Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2006, 19:02   #141
Knorretje
Banneling

Standaard

Citaat:
=baarle;1766420]

[SIZE=2]http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/060620beatrix/index.shtml[/SIZE]

[SIZE=4]Antwerpen verwelkomt koningin Beatrix[/SIZE]

di 20/06/06 - De Nederlandse koning Beatrix, haar zoon kroonprins Willem-Alexander en zijn vrouw Máxima zijn aangekomen in Antwerpen, voor het eerste deel van hun officieel staatsbezoek.

Hiernet zag ik tijdens het VRT-nieuws beelden van koningin Beatrix die een speechke in het Frans afstak op een galadiner.
Blijkbaar hebben de adviseurs van Beatrix goed hun werk gedaan en Trix geïnformeerd dat de Belgische franstalige elite nog steeds geen woord Nederlands verstaat en wenst te verstaan. En zo komt het dus dat in een land waarvan de grootste bevolkingsgroep Nederlandstalig is, waarvan het federaal bestuur voor de helft + 1 Nederlandstalig is, waarvan het koningshuis verondersteld wordt tweetalig te zijn (en dat maar heel moeizaam en duidelijk tegen hun zin is), ook Trix moest buigen voor de franskiljone arrogantie van l'élite francophone belge die mee aan de dis zat.

Probeert u zich deze situatie eens in te beelden in bij voorbeeld Canada. Bush op staatsbezoek in Vancouver (waar de taal het Engels is) en die zijn speechke in het Frans begint af te steken omwille van enkele députés Québecquois.
Men zou hem voor gek verklaren. Maar in la Belgique is het de normaalste gang van zaken ....
Knorretje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 19:03   #142
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

En in welke taal sprak Albert II Beatrix toe?

Juist ja, vlekkeloos Nederlands!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 19:07   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht

Albert II "sprak" niet; hij las een tekst voor. Een wereld van verschil! Johannes-Paulus II kon ook redelijk goed Nederlands voorlezen, maar dat betekent nog niet dat de man een heel gesprek in het Nederlands wist te voeren.

Van iemand die door een Nederlandse gouvernante is opgevoed, zouden we echter niet anders mogen verwachten. Ondertussen zouden we van de twee prinsen wel mogen verwachten dat ze goed thuis zijn in het Nederlands. De werkelijkheid is evenwel triestig, heel triestig. De houterige en on-Nederlandse duiken voortdurend op. "'t Ies ëën vrouwtje." "Iek ou ook van folk" (gezegd door Laurent tijdens zijn bezoek aan Torhout-Werchter toen men hem vroeg wat hem naar het festival dreef), enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 19:09   #144
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Inderdaad.

In onze pers werden jullie ons als voorbeeld gesteld. Gaat allemaal zo goed enzo...bweeaaaah! Slijmerds.

Nee, zonder gekheid. Er waren lovende stukjes over België. Feiten klopten dus niets tegen in te brengen. Wel vindt men het hier onbegrijpelijk hoe gevoelig het ligt om allles in twee talen te doen. Let wel: Jullie Koning spreekt officieel nederlands (een van zijn drie officiele talen). Onze Koningin ook.

Of wordt er tijdens staatsbezoeken van Chirac ook nederlands gesproken?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 19:10   #145
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Albert II "sprak" niet; hij las een tekst voor. Een wereld van verschil! Johannes-Paulus II kon ook redelijk goed Nederlands voorlezen, maar dat betekent nog niet dat de man een heel gesprek in het Nederlands wist te voeren.

Van iemand die door een Nederlandse gouvernante is opgevoed, zouden we echter niet anders mogen verwachten. Ondertussen zouden we van de twee prinsen wel mogen verwachten dat ze goed thuis zijn in het Nederlands. De werkelijkheid is evenwel triestig, heel triestig. De houterige en on-Nederlandse duiken voortdurend op. "'t Ies ëën vrouwtje." "Iek ou ook van folk" (gezegd door Laurent tijdens zijn bezoek aan Torhout-Werchter toen men hem vroeg wat hem naar het festival dreef), enzovoort.
Dit is óók waar.
Oud 21 juni 2006, 19:11   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Nee, zonder gekheid. Er waren lovende stukjes over België. Feiten klopten dus niets tegen in te brengen. Wel vindt men het hier onbegrijpelijk hoe gevoelig het ligt om allles in twee talen te doen. Let wel: Jullie Koning spreekt officieel nederlands (een van zijn drie officiele talen). Onze Koningin ook.

