Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2006, 21:40   #141
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twanne Bekijk bericht
Nou, ik kan wel wat moderne offensieven opnoemen waar relatief gezien minder burgerslachtoffers zijn gevallen. Toen NATO Kosovo en Servië bombardeerden zijn er tien keer zoveel slachtoffers als nu gevallen. Maar Niet alleen duurde die actie veel langer en werd er ook veel meer vuurkracht ingezet.
Ik heb nergens beweerd dat ze met opzet die posities van de VN hebben gebombardeerd. Ik zeg simpelweg: als ze beter hadden uitgekeken, hadden ze die bunker (een potentiële Hezbollah bunker, inderdaad) niet gebombardeerd. Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat de VN haar posities niet duidelijk markeert (vb. met VN-vlaggen):
http://forum.politics.be/showthread.php?t=53916
Trouwens, het zou me verbazen dat Israël niet precies weet wat de VN-observatieposten zijn.
En in verband met dat bewijs: kan u bewijzen dat Israël zich wél terughoudend opzet? Ik dacht het ook niet.
Het bewijs dat Israel zich terughoudend opstelt is zonneklaar: het relatief lage aantal slachtoffers.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2006, 21:40   #142
thondermonst
Vreemdeling

thondermonst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik heb het over de terughoudendheid van Israel.
Ah ok. Dus doelbewust ambulances beschieten en VN-posten bomdarderen is terughoudenheid. Het wordt blijkbaar hoog tijd dat ik een nieuw woordenboek aanschaf.
thondermonst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2006, 21:41   #143
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde

Twanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jawel. Ik zeg u dat er een verschil is tussen een militaire actie van een legitieme overheid en een misdadige actie van een terroristische beweging.
Er is dus een verschil tussen de bombardementen door Hamas en de inval in polen op september 1939, simpelweg omdat de Nazi's een legitieme overheid waren?
Oud 27 juli 2006, 21:41   #144
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Nou, ik kan wel wat moderne offensieven opnoemen waar relatief gezien minder burgerslachtoffers zijn gevallen. Toen NATO Kosovo en Servië bombardeerden zijn er tien keer zoveel slachtoffers als nu gevallen. Maar Niet alleen duurde die actie veel langer en werd er ook veel meer vuurkracht ingezet.
Ik heb nergens beweerd dat ze met opzet die posities van de VN hebben gebombardeerd. Ik zeg simpelweg: als ze beter hadden uitgekeken, hadden ze die bunker (een potentiële Hezbollah bunker, inderdaad) niet gebombardeerd. Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat de VN haar posities niet duidelijk markeert (vb. met VN-vlaggen):
http://forum.politics.be/showthread.php?t=53916
Trouwens, het zou me verbazen dat Israël niet precies weet wat de VN-observatieposten zijn.
En in verband met dat bewijs: kan u bewijzen dat Israël zich wél terughoudend opzet? Ik dacht het ook niet.
Nu u toch de NAVO-campagne in Kosovo aanhaalt. Als ik u -w logica volg dan heeft de NAVO volgens u dan ongetwijfeld doelbewust dat vluchtelingenkonvooi gebombardeerd?
Oud 27 juli 2006, 21:42   #145
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thondermonst Bekijk bericht
Ah ok. Dus doelbewust ambulances beschieten en VN-posten bomdarderen is terughoudenheid. Het wordt blijkbaar hoog tijd dat ik een nieuw woordenboek aanschaf.
Er is geen enkel bewijs dat Israel dit gedaan heeft.
Oud 27 juli 2006, 21:43   #146
thondermonst
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
U aanvaardt dit echter niet want voor u zijn terroristen even legitiem als erkende staten.
Neen, sommige erkende staten zijn even terroristisch als legitieme terroristen.
Oud 27 juli 2006, 21:43   #147
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Nu u toch de NAVO-campagne in Kosovo aanhaalt. Als ik u -w logica volg dan heeft de NAVO volgens u dan ongetwijfeld doelbewust dat vluchtelingenkonvooi gebombardeerd?
