Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Zijn de huidige "belgen" verwant aan de Belgae?
Nee, natuurlijk niet. Wij stammen af van de Germanen, zoals iedereen weet. 59 76,62%
Ja, natuurlijk. België heeft een duizenden jaren lange geschiedenis, beginnende met onze voorouders, de Belgae. 4 5,19%
Weet het niet. 14 18,18%
Aantal stemmers: 77. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2007, 14:43   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pjc Bekijk bericht
Maar het moderne Engels is heel sterk beinvloed door tientallen talen en heeft daar veel voordeel mee gedaan. Het is een soort natuurlijk esperanto aan het worden want het is de taal die overal gebruikt word als men moet communiceren in een andere taal. al deze niet-Engels sprekers maken fouten die te maken hebben met hun moedertaal en deze fouten sluipen geleidelijk in het standaard engels. Ik merk dat dit gegeven de taal veel duidelijker maakt. Dit is heel normaal omdat alle goede eigenschappen van verschillende talen worden samengevoegd.
Dit is helemaal niet zo. Engels heeft een grote woordenschat gehaald uit meerdere talen, waardoor de interne samenhang bij de woordvorming totaal verloren is gegaan. Engelssprekenden hebben daardoor - alsook natuurlijk iedereen die Engels leert - een veel grotere tijd nodig om een bepaald niveau in de woordenschat te bereiken.

Esperanto is daarin heel anders: er bestaat daar een schitterende samenhang in de woordvolgorde, waardoor je door slechts een beperkt aantal woordstammen te leren een hele rijke woordenschat kunt hanteren. Juist het omgekeerde van het Engels.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 14:45   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is heel normaal omdat alle goede eigenschappen van verschillende talen worden samengevoegd. Nederlands heeft nooit zo'n invloed gehad. Mischien een beetje van de Nederlandse colonies maar dit is niet te vergelijken met wat het Engels tegenwoordig doormaakt. Het begint letterlijk een wereldtaal te worden. En je begint dit tegenwoordig(vooral in Nederland)te merken dat heel veel Engelse uitdrukkingen en woorden worden overgenomen in het nederlands omdat er een behoefte bestaat naar een duidelijke taal.
Ik zou hoegenaamd niet weten welke "goede eigenschappen" het Engels uit andere talen heeft geput. Blijkbaar verwart u woordontlening met spraakkundige eigenheden.

Engels heeft haar dominantie helemaal niet te danken aan zogezegde superieure taalkundige eigenschappen, maar aan de militaire, economische en culturele dominantie van de Angelsaksische wereld.

Welke Engelse uitdrukkingen zouden trouwens "duidelijker" zijn dan onze Nederlandse? Enig voorbeeld of is dit weer eens praat voor de vaak?
Oud 28 juli 2007, 17:03   #143
pjc
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zou hoegenaamd niet weten welke "goede eigenschappen" het Engels uit andere talen heeft geput. Blijkbaar verwart u woordontlening met spraakkundige eigenheden.

Engels heeft haar dominantie helemaal niet te danken aan zogezegde superieure taalkundige eigenschappen, maar aan de militaire, economische en culturele dominantie van de Angelsaksische wereld.

Welke Engelse uitdrukkingen zouden trouwens "duidelijker" zijn dan onze Nederlandse? Enig voorbeeld of is dit weer eens praat voor de vaak?
Deze discussie gaat een heel vreemde richting uit.
bespeur ik hier een minderwaardigheidsgevoel ?
Ik ben niet pro Engels. Ik heb gewoon een realistische kijk op de wereld. Engels is gewoon de wereldtaal aan het worden. Daar is toch niet mis mee. En ja , ik zal het spijtig vinden als het Vlaams verdwijnt(dat is trouwens al bezig). Ik kan het niet tegenhouden en jij ook niet.
pjc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 21:37   #144
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ja, buitenlanders kopen onze inferieure producten alleen maar vanwege onze vlotte babbel.

tzou kunnen hé

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 01:59   #145
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben niet pro Engels. Ik heb gewoon een realistische kijk op de wereld. Engels is gewoon de wereldtaal aan het worden. Daar is toch niet mis mee. En ja , ik zal het spijtig vinden als het Vlaams verdwijnt(dat is trouwens al bezig). Ik kan het niet tegenhouden en jij ook niet.
Wij spreken Nederlands, het Vlaams bestaat niet. Ik denk trouwens niet dat het Nederlands op dit moment aan het verdwijnen is, aangezien het de officiële taal is in Vlaanderen en Nederland en beschermd wordt door verschillende taalwetten. Bovendien is het Nederlands ook nog een cultuurtaal.

