![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Deense cartoons Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen omtrent de onstane commotie rond de Deense cartoons van de profeet Mohammed terecht. |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat we zouden afstammen van pure apen wordt vaak gebruikt als spot door theisten.
![]() |
![]() |
#142 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Onze voorouders waren wezens die in alle opzichten sterk geleken op de voorouders van de chimpansees, goriila's en bonobo's. Aan sommigen kan je dat zelfs nog duidelijk zien, geef toe ![]()
![]() |
#143 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() yep idd. Evolutie is iets dat je niet kan ontkennen, maar mensen die dat toch doen ga ik ook niet uitlachen of weglachen. De rationele wetenschap is voor mij niet iets "absoluut".
|
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onze species is homo sapiens, ons genus homo, onze subfamilia homininae, onze familia hominidae, onze superfamilia hominoidea, enz. En uiteindelijk komen we dan tot onze ORDO, en die is "primates". Die ordo is een onderdeel van de classis, en die is mammalia.
Laatst gewijzigd door lombas : 7 februari 2006 om 13:41. |
|
![]() |
![]() |
#145 |
Burgemeester
|
![]() En een paar van deze Homo sapiens, zochten een manier om de anderen te overheersen en klein te houden. En schreven de bijbel en/of de koran.
Elk natuurverschijsel legden zij uit als een straf van God, een soort opperwezen. Tot hun grote verbazing werkte dat zelfs nog ook. De homo sapiens waren doodsbang. En hun hele leven stond in het teken van dit opperwezen dat zij ten allen prijze moesten gunstig stemmen. En dat werkt nog steeds. Toch intelligente wezens, deze Homo sapiens... |
![]() |
![]() |
#146 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een pleonasme!
![]() ![]()
![]() |
#147 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
De RKK is de meest moordlustige organisaties ter wereld geweest. Wat zou hun heilig boek dan enkel vrede en het goede uitbrengen en op waarheid berusten. constantijn de grote had zichzelf pas laten dopen op het sterfbed opdat hij zonder zonde de hemel in zou kunnen gaan, dus tot zijn dood kon hij ongestoord moorden en vernielen. en op het concilie van nicea is de huidige bijbel samengesteld zoals wij hem nu kunnen en het is een feit dat deze heren enkel erin staken wat zij voor hun politieke agenda nodig hadden. en zo is het nog meerdere keren gebeurd door de machthebbers van hun tijd. als u hier waarheid in ziet bent u nog blinder dan een mol. en wat heeft u over de recent gevonden nag hammadi teksten???? |
|
![]() |
![]() |
#148 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Gelukkig maar. Al vrees ik ook dat de huidige heisa rond de Mohammedcartoons (waarbij het extremistische geweld gelukkig ons eigen land nog niet heeft meegesleept) de wederzijdse xenobobe hetzes in de wereld nog enige tijd verder zal aanwakkeren.
Dit citaat van max4westland dateert van 7 oktober 2006: "Het is goed dat er nog wat fascisme in het Vlaams Belang overblijft. Al was het maar om te verhinderen dat die liberalen en andere postjesjagers de partij zouden degraderen tot een gewone salonfahige centrumrechtse partij."
|
|
![]() |
![]() |
#149 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Laten we hopen dat de islam ook eens ooit wat redelijker wordt, maar dat zal niet van vandaag op morgen veranderen en intussen moeten christenen ook maar een toontje bescheidener zingen.
Dit citaat van max4westland dateert van 7 oktober 2006: "Het is goed dat er nog wat fascisme in het Vlaams Belang overblijft. Al was het maar om te verhinderen dat die liberalen en andere postjesjagers de partij zouden degraderen tot een gewone salonfahige centrumrechtse partij."
|
|
![]() |
![]() |
#150 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#151 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik beken: waarschijnlijk ben ik ook een godslasteraar.
Als ik ergens een bijbel zie liggen, bijvoorbeeld in een hotelkamer, kan ik mij doorgaans niet bedwingen om op de titelpagina iets te schrijven in de aard van: "Die zogenaamde god kan wel mooie boekjes schrijven, maar een rechtvaardige wereld in elkaar knutselen, ho maar!"
