Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Zal jij nu dinsdag(11 juli) een vlagske uithangen
Jawohl! 22 55,00%
Natuurlijk niet, wat denkt u wel van mij! 18 45,00%
Aantal stemmers: 40. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2006, 23:27   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Dat kan je van elke vlag van elk land zeggen. Ik zal m'n stelling ietwat verfijnen: de zwart geklauwde leeuwenvlag is een separatistenvlag.
En dat klopt zeker niet. De zwart geklauwde vlag is die van de Vlaamse Beweging en daartoe behoren mensen die het federalisme, confederalisme en separatisme genegen zijn. Uw enge visie is beslist onjuist en getuigend van een duidelijk gebrek aan kennis terzake.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 23:28   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
leer uw buurt kennen:

= gematigde vlaamsgezinden

= VB'ers
Leer misschien de werkelijkheid kennen: bij mij wappert de eerste vlag. Nochtans ben ik een VB'er.
Oud 9 juli 2006, 23:32   #143
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De officiële leeuwenvlag is niet zomaar uit de lucht komen vallen, maar is er nu eenmaal gekomen onder impuls van een steeds groter wordende basis van de Vlaamse Beweging. Men heeft daarbij dan de latere vorm van de leeuwenbanier gekozen, juist omdat de zwart geklauwde die van de Vlaamse Beweging verwees.
Bestaat er in feite een verschil tussen een vlag en een banier?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 23:32   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silhoutte Bekijk bericht
Ja, natuurlijk beweer ik dat. De grote breuklijn ligt in 1914, toen onder Duitse bezetting een kleine groep radikale activisten meesleurde in haar plan voor "administratieve scheiding", daarna voor separatisme (Raad v. Vlaanderen). De Vlaamse Beweging heeft sedert 1914 een separatistisch karakter gekregen, terwijl er daarnaast ook nog (opportunistische) Groot-Nederlandse en federalistische takken evolueerden (ttz na WO I).
Separatisme is er niet zozeer gekomen onder impuls van de kleine en weinig invloedrijke groep activisten, maar wel onder invloed van de Frontbeweging. Juist door het niet inlossen van de talrijke beloften die de Belgische overheid bij monde van Albert I deed, begonnen de Vlaamsgezinden zich langzaam maar gestaag af te keren van België dat als een schijnheilige en onbetrouwbare stiefmoeder werd ervaren. Niet dat dit uit de lucht kwam vallen: het gevoel bestond al eerder, maar was beslist niet doorgedrongen. Reeds in 1836 verschijnt immers voor de eerste keer de kreet "Met België als het kan, zonder België als het moet".

Grootnederlandse en Platduitse bewegingen vinden we al in de 19e eeuw, maar konden niet echt wortel schieten bij de grote volksmassa.
Oud 9 juli 2006, 23:34   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Bestaat er in feite een verschil tussen een vlag en een banier?
Ja. Een banier is het wapen, terwijl de vlag de kleuren herneemt van de banier. Bij de Vlaamse vlag bestaat dit onderscheid niet: schild als vlag zijn hetzelfde. In de middeleeuwen was dat niet het geval. Vandaar ook steeds de lachwekkende opmerking van de bubbelsmurfen bijvoorbeeld die naar de Vlaamse leeuw als een middeleeuwse vlag verwijzen. Dit bewijst dat ze niets afweten van vlaggenkunde. Op de grafelijke vlag stond immers niet de leeuw, maar waren wel de gele en zwarte kleur in horizontale banen afgebeeld. Slechts op de banier stond de leeuw.
Oud 9 juli 2006, 23:44   #146
Silhoutte
Banneling

Silhoutte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Separatisme is er niet zozeer gekomen onder impuls van de kleine en weinig invloedrijke groep activisten, maar wel onder invloed van de Frontbeweging. Juist door het niet inlossen van de talrijke beloften die de Belgische overheid bij monde van Albert I deed, begonnen de Vlaamsgezinden zich langzaam maar gestaag af te keren van België dat als een schijnheilige en onbetrouwbare stiefmoeder werd ervaren.
De activisten hadden weldegelijk invloed, zeker binnen de Vlaamse Beweging en - inderdaad- in combinatie met de Frontbeweging.

