Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 februari 2007, 02:14   #141
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Om het gemakkelijk te maken stellen we dat er 100 eenheden winst zijn, en 100 mensen (=bevolking).

80 eenheden gaan naar 20 mensen. 20 eenheden gaan naar 80 mensen.

We hebben het dus over die 80 eenheden voor de 20 rijkste mensen.

40 eenheden gemiddeld voor 10 mensen.

40% gaat dus gemiddeld naar 10% van de bevolking.

MAAR :
Opmerking 1 : 40% gemiddeld zou bijvoorbeeld kunnen betekenen 55% naar 10% van die rijke bevolking en nog eens 35% naar de tweede 10% van de rijkere bevolking.
Opmerking 2 : Zijn die 10 mensen wel aandeelhouders?

Heb ik jouw vraag beantwoord?
Sorry, mijn vraag is niet zozeer naar de theorie, maar naar de situatie in België. Ik heb namelijk de indruk dat die topmanagers niets verdienen. Dan moet het geld toch ergens naartoe, dacht ik.

Laatst gewijzigd door DannyS : 23 februari 2007 om 02:25.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 02:16   #142
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Tegenwoordig begint "werk" maar vanaf 45 uren in de week.
en klagen de werk"gevers" over een 35-urenweek
(vreemd wel dat in een periode van hoog opgehemeldevrije markteconomie die mensen zich "gevers" noemen...zouden ze Orwell gelezen hebben ?

Laatst gewijzigd door filosoof : 23 februari 2007 om 02:19.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 02:17   #143
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Sorry, mijn vraag is niet zozeer naar de theorie, maar naar de situatie in België. Ik heb namelijk de indruk dat die topmanagers niets verdienen. Dan moet het geld toch ergens naartoe, dacht ik.
De aandeelhouders worden zeker rijker. Maar of er 50 % naar de top 10 aandeelhouders gaan is maar de vraag.

Vergeet ook niet dat de grootste aandeelhouders soms ook gewoon financiële instellingen zijn die op hun beurt duizenden aandeelhouders tellen.
Oud 23 februari 2007, 02:27   #144
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Dus geen 30 eenheden voor de op één na 19 rijkste en geen 50 eenheden voor de rijkste familie. Dat van die tien rijke families is een fabel?
Oud 23 februari 2007, 02:30   #145
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
In ieder geval (we zijn nu al een tijdje later) bepaal ik mijn eigen uren.

Gekend fenomeen: je mag beginnen wanneer je wil en stoppen wanneer je maar wil, als
-je maar door je berg geraakt en
-door de berg van je afwezige collega
(en er is er altijd wel een op cursus, ziek of met verlof
als 't tegenvalt zijn er twee afwezig...)
-en nog even kan inspringen om dit of dat op te lossen...
-en voorrang geven aan dat éne probleem dat absoluut nog voor het einde van de week opgelost moet zijn... (en daarna drie weken bij de directie blift liggen)
Oud 23 februari 2007, 03:10   #146
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
De lonen van topmanagers hangt af van de vraag en het aanbod moesten er misbruiken zijn dan ligt dat toch wel aan het directiecomité en raad van bestuur, aan de aandeelhouders om hiertegen in te gaan.
Niet alleen het loon topmanagers hangt af van de vraag en het aanbod...

Waarom denk jij dat
-de schoolplicht werd opgetrokken?
-de legerdienst werd afgeschaft?
-er een half miljoen werklozen zijn, er arbeidskrachten worden ingevoerd
-de EU moest uitbreiden??

Om een groot aanbod van op staatskosten geschoolde werkkrachten te creëren, zodat de markteconomie kan toegepast worden op de lonen, in het voordeel van de werk"gevers".
Of dacht jij dat dat allemaal "per toeval" gebeurde?

Internationaal concurren op loonpeil?
Neem nu dit voorbeeld van GM-dochter Suzuki: die hadden een fabriek in India, waar een Alto werd gemonteerd.

Nu zou je aannemen dat Indische loonnormen voldoende laag zijn, of niet?
Voor een kop rijst met een sausje...

Enkele jaren geleden ontdekten de HH. Aandeelhouders van General Motors dat er in China mensen die voor een halve kop rijst of zo, zonder sausje(!) wel wilden werken en de Indische Suzukifabriek werd gedelocalizeerd naar China...

Zolang de lonen hier niet op Ethiopisch of Soedanees niveau liggen ben je NIET veilig voor een volgende inlevering...(BTW China investeert in Afrika op dit moment: waarom denk je?)

Zolang er op de wereld nog mensen zijn die minder verdienen dan jij, die hun kinderen meebrengen naar de fabriek om te helpen, is je loon
NIET concurrentiëel genoeg.

en met 6.5 Mia mensen op de wereld (and rising!) kan dat nog wel enkele eeuwen duren...
Have fun...

