog groter dan ik vermoedde.
Ik kaart de problemen in beide landsdelen aan of heeft u toevallig mijn bericht gemist waarin ik bevestigde dat het inderdaad een schande is dat sommige Federale ministers zich niet kunnen uitdrukken in de andere landstaal?

Ik ben het enigszins beu dat men altijd op Franstaligen en hun Nederlands zit te kappen, kijk eerst in eigen boezem alvorens kritiek te uiten op anderen!

Laatst gewijzigd door Kim : 8 februari 2006 om 18:05.
Oud 8 februari 2006, 18:10   #148
luc broes

Standaard

Citaat:
1) Neen, u schiet hier de kemel door nog steeds te denken en te zeggen dat het Nederlands een minderwaardige taal is!
2) Wel, er zijn genoeg Waalse politici die moeite doen om Nederlands te spreken, iets wat van onze Vlaamse politici niet altijd gezegd kan worden!
1) Ik denk dat niet, maar de koning toont het aan.
2) Ik help hier in Brugge regelmatig toeristen. Ik spreek ze aan in het Nederlands en schakel over naar E. Fr of D. indien nodig.
Ik heb nog nooit Franstalige landgenoten ontmoet die Nederlands verstonden. Ik vraag dan of ze er geen bezwaar tegen hebben dat ik VB-er ben, en praat dan toch maar Frans.
Jij beweet hiet dus dat Franstaligen beter de andere landstaal kennen dan Vlamingen.
Telkens weer valt het mij op: met 'Belgen' valt niet te praten.
Oud 8 februari 2006, 18:15   #149
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Laat ik het anders zeggen:
Maxima heeft binnen een jaar nagenoeg accentloos nederlands geleerd en zit in een zeer serieuze commissie die zich verdiept in de integratie van allochtonen. Zij ziet zichzelf als een boegbeeld van geslaagde integratie van allochtonen.;
Willem-Alexander spreekt een aantal talen vloeiend, heeft zijn vliegbrevet gehaald en de friese elfstedentocht geschaatst, was dit weekend aanwezig op de 50-jarige viering van het (katholieke!) bisdom Groningen, zit internationale conferenties voor over watermanagement én weet de daar aanwezige demonstranten tot bedaren te krijgen... zo kan ik doorgaan.

Afgezien van de discussie of een monarchie de juiste keuze is: Áls je een Koning hebt is het goed dat hij zijn werk goed doet, oog heeft voor de diversiteit van zijn volk en boven de partijen staat.

Vergelijk bovenstaande nu eens met de situatie in België....
Mevrouw Kim,

U doet het heel slim, dat moet ik u nageven:
Eerst haalt u uit mijn post alleen het aspect taal en daarna begint u over het taalgebruik van politici. Voila! Aandacht van het onderwerp afgeleid!

Het gaat natuurlijk over de capaciteiten, de brugfunctie en het respect tonen voor de gehele belgische bevolking (dus niet slechts voor een minderheid) van de belgische Koning en zijn familie, vergeleken met die van uw noorderbuur.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 18:16   #150
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik ben het enigszins beu dat men altijd op Franstaligen en hun Nederlands zit te kappen, kijk eerst in eigen boezem alvorens kritiek te uiten op anderen!
IK ben het ook beu dat Franstaligen praktisch geen Nederlands kennen, maar ons dan nog verwijten maken.
En ik heb in eigen boezem gekeken, ik ben vijftalig. En kan I love you zeggen in nog een paar ander.
Oud 8 februari 2006, 18:28   #151
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mevrouw Kim,

U doet het heel slim, dat moet ik u nageven:
Eerst haalt u uit mijn post alleen het aspect taal en daarna begint u over het taalgebruik van politici. Voila! Aandacht van het onderwerp afgeleid!
Na een tijdje neem je de gebruiken van dit forum over. 8)
Oud 8 februari 2006, 18:30   #152
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Zoals de FEDERALE minister van Binnenlandse Zaken enkele jaren terug. Duquenne, was dat denk ik.

un saludo
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 18:31   #153
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) Ik denk dat niet, maar de koning toont het aan.
2) Ik help hier in Brugge regelmatig toeristen. Ik spreek ze aan in het Nederlands en schakel over naar E. Fr of D. indien nodig.
Ik heb nog nooit Franstalige landgenoten ontmoet die Nederlands verstonden. Ik vraag dan of ze er geen bezwaar tegen hebben dat ik VB-er ben, en praat dan toch maar Frans.
Jij beweet hiet dus dat Franstaligen beter de andere landstaal kennen dan Vlamingen.
Telkens weer valt het mij op: met 'Belgen' valt niet te praten.
Jongens toch... Van een muur krijg je nog meer respons.