Citaat:
Niet dat dit uit de lucht kwam vallen: het gevoel bestond al eerder, maar was beslist niet doorgedrongen. Reeds in 1836 verschijnt immers voor de eerste keer de kreet "Met België als het kan, zonder België als het moet".
Ja? Dat zou ik toch graag eens zien. Persoonlijk geloof ik er niet veel van en, ook al zou het bestaan hebben, moet het uiterst marginaal zijn. Secundo interesseert mij wel de context van deze uitspraak die ik in geen enkel werk terugvind. In de jaren 1830 (en zelfs later) was er maar een bijzonder vaag "Vlaams" besef dat congruent was met het Belgisch natiebesef én dat dan nog enkel in filologische kringen bestond. Het werd bezien als een fundament van de nieuwe natie, die "één natie was, maar uit twee cultuursferen bestond". Bij katholieke bewegingen die Vlaamsgezind waren - zoals het Davidsfonds- duidde het woord "vaderland" steevast op België.

Citaat:
Grootnederlandse en Platduitse bewegingen vinden we al in de 19e eeuw, maar konden niet echt wortel schieten bij de grote volksmassa.
Ik heb het over "Grootnederland" als politiek gegeven.
Silhoutte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 23:46   #147
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Ja. Een banier is het wapen, terwijl de vlag de kleuren herneemt van de banier. Bij de Vlaamse vlag bestaat dit onderscheid niet: schild als vlag zijn hetzelfde. In de middeleeuwen was dat niet het geval. Vandaar ook steeds de lachwekkende opmerking van de bubbelsmurfen bijvoorbeeld die naar de Vlaamse leeuw als een middeleeuwse vlag verwijzen. Dit bewijst dat ze niets afweten van vlaggenkunde. Op de grafelijke vlag stond immers niet de leeuw, maar waren wel de gele en zwarte kleur in horizontale banen afgebeeld. Slechts op de banier stond de leeuw.
Dus op schilden en wapenrokken werd de leeuw afgebeeld, maar op de gewone vlaggen enkel de geel-zwarte banen?
Ik leer hier nog elke dag bij
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 9 juli 2006, 23:46   #148
Silhoutte
Banneling

Standaard

Citaat:
En dat klopt zeker niet. De zwart geklauwde vlag is die van de Vlaamse Beweging en daartoe behoren mensen die het federalisme, confederalisme en separatisme genegen zijn. Uw enge visie is beslist onjuist en getuigend van een duidelijk gebrek aan kennis terzake.
Even aangeven dat ook unitarisme tot de Vlaamse Beweging behoort. Het wordt vaak over het hoofd gezien, ten onrechte.
Oud 9 juli 2006, 23:46   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De activisten hadden weldegelijk invloed, zeker binnen de Vlaamse Beweging en - inderdaad- in combinatie met de Frontbeweging.
Blijkbaar kunt u niet lezen: de activisten hebben maar weinig invloed. Dat schreef ik; niet dat ze "geen" invloed hadden. De Frontbeweging had evenwel een veel grote impact.
Oud 9 juli 2006, 23:49   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Dus op schilden en wapenrokken werd de leeuw afgebeeld, maar op de gewone vlaggen enkel de geel-zwarte banen?
Ik leer hier nog elke dag bij
Ja. De aanwezigheid van de graaf was duidelijk wanneer de banier verscheen of wanneer een bevelhebber namens de graaf handelde. Ridders en ruiters waren in de grafelijke kleuren, droegen linten met die kleuren of er wapperden vlaggen met die kleuren (meestal in horizontale banen).

Als ik me niet vergis, bestond er evenwel een aparte vlag van het graafschap zelf. Ik weet echter niet precies in welke tijd die ontstond en hoe zich die verhoudt tot de grafelijke banier en vlag.
Oud 9 juli 2006, 23:53   #151
Silhoutte
Banneling