Of wordt er tijdens staatsbezoeken van Chirac ook nederlands gesproken?
Normaal hoort een toespraak van een staatshoofd tijdens een staatsbanket in de officiële talen van het land te gebeuren. De koning zal dan ook zijn toespraak gedeeltelijk in het Nederlands, Frans en Duits doen. Datzelfde zal normaal gebeuren bij een staatsbanket met Chirac aan de hoofdtafel.
Oud 21 juni 2006, 19:14   #147
Knorretje
Banneling

Standaard

Citaat:

Dat neemt niet weg dat men Beatrix ertoe geïntimideerd heeft Frans te spreken, terwijl de aanwezige franstalige gasten (regeringslui en diplomaten) verondersteld zijn Nederlands te verstaan (maar dat in de praktijk als 'goeie franstalige Belgen' niet doen en nog minder willen, ondanks het blubbel-gelul over individuele tweetaligheid).

Van Chirac wordt toch niet verwacht dat hij bij een staatsbezoek een speech in het Nederlands brengt uit goodwill voor de Nederlandstalige gasten, zelfs als Verhofstadt in vlekkeloos Frans verder speecht?

Conclusie : franstalig taalimperialisme en -taalarrogantie is eigen aan het franstalig Belgisch establishment.
Oud 21 juni 2006, 19:18   #148
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Normaal hoort een toespraak van een staatshoofd tijdens een staatsbanket in de officiële talen van het land te gebeuren. De koning zal dan ook zijn toespraak gedeeltelijk in het Nederlands, Frans en Duits doen. Datzelfde zal normaal gebeuren bij een staatsbanket met Chirac aan de hoofdtafel.
Ik begrijp het. Dank voor de informatie.
Oud 21 juni 2006, 19:24   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begrijp het. Dank voor de informatie.
Bij mijn weten is dat ook zo in Nederland. De koningin houdt de toespraak tijdens een staatsbanket in de rijkstaal. In Nederland is dat enkel het Nederlands (dus niet het Fries, daar waar in België de drie talen een gelijkwaardige status hebben). Op nieuwsbank.nl zie ik bijvoorbeeld een toespraak in het Nederlands staan die uitgesproken werd tijdens het staatsbanket met president Poetin.
Oud 21 juni 2006, 19:33   #150
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het eerste huis over de Nederlands op weg van Maldegem naar Eede. Daar wappert de Nederlandse driekleur dag in, dag uit.
Een daad van rebellie in het laatste zuidelijke bolwerk?

Oud 21 juni 2006, 20:27   #151
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knorretje Bekijk bericht
Hiernet zag ik tijdens het VRT-nieuws beelden van koningin Beatrix die een speechke in het Frans afstak op een galadiner.
Met andere woorden: de Oranje-Nassau's zijn geen half haar beter dan die Von Saksen-Coburgs hier. Allemaal francofiel gespuis.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 21:07   #152
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, u had het helemaal niet over de WIJZE waarop de vlag hoort te worden uitgehangen, maar wel over het TIJDSTIP. Lees maar gerust eens de tekst erop na waarop u eerst reageerde.

http://forum.politics.be/showthread....57#post1767257

In de tekst is er sprake van het uithangen van een Vlaamse Leeuw aan private huizen, zonder dat het ging om een bepaalde feestdag. U reageerde daarop met te zeggen: "Mag dat zomaar?" Dat "zomaar" slaat niet op de wijze, maar wel op de reden, tijdstip... U probeert zich er nu uit te kronkelen. In plaats van nog verder het moeras in te zakken, zou er u beter aan doen gewoon toe te geven dat u fout zat. Ruiterlijk toegeven is beter dan kronkelen en spartelen.
lol ok wacht, er gaan echt een paar dingen fout hier.

Ik zeg in mijn eerst post: "Mag dat zomaar, de vlag uithangen? Volgens mij mag dat in Nederland niet"

Vervolgens zoek ik een paar linkjes en post ik die hier. Het doel van die linkjes is om duidelijk te maken dat je niet zomaar op een willekeurig tijdstip de vlag uit mag hangen.

Daarna komt er iemand (baarle?) die zegt iets en die haalt een stuk text aan uit een van de linkjes die ik gepost heb. Prima. Tot zover duidelijk.

Ik reageer daarop dat hij het aangehaalde uit de context heeft gehaald, omdat mijn primaire idee was het aantonen dat de vlag niet zomaar elke dag opgehangen mag worden (of dat nou waar is of niet, morgen bel ik wel even min. bin.z.). Het stukje dat hij aanhaalde gaat echter over de vlag-INSTRUCTIE, en niet zozeer over de dagen dat de vlag uitgehangen mag worden. Ik snap baarle's grapje dan ook nog steeds niet. Blijkbaar kan hij het ook niet uitleggen.

