Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 december 2006, 19:15   #141
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Uit de pacificatie van Gent.
Ik weet niet welke bijdrage je hiermee wil leveren: het gaat hier enkel om het graafschap Vlaanderen. Misschien kan ik je helpen. Een nouvelle d.d. Brussel 1 apr. 1634, bewaard in het Gelders Archief in Arnhem (Hof van Gelre en Zutphen, nr. 1752), sprak van ‘la plus part de la noblesse d’Espagnolle [sic], Italiene [sic], Bourguignonne, Wallonne et Flamende’ bij een verwelkoming van prins Thomas van Savoie in Brussel. Het onderscheid is duidelijk, niet?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 19:16   #142
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe u ons ziet, is me totaal onverschillig. We voelen ons Vlaming, ongeacht wat u daarvan denkt.

U lijkt wel op de Grieken die moord en brand schreeuwen omdat de Macedoniërs zich Macedoniër voelen...
Van mij mag dat allemaal. Ik heb enkel persoonlijke bezwaren tegen de naam ''Vlaming''.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 19:17   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Heb ik dat dan beweerd?
Ja.

Citaat:
...dan komt u nu aanzetten dat dat Vlaamse gevoel er altijd is geweest.
Stellingen die u mij toeschrijft. Uw eigen woorden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 19:18   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van mij mag dat allemaal. Ik heb enkel persoonlijke bezwaren tegen de naam ''Vlaming''.
U mag van mij denken wat u wilt. Dat is uw recht.

Wij daarentegen hoeven daar helemaal geen rekening mee te houden, zeker niet als blijkt dat uw redenering om tot een dergelijk besluit te komen eigenlijk fout is.
Oud 18 december 2006, 19:19   #145
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Heb ik dat dan beweerd?

Ik denk niet dat de Limburgers zich erg Vlaams voelden, eerder Limburger, gezien het helemaal verworven was met de Noordelijke Nederlanden. Bovendien geloof ik niet dat men in de Zuidelijke Nederlanden erg pro-Habsburg was. Dat de mensen in de Habsburgse gebieden (de Nederlandstalige althans) een eigen gevoel hadden dat vind ik nauwelijks te geloven, zeker niet nu mensen hier komen beweren dat Vlaanderen per ongeluk België in is gekomen.
Als je de historische literatuur - onder meer mijn eigen onderzoek - mag geloven, maakten de Habsburgers integraal deel uit van het identiteitsbesef van de Zuidelijke Nederland, vooral omdat ze garant stonden voor de religieuze en staatkundige identiteit van het gebied, en vooral voor de handhaving van de privileges. Zolang de dynastie dit kon garanderen, was ze onaantastbaar (onder meer in 1632), maar als ze dat niet meer kon of deed, zoals tijdens de Nederlandse Opstand of in 1787, keerden de Nederlanden zich tegen de dynastie. Je gaat hier eerlijk gezegd flink uit de bocht voor iemand die beweert zich te baseren op meer dan louter opinies...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 18 december 2006, 19:20   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat de Limburgers zich erg Vlaams voelden, eerder Limburger, gezien het helemaal verworven was met de Noordelijke Nederlanden. Bovendien geloof ik niet dat men in de Zuidelijke Nederlanden erg pro-Habsburg was. Dat de mensen in de Habsburgse gebieden (de Nederlandstalige althans) een eigen gevoel hadden dat vind ik nauwelijks te geloven, zeker niet nu mensen hier komen beweren dat Vlaanderen per ongeluk België in is gekomen.
U leest echt niet, hoor. Kijk maar eens wat het woord "Vlaams" in die tijd betekende en met welk woord het bijna samen viel!
Oud 18 december 2006, 19:20   #147
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Als je de historische literatuur - onder meer mijn eigen onderzoek - mag geloven, maakten de Habsburgers integraal deel uit van het identiteitsbesef van de Zuidelijke Nederland, vooral omdat ze garant stonden voor de religieuze en staatkundige identiteit van het gebied, en vooral voor de handhaving van de privileges. Zolang de dynastie dit kon garanderen, was ze onaantastbaar (onder meer in 1632), maar als ze dat niet meer kon of deed, zoals tijdens de Nederlandse Opstand of in 1787, keerden de Nederlanden zich tegen de dynastie. Je gaat hier eerlijk gezegd flink uit de bocht voor iemand die beweert zich te baseren op meer dan louter opinies...
U rechtvaardigt hier anders het Belgische nationalisme, niet de Vlaamse hoor.
Oud 18 december 2006, 19:21   #148
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U leest echt niet, hoor. Kijk maar eens wat het woord "Vlaams" in die tijd betekende en met welk woord het bijna samen viel!
Sorry, ik ben geen historisch woordenboek.
Oud 18 december 2006, 19:22   #149
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jullie moeten het natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik beschouw jullie als Nederlandstalige Belgen, niet als erfgenamen van een of andere hoofdprovincie. Ik zou het trouwens behoorlijk denigrerend vinden. Vandaar dat sommigen ook wel over het Vlaamse minderwaardigheidscomplex spreken.
Ik vind nederlandstalige belg nóg denigrerend, zeker als je de geschiedenis van de nederlandstalige belg kent. Zeker zijn Vlamingen "zuid-Nederlanders" met een verschillende achtergrond en geschiedenis.