Laatst gewijzigd door Salmon L.A. : 7 februari 2006 om 23:23. |
![]() |
![]() |
#152 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Met deze post bewijs je wat ik in de mijne stelde : je geeft JOUW visie, JOUW geloof. Met minstens 10000 anderen deel jij de mening dat er maar één god bestaat maar jullie bedoelen allemaal een andere ! Zoals ik dus zei : allemaal opgesloten in jullie eigen grote gelijk en in het ongelijk van al die anderen. Je natuurlijke reflex zal nu zijn : het aanhalen van wat bijbelteksten die moeten aantonen dat JOUW interpretatie juist is en die van de anderen verkeerd. Die 9999 anderen doen in hun omgeving net hetzelfde en...........................iedereen heeft weer gelijk en alles blijft bij het oude en....................................er is nog steeds geen god ![]() Noorman |
|
![]() |
![]() |
#153 |
Vreemdeling
|
![]() God loopt zich te pletter op de meest eenvoudige vraagstellingen.
De mens heeft 10.000 goden uitgevonden. De christen gelooft maar in ééntje van die 10.000 en hij verwerpt de rest. Hij is dus 9.999 atheïst, slechts één keer minder atheïst dan ik. Er zijn 6000 religies in de wereld, en ze denken allemaal de waarheid in pacht te hebben. Weloverwogen atheïsme vergt enkel diep genoeg nadenken en een beetje moed. Religie daarentegen verhindert denken, door de mens op te zadelen met cognitief lege begrippen die een affectief-emotionele rol bij bepaalde mensen vervullen. Laatst gewijzigd door Freethinker : 8 februari 2006 om 00:25. |
![]() |
![]() |
#154 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
#155 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Interessant om te zien hoe gelovigen als Ronny De Coster met betekenissen van woorden manoevreren om mist te creëren. Wellicht ook om z’n eigen behoefte tot geloven te legitimeren. Het is vrij typerend hoor, voor fundie-gelovigen: switchen met verschillende betekenissen van de term geloven, om vervolgens lakoniek te zeggen: "U gelooft ook”. Zoiets heet in de logica “de ambiguiteits-drogreden”. Niet helemaal een zuivere manier van denken. Ook heel doorzichtig. In de argumentatieleer wordt dat beschouwd als intellectueel oneerlijk. Deze ambiguiteits-drogreden is het handelsmerk van fundie-christenen, wat hen tot opportunistische discussianten maakt. De betekenis van “geloven” is voor De Coster wellicht van buitennatuurlijke aard en moet analytisch duidelijk onderscheiden worden van bijvoorbeeld hypothesevorming of een naturalistisch belief (vermoeden). Uiteraard geloof ik dat mijn hond over 20 jaar niet meer zal leven, daar heb je geen bovennatuurlijke entiteiten voor nodig. Waarschijnlijkheidsdenken kan je gerust los van zweef- en godenland. Laatst gewijzigd door Freethinker : 8 februari 2006 om 02:06. |
|
![]() |
![]() |
#156 |
Minister
|
![]() Asjeblieft zeg... Sommige mensen zijn al gekwetst als je 'verkeerd' naar ze kijkt. 'Je hebt me gekwetst' is één van de meestgebruikte gereedschappen van manipulators om hun zin door te drijven. Regelmatig gekwetst worden, hoort bij het leven. Als je daar niet tegen kunt, leer je het maar.
