Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2006, 17:10   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
En dat is nu de kern van de zaak. Jij hebt dat nooit ervaren. Maar de meerderheid van de Brussel kan daar een andere mening over hebben(een mening die bovendien kan veranderen met de tijd).
Als Vlaanderen zich beroept op het zelfbeschikkingsrecht van de VN. Dan zal Vlaanderen ook moeten aanvaarden dat anderen(Brussel, Limburg, AntwerpenStad,...) dat kunnen doen.
Natuurlijk, dat is geen enkel probleem. Vooralsnog zie ik evenwel geen enkel teken van een Brussels natiegevoel. Er is natuurlijk het Brussels "gevoel", zoals iedere stad en dorp in Vlaanderen een stad/dorpsidentiteit heeft. Verder gaat dat evenwel niet. En zelfs dat is grotendeels afwezig bij de grote aantallen allochtonen die Brussel bevolken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2006, 17:13   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dedez Bekijk bericht
Voor mij, de splitsing van het Brabant was een fout omdat veel mensen van waalse Brabant hebben de gevoel van brusselaar te zijn. En ook, vandaag, WB is de rijker provincie in Belgïe en brussel profiteerd niet van omdat de mensen die in Brussel werken leven niet in de zelf regio.
Van dat zogezegd Brussels gevoel bij Waals-Brabanders heb ik nog niet veel gemerkt. Net zo min in Vlaams-Brabant. Ik ken geen enkele Pajotter die zich als Brusselaar identificeert. Ook niemand van Halle. Enzovoort.

Natuurlijk "profiteert" Brussel niet van de pendelaars, omdat het nu eenmaal overal in Europa de belastingen wordt gegeven in de regio waar men gedomicilieerd is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 10:11   #143
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Van dat zogezegd Brussels gevoel bij Waals-Brabanders heb ik nog niet veel gemerkt.
Dat gevoel is wel degelijk aanwezig hoor, m.n. in Waterloo, EigenBrakel, en in alle faciliteitsgemeentes van Vlaams Brabant.

Je wijkt uit van Brussel naar een randgemeente in WB of VB. Het duurt even voor de band met die gemeente sterker wordt dan de band die je nog hebt met Brussel, zeker als je in Brussel blijft werken. Het is wel een tijdelijk gevoel die na één, hoogstens twee, generaties vanzelf verdwijnt.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 12:14   #144
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Eventjes advocaat van de duivel spelen:

Indien Brussel bij Vlaanderen blijft, zie ik moeilijk hoe men het de Franstaligen niet als een minderheid zal kunnen beschouwen. Hierdoor zullen ze hun rechten inzake taalcultuur, onderwijs, enz. kunnen behouden, wat hun "vervlaamsing" in de weg zal staan.
Bovendien lijkt dit het minimum aan eisen die Brussel zal stellen om bij Vlaanderen aan te sluiten.

Daarbij zal je de politieke macht van de Franstaligen in Vlaanderen niet mogen onderschatten: ze zullen ongeveer 10 �* 15% van de bevolking vertegenwoordigen. Een "Union des Francophones" zou een aanzienlijk aantal zetels kunnen behalen in het Vlaams Parlement, wat het vormen van meederheden zou kunnen bemoeilijken (men heeft immers de keuze: die partij in de coalitie opnemen, met haar eisen, of andere partners zoeken).

Brussel buiten Vlaanderen houden lijkt mij eveneens problematisch: de sociologische, economische en culturele druk van een stad/staat/gewest/enz van één miljoen inwoners in een Staat van 6 miljoen is zeker niet te onderschatten.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 12:17   #145
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Laten we toch ook niet vergeten dat de mensen op dit moment op Franstalige partijen stemmen ondanks dat ze ook voor Nederlandstalige partijen kunnen stemmen, die volgens sommigen hier toch veel beter zijn.
Die mensen gaan niet opeens voor Vlaanderen kiezen hoor, die gaan naar gewoonte voor de Franstaligen kiezen.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 12:33   #146
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Indien Brussel bij Vlaanderen blijft, zie ik moeilijk hoe men het de Franstaligen niet als een minderheid zal kunnen beschouwen. Hierdoor zullen ze hun rechten inzake taalcultuur, onderwijs, enz. kunnen behouden, wat hun "vervlaamsing" in de weg zal staan.
Bovendien lijkt dit het minimum aan eisen die Brussel zal stellen om bij Vlaanderen aan te sluiten.
Advocaat van de duivel of niet, wat is hier het probleem mee? Ik ben voorstander van een ruim apart cultureel statuut voor de franstalige Brusselaars binnen Vlaanderen (zo zou bv. de COCOF gewoon kunnen blijven werken). Het grootste deel van Vlaanderen denkt er net zo over, zelfs het Belang heeft een dergelijk tweetalig statuut in zijn programma staan.

Citaat:
Daarbij zal je de politieke macht van de Franstaligen in Vlaanderen niet mogen onderschatten: ze zullen ongeveer 10 �* 15% van de bevolking vertegenwoordigen. Een "Union des Francophones" zou een aanzienlijk aantal zetels kunnen behalen in het Vlaams Parlement, wat het vormen van meederheden zou kunnen bemoeilijken (men heeft immers de keuze: die partij in de coalitie opnemen, met haar eisen, of andere partners zoeken).
Geen probleem. Als de verhoudigen niet meer scheef getrokken worden door de Belgische machten, zal Vlaanderen op een heel normale manier met zijn (belangrijke) franstalige minderheid kunnen omgaan. De culturele bedreiging valt dan immers weg, en daarmee ook de verkramptheid.

Citaat:
Brussel buiten Vlaanderen houden lijkt mij eveneens problematisch: de sociologische, economische en culturele druk van een stad/staat/gewest/enz van één miljoen inwoners in een Staat van 6 miljoen is zeker niet te onderschatten.
Mee eens.
Oud 4 mei 2006, 15:50   #147
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrtnieuws.net
Rechter geeft burgemeesters H-V gelijk
do 04/05/06 - De burgemeesters van Halle-Vilvoorde die al geruime tijd actie voeren voor de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde moeten niet voor de rechter verschijnen. Dat heeft de Brusselse raadkamer beslist.

Tijdens hun acties voor de splitsing van het arrondissement hadden de burgemeesters gedreigd met een boycot van Europese verkiezingen.

Dat zette kwaad bloed bij heel wat Franstaligen. Een FDF-schepen uit Sint-Genesius-Rode en een inwoner uit Overijse dienden een klacht in.

De zaak werd enkele keren uitgesteld, maar vandaag besliste de raadkamer dat de burgemeesters niet worden vervolgd.

De klacht van de FDF-schepen is onontvankelijk verklaard. De inwoner van Overijse kreeg ongelijk omdat de Europese verkiezingen in Overijse uiteindelijk niet werden geboycot. De tegenpartij kan wel nog in beroep gaan.
Tja de argumenten en gerechterlijke middelen van de belgicisten voor de meest democratische kieskring in gans belgique, (waar franstaligen meer rechten hebben als de nederlandstaligen inwoners) en van de kolonisatoren van het fdf zijn bijna opgedroogd.
Ik ben benieuwd waarmee ze nu gaan afkomen
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 16:06   #148
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Advocaat van de duivel of niet, wat is hier het probleem mee? Ik ben voorstander van een ruim apart cultureel statuut voor de franstalige Brusselaars binnen Vlaanderen (zo zou bv. de COCOF gewoon kunnen blijven werken). Het grootste deel van Vlaanderen denkt er net zo over, zelfs het Belang heeft een dergelijk tweetalig statuut in zijn programma staan.

Geen probleem. Als de verhoudigen niet meer scheef getrokken worden door de Belgische machten, zal Vlaanderen op een heel normale manier met zijn (belangrijke) franstalige minderheid kunnen omgaan. De culturele bedreiging valt dan immers weg, en daarmee ook de verkramptheid.

Mee eens.
Je zal dus een "lichtere" vorm van België op poten moeten zetten om de Franstaligen hun statuut te geven (in een soort federalisme/confederalisme?).
Dus zal je met problemen blijven worstelen...

Maar bon, dat is nu eenmaal het plezier in de politiek, problemen oplossen (of het zou een plezier moeten zijn).
Oud 4 mei 2006, 16:40   #149
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zal dus een "lichtere" vorm van België op poten moeten zetten om de Franstaligen hun statuut te geven (in een soort federalisme/confederalisme?).
Het kan een confederaal verband zijn, of opname in Vlaanderen met een uitzonderlijk en royaal cultureel statuut. Hangt WMB af van wat de Brusselaars zelf willen.

Citaat:
Dus zal je met problemen blijven worstelen...
Helemaal niet.

Of zo je wil: het wordt een 'niet-Belgisch' België, dwz een afgeslankt België dat van zijn erfzonden af is en waarin de machtsverhoudingen niet meer scheefgetrokken zijn. En dat is wezenlijk.
Oud 4 mei 2006, 16:49   #150
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Brusselse Fransatligen kunnen erkend worden als culturele minderheid in Vlaanderen. Maar die is beperkt tot Brussel-19.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 16:52   #151
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Federaal.
Je hebt dan een Vlaamse overheid, en een Franse Gemeenschap (enkel bevoegd voor culturele/educatieve bevoegdheden voor de Franstaligen binnen Brussel-19).
Oud 4 mei 2006, 17:03   #152
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Begrijpe wie begrijpe kan.

Een VL mét een tweetalig BSL zonder uitdoving is een mini-België. De Walen, of andere Franssprekende Belgen, hoeven niet zozeer uit het staatsverband van België. Wel de 'francofonie' !! Zolang zij dit niet uit eigen beweging doen, (en dus democratisch tewerk zullen gaan) zal er een seperatistische beweging blijven bestaan.
En als VL BSL omarmt in een ééntalig VL mét BSL met een tweetalig statuut (zonder uitdoving) hoeft dit VL voor mij niet. Jongens, da's gewoon van de regen in de drop. Zo komen we er nooit uit...

Laat VL VL zijn (ééntalig !). Wil je BSL niet loslaten, geef hen dan een uitdovende tweetaligheid (zie mijn vorige posts inzake taalonderricht !).

Da's de enige manier.

Neen, sorry jongens, VL mét een bestendigde franstalige bevolking (1/6 !!!) hoef ik niet. Da's kiezen voor een verdere verfransing...

Dan nog liever dit België dan de kloon mini-Belgique onder de naam 'Vlaanderen'.

Als dit onafhankelijk-VL-scenario (met een bestendige tweetalig BSL) op een dag realiteit wordt, wordt dit de droevigstge dag in mijn leven............................................. ....................
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 17:10   #153
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een ééntalig Vlaanderen is juist een tweede België.
Nadat België een culturerel gencide heeft gepleegd/gepoogd tegen de Vlaamse en Waalse volkeren, wil ik geen Vlaanderen dat dezelfde tactieken gaat toepassen.

Na België wil ik geen nieuwe staat die het volk wil kneden tot ze in het plaatje van de staat passen. Vlaanderen heeft nu eenmaal een niet geringe Franstalige minderheid. Dat kan men niet gewoon ontkennen.
Oud 4 mei 2006, 17:23   #154
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Een ééntalig Vlaanderen is juist een tweede België.
Nadat België een culturerel gencide heeft gepleegd/gepoogd tegen de Vlaamse en Waalse volkeren, wil ik geen Vlaanderen dat dezelfde tactieken gaat toepassen.

Na België wil ik geen nieuwe staat die het volk wil kneden tot ze in het plaatje van de staat passen. Vlaanderen heeft nu eenmaal een niet geringe Franstalige minderheid. Dat kan men niet gewoon ontkennen.
Daar ben ik het vollédig méé onééns.
Een eentalig VL zal een verademing zijn. Géén mini-België. Eindelijk kunnen we ons eens op de echte problemen toeleggen, dan altijd maar ja-knikkerke te spelen voor 'de francofonie'.

VL zal géén culturele genocide plegen. Waar haal je dat waanidee vandaan ? VL is steeds een open staat geweest die altijd al invloeden van buitenaf weerstaan heeft én ze ook geabsorbeerd heeft. Daar is niks mis mee. Da's verrijking.
Een verder België zal volledige verfransing betekenen. Een ééntalig VL niet. Een VL met een blijvende tweetaligheid voor BSL, betekent ook een verfransing van VL. Daarvoor heb ik géén VL nodig. Daarvoor heb ik België al.

Trouwens, die FR minderheid in VL (zonder BSL) is te verwaarlozen hoor. Er zijn méér bvb. Italiaanstaligen dan franstaigen in VL. Vragen zij een Italiaans VL ?
Oud 4 mei 2006, 17:40   #155
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb het alleen over de Brusselse Franstaligen. De andere mag je naar believen vernederlandsen.

Maar ik zie niet in hoe een Vlaanderen met een tweetalig Brussel zal kunnen gegijzeld worden door 'de francofonie'. Niemand praat toch over alarmbellen of speciale meerderheden? Als de meerderheid van de Vlamingen iets beslist, dan zullen zij zich daar moeten bij neerleggen.

Maar wat is het probleem met een Franse cultuurgemeenschap die Fransatlige scholen inricht? Want dit maal zal het de Vlaamse overheid zijn die toekijkt op de naleving van de taalwetten, niet een Brussels gewest.

Het probleem is dat de Fransatlige Brusselaar vandaag tegelijk rechter en beschuldigde zijn. Vandaag moeten ze nakijken of ze zélf de taalwetten toepassen (absurd natuurlijk).
In de Vlaamse republiek zal het de Vlaamse overheid zijn die toekijkt op de naleving van de taalwetten.
Oud 4 mei 2006, 17:59   #156
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het alleen over de Brusselse Franstaligen. De andere mag je naar believen vernederlandsen.

Maar ik zie niet in hoe een Vlaanderen met een tweetalig Brussel zal kunnen gegijzeld worden door 'de francofonie'. Niemand praat toch over alarmbellen of speciale meerderheden? Als de meerderheid van de Vlamingen iets beslist, dan zullen zij zich daar moeten bij neerleggen.

Maar wat is het probleem met een Franse cultuurgemeenschap die Fransatlige scholen inricht? Want dit maal zal het de Vlaamse overheid zijn die toekijkt op de naleving van de taalwetten, niet een Brussels gewest.

Het probleem is dat de Fransatlige Brusselaar vandaag tegelijk rechter en beschuldigde zijn. Vandaag moeten ze nakijken of ze zélf de taalwetten toepassen (absurd natuurlijk).
In de Vlaamse republiek zal het de Vlaamse overheid zijn die toekijkt op de naleving van de taalwetten.
Ik heb zéér grote twijfels bij het instandhouden van een andere cultuurgemeenschap binnen de grenzen van VL. Vooral een franse gemeenschap die meent bestaansrechten te hebben in VL.
Je wisselt gewoon een België in voor een mini-België, genaamd 'Vlaanderen'. Waarom ? Omdat je het instandhoudt door het Franstalig onderwijs. En dat is nét dé kern van een eentalige entiteit : ééntalig onderricht. Heb je dit niet binnen één staatsverband (én zeker met een recente 'Belgische' geschiedenis in het achterhoofd) zullen de BSL'aars steeds méér willen. En dit ten koste van het ééntalige VL. Wat staat hen dan nog in de weg om méér onderwijs te vragen in bvb. de Vlaamse Rand ?? Of ga je aparte blijvende taalwetten voor BSL voorzien in een ééntalig VL. Dit pikken ze nooit. Geef hen een vinger en ze pakken heel je arm.
Laat ons daarom héél duidelijk zijn. BSL bij VL ? Ja, graag. BSL met blijvende aparte taalwetten in VL ? Jamais. BSL met uitdovend taalonderricht in VL ? Tuurlijk, dat helpt hen integeren in VL, hun economische motor. Zij hebben baat bij een vernederlandsing op termijn. Maak er in godsnaam toch geen thuisland of een reservaat van.
Oud 4 mei 2006, 18:21   #157
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Maar HOE gaan ze die arm pakken? De Franstaligen zullen toch geen meerderheid hebben in het Vlaams parlement? Hoe kunnen zij dan eisen stellen?