DAT was mijn punt. Ik snap echt niet waar het bij jullie mis is gegaan.

Nou zegt weeer iemand anders (een Nederlander?) dat het WEL mag? Ik weet niet wat er nou waar is, maar ik weet wel dat IK weet wat ik allemaal post. Daarnaast heb ik er echt geen moeite mee om dingen toe te geven, het is immers maar Internet.

Het valt me wel op dat 'de gevestigde orde' hier nogal heel wat van zichzelf denkt.
Oud 21 juni 2006, 21:10   #153
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zal ik het doen?

Je kletst, je maakt de mensen hier wat wijs én je spreekt jezelf tegen.
Dat is geen uitleg.

Citaat:

Nog iets: Vlaggen is vrij in Nederland.
Oh ja, nationalistische symbolen zijn NIET verboden in Nederland.
Bron?
Oud 21 juni 2006, 21:11   #154
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Regeltjes die bepalen wanneer een burger de nationale vlag mag uithangen?

Nog niet? Laat dan maar...
LEG UIT DAN
Oud 21 juni 2006, 21:12   #155
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van de website van het ministerie van binnenlandse zaken:

Maar ook van felle tegenstanders (indymedia):

Geef even de linkjes dan....

Makkelijk bron geven zo, erg hoogstaand.

Laatst gewijzigd door Keats : 21 juni 2006 om 21:17.
Keats is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 21:17   #156
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Ik snap baarle's grapje dan ook nog steeds niet.
Ik benijd je niet...

Een regel over wanneer je de nationale vlag (niet) mag uithangen: d�*t is een grap.

Laatst gewijzigd door baarle : 21 juni 2006 om 21:18.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 21:19   #157
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik benijd je niet...

Een regel over wanneer je de nationale vlag (niet) mag uithangen: d�*t is een grap.

Why did the dead baby cross the road?
Oud 21 juni 2006, 22:27   #158
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

[SIZE=3]Maxima, toekomstige koningin van de Nederlandse Confederatie[/SIZE]

----

[SIZE=2]http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/060620beatrix/index.shtml[/SIZE]

[SIZE=4]Antwerpen verwelkomt koningin Beatrix[/SIZE]

di 20/06/06 - De Nederlandse koning Beatrix, haar zoon kroonprins Willem-Alexander en zijn vrouw Máxima zijn aangekomen in Antwerpen, voor het eerste deel van hun officieel staatsbezoek.

De Nederlandse koninklijke familie is geland op de luchthaven van Deurne. Kroonprins Willem-Alexander was copiloot van het koninklijke vliegtuig. Ze werden er ontvangen door het Belgische vorstenpaar, kroonprins Filip en prinses Mathilde.

Ook minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht (VLD), Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V), de Antwerpse provinciegouverneur Camille Paulus en de Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (SP.A) wachtten het koninklijke gezelschap op.
Op de Grote Markt werden ze verwelkomd door onder meer premier Guy Verhofstadt (VLD).

Ter gelegenheid van het koninklijke bezoek vindt in Antwerpen een militaire ceremonie plaats.

Na het bezoek aan Antwerpen vertrekt de koninklijke familie naar Brussel. Vanavond is er een galadiner in het kasteel van Laken. Morgen wordt koningin Beatrix in Gent verwacht, donderdag brengt ze een bezoek aan Luik.
LOL
Het democratisch gehalte van de flamingo's krijgt weer een deuk. Nu steunen ze al de onverkozen bestuurders van een land waar de Belgen niet kunnen stemmen.
Oud 21 juni 2006, 22:32   #159
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je vraagt je bijna af waarom ze zo hard hun best doen in Laken. Malloten als VDB willen gewoon niks liever dan hun op de bek zien gaan. Over "een eerlijke kans geven" heeft hij ook nog niet gehoord, onze Jan.
Oud 21 juni 2006, 22:45   #160
Knorretje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10 Bekijk bericht
Je vraagt je bijna af waarom ze zo hard hun best doen in Laken. Malloten als VDB willen gewoon niks liever dan hun op de bek zien gaan. Over "een eerlijke kans geven" heeft hij ook nog niet gehoord, onze Jan.
[SIZE=6]4 decennia lang[/SIZE] werd Flupke een "eerlijke kans gegeven", om uiteindelijk het beschamende resultaat van "'tis een vrouwke" te produceren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be