![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Minister-President
|
![]() Ik weet niet welke bijdrage je hiermee wil leveren: het gaat hier enkel om het graafschap Vlaanderen. Misschien kan ik je helpen. Een nouvelle d.d. Brussel 1 apr. 1634, bewaard in het Gelders Archief in Arnhem (Hof van Gelre en Zutphen, nr. 1752), sprak van ‘la plus part de la noblesse d’Espagnolle [sic], Italiene [sic], Bourguignonne, Wallonne et Flamende’ bij een verwelkoming van prins Thomas van Savoie in Brussel. Het onderscheid is duidelijk, niet?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Van mij mag dat allemaal. Ik heb enkel persoonlijke bezwaren tegen de naam ''Vlaming''.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij daarentegen hoeven daar helemaal geen rekening mee te houden, zeker niet als blijkt dat uw redenering om tot een dergelijk besluit te komen eigenlijk fout is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Brabanders, "Vlamingen". Limbugers, maar punt is dat de nederlandstalige Beweging zich Vlaams noemt en dat de onafhanklijke staat Vlaanderen zal heten. Dus geen zinloze discussie voeren waarom het zo is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Minister-President
|
![]() Dat was dan ook niet mijn bedoeling. Ik ben historicus, geen politicus: tijdens het AR, zelfs in 1830, was identiteitsbesef iets heel anders dan wat het nu is en dat moet je erkennen. Ik heb me steeds verzet tegen het misbruik van geschiedenis in het politieke debat en heb me er nooit door laten leiden. België,noch Vlaanderen hebben enig 'recht' op dit historisch gegeven. Mijn streven naar meer Vlaamse autonomie is ingegeven door rationele en politieke argumenten, niet door één of ander historisch te verantwoorden identiteitsgevoel. Vlaamse onafhankelijkheid is in mijn denken een neveneffect, geen doel.
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Vergelijk het met HOLLAND tov Nederland, waarom heten de nederlanders dan allemaal hollanders. Het is zelfs een officiële naam in verschillende talen. Begrijp je het nu? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Minister-President
|
![]() Je hebt niet in het minst enig benul van geschiedenis, of wel? Al ten tijde van Karel V, zelfs lang daarvoor, werd de benaming 'Vlaanderen' gebruit als pars pro toto (dat is Latijn) voor 'de Nederlanden': deze aanduiding is zelfs ouder dan het toenmalige neologisme 'de Nederlanden', laat staan het humanistische 'Belgium'.
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Totaal fout en al meerdere malen weerlegd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Neemt niet weg dat de lage landen toch een aantal culturele overeenkomsten hebben van waaruit je eenheden kunt creëren. Uw afkeer voor misbruik van de geschiedenis in het politieke debat deel ik. Ook als iets in het verleden zo is geweest wil dat niet betekenen dat het nu ook juist is. Toch zie ik de lage landen (BeNeLUx) graag samen optrekken. Uit (toekomstige) gezamenlijke positieve overwegingen maar stiekum toch ook uit romantische nostalgie. En een onmiskenbaar gevoel van verbondenheid. |
|
![]() |
![]() |