Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juni 2006, 13:16   #141
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
waarom zouden de Vlamingen het Nederlands aantrekkelijk moeten maken? het is sowieso de mooiste taal

het is niet aan de Vlamingen hé, het is aan de Franstaligen om de moeite te doen, zij komen hier wonen....

en het fabeltje van het VB is echt dom. in de jaren 60-70 was er nog geen sprake van het VB, dus waarom hebben ze zich dan niet aangepast?
Ik spreek dan ook niet altijd van het verleden om oplossingen te zoeken maar van de toekomst. En voor de toekomst heeft je het heden (of niet? ik meen 'Heute') nodig en daar lopen er al een hoop vlaamse borks rond Vlaanderen en Bruxelles.

"waarom zouden de Vlamingen het Nederlands aantrekkelijk moeten maken?"

K'weet het niet. Het zijn "jullie" die willen dat ander mensen jullie taal spreken.

Over de 'mooite te doen' gesproken, dan moeten jullie ook een beetje anders piepen als je van de Bruxellois wil dat ze Nederlands spreken, in hun stad.
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."

Laatst gewijzigd door restons courtois : 23 juni 2006 om 13:17.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 13:24   #142
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
afgescheiden van de Vlamingen?
Non, mon cher.
Comme voisin, comme avec le voisin allemand, suisse, turc, etc
Il vie sa propre vie et pas celle d'un autre.
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 13:30   #143
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois Bekijk bericht
Ik spreek dan ook niet altijd van het verleden om oplossingen te zoeken maar van de toekomst. En voor de toekomst heeft je het heden (of niet? ik meen 'Heute') nodig en daar lopen er al een hoop vlaamse borks rond Vlaanderen en Bruxelles.

K'weet het niet. Het zijn "jullie" die willen dat ander mensen jullie taal spreken.

Over de 'mooite te doen' gesproken, dan moeten jullie ook een beetje anders piepen als je van de Bruxellois wil dat ze Nederlands spreken, in hun stad.
Bah, het is toch mijn probleem niet. Ik leef niet in Vlaanderen en het is niet voor morgen dat ik naar Vlaanderen ga leven. De Franstaligen van Vlaanderen verpesten de Vlamingen omdat ze gaan leven in een regio waar ze niet welkom zijn en dat is wat die Franstaligen niet begrijpen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 13:30   #144
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

nu draai je het weer helemaal om hé. het zijn de Franstaligen die in Vlaanderen willen wonen, waarom zouden ze dan geen moeite doen om het Nederlands te leren?

je laatste paragraaf snap ik niet echt?? ik heb nergens beweerd dat elke Brusselaar Nederlands moet spreken?
je doet aan grove veralgemening: elke Vlaming die trots is op zijn taal is een flamigant, elke flamigant is een VB'er, elke VB'er is een racist?
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 13:31   #145
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Bah, het is toch mijn probleem niet. Ik leef niet in Vlaanderen en het is niet voor morgen dat ik naar Vlaanderen ga leven. De Franstaligen van Vlaanderen verpesten de Vlamingen omdat ze gaan leven in een regio waar ze niet welkom zijn en dat is wat die Franstaligen niet begrijpen.
mis, de Franstaligen zijn zeer welkom in Vlaanderen. het enige wat de Vlamingen vragen is dat de Franstaligen respect hebben voor ons en onze taal. toch niet teveel gevraagd?
Oud 23 juni 2006, 13:33   #146
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Les francophones n'ont pas besoin d'excuses, ils vivent leur vie....
Citaat:
[SIZE=2]De Southern Methodist University uit Texas en de Franstalige ULB onderzochten de talenkennis in het noorden en zuiden des lands. Minder dan de helft der Walen kent een tweede taal. Zeven op honderd spreekt drie talen. Bij de Vlamingen is slechts een kwart eentalig. Veertig procent kan zich in drie talen uit de slag trekken. Zes op de tien Vlamingen beheerst de Franse taal. Amper één op de vijf Walen is in staat een Nederlandse conversatie te volgen.
Voor de Walen bestaat België al lang niet meer. De overgrote meerderheid vindt het absoluut onnodig de taal te spreken van de meerderheid van het land. Als het niet geconstateerd werd door Amerikaanse en Franstalige wetenschappers, zouden we het hier niet durven schrijven. Maar het cliché blijkt nog steeds te kloppen. Er is geen beterschap in zicht. De Waalse min-veertigers doen het even slecht als de oudere generatie. Wallonië doet het economisch niet goed. Het verband lijkt duidelijk. De internationalisering houdt op aan de taalgrens. De ruime solidariteit die Vlaanderen tentoonspreidt, helpt Wallonië dus geen stap vooruit. Weggesmeten geld. Het stimuleert onze 'landgenoten' allerminst om hun francofone eiland te verlaten.
[/SIZE]