Ik heb nergens gezegd dat Israël doelbewust burgerslachtoffers maakt. Ik wil simpelweg duidelijk maken dat Israël veel van de paar honder burger slachtoffers had kunnen vermijden. Door dat niet te doen, maken zij zich schuldig aan oorlogsmisdaden, want wat hebben bruggen in Beiroet te maken met katyusha's in Zuid-Libanon?
Oud 27 juli 2006, 21:44   #148
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Er is dus een verschil tussen de bombardementen door Hamas en de inval in polen op september 1939, simpelweg omdat de Nazi's een legitieme overheid waren?
De inval van Duitsland in Polen in 1939 was een oorlogsdaad van één legitieme staat tegen een andere. De doden die bij die gevechten vielen (NIET de doden tengevolge van de slachtpartijen door Einsatzgruppen) werden niet "vermoord" maar kwamen om tengevolge van reguliere oorlogshandelingen.
Hamas is een misdadige terroristische organisatie. Haar aanslagen zijn terroristische misdaden en geen oorlogshandelingen van een legitieme overheid.
Oud 27 juli 2006, 21:45   #149
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus volgens u is een politieagent die tijdens een vuurgevecht met misdadigers een burger raakt schuldig aan moord en moet die op dezelfde voet geplaatst worden als een gangster die doelgericht een burger vermoordt. Fraaie moraal.
Uw vergelijking gaat alleen op als er een consensus bestaat over wie precies "de politieman" en "de misdadigers" is. Of om het in kleutertermen te zeggen: wie is 'de goeie' en wie is 'de slechte'? U hebt partij gekozen, zoveel is duidelijk. Maar alleen een idioot zou beweren dat er een dergelijke consensus is omtrent het Midden-Oosten.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2006, 21:46   #150
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Ik heb nergens gezegd dat Israël doelbewust burgerslachtoffers maakt. Ik wil simpelweg duidelijk maken dat Israël veel van de paar honder burger slachtoffers had kunnen vermijden. Door dat niet te doen, maken zij zich schuldig aan oorlogsmisdaden, want wat hebben bruggen in Beiroet te maken met katyusha's in Zuid-Libanon?
Er is geen enkel bewijs dat Israel zich op enigerlei wijze schuldig maakt aan oorlogsmisdaden. Het feit dat burgers omkomen tijdens reguliere oorlogshandelingen is geen oorlogsmisdaad. Anders zou elke geallieerde generaal uit WOII een oorlogsmisdadiger zijn.
Oud 27 juli 2006, 21:49   #151
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Uw vergelijking gaat alleen op als er een consensus bestaat over wie precies "de politieman" en "de misdadigers" is. Of om het in kleutertermen te zeggen: wie is 'de goeie' en wie is 'de slechte'? U hebt partij gekozen, zoveel is duidelijk. Maar alleen een idioot zou beweren dat er een dergelijke consensus is omtrent het Midden-Oosten.
Neen, met goed of slecht heeft mijn vergelijking niets te maken. Wel met het stuut van de actors. In de huidige strijd in Libanon is één actor een legitieme staat (Israel) en een andere een misdadige terroristische organisatie (Hizbollah). Indien het Libanese leger in het strijdperk zou treden tegen Israel, dan zouden we te maken krijgen met een reguliere confrontatie tussen twee legitieme legers. Nu is dat niet het geval.
Oud 27 juli 2006, 21:50   #152
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Er is geen enkel bewijs dat Israel zich op enigerlei wijze schuldig maakt aan oorlogsmisdaden. Het feit dat burgers omkomen tijdens reguliere oorlogshandelingen is geen oorlogsmisdaad. Anders zou elke geallieerde generaal uit WOII een oorlogsmisdadiger zijn.
Het is voor de betrokkenen meestal niet minder gruwelijk omdat het geen oorlogsmisdaad betreft.
