![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Praat eens met de mensen die meegaan op een handelsmissie.
![]() |
#142 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik geef toe dat ik liever in een land leef met 2 sterke culturen dan in een monocultuur. Dat die 2 culturen al eens met elkaar botsen zie ik als een verijking waaruit een nieuwe dynamiek ontstaat. Bovendien is Belgie, zoals reeds aangehaald door Kim, een van de meest welvarende landen ter wereld (op het onfatsoenlijke af zie maar naar de recordbedragen aan nutteloze cadeaus die tijdens Kersmis-Nieuwjaar uitgegeven werden) Ik weet ook wel dat ik hiermee geen enkele flamingant ga overtuigen, maar dat hoeft ook niet, ik respecteer uw overtuiging maar deel ze niet. Het enige wat ik kan doen is te trachten de grote massa die totaal overschillig staat tegenover de staatsvorm waarin ze leven te overtuigen dat het Belgische model aantrekkelijker is dan een Vlaams model. Dit Belgisch model zal er dan een zijn zonder gewesten, met 3 gemeenschappen en met grote bevoegdheden voor de provincies en gemeenten (subsidiariteitsprincipe binnen een bevoegdheidshierarchie) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer individuen dat doen, zie ik helemaal geen probleem. Wanneer politieke partijen dat doen, krijg je echter te maken met fundamentalistische pro-België partijen die per definitie (wegens emotioneel geïnspireerd) riskeren compleet foute beslissingen te nemen daar waar rationeel gezien een geheel andere beslissing had moeten genomen. Dat is het soort partijen dat vroeg of laat vervalt in een autoritair beleid...
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
België heeft nooit een sterk nationaliteitsgevoel gehad. De uitspraak; 'Sire, er zijn geen belgen' is legendarisch. Dit staat symbool voor wat belgen van hun land vinden. Begrijp me goed, ik wil hier niet vervelend over doen, maar ik begrijp de 'gevoelsmatige redenen' niet goed, anders dan nostalgie of romantiek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En wat de goede werking van de staat betreft, tja een blinde kan zien dat het huidige model zijn limieten overschreden heeft. Als het Belgie van vroeger de these was en het federale Belgie de antithese is het misschien nu tijd om tot een synthese te komen waarbij het goede behouden blijft (gemeenschappen) en het minder goede verworpen wordt en vervangen door een meer logische structuur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar gaat het niet om. Jij hebt het over België, ik over emotioneel geïnspireerde Belgicisten.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is inderdaad niets mis met gevoelsmatige redenen. Bijgevolg hoeven de belgicisten niet te brullen wanneer sommigen zich gevoelsmatig met Vlaanderen verbonden voelen. In mijn optiek is dat evenwel geen element in de discussie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu zult u mij toch eens moeten uitleggen hoe u een unitaire staat wilt uitbouwen waarin gemeenschappen blijkbaar uitvoerende en wetgevende macht hebben en waarbij grote bevoegdheden (ik veronderstel dus ook uitvoeren en wetgevende macht) bij de provincies en gemeenten liggen. Ik ben benieuwd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het is juist de taak van medestanders te vinden voor uw overtuiging. Om op uw vraag ivm de uitbouw van de staat te antwoorden verwijs ik naar een hierarchie van weten en regels waarbij een maximale bevoegdheid komt te liggen bij het niveau dat het dichst bij de burger staat, namelijk de gemeente. Wanneer het zaken betreft die het locale niveau overschrijden, maar niet van landelijk belang zijn is de provincie het aangewezen niveau Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan ruimtelijke ordening, economische expansiesteun, coordinatie van veiligheid (politie-brandweer-MUG), openbare werken (provinciewegen, fietspaden, rioleringen) milieuaspecten zoals beheer van waterzuiveringsstations, verbrandingsovens ... Een belangrijke voorwaarde is wel dat de provinciegouverneurs gekozen worden en niet langer benoemd zodat hun rol verandert van ambtenaar tot politiek leider. Het nationale niveau houdt zich dan voornamelijk bezig met de internationale aspecten van het beleid (EU aangelegenheden, NATO-Defensie, ontwikkelingssamenwerking, buitenlandse handel) en met de organisatie van justitie en politie. Zij behoudt de mogelijk om in het binnenlands beleid in te grijpen wanneer er conflicten ontstaan tussen de regelgevingen van verschillende provincies en/of gemeenten. In dat geval zal de nationale wet primeren boven het provinciaal besluit of verordening. Laatst gewijzigd door Sneta : 27 februari 2006 om 13:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De gemeenschappen zijn in mijn ogen een instrument om de culturele eigenheid van de verschillende taalgroepen in dit land te bevorderen en te stimuleren. Hieronder vallen de aspecten ivm de taal en spelling, de vlaamse (in casu franstalige/duitstalige) openbare omroep, het boekenbeleid, theater, film... Het is m.i. niet mogelijk om dit nationaal door 1 minister te laten besturen (die per definitie maar tot 1 taalgemeenschap kan behoren) Dat wil niet zggen dat de andere niveaus in mijn model niet aan cultuurbeleid mogen doen, integendeel hoe meer aanbod hoe liever. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Verspilling van overheidsgeld, en België is een van de landen met de hoogste belastingsdruk ter wereld, kan NOOIT goedgepraat worden, zeker niet ten koste van een bepaalde staatsstructuur als de alternatieven voor het grijpen liggen.
![]() |
![]() |
#155 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Gevoelens zijn nu eenmaal gevoelens en ik kan je verzekeren dat ik nog altijd trots ben om te zeggen dat ik Belg ben. We zijn dan misschien wel iets minder uitbundig dan de Nederlanders of de Fransen, maar dat heeft meer te maken met de aard van het beestje. De belg is inderdaad wat introverter en wat geslotener dan de gemiddelde Nederlander of Fransman. Wij zijn ook in privé-aangelegenheden trouwens veel bescheidener en soberder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe zit dat dan trouwens met de niet taalgebonden kunsten? Wat is daar het verband met uw gemeenschappen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De huidige staatstructuur met zijn inflatie aan ministers en parlementsleden is niet de staatsstructuur die ik voorsta, dat had je al moeten begrijpen indien je aandachtig mijn voorgaande post had gelezen. In sé draait het erom dat jij een unitair Vlaanderen wil en ik een unitair Belgie die allebei qua staatstructuur vergelijkbaar zijn. Ik ben de eerste die verkwisting van gemeenschapsgeld verwerpt en wil dat dan ook zeker niet goedpraten. De hoge staatsschuld is echter voornamelijk ontstaan door laks begrotingsbeleid na de eerste olieschok in de jaren 70. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom zou stedebouw op het provinciale niveau moeten komen? En bijvoorbeeld niet langer op het gewestelijke? Houden de woonwijken dan op aan de provinciegrenzen? Houdt het milieu op bij de provinciegrens? De keuze voor de provincie lijkt me hier volkomen arbitrair. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Meerdere Vlaamsgezinden - waaronder mezelf - willen helemaal geen unitair Vlaanderen, een kopie van het Belgisch unitarisme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |