![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk "profiteert" Brussel niet van de pendelaars, omdat het nu eenmaal overal in Europa de belastingen wordt gegeven in de regio waar men gedomicilieerd is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je wijkt uit van Brussel naar een randgemeente in WB of VB. Het duurt even voor de band met die gemeente sterker wordt dan de band die je nog hebt met Brussel, zeker als je in Brussel blijft werken. Het is wel een tijdelijk gevoel die na één, hoogstens twee, generaties vanzelf verdwijnt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eventjes advocaat van de duivel spelen:
Indien Brussel bij Vlaanderen blijft, zie ik moeilijk hoe men het de Franstaligen niet als een minderheid zal kunnen beschouwen. Hierdoor zullen ze hun rechten inzake taalcultuur, onderwijs, enz. kunnen behouden, wat hun "vervlaamsing" in de weg zal staan. Bovendien lijkt dit het minimum aan eisen die Brussel zal stellen om bij Vlaanderen aan te sluiten. Daarbij zal je de politieke macht van de Franstaligen in Vlaanderen niet mogen onderschatten: ze zullen ongeveer 10 �* 15% van de bevolking vertegenwoordigen. Een "Union des Francophones" zou een aanzienlijk aantal zetels kunnen behalen in het Vlaams Parlement, wat het vormen van meederheden zou kunnen bemoeilijken (men heeft immers de keuze: die partij in de coalitie opnemen, met haar eisen, of andere partners zoeken). Brussel buiten Vlaanderen houden lijkt mij eveneens problematisch: de sociologische, economische en culturele druk van een stad/staat/gewest/enz van één miljoen inwoners in een Staat van 6 miljoen is zeker niet te onderschatten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laten we toch ook niet vergeten dat de mensen op dit moment op Franstalige partijen stemmen ondanks dat ze ook voor Nederlandstalige partijen kunnen stemmen, die volgens sommigen hier toch veel beter zijn.
Die mensen gaan niet opeens voor Vlaanderen kiezen hoor, die gaan naar gewoonte voor de Franstaligen kiezen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik ben benieuwd waarmee ze nu gaan afkomen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus zal je met problemen blijven worstelen... Maar bon, dat is nu eenmaal het plezier in de politiek, problemen oplossen (of het zou een plezier moeten zijn). ![]()
![]() |
![]() |
#149 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Of zo je wil: het wordt een 'niet-Belgisch' België, dwz een afgeslankt België dat van zijn erfzonden af is en waarin de machtsverhoudingen niet meer scheefgetrokken zijn. En dat is wezenlijk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je hebt dan een Vlaamse overheid, en een Franse Gemeenschap (enkel bevoegd voor culturele/educatieve bevoegdheden voor de Franstaligen binnen Brussel-19). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Minister-President
|
![]() Begrijpe wie begrijpe kan.
Een VL mét een tweetalig BSL zonder uitdoving is een mini-België. De Walen, of andere Franssprekende Belgen, hoeven niet zozeer uit het staatsverband van België. Wel de 'francofonie' !! Zolang zij dit niet uit eigen beweging doen, (en dus democratisch tewerk zullen gaan) zal er een seperatistische beweging blijven bestaan. En als VL BSL omarmt in een ééntalig VL mét BSL met een tweetalig statuut (zonder uitdoving) hoeft dit VL voor mij niet. Jongens, da's gewoon van de regen in de drop. Zo komen we er nooit uit... Laat VL VL zijn (ééntalig !). Wil je BSL niet loslaten, geef hen dan een uitdovende tweetaligheid (zie mijn vorige posts inzake taalonderricht !). Da's de enige manier. Neen, sorry jongens, VL mét een bestendigde franstalige bevolking (1/6 !!!) hoef ik niet. Da's kiezen voor een verdere verfransing... Dan nog liever dit België dan de kloon mini-Belgique onder de naam 'Vlaanderen'. Als dit onafhankelijk-VL-scenario (met een bestendige tweetalig BSL) op een dag realiteit wordt, wordt dit de droevigstge dag in mijn leven............................................. .................... |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een ééntalig Vlaanderen is juist een tweede België.
