Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2006, 18:17   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik hoop dat je zelf beseft dat je hier eerste klas gezever aan het schrijven bent.
Helemaal niet. Wat u alsook die zogenaamde "believers" van "Waals als taal" slaan de bal totaal mis en zeveren erop los.

Trouwens, nog steeds wacht ik met veel belangstelling op jullie EERSTE VERWIJZING naar een academisch werk waarin te lezen valt dat Waals een aparte taal is, los van het Frans.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2006, 18:21   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar Afrikaans is wél een taal los van het AN. Iets waar je blijkbaar telkens weer vergeet op te reageren.
Blijkbaar kunt u dan niet lezen...

http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=87
Oud 20 mei 2006, 18:24   #143
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Helemaal niet. Wat u alsook die zogenaamde "believers" van "Waals als taal" slaan de bal totaal mis en zeveren erop los.

Trouwens, nog steeds wacht ik met veel belangstelling op jullie EERSTE VERWIJZING naar een academisch werk waarin te lezen valt dat Waals een aparte taal is, los van het Frans.
Dacht u dan dat taalkunde een exacte wetenschap is, waarin u zwart-op-wit zou kunnen beweren dat iets een taal (al dan niet streektaal) of een dialect was?

Stel. U snort wat imperialistische literatuur op en u haalt 5 academische bronnen bijeen die Waals bestempelen als een dialect van het Frans. En ik schotel u 5 academische bronnen voor die Waals omschrijven als een taal. Wat hebben we dan bewezen?

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 20 mei 2006 om 18:25.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2006, 18:26   #144
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus het onderscheid tussen een taal en een dialect wordt bepaald door de heveelheid water die er tussen dat taalgebied en het dichtstbijzijnde taalgebied loopt.
Oud 20 mei 2006, 18:32   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dacht u dan dat taalkunde een exacte wetenschap is, waarin u zwart-op-wit zou kunnen beweren dat iets een taal (al dan niet streektaal) of een dialect was?

Stel. U snort wat imperialistische literatuur op en u haalt 5 academische bronnen bijeen die Waals bestempelen als een dialect van het Frans. En ik schotel u 5 academische bronnen voor die Waals omschrijven als een taal. Wat hebben we dan bewezen?
Dat er geen eenstemmigheid is in de academische wereld. Alleen dat meningsverschil is er niet. Geen enkele academicus beschouwt Waals als een aparte taal naast en los van het Frans.

De hele zaak streektaal (dialect) versus cultuurtaal (genormeerde standaardtaal) heb ik in vorige berichten al uitgebreid uiteengezet, en daarbij heel wat nuances aangebracht. Bijgevolg kunt u me niet beschuldigen van "zwart-witdenken".
Oud 20 mei 2006, 18:32   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus het onderscheid tussen een taal en een dialect wordt bepaald door de heveelheid water die er tussen dat taalgebied en het dichtstbijzijnde taalgebied loopt.
Leer eens lezen. Dat kan verhelderend werken.
Oud 20 mei 2006, 18:35   #147
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat er geen eenstemmigheid is in de academische wereld. Alleen dat meningsverschil is er niet. Geen enkele academicus beschouwt Waals als een aparte taal naast en los van het Frans.

De hele zaak streektaal (dialect) versus cultuurtaal (genormeerde standaardtaal) heb ik in vorige berichten al uitgebreid uiteengezet, en daarbij heel wat nuances aangebracht. Bijgevolg kunt u me niet beschuldigen van "zwart-witdenken".
Zucht.
Als ik mijn boeken moet terugdoen naar de bibliotheek van Letteren, zal ik u wat boekjes opzoeken. Tevreden?
Oud 20 mei 2006, 18:38   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik mijn boeken moet terugdoen naar de bibliotheek van Letteren, zal ik u wat boekjes opzoeken. Tevreden?
Graag!

