Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Waar ga jij wonen na de Vlaamse onafhankelijkheid?
Ik blijf in Vlaanderen wonen natuurlijk 55 79,71%
Ik verhuis naar Wallonië, ik gun het ze ni, neh!!! 8 11,59%
Ik ga naar Frankrijk 2 2,90%
Ik ga naar Nederland 4 5,80%
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 maart 2006, 02:41   #141
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Ik heb al het het krijgsplan opgesteld. Dit is zo briljant, dat het niet kan falen!

Eenmaal Moskou bereikt, verschuilen de Walen zich wel veilig achter de Oeral.
Ja hoor... je gaat de gevechten tegen de windrichtingen voor een halve dag winnen als je al je technologische hoogstandjes van het russisch leger inzet

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 02:44   #142
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Russisch leger? Dit is het gevecht tegen die imperialistische Walen hé, ze zijn momenteel bezig Oost-Europa te verfransen. We moeten vechten op hun terrein!
Oud 3 maart 2006, 02:52   #143
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Russisch leger? Dit is het gevecht tegen die imperialistische Walen hé, ze zijn momenteel bezig Oost-Europa te verfransen. We moeten vechten op hun terrein!
Wel... ik moet toegeven dat er een mix van ideologietjes gaande is. De PS die vecht voor de oude Brusselse aristocraten en bourgeousie. het is toch hartverwarmend, niet ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 02:55   #144
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Wel... ik moet toegeven dat er een mix van ideologietjes gaande is. De PS die vecht voor de oude Brusselse aristocraten en bourgeousie. het is toch hartverwarmend, niet ?
Die zou ik eerder zoeken bij de FDF, maar soit.
Oud 3 maart 2006, 05:11   #145
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het volk had ook Hitler verkozen, maar ik zou er als communist ook geen dag langer gebleven zijn.
U zou er mss helemaal geen communist geweest zijn.
Oud 3 maart 2006, 10:13   #146
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Tantist is niet tevreden omdat een Vlaming heeft durven zeggen dat hij liever Wallonië dan Vlaanderen had. Wat te zeggen dan over de Vlamingen die al nu in Wallonië leven. Zonder natuurlijk te vergeten de Vlamingen die in het buitenland wonen. Zijn die geen "echte Vlamingen" in uw ogen, enkel en alleen omdat ze niet in Vlaanderen wilden blijven wonen?
Ik ben zo van het gedacht dat u denkt dat 'Vlaming' voor ons een raciaal begrip is. Wat zijn volgens u 'echte' en 'valse' Vlamingen?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 10:30   #147
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door stab

Vreemd, geen vd Belgicisten laat zich horen,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
De NVA-kaderleden hebben spreekverbod gekregen.
8)
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 10:34   #148
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door job
Je wéét toch dat BSL VL zal kiezen. Dus had je beter VL aangeduid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
U bent daar nét iets te zeker van. Vergeet niet dat Brussel hoofdzakelijk uit Franstaligen bestaat.
De beste der Belgen dus en die gunnen hun Vlaamse broedervolk toch zeker het licht in de ogen? Al was het maar als dank voor de jarenlange transfers die ook van Vlaanderen richting Broekzele gingen?
Oud 3 maart 2006, 10:39   #149
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Job, en andere Vlaamsgezinden op dit forum, kennen het verschil niet tussen Franstaligen en Vlamingen.
Raciale verschillen, of ligt het maar voor een deel aan datgene dat volgens Labyrinht in de 'Belgische' genen zit ingebakken?
Oud 3 maart 2006, 10:49   #150
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Everytime
Tantist is niet tevreden omdat een Vlaming heeft durven zeggen dat hij liever Wallonië dan Vlaanderen had. Wat te zeggen dan over de Vlamingen die al nu in Wallonië leven. Zonder natuurlijk te vergeten de Vlamingen die in het buitenland wonen. Zijn die geen "echte Vlamingen" in uw ogen, enkel en alleen omdat ze niet in Vlaanderen wilden blijven wonen?
Bedoel je de Belg, Mitgard?

Wie zegt overigens dat Vlamingen niet in Vlaanderen wilden blijven wonen?
De meeste Vlamingen die naar Wallonië trokken deden dat destijds omdat ze wilden werken. In Wallonië was er toen, in tegenstelling tot in Vlaanderen, wél werk. Bovendien waren de Vlamingen bereid om er zich ook op taalvlak aan te passen. Andersom echter....

Wat die aanpassing van de Vlamingen betreft, ook in het buitenland, daar kunnen de Belgische Franstaligen een voorbeeld aan nemen. Overigens begrijp ik de Vlamingen heel goed die het in Belgique niet (meer) zagen of zien zitten.

By the way, een paar voorbeelden van Vlamingen die nu in Broekzele en Wallonië wonen zijn van Cau en Onckelinx.

