Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2006, 13:49   #141
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
waar zit die don quichot nu?
Die is misschien aan het werken hé, de zon schijnt, de terrasjes staan er dus......
Oud 8 juni 2006, 13:59   #142
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Don Quichote [
Als ik degenen die niet graag werken bezig zie..
En hun vrouwen die ze versierd hebben...

Neen , dank u.
-------------------------------------------------------------------

laat eens een foto van jou vrouw zien? of durf je niet?
of heb je er geen?

-----------------------------------------------------------

heb hem sindsdien hier niet meer gehoord.

Volgens mij heeft hij schrik

Laatst gewijzigd door Duvelke : 8 juni 2006 om 14:00.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2006, 14:35   #143
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Don Quichote [
Als ik degenen die niet graag werken bezig zie..
En hun vrouwen die ze versierd hebben...

Neen , dank u.
-------------------------------------------------------------------

laat eens een foto van jou vrouw zien? of durf je niet?
of heb je er geen?

-----------------------------------------------------------

Hij is naar Knokke. Tegen de windmolens gaan vechten.

blub. blub. blub.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2006, 14:57   #144
netslet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw Bekijk bericht
Van intellectuele luiheid zul je mij nauwelijks kunnen beschuldigen, netslet. Maar inderdaad, er zijn wel rijken en ook grotere en kleinere zelfstandigen die goede initiatieven nemen. Ik wil die Mark Shuttleworth niet meteen veroordelen dus. Maar toch blijf ik erbij dat een betere mondiale verdeling van de rijkdommen, een andere manier van met de wereld en de natuurlijke hulpbronnen omgaan ook, een betere oplossing zou zijn dan allerlei verspreide initiatiefjes van liefdadigheid. Uiteindelijk is de strijd der armen een strijd om rechten, en niet om gunsten.

Je zou de arbeidersklasse, in de breedst mogelijke zin, met veel fantasie kunnen uitbreiden tot 'alle loontrekkenden'. En dat zou dan betekenen dat een manager van een bedrijf ook een 'loontrekkende' en dus ook een arbeider is. Je moet natuurlijk nogal naïef zijn om dat te geloven en om zo'n visie te huldigen. Dat zou natuurlijk wel een al te potsierlijke uitbreiding van het begrip 'arbeider' zijn.
Wat Percalion zei...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
Je zou sommige producten ook moeten kunnen verbieden, indien ze gevaarlijk zijn, en je zou een producent ook moeten kunnen veroordelen als hij serieus over de schreef gaat. We weten allebei dat machtsmisbruiken vanwege de directie de werkers vaak afschrikken en zeker niet aanmoedigen om actie te ondernemen. Er moet een drukkingsmiddel bestaan. Ik geloof niet dat een doorgedreven 'libertarisme' (wat niet hetzelfde is als wat ik normaal met 'libertair' bedoel) de oplossing kan zijn.
Ik vrees dat de staat als drukkingsmiddel vooral de kant van de groot-industrie zal kiezen omdat die over genoeg geld beschikken om te kunnen lobby'en, zie ook mijn voorbeeld hieronder.

Citaat:
In een situatie zoals met de GGO's bijvoorbeeld, baat het niet om de consumenten te waarschuwen en actie te voeren aan een winkel. De GGO's mogen gewoon niet in de rekken belanden, dan KUNNEN ze niet verkocht worden. Want anders zal men ze toch wel aan de 'man' of aan de 'vrouw' brengen, desnoods met een prijzenslag. Maar zo zet je wel onze normale voedselvoorziening nog meer op de helling dan nu al het geval is.
GGO's zijn een goed voorbeeld van hoe de staat de grootindustrie helpt. In Irak is nadat de amerikanen ginds zijn binnengevallen fel gesleuteld aan de wetgeving, onder andere ook aan de patent-wetgeving. En wat stelt die nieuwe wet nu: De boeren mogen nog even verder oogsten, maar het wordt illegaal om uit die oogst zaden te gaan gebruiken voor een volgende oogst. Elk nieuw zaai-seizoen worden ze nu verplicht om hun zaden op de door de amerikanen gecreëerde markt te gaan kopen, waar Monsanto ze met open armen ontvangt. (bron: GRAIN - Iraq's new patent law - A declaration of war against farmers)