Trouwens, in tegenstelling tot diegenen die hier boutweg beweren dat Waals een taal is los van het Frans, ben ik geen aanhanger van taaldogma op dat vlak. Binnen een taalfamilie kan het onderscheid tussen dialect en taal soms door totaal andere elementen bepaald worden dan taalkunde. In meerdere berichten heb ik dat trouwens al eerder uitgebreid uiteengezet. In de meeste gevallen durfde niemand hierop inhoudelijk ingaan.
Oud 20 mei 2006, 20:00   #149
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Je trekt wel behoorlijk hard van leer, Jan. Ik had de indruk, dat de discussie die we hier nog hadden, meer een semantische dan een taalkundige was geworden, namelijk over de betekenis van de woorden 'taal' en 'langue'. Een dialect is ook taal, wat de verwarring natuurlijk nog groter maakt. En over dergelijke kleine zaken zullen dialectologen zich misschien niet meer buigen (omdat ze met definities werken meer dan met een 'echte' levende taal), maar een geïnteresseerde in taalkunde, een goed geïnformeerde leek kan dat wel. Ik beschouw mezelf als dusdanig, btw.
Vanuit je stelling, dat wat een taal tot 'taal' maakt minstens zo vaak sociologische redenen heeft als taalkundige, moet je toegeven, dat Waals door sommige politici, (folkloristische) verenigingen e.d.m als aparte taal wordt gepropageerd. Net zoals bij pakweg Hindi en Urdu, of Servisch en Kroatisch, of Plattdeutsch en Hochdeutsch, zijn er evenveel taalkundige argumenten te geven, dat het gaat om varianten van dezelfde taal, als er politieke redenen zijn om het tegendeel te beweren. Maar zoals je zelf zegt, taalkunde is niet de enige basis.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2006, 20:13   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Vanuit je stelling, dat wat een taal tot 'taal' maakt minstens zo vaak sociologische redenen heeft als taalkundige, moet je toegeven, dat Waals door sommige politici, (folkloristische) verenigingen e.d.m als aparte taal wordt gepropageerd. Net zoals bij pakweg Hindi en Urdu, of Servisch en Kroatisch, of Plattdeutsch en Hochdeutsch, zijn er evenveel taalkundige argumenten te geven, dat het gaat om varianten van dezelfde taal, als er politieke redenen zijn om het tegendeel te beweren. Maar zoals je zelf zegt, taalkunde is niet de enige basis.
Juist, natuurlijk weet ik ook wel dat er mensen zijn die Waals proberen te propageren als een taal los van het Frans. Dit gaat om een heel klein aantal mensen, wat betekent dat ze niet steunen op een sociologische basis noch dat hun zienswijze gedeeld wordt door de academische wereld.

Ik wil trouwens ook even opmerken dat er in Wallonië een aantal folkloristische verenigingen bestaan die zich met het Waals bezig houden zonder evenwel het dialect als taal te beschouwen. Die verenigingen staan op dezelfde hoogte als bepaalde dialectkringen in Vlaanderen. Liefde voor het dialect. Slechts weinigen zijn voorstander om het Waals als taal te brengen en te streven naar een codifisering van de dialecten.
Oud 20 mei 2006, 20:20   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je trekt wel behoorlijk hard van leer, Jan. Ik had de indruk, dat de discussie die we hier nog hadden, meer een semantische dan een taalkundige was geworden, namelijk over de betekenis van de woorden 'taal' en 'langue'. Een dialect is ook taal, wat de verwarring natuurlijk nog groter maakt. En over dergelijke kleine zaken zullen dialectologen zich misschien niet meer buigen (omdat ze met definities werken meer dan met een 'echte' levende taal), maar een geïnteresseerde in taalkunde, een goed geïnformeerde leek kan dat wel. Ik beschouw mezelf als dusdanig, btw.
Daarom ook dat ik me uitvoerig verduidelijkt heb. "Taal" is een woord dat een groot aantal begrippen dekt. Taal kan een algemeen verzamelwoord zijn, maar kan tegelijkertijd samenvallen met het genormeerd idioom dat binnen een taalfamilie gebruikt wordt in onderwijs, gerecht, administratie, media, enzovoort.

Taal bestaat uit componenten (dat is toch bij de meeste idiomen het geval): enerzijds een cultuurtaal, genormeerd naar spelling, spraakkunst en vaak ook uitspraak, en anderzijds een reeks plaatselijke vormen, streektalen of dialecten genoemd. De verhouding tussen de twee kan naargelang de taalfamilie soms sterk verschillend: van taalkundig heel nauw aansluitend tot ver verwijderd. Naast dit objectief taalkundig element bestaat evenwel ook de historische elementen alsook de sociologische en politieke die bij meerdere "idiomen" doorslaggevend zijn.