Logisch dat ze de tweetaligehid gaan willen uitbreiden tot héél de Rand. ... en liefst ok nog Gent, Anwterpen en de Kust.
Maar ze hebben geen poot om op te staan.

Ook kunnen ze niet anders dan degelijk Nederlands aan te leren (als tweede taal) in hun eigen onderwijs. Anders geraken ze immers aan geen job.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 4 mei 2006 om 18:21.
Oud 4 mei 2006, 18:28   #158
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar HOE gaan ze die arm pakken? De Franstaligen zullen toch geen meerderheid hebben in het Vlaams parlement? Hoe kunnen zij dan eisen stellen?

Logisch dat ze de tweetaligehid gaan willen uitbreiden tot héél de Rand. ... en liefst ok nog Gent, Anwterpen en de Kust.
Maar ze hebben geen poot om op te staan.

Ook kunnen ze niet anders dan degelijk Nederlands aan te leren (als tweede taal) in hun eigen onderwijs. Anders geraken ze immers aan geen job.
Hoe ? Eén eenvoudig antwoord : onderschat hen nooit.
Heb een gezond wantrouwen tegenover hen.
Ken je verdeel en heers ? Dat zullen ze toepassen. Met een aandeel van laat ons zeggen 15 (Brussels) tot hoger (totaal VL incl BSL) zijn zij een niet te verwaarlozen groep, die -zoals je weet- in VL op één lijst stemmen.
Niet onderschatten, jongens !
Oud 4 mei 2006, 18:35   #159
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ken je verdeel en heers ? Dat zullen ze toepassen. Met een aandeel van laat ons zeggen 15 (Brussels) tot hoger (totaal VL incl BSL) zijn zij een niet te verwaarlozen groep, die -zoals je weet- in VL op één lijst stemmen.
Niet onderschatten, jongens!
Denkt u dat alle Franstaligen zullen meedoen met die spelletjes? Ik denk dan vooral aan de allochtonen in Brussel. Als zij zien dat je voor elke job Nederlands moet kennen, dan zullen zij wel snel overschakelen op het Nederlands (je zit dan bovendien met de VDAB die over heel Vlaanderen actief is, dus geen eigen Brusselse BGDA).
Oud 4 mei 2006, 19:57   #160
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Niet onderschatten, jongens !
Je zal ze inderdaad nooit mogen onderschatten en 'schatjes' zullen het misschien nooit zijn, maar als Vlaanderen dan eentalig Nl word, met uitzondering van Brussel die één gemeente wordt met een tweetalig bestuur, zal er zelfs binnen Brussel voor hen langzaam maar zeker een druk(je) komen om Nederlands te leren.
We moeten er wel voor zorgen/eisen dat de 'federale' regering in het Nederlands werkt intern en de hoogste rangen van het bestuur ook. Franstaligen die dus carrière willen maken binnen de overheid zullen goed tweetalig moeten zijn dan.

We moeten Brussel dus een 'royaal' statuut binnen het onafhankelijke 'Vlaanderen' aanbieden met een ruime autonomie en tweetaligheid (zoals het nu eigenlijk loopt). Maar met controle vanuit Vlaanderen dat de rechten van de Nederlandstaligen er nu wel echt gerespecteerd worden in ruil voor financiële steun. En Vlaanderen moet er op toezien dat hun Franstalig onderwijs niveau haalt.

Als Vlaanderen dan nog zou kunnen de harten (al dan niet via de portemonnee) van de Brusselaars van vreemde afkomst winnen zijn we vertrokken.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be