Van 'aanpassingvermogen' gesproken...
Oud 3 maart 2006, 10:57   #151
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Wie zegt overigens dat Marokkanen niet in Marokko wilden blijven wonen?
De meeste Marokkanen die naar België trokken deden dat destijds omdat ze wilden werken. In België was er toen, in tegenstelling tot in Marokko, wél werk.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 11:03   #152
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca
Wie zegt overigens dat Marokkanen niet in Marokko wilden blijven wonen?
De meeste Marokkanen die naar België trokken deden dat destijds omdat ze wilden werken. In België was er toen, in tegenstelling tot in Marokko, wél werk.
En ook hun 'aanpassingsvermogen' is legendarisch....
Oud 3 maart 2006, 11:08   #153
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Merkwaardig dat u nu stelt dat u Waal ben. U kwam toch uit een gemengde Waal-Vlaamse achtergrond? Waarom kiest u dan eenzijdig?
nog steeds vermits ik in Wallonië geboren ben...
en ik heb me tot voor kort ook in Limburg thuisgevoeld...
en kom er nog graag eens flaneren...
maar wonen doe ik in mijn dierbaar Crisnée...
daar geboren dus ben ik het "geboortig"...
en het is waar dat zowel van vader's als moeder's kant men nagenoeg iedere generatie over die taalgrens sprong...
dus kiezen is veel gezegd...
feitelijke vaststelling zou ik eerder zeggen...

en vermits hier de nooit te verwachten optiekeuze gevraagd wordt...
blijf ik waar ik ben en waar ik mij goed voel...
al reis ik vaker door Brabant en Eurregio Maas-rijn...
Oud 3 maart 2006, 11:22   #154
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Uit een recent onderzoek blijkt dat het aantal huwelijken tussen Vlamingen en Walen HEEL laag is (geciteerd in een Brits dagblad enige weken geleden). Me dunkt dat gemengde huwelijken trouwens geen staatkundige consequenties moeten hebben. Ik ken Grieken die met een Vlaamse zijn getrouwd. Moet Griekenland en Vlaanderen dan één land vormen volgens uw logica?

Of er nooit een Vlaamse onafhankelijkheid komt, valt natuurlijk te bezien (wat dat "meer Europees" hier komt doen, is een volkomen raadsel). Als het confederalisme wordt, dan betekent dat eigenlijk in de praktijk zoveel als onafhankelijkheid: dan zal Vlaanderen alle bevoegdheden in handen hebben (SZ, economie... allemaal zaken die nu nog federaal zijn) en zal zelfs haar eigen buitenlands beleid kunnen uitstippelen (dat is het kenmerk van confederalisme immers). Slechts op die punten waarvan men het nut inziet, zal er samenwerking zijn tussen Vlaanderen en Wallonië. Op vrijwillige basis. Ongetwijfeld bestaat de monarchie dan nog (protocolair) en is de Belgische staat een rompstaat geworden, kortom een lege huls.
dat van die huwelijken of formele en/of feitelijke samenwoningen zou ik maar met een korreltje zout nemen hoor...
die Britse krant weet waarschijnlijk het( fijne van het fijne niet...
mijn ervaring is dat het nu weliswaar veel minder is als in mijn jeugd omdat allle Vlaamse instanties contacten bemoeilijken (zie onze vroegere discussies over de sterk bemoeilijkte bepaalde verbindingen bij De Lijn...
de vroegere drukke verbinding Sint-Truiden-Luik is opgedeeld in een uitbreiding van de stadslijn te Sint-Truiden tot Ramkin Oreye, vanwaar men meestal te voet enkele honderden meter moet afleggen tot aan de stelplaats van de TEC...
maar ik neem nu regelmatig de TEC bus naar Luik waar ik kwasie onmiddellijk de Lijn bus kan naar Tongeren nemen en vandaar de Lijn bus naar Bilzen-Genk en op die nog steeds goede verbinding zijn er veel passagiers...
wat bewijst dat indien er aanbod is, er ook mensen reizen tussen twee gedeelten van de vroegere op mekaar aangewezen delen van Limburg en Luik)

enwat hoorde ik gisteren op TVLimburg: Steve Stevaert en zijn Luikse collega Gouverneur hebben akkoorden voor culturele uitwisseling afgesloet...
dat en de regelmatig uitwisselingen tussen de leerlingen van scholen in Heers, Waremme, Sint-Truiden en Crisnée, om maar die te noemen...

ja misschien minder huwelijken... maar het bezoek aan de kerkhoven van beide kanten van de Haspengouwse taalgrens, het toeven aan de monumenten van gesneuvelden aan beide kanten van die grens... waar men vaker Limburgs dialect en Waals dialect hoort...