Laatst gewijzigd door baarle : 23 juni 2006 om 13:33.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 13:35   #147
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Totaal overbodig. Niemand moet Nederlands leren tegen zijn goesting.

Citaat:
Het zijn jullie die België willen behouden.

Geen Nederlands, geen België.
Oud 23 juni 2006, 13:36   #148
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
toch niet teveel gevraagd?
Toch wel.

WMB hoeft het echt niet. Het is too little, too late.

De laatste kans om een respectvol België op te bouwen was eind jaren '30 toen de Franstaligen de tweetaligheid van het land wettelijk afgeblokt hebben. Afgelopen, er is geen terugweg.

Laatst gewijzigd door baarle : 23 juni 2006 om 13:39.
Oud 23 juni 2006, 13:37   #149
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
mis, de Franstaligen zijn zeer welkom in Vlaanderen. het enige wat de Vlamingen vragen is dat de Franstaligen respect hebben voor ons en onze taal. toch niet teveel gevraagd?
De meesten hebben respect voor u en uw taal.
Oud 23 juni 2006, 13:39   #150
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
waarom spreken ze ze dan niet?
Oud 23 juni 2006, 13:40   #151
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vanop hun monocultureel eiland.

Citaat:
[SIZE=2]De Southern Methodist University uit Texas en de Franstalige ULB onderzochten de talenkennis in het noorden en zuiden des lands. Minder dan de helft der Walen kent een tweede taal. Zeven op honderd spreekt drie talen. Bij de Vlamingen is slechts een kwart eentalig. Veertig procent kan zich in drie talen uit de slag trekken. Zes op de tien Vlamingen beheerst de Franse taal. Amper één op de vijf Walen is in staat een Nederlandse conversatie te volgen.
[/SIZE]
[SIZE=2]Voor de Walen bestaat België al lang niet meer. De overgrote meerderheid vindt het absoluut onnodig de taal te spreken van de meerderheid van het land. Als het niet geconstateerd werd door Amerikaanse en Franstalige wetenschappers, zouden we het hier niet durven schrijven. Maar het cliché blijkt nog steeds te kloppen. Er is geen beterschap in zicht. De Waalse min-veertigers doen het even slecht als de oudere generatie. Wallonië doet het economisch niet goed. Het verband lijkt duidelijk. De internationalisering houdt op aan de taalgrens. De ruime solidariteit die Vlaanderen tentoonspreidt, helpt Wallonië dus geen stap vooruit. Weggesmeten geld. Het stimuleert onze 'landgenoten' allerminst om hun francofone eiland te verlaten.

[/SIZE]
Oud 23 juni 2006, 13:43   #152
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Vraagje aan cd&v-nva-dna?
Met wie willen jullie straks een coalitie vormen?
platteau met zijn vld kliek
Vlaams Belang
Anderen?
VB is slechts een zeer kleine partij in Dilbeek (zoals ge kunt zien aan de zetelverdeling). Met hen kunnen we dus nooit aan een meerderheid komen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 13:44   #153
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
waarom spreken ze ze dan niet?
Ze spreken Nederlands als ze het moeten (gemeentehuis bijvoorbeeld). Maar anders dan dat hebben ze het Nederlands niet nodig. Er zijn bijna geen contacten meer tussen Franstaligen en Vlamingen. Franstaligen blijven liever onder Franstaligen en Vlamingen blijven liever onder Vlamingen om de problemen te vermijden. Bovendien leven we in twee totaal verschillende werelden met twee totaal verschillende mentaliteiten. De kloof tussen de Franstaligen en de Vlamingen blijft maar groeien..........
Oud 23 juni 2006, 13:46   #154
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen, 'Vlaanderen anno 2006 will Nederlands opleggen aan Franstalige die in Brussel en die agglomeratie wonen en Franstalig zijn.