Nadat België een culturerel gencide heeft gepleegd/gepoogd tegen de Vlaamse en Waalse volkeren, wil ik geen Vlaanderen dat dezelfde tactieken gaat toepassen. Na België wil ik geen nieuwe staat die het volk wil kneden tot ze in het plaatje van de staat passen. Vlaanderen heeft nu eenmaal een niet geringe Franstalige minderheid. Dat kan men niet gewoon ontkennen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een eentalig VL zal een verademing zijn. Géén mini-België. Eindelijk kunnen we ons eens op de echte problemen toeleggen, dan altijd maar ja-knikkerke te spelen voor 'de francofonie'. VL zal géén culturele genocide plegen. Waar haal je dat waanidee vandaan ? VL is steeds een open staat geweest die altijd al invloeden van buitenaf weerstaan heeft én ze ook geabsorbeerd heeft. Daar is niks mis mee. Da's verrijking. Een verder België zal volledige verfransing betekenen. Een ééntalig VL niet. Een VL met een blijvende tweetaligheid voor BSL, betekent ook een verfransing van VL. Daarvoor heb ik géén VL nodig. Daarvoor heb ik België al. Trouwens, die FR minderheid in VL (zonder BSL) is te verwaarlozen hoor. Er zijn méér bvb. Italiaanstaligen dan franstaigen in VL. Vragen zij een Italiaans VL ?
![]() |
![]() |
#155 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb het alleen over de Brusselse Franstaligen. De andere mag je naar believen vernederlandsen.
Maar ik zie niet in hoe een Vlaanderen met een tweetalig Brussel zal kunnen gegijzeld worden door 'de francofonie'. Niemand praat toch over alarmbellen of speciale meerderheden? Als de meerderheid van de Vlamingen iets beslist, dan zullen zij zich daar moeten bij neerleggen. Maar wat is het probleem met een Franse cultuurgemeenschap die Fransatlige scholen inricht? Want dit maal zal het de Vlaamse overheid zijn die toekijkt op de naleving van de taalwetten, niet een Brussels gewest. Het probleem is dat de Fransatlige Brusselaar vandaag tegelijk rechter en beschuldigde zijn. Vandaag moeten ze nakijken of ze zélf de taalwetten toepassen (absurd natuurlijk). In de Vlaamse republiek zal het de Vlaamse overheid zijn die toekijkt op de naleving van de taalwetten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je wisselt gewoon een België in voor een mini-België, genaamd 'Vlaanderen'. Waarom ? Omdat je het instandhoudt door het Franstalig onderwijs. En dat is nét dé kern van een eentalige entiteit : ééntalig onderricht. Heb je dit niet binnen één staatsverband (én zeker met een recente 'Belgische' geschiedenis in het achterhoofd) zullen de BSL'aars steeds méér willen. En dit ten koste van het ééntalige VL. Wat staat hen dan nog in de weg om méér onderwijs te vragen in bvb. de Vlaamse Rand ?? Of ga je aparte blijvende taalwetten voor BSL voorzien in een ééntalig VL. Dit pikken ze nooit. Geef hen een vinger en ze pakken heel je arm. Laat ons daarom héél duidelijk zijn. BSL bij VL ? Ja, graag. BSL met blijvende aparte taalwetten in VL ? Jamais. BSL met uitdovend taalonderricht in VL ? Tuurlijk, dat helpt hen integeren in VL, hun economische motor. Zij hebben baat bij een vernederlandsing op termijn. Maak er in godsnaam toch geen thuisland of een reservaat van.
![]() |
![]() |
#157 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar HOE gaan ze die arm pakken? De Franstaligen zullen toch geen meerderheid hebben in het Vlaams parlement? Hoe kunnen zij dan eisen stellen?
Logisch dat ze de tweetaligehid gaan willen uitbreiden tot héél de Rand. ... en liefst ok nog Gent, Anwterpen en de Kust. Maar ze hebben geen poot om op te staan. Ook kunnen ze niet anders dan degelijk Nederlands aan te leren (als tweede taal) in hun eigen onderwijs. Anders geraken ze immers aan geen job. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 4 mei 2006 om 18:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Heb een gezond wantrouwen tegenover hen. Ken je verdeel en heers ? Dat zullen ze toepassen. Met een aandeel van laat ons zeggen 15 (Brussels) tot hoger (totaal VL incl BSL) zijn zij een niet te verwaarlozen groep, die -zoals je weet- in VL op één lijst stemmen. Niet onderschatten, jongens !
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
We moeten er wel voor zorgen/eisen dat de 'federale' regering in het Nederlands werkt intern en de hoogste rangen van het bestuur ook. Franstaligen die dus carrière willen maken binnen de overheid zullen goed tweetalig moeten zijn dan. We moeten Brussel dus een 'royaal' statuut binnen het onafhankelijke 'Vlaanderen' aanbieden met een ruime autonomie en tweetaligheid (zoals het nu eigenlijk loopt). Maar met controle vanuit Vlaanderen dat de rechten van de Nederlandstaligen er nu wel echt gerespecteerd worden in ruil voor financiële steun. En Vlaanderen moet er op toezien dat hun Franstalig onderwijs niveau haalt. Als Vlaanderen dan nog zou kunnen de harten (al dan niet via de portemonnee) van de Brusselaars van vreemde afkomst winnen zijn we vertrokken. |
|
![]() |
![]() |