Ik zeg hier niet dat Franstaligen beter de andere landstaal kennen, ik zeg dat ze moeite doen (wat Vlaams-nationalisten om een of andere duistere reden altijd ontkennen).

U bent dus nog nooit een Franstalige persoon tegengekomen die Nederlands verstond. Mag ik u uitnodigen om eens een kijkje te nemen op een nationale actie van B-Plus (met nationaal bedoel ik uiteraard een actie waar zowel Franstaligen als Nederlandstaligen aan deelnemen). U zal merken dat er héél veel Franstaligen zijn die maar al te goed Nederlands begrijpen en die het zelfs spreken! Maar ja, ik kan begrijpen dat dat niet in uw Vlaams-nationaal discours past...

Telkens valt het mij weer op: met 'Vlaams-nationalisten' kan je niet praten.
Oud 8 februari 2006, 18:32   #154
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

U doet het weer!

Maar kunt u nu bij de les blijven en iets zeggen....
Citaat:
....over de capaciteiten, de brugfunctie en het respect tonen voor de gehele belgische bevolking (dus niet slechts voor een minderheid) van de belgische Koning en zijn familie...
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 18:32   #155
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Zoals de FEDERALE minister van Binnenlandse Zaken enkele jaren terug. Duquenne, was dat denk ik.

un saludo
Maar wanneer we dan kijken naar Didier Reynders en zelfs Elio di Rupo (laatstgenoemde presteert iets minder MAAR doet moeite) dan zien we een positieve tendens.
Oud 8 februari 2006, 18:33   #156
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kaart de problemen in beide landsdelen aan of heeft u toevallig mijn bericht gemist waarin ik bevestigde dat het inderdaad een schande is dat sommige Federale ministers zich niet kunnen uitdrukken in de andere landstaal?

Het gaat hem toch niet om de nederlandsonkunde van alle franstaligen, maar om de onwil van de franstaligen nederlands te praten daar waar ze zouden moeten. Dan is belgië wel tweetalig, maar de vlamingen zijn taalfascisten als ze dit willen oplossen. Franstaligen beklagen zich nu al over teveel Nederlandse toeristen en teveel Nederlands in la wallonie.

un saludo
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 18:35   #157
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U doet het weer!

Maar kunt u nu bij de les blijven en iets zeggen....
Ik zie niet in waar de Koning en zijn familie geen respect tonen voor de Nederlandstaligen.

Ik heb de Koning nooit horen zeggen dat Nederlands een tweederangstaal is. Albert II en zijn troonopvolger(s) beheersen de landstalen m.i. goed.
Oud 8 februari 2006, 18:35   #158
luc broes

Standaard

Citaat:
Jongens toch... Van een muur krijg je nog meer respons.
Ik zeg hier niet dat Franstaligen beter de andere landstaal kennen, ik zeg dat ze moeite doen (wat Vlaams-nationalisten om een of andere duistere reden altijd ontkennen)..
Als ze moeite doen (40 jaar land zoals Paola?) en ze kunnen het niet zijn ze dan zo dom?
Oud 8 februari 2006, 18:36   #159
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Het gaat hem toch niet om de nederlandsonkunde van alle franstaligen, maar om de onwil van de franstaligen nederlands te praten daar waar ze zouden moeten. Dan is belgië wel tweetalig, maar de vlamingen zijn taalfascisten als ze dit willen oplossen. Franstaligen beklagen zich nu al over teveel Nederlandse toeristen en teveel Nederlands in la wallonie.

un saludo
Voor uw laatste uitspraak mag u eens een bron weergeven want dat heb ik nog NOOIT ervaren.

U spreekt over onwil, ik bemerk die onwil slechts bij een kleine minderheid. De Franstaligen die ik ken, doen moeite om Nederlands te spreken en de meeste van hen spreken zelfs op 3 maanden tijd beter Nederlands dan dat ik Frans spreek.
Oud 8 februari 2006, 18:37   #160
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ze moeite doen (40 jaar land zoals Paola?) en ze kunnen het niet zijn ze dan zo dom?
Paola is een geval apart, net zoals Fabiola. En nee, dat keur ik niet goed. Albert II en zijn troonopvolger(s) stellen echter wel het goede voorbeeld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be