#157 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Veel redelijker en begrijpelijker is de verklaring die de bijbelschrijver David in Psalm 36, de verzen 5 en 9 geeft: "O Jehovah,... bij u is de bron van het leven". Als we die waarheid willen hoog houden, moeten we die fundamentele bijbelse leerstelling ondersteunen, en daar zult hij mij er niet van afbrengen en zal ik als het nodig is de bijbelteksten gebruiken omdat het de waarheid is. En te slotte het is niet verplicht om te geloven, je hebt een vrije wil gekregen om te kiezen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
#158 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Wij zijn naar zijn evenbeeld gemaakt zegt de bijbel en toch zijn wij geëvolueerd van aap naar mens dus in principe is god dan een aap? Hij heeft zogezegd de bron van het leven maar waar is die bron en hoe is die bron ontstaan? allemaal zever in pakjes als je het mij vraagt maar het is voldoende om een simpele geest om jou te kunnen overtuigen, dus mijn beste vriend als jij hierin gelooft blijf dan maar in je onwetendheid. het is inderdaad je vrije keuze om hierin te geloven en laten we dit altijd zo houden dat iedereen voor zijn eigen kan kiezen waarin hij wilt geloven. Ik persoonlijk denk dat er nog een veel oudere beschaving is geweest dan de zogezegde eerste beschavingen zoals egyptische en soemerische beschavingen. een beschaving die zeker ouder is dan 8000 v.chr. en een grondige kennis had van wiskunde,bouwkunde, astronomie en vele andere wetenschappen. Er zijn vele sporen hiervoor die wijzen op een dergelijke beschaving maar de bewijzen worden genegeerd. langzaam maar zeker vinden we af en toe een stukje van de puzzel maar helaas te weinig om de waarheid te kunnen vertellen. wat we wel weten dat is dat de laatste ijstijd op 17000 v.chr. op zijn hoogte punt was en in amper 7000 jaar tot ongeveer 10 000 v chr. is deze ijskap gesmolten en dit ging gepaard met grote overstromingen (zondvloeden) aarbevingen en vulkanische activiteit. en het rare is dat overal ter wereld variaties van het verhaal te vinden zijn van de ark van noah. van zuid-amerika tot azië. toeval of niet? en was het mythische atlantis geen verzonken stad???? in elke mythe en of legende vind je stukjes waarheid en ik denk dat de menselijke beschaving ouder is dan dat we denken en van deze oudere beschaving stammen vele legendes en mythes. als onze spaanse moordernaars in de tijd van columbus en later niet alles hadden verwoest in zuid-amerika dan hadden we nu misschien een betere kijk op die oudheid en meerdere bewijzen van een dergelijke ontwikkelde oerbeschaving. en ik denk dat de grote bijbel verhalen ook stammen vanuit dit verre verleden. maar als er een oudere hoog ontwikkelde beschaving was voor 8000. v. chr. dan komen er opnieuw tal van vragen. Waar kwamen deze mensen vandaan? klopt de gehele evolutie theorie van darwin dan wel of zit er een paar missing links in? (men is trouwens op zoek naar een missing link inzake de menselijke evolutie theorie maar men heeft deze nieuwe soort vooralsnog niet gevonden) waar heeft deze beschaving zijn kennis vandaan gehaald? hoeveel kennis bezaten ze? Wat is er allemaal gebeurt dat zulke beschaving volledig kon verdwijnen ( men heeft een mogelijke theorie van een algemene continentale verschuiving die er voor gezorgt heeft dat de aardkorst over zijn geheel is verschoven geweest in de oudheid met als gevolg dat opeens warme gebieden in koude gebieden kwamen te liggen en andersom, het rare is dat 1 continent nog nooit echt onderzocht is kunnen worden en dat is het continent antartica, we weten allemaal dat onder de 1500 meter ijslaag nog heel wat niet onderzocht land schuilgaat. liggen hier misschien de waarheid verborgen en de laatste resten van deze grote oude beschaving?) in ieder geval wisten bepaalde oude beschavingen zoals de maya's meer over astronomie dan hun domme veroveraars. enkel jammer dat ze buiten deze astronomische kennis geen andere bezaten die ze tegen hun veroveraars hadden kunnen gebruiken maar dit bewijst wel eens te meer dat de maya's hun astronomische kennis eerder geërfd hadden dan zelf ontwikkeld. |
|
![]() |
![]() |