Standaard

Citaat:
Blijkbaar kunt u niet lezen: de activisten hebben maar weinig invloed. Dat schreef ik; niet dat ze "geen" invloed hadden. De Frontbeweging had evenwel een veel grote impact.
Ik heb nergens gezegd dat u schreef dat de activisten "geen invloed hadden". Door het woordje "weldegelijk" te gebruiken duid ik erop dat ik hun invloed groter acht dan u. Overigens ben ik niet opgetogen met uw brutaliteiten ("blijkbaar kunt u niet lezen").
Oud 9 juli 2006, 23:55   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja? Dat zou ik toch graag eens zien. Persoonlijk geloof ik er niet veel van en, ook al zou het bestaan hebben, moet het uiterst marginaal zijn. Secundo interesseert mij wel de context van deze uitspraak die ik in geen enkel werk terugvind. In de jaren 1830 (en zelfs later) was er maar een bijzonder vaag "Vlaams" besef dat congruent was met het Belgisch natiebesef én dat dan nog enkel in filologische kringen bestond. Het werd bezien als een fundament van de nieuwe natie, die "één natie was, maar uit twee cultuursferen bestond". Bij katholieke bewegingen die Vlaamsgezind waren - zoals het Davidsfonds- duidde het woord "vaderland" steevast op België.
Ik weet niet wat er scheelt, maar begrijpend lezen is niet uw sterkste punt. Als ik verwijs naar een bepaald gegeven en daarbij aanstip dat het op een bepaald moment reeds bestond, betekent dat niet dat het algemeen verbreid was. Zopas heb ik het trouwens nog eens opgezocht en de juiste versie van de kreet luidde: "Of België met onze rechten, of onze rechten zonder België". Juiste datum in 1860. Bij deze de zaken even rechtgezet die ik in een eerder bericht gewoon uit het hoofd weergaf.

De "filologische kringen" waarnaar u verwijst, waren in het begin overduidelijk orangistisch en zeker niet belgicistisch. Jan Frans Willems - de vader van de Vlaamse Beweging en belangrijkste figuur van de "taalminnaars" (zoals ze corect worden genoemdn en niet "filologische kringen") - was een overtuigd orangist die slechts met veel tegenpruttelen het bestaan van de Belgische staat zal aanvaarden. In zijn tijdschrift - dat toen als het belangrijkste gold onder de taalminnaars - schrijft hij in een bepaald nummers dat we allen Nederlander zijn naar het bloed, maar Belg en Hollander naar de nationaliteit. Aldus een onderscheid makend tussen de volkskundige identiteit en staatsaanhorigheid.
Oud 9 juli 2006, 23:56   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb nergens gezegd dat u schreef dat de activisten "geen invloed hadden". Door het woordje "weldegelijk" te gebruiken duid ik erop dat ik hun invloed groter acht dan u.
En dat laatste is fout. Zeker na WO I is de invloed van de voormalige activisten volledig verdwenen, temeer daar ze tijdens WO I al heel klein en bijna te verwaarlozen was.
Oud 9 juli 2006, 23:57   #154
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het over "Grootnederland" als politiek gegeven.
Wat moet ik dan wel verstaan onder dat "politiek gegeven"?
Oud 10 juli 2006, 00:08   #155
Neerlandsfront
Vreemdeling

Neerlandsfront's schermafbeelding

Standaard Vlag!

Als Vlaming met een nederlands paspoort de volgende mening aangaande het vlaggen op 11 juli.

Natuurlijk de Leeuwevlag aan ieder echt Vlaams huis! Ooit reed ik eens op 11 juli door Vlaanderen. Zag bijna geen vlaggen....

In Nederland wordt er op 30 april ("Koninginnedag") uitbundig gevlagt!

Ik heb dat belgisch nationalisme nooit begrepen. Onbegrijpelijk , dat sommige Vlamingen zich zo door het frans imperialisme en die cultuur hebben laten inpalmen.

Neemt een voorbeeld aan Friesland! Een sportieve natie ( denk aan het schaatsen). Trots op hun vlag en taal!

Belgicisten zie toch eindelijk eens in , dat jullie een speelbal zijn van franse belangen, maar jullie zijn zo hardnekkig.........

40% van de bevolking van Leiden was afkomstig uit de Wallonie in 1740. Dordrecht,Middelburg en Amsterdam ongeveer evenzo!

Deze Walen zijn wel echte Nederlanders geworden! Het kan dus wel

Dus Vlamingen die vlag buiten hangen!!!

En belgie ach.....