Brabanders, "Vlamingen". Limbugers, maar punt is dat de nederlandstalige Beweging zich Vlaams noemt en dat de onafhanklijke staat Vlaanderen zal heten. Dus geen zinloze discussie voeren waarom het zo is.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 19:23   #150
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Ik vind nederlandstalige belg nóg denigrerend, zeker als je de geschiedenis van de nederlandstalige belg kent. Zeker zijn Vlamingen "zuid-Nederlanders" met een verschillende achtergrond en geschiedenis.

Brabanders, "Vlamingen". Limbugers, maar punt is dat de nederlandstalige Beweging zich Vlaams noemt en dat de onafhanklijke staat Vlaanderen zal heten. Dus geen zinloze discussie voeren waarom het zo is.
Akkoord, jullie moeten het helemaal zelf weten natuurlijk. Persoonlijk zou ik met de naam Vlaanderen niet akkoord gaan, maar ach...
Oud 18 december 2006, 19:23   #151
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet welke bijdrage je hiermee wil leveren.
Eigenlijk hetzelfde als u maar ik bleef halverwege steken bij een mooie tekst die ik niemand wilde onthouden.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 19:24   #152
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
U rechtvaardigt hier anders het Belgische nationalisme, niet de Vlaamse hoor.
Dat was dan ook niet mijn bedoeling. Ik ben historicus, geen politicus: tijdens het AR, zelfs in 1830, was identiteitsbesef iets heel anders dan wat het nu is en dat moet je erkennen. Ik heb me steeds verzet tegen het misbruik van geschiedenis in het politieke debat en heb me er nooit door laten leiden. België,noch Vlaanderen hebben enig 'recht' op dit historisch gegeven. Mijn streven naar meer Vlaamse autonomie is ingegeven door rationele en politieke argumenten, niet door één of ander historisch te verantwoorden identiteitsgevoel. Vlaamse onafhankelijkheid is in mijn denken een neveneffect, geen doel.
Oud 18 december 2006, 19:27   #153
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Akkoord, jullie moeten het helemaal zelf weten natuurlijk. Persoonlijk zou ik met de naam Vlaanderen niet akkoord gaan, maar ach...
De naam Vlaanderen komt daardoor (en als ik fout ben mag het gerust gezegd worden) omdat het GRAAFSCHAP Vlaanderen een zeer sterke invloed had op de geschiedenis.

Vergelijk het met HOLLAND tov Nederland, waarom heten de nederlanders dan allemaal hollanders. Het is zelfs een officiële naam in verschillende talen.