"neen ze vragen om alle correspondentie in Vlaanderen in het Nederlands te doen en om een minimum van respect te tonen voor de Nederlandse taal. Niemand eist van de Franstaligen om thuis Nederlands te spreken hé."

Ze vragen niet om alle correspondentie in Vlaanderen in Frans te krijgen maar in Brussel en de agglomeratie, waar Franstalige al langer 'thuis zijn dan 'AN-talige'.

FDF is zoals NVa: pesten pesten pesten,.
Dat er van de FDF niets moois komt is logisch, zijn ja ook zo ne zeveraars.
Het gaat hier helemaal niet over Franstaligen in Brussel en agglomeratie op te leggen Nederlands te spreken. Het gaat hier niet over Brussel, maar over Vlaamse gemeenten. Wij eisen enkel dan inwijkelingen respect tonen voor de streektaal.
Oud 23 juni 2006, 13:48   #155
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Vanop hun monocultureel eiland.
Iedereen weet dat de situatie in Wallonië rampzalig is. Ik kom niet uit Wallonië maar uit Brussel.
Oud 23 juni 2006, 13:48   #156
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wie zegd dat het "uidoven" van de "faciliteiten" "bedoeld" was?
De "Vlamingen". Was dit dan ook de bedoeling in Moeskron of in Eupen of in Malmedy?
En denk je een groot deel van de mensen daar leeft al 40 jaar daar?
Misschien is de Francais of de Suisse of l'Espagnol of de Duitse of de 'etc' wie 'pisst you off' in de shop omdat hij Frans praat in Dilbeek eerst sinds 5 dagen verhuist? Van zijn Land naar de brusselse oorlogsgebied?
En is nog niet "au courant" dat hij al 40 jaar had om AN "bijtescholen".
Ach kerel, zever niet. De franstaligen die hier voor problemen zorgen, wonen hier al jaren en vertikken het al jaren om Nederlands te leren. Hier wonen trouwens bijna geen EU diplomaten, die wonen voornamelijk in de oost-rand en Dilbeek ligt in de West-rand.
Oud 23 juni 2006, 13:48   #157
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Waar staat dat in de wet? Bron a.u.b.
Brussels is niet Spanje, Brussels is de navo en Eu "capital". Daar lopen nu eens veel buitelander rond die eigenlijk NIKS met Belgie te doen hebben, behalve daar werken en wonen.
Die kennen die gekken van de TAk dan bvb ook niet.
Al ooit gehoord van de taalwet? Ergens eerder in deze draad staat ze al geciteerd.
Oud 23 juni 2006, 13:52   #158
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Iedereen weet dat de situatie in Wallonië rampzalig is. Ik kom niet uit Wallonië maar uit Brussel.
Pffff... en in Brussel is het wel goed gesteld met de talenkennis? Daarom dat bijna 25 pct van de Brusselaars werkloos is, zeker?

Geef het toe: jullie zijn taalmonomanen. Andere talen zijn niet goed genoeg voor jullie. Frans is in jullie ogen nog steeds de universele hoftaal.

Laatst gewijzigd door baarle : 23 juni 2006 om 13:52.
Oud 23 juni 2006, 13:53   #159
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Brussel is de situatie lichtjes aan het verbeteren, maar is nog altijd rampzalig, vooral onder de allochtonen. Dat is geen stemmingmakerij, dat is de realiteit.
Oud 23 juni 2006, 13:55   #160
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ja de taalachterstand van de Franstaligen is enorm, mede door hun onderwijs. Slechts 1 op de 10 spreekt Nederlands, en de 2de taal is een keuzo-optie (de leerlingen kunnen kiezen tussen Engels of Nederlands).

Je kunt een kei het vel niet afstropen. M.a.w. ze moeten eerst het geleerd hebben voor ze 't klappen. En nét daar zit de fout: het Waals Onderwijs.
Maar Onderwijs is een bevoegdheid van de gemeenschappen.

Dus hopen dat ze hun goede beloftes meenden om het Nederlands op te waarderen en er iets kan veranderen aan de communicatieproblemen. Want een land kan niet bestuurd worden als zelfs de burgers niet meer kunnen communiceren met elkaar.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be