![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
2) Bracht de Vlaamse zaak enorme schade toe (zoals gezegd) 3) In Vlaanderen was er simpelweg geen "rood gevaar". Verschaeve was een religieuze fanaticus, een Vlaamse Bin Laden, die jonge levens een zinloze dood injoeg in een strijd tegen een onbestaand gevaar. Wie dat monster een eerbewijs gunt, is er zelf één. Laatst gewijzigd door drosophila : 18 februari 2006 om 16:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Burger
|
![]() Citaat:
2) de Vlaamse zaak is vooral veel schade toegebracht door de repressie die daar op volgde. 3) ben je zeker dat Vlaanderen zo veilig was voor het rode gevaar? Vergeet niet dat voor de oorlog er nog geen Amerika was die ons kon beschermen. besluit: Er zullen wrs mensen zijn die een straatbordje meer verdienen dan Verschaeven. Maar er zijn ook heel veel straten die namen dragen van mensen die het totaal niet verdienen. Het is dus (puur ethisch bekeken) zeker niet nodig om daar zo een heisa rond te maken. Voor wie zo'n heisa wel goed zou zijn is voor bub, die zo de repressie nog een keer kan overdoen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe zou België dan wel geëvolueerd hebben als er geen WO II was gekomen? In het interbellum was de toestand van de Vlamingen immers nog altijd niet rooskleurig. De echte, volle taalemancipatie is er immers pas na WO II gekomen. Ik zou dan ook wel eens graag zien dat u uw stelling toelicht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Over Cyriel Verschaeve heb ik overigens vorige week nog een topic gestart: http://forum.politics.be/showthread.php?t=45885 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik denk, mochten WO I en II er niet geweest zijn, Vlaanderen zeer erg verfranst zou zijn. Het klinkt pervers, maar zonder WO I zou er minder Vlaams bewustzijn geweest zijn. Voor hetzelfde geld was Vlaanderen nu onafhankelijk. Wie zal het zeggen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#148 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(ik val in herhaling, ik wéét het) ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#151 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
|
![]() Nee, in Nederland werden alle zaken onder de Bijzondere Rechtspleging apart behandeld door 'bijzondere rechtbanken', 'bijzondere gerechtshoven', etc. Dus aparte afdelingen speciaal opgericht om deze zaken te behandelen. Zo kon men ook voorkomen dat de gewone rechtspraak leed onder de oorlogszaken en dat bijv. de doodstraf kon worden opgelegd in gewone zaken. Daarvoor was de doodstraf al sinds 1870 afgeschaft (de laatste ter dood veroordeelde werd op 31 oktober 1860 in Maastricht opgehangen voor de moord op zijn schoonmoeder) en dat wilde men graag zo houden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is al helemaal te gek om te beweren dat de collaboratie de Vlaamse zaak vooruit heeft geholpen. Bewijst u dat maar eens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Daarom noem ik hem dan ook de Vlaamse Osama Bin Laden
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij deze moet ik trouwens voor de zoveelste maal onderstrepen dat ik bepaalde aspecten van Verschaeve helemaal niet verdedig. Wel dat ik, passend in het geheel van deze discussie, het nogal onzinnig vind om een bestaande straatnaam te veranderen, vooral als die helemaal geen problemen veroorzaakt bij de mensen die er wonen. Immers, tot nu toe horen we niets van de bubbelsmurfen. Blijkbaar heeft hun actie niets losgeweekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In die tijd heeft iedereen geoordeeld met de kennis die men toen had. Men heeft gemakkelijk praten om de zaken achteraf vanuit de luie zetel te becommentariëren en als "fout" te beschouwen. "Fout" of "niet fout" zijn echter appreciaties die passen in een geschiedschrijving die de feiten gaat bekijken vanuit het standpunt van de overwinnaar. Niet vanuit een objectief gezichtspunt. Om alles te begrijpen wat een aantal Vlaamsgezinden tijdens WO II hebben gedaan, is het ook noodzakelijk te overwegen wat er allemaal gebeurd is in het interbellum. Dan wordt wel duidelijk dat men na afweging een toenmalige, in hun ogen juiste keuze maakte. Zoals echte altijd wordt de geschiedenis geschreven door de overwinnaar. Zelfs Leopold III heeft dat mogen ervaren. |
|
![]() |
![]() |