Ik snap best je bezorgdheden inzake biodiversiteit tov GGO's maar als van planten een DNA-databank en Zaden-bank wordt bijgehouden dan is het als de nefaste gevolgen van GGO's opduiken maar een kwestie van de GGO's te vernietigen en opnieuw de originele plant te zaaien.
Oud 8 juni 2006, 15:47   #145
netslet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw Bekijk bericht
Outsourcing is inderdaad niet altijd de beste oplossing. Zoals blijkt uit het artikel dat je citeert. En de reden die ze opgeven is deze:

Wat ik als eenvoudige arme daaruit kan opmaken, is dat de westerse bedrijven hun software ontwikkeling liever hier houden, omdat ze anders hun machtspositie verliezen. De kenniseconomie vereist immers dat ze de innovatie/ontwikkeling HIER doen, en de rest elders waar het veel minder kost. Dit is dus een machtsspel, waarbij het westen probeert zijn machtspositie te behouden, maar wel alle andere arbeid die uitbesteed kan worden aan lageloonlanden, daadwerkelijk uitbesteedt. Daardoor zal er hier alleen nog werk zijn voor superhooggeschoolden, en niet meer voor laaggeschoolden. Zou het toch niet beter zijn, om een niet al te duale maatschappij te ontwikkelen, dat we bedrijven die banen geven aan laaggeschoolden een zetje geven en de anderen wat hoger belasten ? Of hoe zie jij dat ?
Ik ken iemand die werkte waar een deel van het programmeerwerk werd uitbesteed aan India, maar wat bleek uiteindelijk? Dat die Indiërs goede programmeurs waren, maar totaal geen algemene kennis hadden. Dat gebrek aan algemene kennis valt perfect te verklaren omdat in vele indische scholen al vanaf jonge leeftijd wordt ge-focust op het ontwikkelen van één bepaalde skill en er helemaal geen algemene opleiding krijgen. Zij worden dus echt specifiek klaargestoomd voor de arbeidsmarkt, en dan nog wel meestal voor een specifieke job, hierdoor hebben ze wel veel kennis van de materie maar geen inzicht in hoe de materie zich verhoudt tegenover de buitenwereld. Je kan dus hooguit wat simpele opdrachten aan hen kwijt.

Laaggeschoolden in de IT-wereld is trouwens een zéér relatief begrip, als je als hooggeschoolde 5 jaar een kluizenaarsbestaan leidt en je komt dan terug op de arbeidsmarkt zal een groot deel van je kennis niets meer waard zijn en kom je dus terug op hetzelfde niveau of lager terecht van een laaggeschoolde.

Citaat:
Deze site kende ik ook al. Ik vind het essentieel inderdaad dat de controlestaat niet tot stand komt. Maar of we er zullen geraken door een simpele afschaffing van de staat, of het propageren van een libertaristische 'minimal state', daar heb ik zo mijn twijfels bij. Je hebt wel een punt als je zegt dat de staat momenteel alleen werkt in het voordeel van de rijken en de industrie/het kapitalisme/de kenniseconomie en dat een verkleining van de rol van de staat er dus ook voor zou zorgen dat er minder cadeaus gegeven kunnen worden aan multinationals. De staat is immers niet de tegenhanger van het kapitaal, maar slechts een verlengstukje van politieke marionetten die de kapitalistische agenda uitvoeren.
Als we de staat afschaffen is er ook niet zoiets als de controlestaat. De minimale staat die het libertarisme vooropstelt valt trouwens helemaal niet te rijmen met een controlestaat aangezien vrijheid haaks staat op controle.