De reden waarom het Engels vandaag een wereldtaal is, is heel simpel: omdat het de officiële taal is van de machtigste natie op dit moment. Mocht de officiële taal van de Verenigde staten het Italiaans zijn, dan was het Italiaans nu een wereldtaal.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 29 juli 2007 om 02:01.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 06:36   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vreemde richting? Ik stel slechts een aantal vragen over uw stellingen. Blijkbaar slikt u die nu in en beperkt u zich tot de dominantie van het Engels op wereldvlak. Mij goed, als u de discussie uit de weg wilt gaan.
Oud 29 juli 2007, 06:40   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Wij spreken Nederlands, het Vlaams bestaat niet. Ik denk trouwens niet dat het Nederlands op dit moment aan het verdwijnen is, aangezien het de officiële taal is in Vlaanderen en Nederland en beschermd wordt door verschillende taalwetten. Bovendien is het Nederlands ook nog een cultuurtaal.

De reden waarom het Engels vandaag een wereldtaal is, is heel simpel: omdat het de officiële taal is van de machtigste natie op dit moment. Mocht de officiële taal van de Verenigde staten het Italiaans zijn, dan was het Italiaans nu een wereldtaal.
Inderdaad, ik zie ook geen enkele aanduiding dat onze taal aan het verdwijnen zou zijn. Integendeel zelfs, als we de toestand van honderd jaar geleden vergelijken met nu dan heeft het Nederlands zijn positie verstevigd. Niet alleen in Vlaanderen, maar ook in het buitenland waar het als vreemde taal wordt onderwezen.
Oud 29 juli 2007, 07:59   #148
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, ik zie ook geen enkele aanduiding dat onze taal aan het verdwijnen zou zijn. Integendeel zelfs, als we de toestand van honderd jaar geleden vergelijken met nu dan heeft het Nederlands zijn positie verstevigd. Niet alleen in Vlaanderen, maar ook in het buitenland waar het als vreemde taal wordt onderwezen.
Steeds meer jongeren in Duitsland en Rusland studeren Nederlands.
Zelfs zoveel, dat het voor Nederlandse studenten niet meer loont om
Russisch of Duits te studeren ,omdat ze dan geen baan kunnen vinden.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 09:16   #149
pjc
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
?
Oud 29 juli 2007, 09:36   #150
pjc
Vreemdeling

Standaard

IK zie hier een verwarring met wat er vroeger gebeurde rond Brussel. Daar namen franstaligen gewoon over. Wat er nu gebeurd is dat iedereen meer en meer zonder druk uit zichzelf engels begint te spreken. Vooral in Nederland beginnen er zeer veel engelse woorden en uitdrukkingen in de taal te sluipen.
Wat er in het Engels vooral gebeurd is dat er bepaalde uitdrukkingen letterlijk worden vertaald met Engelse woorden waardoor er uitdrukkingen worden overgenomen uit andere talen. Deze uitdrukkingen zijn hele handige werktuigen om je uit te drukken en maken daardoor het Engels een hele handige taal.Woorden worden ook overgenomen maar dat gebeurd in alle talen. Ik denk persoonlijk dat de populariteit van het Engels meer met popcultuur te maken heeft dan met macht maar het staat buiten kijf dat beide invloed hierop hebben. Ik denk ook dat de UK meer invloed heeft dan de VS.
Ik gebruik de term Vlaams met opzet omdat ik het niet eens ben met de stelling dat Vlaams niet bestaat. Het is de naam die wij het geven en het is onze taal. Wie heeft het recht om te zeggen dat dat niet kan als het volk dat de taal oorspronkelijk sprak er hun eigen naam niet aan mag geven. Nederlands wekt de indruk dat wij de taal van Nederland spreken en het is juist andersom.
Oud 29 juli 2007, 10:17   #151
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik gebruik de term Vlaams met opzet omdat ik het niet eens ben met de stelling dat Vlaams niet bestaat. Het is de naam die wij het geven en het is onze taal. Wie heeft het recht om te zeggen dat dat niet kan als het volk dat de taal oorspronkelijk sprak er hun eigen naam niet aan mag geven. Nederlands wekt de indruk dat wij de taal van Nederland spreken en het is juist andersom.
Voila se, nen echte Vlaming! Eentje naar mijn hart!