Laatst gewijzigd door filosoof : 23 februari 2007 om 03:15.
Oud 23 februari 2007, 03:18   #147
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MARE
En zelfstandigen hebben helemaal geen pensioen. Die verdienen soms minder dan een arbeider of ambtenaar die voor de staat werkt. Mensen die voor de staat werken met hun pensoentjes, pfffff... Slappe zakken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Pensioen aan de staat is een UITGESTELD LOON.. da's al meerdere keren gemeld hier op't board hoor
Was uitgesteld loon: daar komt verandering in: de staat betaalt voor een hele reeks diplomas méér dan de privésector!
Oud 23 februari 2007, 03:37   #148
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MARE Bekijk bericht
Lonen worden normaal gezien berekend volgens de wet van vraag en aanbod. Nu, er is een vrij groot aanbod van potentiële topmanagers die jaarlijks afstuderen aan de univ of hogeschool. Er is een kleine vraag: zoveel topmanagers zijn er niet in België. Dus de hun lonen zouden heel wat lager moeten uitkomen. Zij beweren echter dat het aanbod klein is en dat talent schaarser aan het worden is. Dat is dikke zever. Het zijn vriendjes onder elkaar die die postjes krijgen. Draait in eerste plaats om connecties, talent komt op de tweede plaats. Dikke egoïsten zijn het, die topmanagers. De kloof tussen arm en rijk wordt steeds groter and nobody cares. Ze maken je wijs dat ze hun geld verdient hebben door er hard voor te werken, maar in hun geval is niets minder waar. Geloof dat toch niet man. Ze werken hard net zoals vele andere mensen, maar verdienen veel te veel. Me, me, me...More, more, more...
Oorspronkelijk geplaatst door MARE
Citaat:
Nee jij spreekt enkel over inschrijvingsgeld. Dacht je dat de rest van het jaar alles gratis is? Kot, openbaar vervoer, boeken, kopies, eten, uitstappen, feestje,... Mensen die niet op de juiste plaats geboren zijn mogen daar plezante studentenjobs voor doen..
Citaat:

Jah...dat is het natuurlijk; het is teveel en te moeilijk en te onmogelijk...
Je krijgt wel geld van de staat als je erom vraagt maar bon...jah!
Zoveel hoger dan dat van een afgestudeerde ASO is het beginloon van een universitair-zonder-relaties nu ook weer niet: neem aan dat zijn beginloon overenstemt met een ietwat hogere ancienniteit in de loonschaal: zo ongeveer als was hij op 16 of 18 beginnen werken (als hij aan jobshopping doet voor hij zijn eerste arbeidscontract tekent...)

Hij zal wel iets gemakkelijker een baan vinden als hij toevallig het gevraagde diploma heeft en gezien hij meer kent komt hij gemakkelijker in aanmerking voor zijn eerste bevorderingen. Die meerkennis behoudt hij wel als asset voor latere bevorderingen. Het diploma"voordeel" slijt. De universitair-met-relaties, d�*t is natuurlijk een gans ander geval...

Laatst gewijzigd door filosoof : 23 februari 2007 om 03:49.
Oud 23 februari 2007, 03:52   #149
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten
Als men aan jongeren uit het middelbaar onderwijs met rijke ouders (gezien hun afkomst voorbestemd voor hogere studies) zou vragen of zij zich een relatie konden voorstellen met een laaggeschoolde wat zouden zij dan antwoorden? Zouden die ook als racistisch bestempeld worden als een groot percentage "nee" zou antwoorden?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Jammar, zoals ge "sociale" drugs hebt, hebt ge ook "sociaal" racisme.
Als jij de kennismaatschappij "racisme" wil noemen dan doe je onrecht aan de slachtoffers van echt racisme!
Ik kén idd. mannen die liefst trouwden met een laag opgeleid meisje (en er ook voor uitkwamen!): gemakkelijker te verblinden en "binnen te doen", en gemakkelijker te domineren... Zegt véél over die venten, maar weinig goeds!
BTW, waarover spreken die nog samen, eens 't nieuwe eraf is?

Laatst gewijzigd door filosoof : 23 februari 2007 om 04:01.
Oud 23 februari 2007, 04:20   #150
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Dus geen 30 eenheden voor de op één na 19 rijkste en geen 50 eenheden voor de rijkste familie. Dat van die tien rijke families is een fabel?
Die 19% zouden dus gemiddeld 8 maal meer hebben dan ik. Ik geef toe dat dit vrij hoog is gechat, maar dan moet ik toch nog aan 1 % het equivalent van 200 maal mijn salaris geven. Als ik dan aanneem dat 50 maal mijn salaris korter is bij dat van manager, en ik geef dat bedrag aan een half procent, dan staat de resterende half procent er 350 keer beter voor dan ik. Dat zou dan echter nog maar gewoon zo rijk zijn als een paar mensen in mijn straat. Wat me doet besluiten dat een heel grote minderheid vrijwel alles binnenrijft. Maak ik hier een denkfout? Moet ik dan overuren kloppen in mijn aandeelhouderschap?

Laatst gewijzigd door DannyS : 23 februari 2007 om 04:32.
Oud 23 februari 2007, 10:23   #151
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
Ik heb mijn managersfunctie al een tijdje vaarwel gezegd alhoewel ik ben nu mijn eigen manager.