Begrijp je het nu?
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 19:28   #154
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat was dan ook niet mijn bedoeling. Ik ben historicus, geen politicus: tijdens het AR, zelfs in 1830, was identiteitsbesef iets heel anders dan wat het nu is en dat moet je erkennen. Ik heb me steeds verzet tegen het misbruik van geschiedenis in het politieke debat en heb me er nooit door laten leiden. België,noch Vlaanderen hebben enig 'recht' op dit historisch gegeven. Mijn streven naar meer Vlaamse autonomie is ingegeven door rationele en politieke argumenten, niet door één of ander historisch te verantwoorden identiteitsgevoel. Vlaamse onafhankelijkheid is in mijn denken een neveneffect, geen doel.
Daar kan ik opzich inkomen. Hoewel ik hier persoonlijk niet voor zou kiezen (zelf ben ik voorstander van het Heel-Nederlandse gedachtegoed) begrijp ik wel uw stellingen.
Oud 18 december 2006, 19:30   #155
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De naam Vlaanderen komt daardoor (en als ik fout ben mag het gerust gezegd worden) omdat het GRAAFSCHAP Vlaanderen een zeer sterke invloed had op de geschiedenis.

Vergelijk het met HOLLAND tov Nederland, waarom heten de nederlanders dan allemaal hollanders. Het is zelfs een officiële naam in verschillende talen.

Begrijp je het nu?
Antwerpen en Brabant hadden ook een sterke invloed. Zo simpel is het dus niet. De term "Vlaanderen" heeft vooral ingang gevonden vanaf de jaren '80 van de 20ste eeuw via media en politiek. Tevoren werd dat woord nauwelijks gebruikt.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 19:30   #156
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Begrijp je het nu?
Helaas wel, daarom vond ik het voor jullie zo denigrerend. Kijk, om nou in de VS te zeggen: No, i'm not from Holland, but from the Netherlands: Dat is weer zo betweterig. Helaas dat het zo geintegreerd is in hun taal.
Oud 18 december 2006, 19:31   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Begrijp je het nu?
Blijkbaar willen sommigen de geschiedenis terugdraaien als het op de betekenis en het gebruik van bepaalde woorden gaat. "Vlaanderen" en "Vlaming" zou niet zijn latere betekenis mogen hebben. Als we dergelijke redeneringen volgen, dan moet ook Frankrijk, Rusland, Ierland, Roemenië, Italië... andere namen krijgen.
Oud 18 december 2006, 19:33   #158
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Antwerpen en Brabant hadden ook een sterke invloed. Zo simpel is het dus niet. De term "Vlaanderen" heeft vooral ingang gevonden vanaf de jaren '80 van de 20ste eeuw via media en politiek. Tevoren werd dat woord nauwelijks gebruikt.
Je hebt niet in het minst enig benul van geschiedenis, of wel? Al ten tijde van Karel V, zelfs lang daarvoor, werd de benaming 'Vlaanderen' gebruit als pars pro toto (dat is Latijn) voor 'de Nederlanden': deze aanduiding is zelfs ouder dan het toenmalige neologisme 'de Nederlanden', laat staan het humanistische 'Belgium'.
Oud 18 december 2006, 19:36   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Totaal fout en al meerdere malen weerlegd.
Oud 18 december 2006, 19:37   #160
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, dat identiteitsbesef. Eigenlijk kwam de identificatie met de staat pas eind 18e eeuw in Europa op gang.

Neemt niet weg dat de lage landen toch een aantal culturele overeenkomsten hebben van waaruit je eenheden kunt creëren. Uw afkeer voor misbruik van de geschiedenis in het politieke debat deel ik. Ook als iets in het verleden zo is geweest wil dat niet betekenen dat het nu ook juist is.

Toch zie ik de lage landen (BeNeLUx) graag samen optrekken. Uit (toekomstige) gezamenlijke positieve overwegingen maar stiekum toch ook uit romantische nostalgie. En een onmiskenbaar gevoel van verbondenheid.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be