Deens en Bokmaal Noors staan heel dicht bij elkaar. Nochtans worden ze in de taalkunde als door hun respectievelijke sprekers als onderscheiden talen gezien, met elk hun eigen normering en dialecten. Daar staat dan tegenover dat het Duits dat de Zwitsers spreken enorm ver staat van het Standaardduits, terwijl de Duitstalige Zwitsers evenwel op geen enkele wijze eraan denken hun taal anders te zien dan Duits. Ook in de taalkundige kringen denkt men er zo over.
Oud 20 mei 2006, 20:42   #152
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Weet ik wel, Jan. Maar je reactie op Jaani was nogal direct. Die van hem ook, btw.
En ik zou eens moeten zoeken, maar ik meen toch ook al een studie te hebben gelezen die het Waals beschrijft als verwant met het Frans, maar geen Frans. Wat de waarde van die studie is, kan ik je dan ook niet zeggen. Het is ook een stelling die ik niet deel.
Op dit ogenblik wordt het Waals overigens inderdaad door slechts zeer weinigen ervaren als een aparte taal van het Frans. Maar ik hoef er geen tekeningetje bij te maken, als ik stel dat dat behoorlijk snel kan veranderen.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2006, 21:23   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weet ik wel, Jan. Maar je reactie op Jaani was nogal direct. Die van hem ook, btw.
Ongetwijfeld, al heb ik mij niet verlaagd tot uitspraken als

Citaat:
Ik hoop dat je zelf beseft dat je hier eerste klas gezever aan het schrijven bent.
Inhoudelijk stelt dit niets voor. Blijkbaar zit hij zo verlegen om de inhoud dat hij niet eens in staat is mijn zogezegde "gezever" te weerleggen...
Oud 21 mei 2006, 07:44   #154
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Een link met een min of meer verhelderende uitleg:

http://www.wallonie.com/wallang/wal-ned.htm
Oud 21 mei 2006, 07:48   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Een link met een min of meer verhelderende uitleg:
Dit is gewoon een stek van enkele voorstanders van Waals als taal.
Oud 21 mei 2006, 08:13   #156
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dit is gewoon een stek van enkele voorstanders van Waals als taal.
Dit is gewoon een stek van enkele voorstanders die HUN taal levend willen houden.
Ondertussen kan je er ook wat van oprapen.
Oud 21 mei 2006, 08:16   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is gewoon een stek van enkele voorstanders die HUN taal levend willen houden.
Ondertussen kan je er ook wat van oprapen.
Correctie: ... van enkele voorstanders die hun dialect levend willen houden.
Oud 21 mei 2006, 08:59   #158
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Correctie: ... van enkele voorstanders die hun dialect levend willen houden.
Re-correctie: alvorens het dialect werdt was het HUN TAAL.
Oud 21 mei 2006, 09:07   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Re-correctie: alvorens het dialect werdt was het HUN TAAL.
U gooit de betekenis van een aantal begrippen door elkaar. "Taal" als idioom: inderdaad, Waals was vroeger de taal van de meerderheid. "Taal" als genormeerde cultuurtaal: neen, de Waalse dialecten hebben nooit een genormeerde vorm gekend en werden ook nooit in de loop van de geschiedenis ook als cultuurtaal aangevoeld (het zogenaamde eenheidswaals is pas van deze tijd en niet iedereen die met het Waals bezig is, is ermee tevreden).
Oud 21 mei 2006, 09:18   #160
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
U gooit de betekenis van een aantal begrippen door elkaar. "Taal" als idioom: inderdaad, Waals was vroeger de taal van de meerderheid. "Taal" als genormeerde cultuurtaal: neen, de Waalse dialecten hebben nooit een genormeerde vorm gekend en werden ook nooit in de loop van de geschiedenis ook als cultuurtaal aangevoeld (het zogenaamde eenheidswaals is pas van deze tijd en niet iedereen die met het Waals bezig is, is ermee tevreden).
Daar zit het hem juist. Een taal wordt gedegradeerd tot dialect dmv politiek-culturele noodzaak en dat is niet alleen zo voor het Waals maar voor elk dialect in de wereld.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be