#159 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Is het ooit al eens bij je opgekomen dat de bijbelverzen die jij aanhaalt door andere religies ook worden aangehaald en (anders) geinterpreteerd ? Zoals ik al tot vervelens toe herhaalde : jullie staan allemaal naast mekaar jullie grote gelijk te kakelen zonder daarbij maar 1 seconde jullie zelf in vraag te stellen. Een van de grote denkfouten die jullie maken is dat wanneer je kunt aantonen dat IK in een bepaalde redenering fout zit dat dan JULLIE antwoord automatisch juist is. Zo trek je in deze post bvb ook de conclusie dat ik een aanhanger van de evolutieleer ben juist omdat ik me tegen religie uitspreek. Er zijn veel zaken die ik niet kan en wil verklaren, bvb het ontstaan van het leven op Aarde maar het is niet omdat de oersoep vanuit een bepaald standpunt "oneetbaar" lijkt dat de juiste conclusie moet zijn dat god dan maar de wereld heeft geschapen. En je jaagt me geen angst aan met bijbelverzen hoor, die bijbelverzen zijn wat ze zijn, onderhevig aan interpretatie en de nooit te achterhalen bedoeling van degene die ze heeft opgeschreven. Zelfs jij zult het met me eens zijn dat alleen "genesis" als een roman kan worden gelezen, een samenhangend geheel dat ergens over gaat. Zowat alle andere bijbelboeken zijn onsamenhangend, opsommingen van namen en gebeurtenissen en dreigementen. Dat is ook de reden waarom zowat elke religie vrede heeft met de bijbel, je hebt de mogelijkheid ontelbare "verzencombinaties" te maken die in een bepaalde volgorde eender wat bewijzen. Kijk Ronny, mijn simpele geest zegt me dat als er een god zou zijn die wel aan de wereld had laten weten wie hij is en hoe hij is. Er even van uitgaande dat hij toch bestaat moet ik concluderen dat hij zich verstopt en zijn schepsels in absolute verwarring (duizenden religies) achterlaat. Ik moet u zeggen dat ik weinig "vaders" ken die aan het wiegje van hun pasgeboren kind een boekje achterlieten met een beschrijving van wat en wie de vader is en de boodschap erbij dat die kleine dat maar moet geloven want dat hij "pappa" nooit tezien zal krijgen. Noorman |
|
![]() |
![]() |
#160 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
De bijbel is een boek vol tegenstrijdigheden, dat weet inmiddels elk kind van tien jaar. Sommige volwassen hebben nog steeds sprookjes nodig om recht te kunnen blijven. In de bijbel zijn bijvoorbeeld de planten geschapen VOOR de zon. Dit kan niet, want zonlicht is een noodzakelijke voorwaarde voor plantengroei. De uitleg van de creationisten daarop, namelijk dat er al licht was, snijdt geen hout. Er zou dan immers twéé keer licht geschapen zijn. Alsof er licht bestond voor de ontwikkeling van de gloeilamp. Dit is geen wetenschap, maar kiezen voor mriakuleuze verhaaltjes. Meer bijbelse tegenstrijdigheden te vinden in de lijst van prof. Vermeersch http://www.skepp.be:8080/skepp/artik...oek_vermeersch Ronny De Coster moet bovendien eens verklaren hoe het kan dat we reptielen-achterpootjes vinden bij walvissen, welke verklaring hij heeft voor overgangsfossielen zoals die van reptielen met vissen-kenmerken. En hoe verklaart hij dat mensen en bobono's 99,4% van hun genetisch materiaal gemeenschappelijk hebben, enz enz. De sprong naar goden is geen verklaring, maar vage wartaal. Creationisten geven ook de valse indruk dat alles "door toeval" is ontstaan. Dat getuigt enkel van onwetendheid. Evolutietheorie beweert dat helemaal niet. Evolutie is het tegendeel van toeval! Er zijn namelijk twee belangrijke processen die een rol spelen: er is “variatie” en daarop werkt “natuurlijke selectie” in. Het werkt dus cumulatief! Voorbeeld: vijf procent lichtgevoeligheid in de ontwikkeling van zicht, is functioneler dan blind zijn. Dat geeft reeds een voldoende evolutionair voordeel. Creationisten zoals Ronny De Coster willen vanuit hun geloofsijver niet helder inzien dat hun almachtige, algoede en alwetende creator oneindig veel complexer moet zijn dan 'die eerste cel', waarvan zij beweren dat die te complex is om uit zichzelf te zijn ontstaan. Met andere woorden: god is het grootste mirakel. Daarop kunnen zij maar één uitleg geven: god is van alle tijden. Helaas betekent deze religieuze slogan het einde van alle rationele denken. Nog afgezien van het feit dat je die god kan vervangen door alles waar ook new agers in geloven. Tot slot. Het is niet omdat we NOG niet alles kunnen verklaren dat er meer is tussen hemel en aarde. Wetenschap evolueert. Voor je het weet is er een antwoord op iets waarvoor je nooit had gedacht dat ze er een antwoord op zouden vinden. Een vraagteken legitimeert evenmin de sprong naar iets buitennatuurlijks. Wetenschap weet niet op alles een antwoord, dat is juist: religies nog veel minder. |
|
![]() |