ja beste Jan... je hebt vroeger vaker veel moeite gedaan om te bewijzen dat het niet zo is... maar een heel groot gedeelte van de bevolking speelt uw extremistische spellekes niet mee... gelukkig maar...
Oud 3 maart 2006, 11:23   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
nog steeds vermits ik in Wallonië geboren ben...
en ik heb me tot voor kort ook in Limburg thuisgevoeld...
en kom er nog graag eens flaneren...
maar wonen doe ik in mijn dierbaar Crisnée...
daar geboren dus ben ik het "geboortig"...
en het is waar dat zowel van vader's als moeder's kant men nagenoeg iedere generatie over die taalgrens sprong...
dus kiezen is veel gezegd...
feitelijke vaststelling zou ik eerder zeggen...
U heeft in vorige bijdragen alleen gesteld dat uw vader en moeder respectievelijk uit Vlaanderen en Wallonië kwam. Meer niet. Al meer dan eens heb ik vastgesteld in uw bijdragen dat blijkbaar de Vlaamse component door u als minderwaardig wordt aanzien. Veel lof over de Waalse kant. Geen goede woorden voor Vlaanderen. Dat zegt genoeg...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 11:26   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
(zie onze vroegere discussies over de sterk bemoeilijkte bepaalde verbindingen bij De Lijn...
de vroegere drukke verbinding Sint-Truiden-Luik is opgedeeld in een uitbreiding van de stadslijn te Sint-Truiden tot Ramkin Oreye, vanwaar men meestal te voet enkele honderden meter moet afleggen tot aan de stelplaats van de TEC...
maar ik neem nu regelmatig de TEC bus naar Luik waar ik kwasie onmiddellijk de Lijn bus kan naar Tongeren nemen en vandaar de Lijn bus naar Bilzen-Genk en op die nog steeds goede verbinding zijn er veel passagiers...
wat bewijst dat indien er aanbod is, er ook mensen reizen tussen twee gedeelten van de vroegere op mekaar aangewezen delen van Limburg en Luik)
Al tot twee keer toe heb ik aangetoond dat uw bewering fout is. Ik heb toen zelfs een mail ontvangen van De Lijn waarin uw stelling volledig werd ontkracht. De Lijn-bus rijd tot aan de TEC-stelplaats.

Wie beweert er trouwens dat er niet gereisd wordt tussen Vlaanderen en Wallonië? Ik doe het zelf. En ik zie ook grensoverschrijdend vervoer van Maldegem naar Eede, Sluis en Aardenburg. Ik zie hetzelfde op de drukke buslijn De Panne-Duinkerke. Dat was evenwel niet het punt.

Wel, dat het aantal huwelijkheden tussen Vlamingen en Walen laag is (met enige uitzondering Brussel en omgeving). Heel laag zelfs.
Oud 3 maart 2006, 11:27   #157
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor zover ik het kan overzien, voelt de Waal zich helemaal niet Fransman en identificeert zich ook niet met Frankrijk. Wel heb ik de indruk dat men in Brussel meer opkijkt naar Parijs, naar Frankrijk.
degenen die naar Frankrijk opkijken zijn een grote minderheid...
zoals overal heb je terzake ook extremisten in het F-talig gebied van België...
maar op het Haspengouws platteland waar ik woon moet men met dergelijke optie niet voor de dag komen...
Oud 3 maart 2006, 11:28   #158
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:

Wel, dat het aantal huwelijkheden tussen Vlamingen en Walen laag is (met enige uitzondering Brussel en omgeving). Heel laag zelfs.
Komaan zeg, alsof dat een reden is om te concluderen dat Vlamingen en Walen niet samenhoren. Je wordt verliefd op een persoon om wie hij is, je gaat niet kijken naar de nationaliteit van iemand.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 11:28   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
enwat hoorde ik gisteren op TVLimburg: Steve Stevaert en zijn Luikse collega Gouverneur hebben akkoorden voor culturele uitwisseling afgesloet...
dat en de regelmatig uitwisselingen tussen de leerlingen van scholen in Heers, Waremme, Sint-Truiden en Crisnée, om maar die te noemen...
U woont in Crisnée... Dat beweert u toch, maar u kijkt naar TVLimburg. Merkwaardig...

Schooluitwisseling is een zaak die meer voorkomt dan u denkt. U staart zich blind op de ene uitwisseling, terwijl er in het onderwijs met allerlei scholen in diverse landen dat gebeurt. In onze school hebben we nu een uitwisseling met een Poolse en een Italiaanse school. In het verleden is er ook iets dergelijks met een Waalse, Duitse, Griekse... school gebeurt. Tegelijkertijd is er ieder jaar een vaste uitwisseling met een Nederlandse school.

Even trouwens opmerken dat de gouverneurs geen onderwijsbevoegdheid hebben. Zij hebben dus niet in de pap te brokken van de schooluitwisselingen, beste vriend.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 3 maart 2006 om 11:29.
Oud 3 maart 2006, 11:31   #160
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Komaan zeg, alsof dat een reden is om te concluderen dat Vlamingen en Walen niet samenhoren. Je wordt verliefd op een persoon om wie hij is, je gaat niet kijken naar de nationaliteit van iemand.
Kim, zoals zo vaak zit je er weer eens totaal naast. Niet ik haal dat immers als argument aan, wel Steenbok66 die meent dat de huwelijken tussen Walen en Vlamingen erop wijzen dat er eenheid onder de Belgen is.

Fijn echter om z'n argumentatie ook naar het land van de sprookjes te verwijzen!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be