Ik heb het enkel op de toon waarover je spreekt over je werk. Je lijkt me totaal niet enthousiast en enkel gebrand op je looncheque.

Toen ik nog loontrekker was had ik je zeker geviseerd moest je bij ons werken
Ik ben niet gemaakt om te werken
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 10:48   #152
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht

Ik kén idd. mannen die liefst trouwden met een laag opgeleid meisje (en er ook voor uitkwamen!): gemakkelijker te verblinden en "binnen te doen", en gemakkelijker te domineren... Zegt véél over die venten, maar weinig goeds!
Tja, als je een topjob hebt wil je misschien niet 's avonds nog 's in de clinch gaan, dat is wat mijn ervaring is als ik zo rond mij kijk.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 10:51   #153
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Hij zal wel iets gemakkelijker een baan vinden als hij toevallig het gevraagde diploma heeft en gezien hij meer kent komt hij gemakkelijker in aanmerking voor zijn eerste bevorderingen. Die meerkennis behoudt hij wel als asset voor latere bevorderingen. Het diploma"voordeel" slijt...
Het slijt bij de meerderheid van de afgestudeerden omdat ze gewoon geen persoonlijkheid hebben. Maar geloof me vrij, eens je verplicht bent opnieuw te herbeginnen zal je zien dat de flexibiliteit om ook op latere leeftijd erin te vliegen de grootste troef is.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 10:56   #154
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en klagen de werk"gevers" over een 35-urenweek
(vreemd wel dat in een periode van hoog opgehemeldevrije markteconomie die mensen zich "gevers" noemen...zouden ze Orwell gelezen hebben ?
In hoeveel ondernemingen staat men vijf minuten op voorhand aan de tikklok?

Dat bepaalde studentjes dat nog niet weten, is natuurlijk vergeeflijk...

Laatst gewijzigd door Chipie : 23 februari 2007 om 10:58.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 11:00   #155
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Op wat voor manier ook?
Daar zit volgens mij het probleem.
Stel je haalt morgen een tovenaar binnen die maakt dat je op één jaar tijd de rijkste man ter wereld wordt.
Na nog eens een jaar bezit je gewoon heel de aarde.
Straffer hij maakt dit mogelijk zonder dat je de hulp nodig hebt van ook maar één medewerker.
In principe ben je op dat ogenblik zo machtig dat je bij wijze van spreken iedereen van honger kan laten omkomen en alle goederen van de aarde tot jou nemen.

Natuurlijk is het zeer onwaarschijnlijk dat een dergelijk scenario ooit volledig de realiteit wordt.
Het probleem is echter dat we wel degelijk in de richting van deze extreme situatie opschuiven.
Men kan zich afvragen of men dit wenselijk is?

Het enige wapen dat de gewone man heeft om zich hiertegen te verzetten is weerstand bieden aan de verleidingen van het systeem.

Als we een parallel systeem creëren waarbij onderling handel gedreven wordt in basisgoederen, en we hebben de kracht om nee te zeggen tegen de verlokkingen van het kapitalistisch systeem.
We laten met andere woorden de laatste nieuwe gsm’s , plasma tv’s , pc’s , mp3 spelers …. aan ons voorbijgaan.

Dan zitten onze managers ineens wel met een probleem, moeten ze zelf gaan bedelen
in de circuits waar de basisbehoeften gegenereerd worden, of ze moeten ineens in staat zijn om te leven op gsm’s.

Alleen zit die gedragswijziging er voorlopig nog niet in, de mens is goed verslaafd en dat zie ik zo snel nog niet veranderen.
Dus zal de kloof waarschijnlijk eerst nog wat moeten uitdiepen vooraleer men echt wakker schiet
Ik vrees dat de doorsnee werknemer wel het eerste zal moeten gaan bedelen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 11:07   #156
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Ik vrees dat de doorsnee werknemer wel het eerste zal moeten gaan bedelen...
Hoezo, die gsm's, tv's etc komen toch als gebraden kippen in onze mond gevlogen?

born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 11:08   #157
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Tja, als je een topjob hebt wil je misschien niet 's avonds nog 's in de clinch gaan, dat is wat mijn ervaring is als ik zo rond mij kijk.
En als je geen topjob hebt wel?

Laatst gewijzigd door filosoof : 23 februari 2007 om 11:15.
Oud 23 februari 2007, 11:11   #158
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
C

En als je geen topjob hebt wel?
zeg slumme, wat is uw punt in feite?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 23 februari 2007 om 11:11.
Oud 23 februari 2007, 11:13   #159
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
In hoeveel ondernemingen staat men vijf minuten op voorhand aan de tikklok?

Dat bepaalde studentjes dat nog niet weten, is natuurlijk vergeeflijk...
De genenen die d�*t doen krijgen als eerste hun C-4 bij de volgende herstructurering, zijn er héél verwonderd en verontwaardigd over en geven dan de schuld aan de vakbond uiteraard!
Oud 23 februari 2007, 11:18   #160
born2bewild
Banneling

Standaard

ik hoop dat het een schriftelijke cursus filosofie was. Enfin ik ga ervan uit.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be