Oud 27 juli 2006, 21:52   #153
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen, met goed of slecht heeft mijn vergelijking niets te maken. Wel met het stuut van de actors. In de huidige strijd in Libanon is één actor een legitieme staat (Israel) en een andere een misdadige terroristische organisatie (Hizbollah). Indien het Libanese leger in het strijdperk zou treden tegen Israel, dan zouden we te maken krijgen met een reguliere confrontatie tussen twee legitieme legers. Nu is dat niet het geval.

Laatst gewijzigd door drosophila : 27 juli 2006 om 21:53.
Oud 27 juli 2006, 21:53   #154
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ontken dat niet, ik betreur het des te meer. Witte fosfor, vlammenwerpers, "Dresden", Hiroshima, Nagasaki.... Verschrikkelijke dingen die niet eens nodig waren voor de overwinning.
Een mooi staaltje van wijsheid achteraf. Zo kan ik het ook. Op het moment dat de beslissing tot de bombardementen van Dresden en Hiroshima genomen werd was de bedoeling de oorlog sneller te beëindigen waardoor minder doden zouden vallen, toch aan geallieerde kant. In het geval van Dresden werkte het niet, in het geval van Hiroshima wel. Hetzelfde geldt hier. Als Hezbollah met de israëlische campagne uitgeschakeld wordt zullen er nog weinig klagen. Spijtig voor de burgers die hun kaas gelaten hebben maar dat is nu eenmaal oorlog.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2006, 21:54   #155
thondermonst
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Hamas is een misdadige terroristische organisatie. Haar aanslagen zijn terroristische misdaden en geen oorlogshandelingen van een legitieme overheid.
Sinds de vorige verkiezingen in de Palestijnse gebieden vormt Hamas de legitieme overheid.
Oud 27 juli 2006, 21:54   #156
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
De inval van Duitsland in Polen in 1939 was een oorlogsdaad van één legitieme staat tegen een andere.
Legitieme staat of niet, het was een simpele diefstal en een oorlogsmisdaad. Je hoeft niet te wachten op de misdaden van de SS om de inval in polen als dusdanig te classeren. Maar u doet dat blijkbaar wel.
Oud 27 juli 2006, 21:57   #157
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alsof Israël vrede wil
Terwijl hezbollah en hamas hier juist om zitten te smeken zeker. U verwisselt beide partijen.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2006, 21:57   #158
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Een mooi staaltje van wijsheid achteraf. Zo kan ik het ook. Op het moment dat de beslissing tot de bombardementen van Dresden en Hiroshima genomen werd was de bedoeling de oorlog sneller te beëindigen waardoor minder doden zouden vallen, toch aan geallieerde kant. In het geval van Dresden werkte het niet, in het geval van Hiroshima wel. Hetzelfde geldt hier.
Daarom hoef ik het nog niet goed te keuren. Overigens: hoe weet u dat zo zeker, dat er dankzij hiroshima minder doden vielen?
Citaat:
Spijtig voor de burgers die hun kaas gelaten hebben maar dat is nu eenmaal oorlog
.
Vertel dat tegen deze mensen:
Oud 27 juli 2006, 21:59   #159
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Terwijl hezbollah en hamas hier juist om zitten te smeken zeker. U verwisselt beide partijen.
*zucht*

Citaat:
Het vreselijke van de situatie is, dat de strijdende partijen zodanig geradicaliseerd zijn, dat zij meer dan ooit elkaars bestaansreden zijn geworden. Vrede is dus het laatste wat ze willen.
Minstens even vreselijk is dat er hier sujets zijn die menen dat zij even radicaal voor een bepaalde partij moeten kiezen. En de wreedheden van die partij al even radicaal goedkeuren.
Oud 27 juli 2006, 22:00   #160
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Daarom hoef ik het nog niet goed te keuren. Overigens: hoe weet u dat zo zeker, dat er dankzij hiroshima minder doden vielen?
Daar zijn zowat alle militaire analisten het over eens. Maar dat is een andere discussie.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be