Citaat:
Daarom is het belangrijk dat er een staat tot stand komt die de mensen de grootst mogelijke vrijheid laat enerzijds, maar die werkt in het belang van de meerderheid van de bevolking en niet alleen in het belang van enkele kapitaalkrachtige groepen. Ja, het is ingewikkeld en soms zie ik het ook zwart in.
De staat is een vorm van vrijheids-beknotting, dus hoe kleiner de staat hoe groter de vrijheid die aan de bevolking gelaten wordt. Daarom vind ik ook dat veel van de taken die de staat nu doet best gedaan kunnen worden door burgerinitiatieven, deze zijn veel minder makkelijk te beïnvloeden door lobby-werk en als er dan toch onenigheid is kunnen ze heel snel afsplitsen in twee burgerinitiatieven die een ander uitgangspunt hebben, dit kan de staat niet, omdat de staat steeds één is en dus zo een makkelijk aanspreekpunt is van de grootindustrie.

Citaat:
Dat zou dan wel goed zijn ja, als iedereen ernaar streefde om het goede te doen. Maar wij weten dat dat niet het geval is bij iedereen. De meeste mensen zijn grijs, en niet zwart/wit. En zoals Hobbes al zei : 'de ene mens is een wolf voor de andere'. Ik zou ook liever geloven dat Rousseau gelijk had toen hij zei dat de mens van nature goed is. maar ook hij voegde eraan toe: het is de maatschappij die hem perverteert/slecht maakt. Je zult de vrijheid dus toch een beetje moeten beperken om ervoor te zorgen dat de wolven niet iedereen opvreten. Dat betekent dat je kapitaalkrachtige groepen en lobbys aan banden moet zien te leggen, anders zuigen ze iedereen uit.
De enige wetten die onze vrijheid werkelijk beperken zijn de wetten der natuur, zoals de zwaartekracht. De wetten die de staat vooropstelt zijn geen fysiek bindende wetten, ze maken het niet onmogelijk om de wet te breken, ze oefenen enkel druk uit op de mensen om bepaalde dingen al dan niet te doen. Ook in een libertarische maatschappij zal er een zekere druk zijn op de mensen maar die druk zal dan wel vanuit de burgers komen (een sociaal fenomeen) ipv vanuit de staat (een politiek fenomeen)

Citaat:
Ik heb niet de tijd gehad om die site van burningman helemaal te lezen. Het is schijnbaar wel iets wat met futuristische kunst te maken heeft. Ik zal er nog eens een blik op werpen, maar ik weet niet of het thema mij zozeer aanspreekt. Ik kon toch niet onmiddellijk een artikel vinden waarvan ik zei: dat moet ik onmiddellijk lezen. Maar ja, dat was maar op het eerste zicht natuurlijk. Ik wil je best geloven dat er hier en daar interessante dingen op staan.
Een korte uitleg dan: Burning Man is een festival van een week lang dat plaatsvindt in de Nevada Woestijn. Het geheel draait om enkele peilers.

1. Geen Toeschouwers: door de organisatie wordt enkel een klein stukje logistiek aangebracht (wegennet,...) voor de rest moeten de toeschouwers zelf voor de invulling zorgen. Zo zijn er enkele rijke mensen die daar voor de fun een café uitbaten waar je niet moet betalen maar als er even geen personeel is wordt je wel vriendelijk verzocht even mee te helpen.

2. Geen Commercie: Er zijn geen cash transacties toegelaten, er wordt ter plaatse een gift economy gecreëerd of anderen drijven een vorm van ruilhandel.

duidelijkere beknopte informatie over Burning Man is te vinden op de wiki
Oud 8 juni 2006, 17:35   #146
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Don Quichote is een Don Juan, het zou te veel moeite kosten om foto's van al zijn veroveringen te posten hé.
Oud 8 juni 2006, 17:38   #147
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Het Vijfde Wiel Chipie ???
Als dit ChezPaulus was, had je een bonus gekregen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be