.
Oud 29 juli 2007, 10:59   #152
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
IK zie hier een verwarring met wat er vroeger gebeurde rond Brussel. Daar namen franstaligen gewoon over. Wat er nu gebeurd is dat iedereen meer en meer zonder druk uit zichzelf engels begint te spreken. Vooral in Nederland beginnen er zeer veel engelse woorden en uitdrukkingen in de taal te sluipen.
Wat er in het Engels vooral gebeurd is dat er bepaalde uitdrukkingen letterlijk worden vertaald met Engelse woorden waardoor er uitdrukkingen worden overgenomen uit andere talen. Deze uitdrukkingen zijn hele handige werktuigen om je uit te drukken en maken daardoor het Engels een hele handige taal.Woorden worden ook overgenomen maar dat gebeurd in alle talen. Ik denk persoonlijk dat de populariteit van het Engels meer met popcultuur te maken heeft dan met macht maar het staat buiten kijf dat beide invloed hierop hebben. Ik denk ook dat de UK meer invloed heeft dan de VS.
De Vlamingen die het Nederlands naar Nederland brachten?
Wat een onzin!!!!!
En welke taal spraken de Nederlanders dan voordien? Zulu, Swahili, Lingala?

Laatst gewijzigd door stropdrager : 29 juli 2007 om 11:00.
Oud 29 juli 2007, 10:59   #153
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Misschien een nieuw lid voor Vrij Vlaanderen? Dan zijn jullie al met 3.
Oud 30 juli 2007, 20:39   #154
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Je geeft toe aan Belgicistische propaganda, namelijk dat het Vlaams enkel een boerendialectje is.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2007, 21:18   #155
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Je geeft toe aan Belgicistische propaganda, namelijk dat het Vlaams enkel een boerendialectje is.
Nee, toch niet. Iets diepers kijken

.
Oud 30 juli 2007, 21:20   #156
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De Vlamingen die het Nederlands naar Nederland brachten?
Wat een onzin!!!!!
En welke taal spraken de Nederlanders dan voordien? Zulu, Swahili, Lingala?
Zeker geen Nederlands... Als je alle posts had gelezen, zou je dat al opgevallen zijn...

.
Oud 30 juli 2007, 21:51   #157
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Verkondigen dat Vlaams een boerendialectje is, is Belgicistische propaganda?

Jezus, in welke tijd leeft u zeg?

Laatst gewijzigd door Kim : 30 juli 2007 om 21:52.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2007, 21:52   #158
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Liberalist doet toch echt alles om in gratie bij de Vlaams-nationalisten te vallen, hij verkondigt zelfs met plezier de grootste onzin!
Oud 30 juli 2007, 21:53   #159
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Verkondigen dat Vlaams een boerendialectje is, is Belgicistische propaganda?

Jezus, in welke tijd leeft u zeg?
Liberalist heeft gelijk.

Je moet anders eens een paar Franstalige fora bezoeken.
Oud 30 juli 2007, 21:55   #160
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Liberalist heeft gelijk.
Tuurlijk... zelfs al zegt hij dat de aarde vierkant is, dan nog heeft onze Nederlander gelijk...

Citaat:
Je moet anders eens een paar Franstalige fora bezoeken.
En sinds wanneer staan de uitspraken op Franstalige fora gelijk aan de visie van Belgicisten?

U beschouwt FDF'ers als Belgicisten? U beschouwt RWF'ers als Belgicisten? Het wordt hoog tijd om dergelijke visie bij te schaven en eens met Vlaamse Belgicisten te praten i.p.v. uw oortjes constant richting FDF e.d. te richten om een objectief beeld te verkrijgen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be