Vivre la Wallonie libre en Leve Vlaanderen, Vlaanderen de Leeuw!!!
Oud 10 juli 2006, 00:37   #156
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Friesland heeft wèl een vrij mooie vlag (alleszins mooier dan die van Vlaanderen, en België, en Nederland).
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2006, 00:42   #157
van Maerlant

Standaard

Ik vind de friese vlag niet bijster mooi.
Oud 10 juli 2006, 00:44   #158
Neerlandsfront
Vreemdeling

Neerlandsfront's schermafbeelding

Standaard Friese Vlag

Over smaak valt niet te twisten
Oud 10 juli 2006, 04:44   #159
Luddo
Minister

Standaard

Dat hier te lande nooit problemen zijn opgelost en dat ze zich reeds lang stellen vertelt ons het volgende gedicht van Jan Van Rijswyck , geschreven op 24 juni 1848 :
Drie Duizend Landvreters.

Drie duizend ratten uit chez - nous,
Voor schand en schuld gaan lopen,
die smeren hier aan het budget,
En worden van de centen vet,
die ‘t volk zich af laat stroopen.
Men houdt het vreemd gepuchel aan,
O Vlamingen, wat schande!
En voor die van den lande
wordt nimmer iets gedaan.

duizend ratten van chez - nous,
Meest bankroetiers en dieven,
Verblijven hier op onzen kost,
En krijgen geld en goed en post,
Of wat hun zou believen.
Die rapsodie komt, arm en kaal,
Ons werk en brood ontrooven.
Wie kan het toch gelooven,
Wat zijn wij nationaal!
Drie duizend ratten van chez - nous,
Al roovers en bandieten,
Zijn daadlijk in een post gezet,
En wij betalen het budget
Voor vreemde deugenieten.
Een man van ‘t land stoot men op zij,
Wen hij een post komt vragen;
O, vaderlandsche dagen!
Hoe nationaal zijn wij.

Drie duizend ratten van chez- nous,
Die uit de staatskas trekken! ]
En de arme Vlaming krimpt van nood;
Hij vraagt om werk en smeekt om brood,
om zijn bestaan te rekken.
Maar niets ter wereld voor een kind,
op Neerlands grond geboren;
Men wil geen Vlaming hooren,
Zoolang men Franschen vindt.

Drie duizend ratten van chez - nous,
die hun fortuin hier maken !
Men tergt, o Vlaming, u te zeer.
Ligt gij in slaap, of zeg, wanneer
Zal eens de Leeuw ontwaken ?
Of denkt gij nooit meer op te staan,
Te zeer verplet door schande ?
O kindren van den Lande !
Laat het zoover niet gaan.

Meer van deze pareltjes vind je terug in “ Dichtwerken van Jan Van Rijswijck” uitgegeven door Jan Van Rijswijck Jansz. , 2 delen, Antwerpen 1892.

Laatst gewijzigd door Luddo : 10 juli 2006 om 04:54.
Luddo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2006, 07:47   #160
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Wat ik uiteengezet heb, is geen "visie" maar gewoon de feiten. De zwart geklauwde leeuwenvlag is gewoon de vlag van de Vlaamse Beweging en is aldusdanig vastgelegd sedert de tijd van dichter Rodenbach (juist omdat de toenmalige rood geklauwde leeuw toen als vlag en wapen van de provincie Oost-Vlaanderen werd gebruikt). Aldus greep Rodenbach terug naar de allereerste leeuwenbanier van de graven van Vlaanderen.

De officiële leeuwenvlag is niet zomaar uit de lucht komen vallen, maar is er nu eenmaal gekomen onder impuls van een steeds groter wordende basis van de Vlaamse Beweging. Men heeft daarbij dan de latere vorm van de leeuwenbanier gekozen, juist omdat de zwart geklauwde die van de Vlaamse Beweging verwees. Indien u nu geen respect toont voor de laatste vlag, wil dat eigenlijk zeggen dat u geen respect heeft voor de waardevolle en belangrijke verdiensten die deze Vlaamse Beweging heeft kunnen verwezenlijken. U vindt dus dat er geen respect moet worden opgebracht voor de vernederlandsing van ons bedrijfsleven, van ons onderwijs, van onze administratie, van het gerecht, geen respect voor de verkregen zelfstandige rechten van Vlaanderen. U vindt dit alles geen respect waard, daar u het symbool van deze verwezenlijkingen verwerpt.

De belgicisten tonen eens te meer hun ware gelaat!
Ik heb respect voor de realisaties van de Vlaamse Beweging destijds.

Ik heb echter geen respect voor een vlag die het symbool is geworden van Vlaams-nationalisten.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be