![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#141 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#142 | ||||
|
|
Citaat:
Citaat:
Een derde vind ik echt wel veel hoor, dat waren dan waarschijnlijk nog de meer gegoede mensen.... een land kan dat toch niet aan als zo een grote hap weggenomen wordt??! Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#143 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik denk dat Beatrix meer oplevert dan ze ons kost. Ze is fantastisch lobby'iste, ze onderhoud betrekkingen met het hele koninkrijk en daarbuiten, en weet bovendien de Nederlanders een hart onder de riem te steken als het slecht gaat.
|
|
|
|
|
|
#144 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#145 | |||||
|
Burger
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wie heeft het over zo snel mogelijk? Zowel op korte als lange termijn kunnen zich altijd onvoorziene ontwikkelingen voordoen, als landen dan van gedachte veranderen en weer meer zelf willen doen, waarom zou je die landen dan willen tegenhouden? Zoals gezegd het continu heen en weer schuiven van bevoegdheden is niet de bedoeling, maar dat zal in de praktijk ook niet zo snel gebeuren. Citaat:
Ik denk niet dat onze standpunten zo ver uit elkaar liggen, zeker in de praktijk niet, maar ik denk wel dat je door de constructie zo voor te stellen weinig vertouwen zal wekken en zeker niet zal bijdragen om Vlaanderen of Vlamingen te overtuigen om in een samenwerkingsverband met het Koninkrijk of confederatie der Nederlanden te stappen. Zij zullen (hypothetisch) na de ervaringen in Belgie behoorlijk gevoelig zijn voor hoe precies staatsrechtelijk met overgang van bevoegdheden wordt omgegaan, als je daar onvoldoende rekening mee houdt krijg je de deksel op je neus. Laatst gewijzigd door kaap : 1 januari 2007 om 16:24. |
|||||
|
|
|
|
|
#146 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#147 | |||||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar inderdaad, het heeft de ontwikkeling van Suriname geen goed gedaan. Daar was echter de militaire dictatuur onder Desi Bouterse in de jaren tachtig nog meer debet aan. Citaat:
Citaat:
Overigens waren de meningen over onafhankelijkheid in de jaren zeventig binnen de Surinaamse samenleving ook nog sterk verdeeld tussen de politici van de verschillende bevolkingsgroepen. De Creolen (van Afrikaanse oorsprong) waren hier sterk voor, terwijl de Hindoestanen (van Indiase afkomst) fel tegen waren. Onder Nederlandse leiding werd nl. een politiek van gelijke vertegenwoordiging in het bestuur gevoerd, waar voornamelijk de Hindoestanen van profiteerden, terwijl de al langer aan de macht deelnemende Creolen hiervoor macht moesten afstaan. Het was dan ook een door Creolen gedomineerde regering die in 1973 met NL over onafhankelijkheid onderhandelde. Pas op het allerlaatste moment, toen in 1975 aan de vooravond van de onafhankelijkheid zelfs een burgeroorlog dreigde, besloot de Hindoestaanse oppositie haar verzet te staken. |
|||||
|
|
|
|
|
#148 | |
|
|
Citaat:
b) Als je het met Brussel doet, zal het Brussels parlement waarschijnlijk die dag nog zich op zijn beurt onafhankelijk verklaren van Vlaanderen! Wie kan het tegenhouden? -De Europese Unie - De federale regering! Stel dat je met een flinke portie N-VA ers en Vlaams Belangers zit in het Vlaams parlement, maar met een paarse federale regering, dan is het niet uitgesloten dat de federale regering, waaronder ook Vlamingen, tegenwerken!
|
|
|
|
#149 | |||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar goed, aangezien het alleen om een verschil van formulering gaat, is het niet nodig om met die formulering mensen af te schrikken. Zolang de kern maar blijft dat als je kiest voor samenwerking, je altijd zult moeten overleggen. |
|||
|
|
|
|
|
#150 | |
|
|
[quote=Dimitri;2292319]Nouja, ze (althans de politici) hadden natuurlijk in 1954 gekozen voor dat staatsbestel. Ik heb mij niet verdiept in de onderhandelingen die eind jaren veertig, begin jaren vijftig hierover zijn gevoerd, maar ik heb al een aantal keer gelezen dat Nederland destijds Suriname en de Antillen een vast aantal zetels in de Tweede Kamer heeft aangeboden. Men zou toen zelf echter gekozen hebben voor een vaste gevolmachtigde minister in de Koninkrijksregering boven een vaste vertegenwoordiging in de Tweede Kamer. Had men dat laatste gekozen, dan was men nl. niet zeker geweest van deelname aan de regering.
Citaat:
Hoe uniek was dit eigenlijk? Hebben Frankrijk dat ook gedaan in landen als Algerije, Senegal,.... politieke vertegenwoordiging en nationaliteiten uitdelen aan hun overzeese onderdanen? Daarnaast valt het me op dat Suriname goed vernederlanst is en Indonesië niet. [quote]Vreemd genoeg is de rol van Nederland in Suriname vaak omstredener bij de Surinamers die in Nederland wonen dan bij de Surinamers in Suriname zelf. Dat komt denk ik vooral omdat men er in Suriname sinds de onafhankelijkheid niet erg op vooruit is gegaan. Daardoor denken sommige mensen met weemoed terug aan de tijd dat het land nog bij Nederland hoorde en er zijn zelfs mensen die het niet erg zouden vinden als de 'bakra' ('Nederlander', vaak als scheldwoord gebruikt) het bestuur zou overnemen. Anderzijds heeft de jongere generatie Surinamers in Suriname geen echt uitgesproken mening over Nederland, omdat die in het onafhankelijke Suriname is opgegroeid. [quote] Het is dus niet zoals de Belgen.
|
|
|
|
#151 |
|
Burger
|
U noemt mij en anderen meeloper en "Hollander" in een zin (of begrijp ik verkeerd aan wie u die opmerking richt?). Misschien heeft meeloper in Vlaanderen een andere betekenis, maar zover ik weet betekent het zoveel als kudde dier zonder eigen mening. Er zijn historische gebeurtenissen te noemen die het als Vlaming omschijven van Nederlands Limburgers als meelopers van de Randstad als ietwat vreemd doen ervaren.
|
|
|
|
|
|
#152 | |
|
Burger
|
Citaat:
Hoe dan, ze gaan echt geen Europees leger op Vlaanderen afsturen. Ze kunnen hooguit besluiten Vlaanderen niet te erkennen, maar of Nederland daar voor te porren zal zijn (vetorecht)? Op welke manier dan? Als een meerderheid van Vlaamse volk en parlement voor onafhankelijkheid stemt en die ook uitroept, hoe gaat de Federale regering dat tegenwerken? Gaan ze het leger er op afsturen, lijkt me dat dan de rapen gaar zijn. Laatst gewijzigd door kaap : 1 januari 2007 om 18:10. |
|
|
|
|
|
|
#153 | ||||
|
Burger
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#154 | |||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waarom is het in Suriname dan wel gelukt om van Nederlands de nationale taal te maken? Dat komt vooral doordat de koloniale overheid in Suriname al zeer vroeg besloot de leerplicht in te voeren: in 1876, zelfs een kwart eeuw voordat de leerplicht in Nederland zelf werd ingevoerd! Bovendien is Suriname vele malen kleiner dan Indonesië, dus was het veel eenvoudiger om veel kinderen naar school te laten gaan en kennis te laten maken met het Nederlands. Een andere belangrijke factor was juist die samenleving van verschillende bevolkingsgroepen: Creolen, Hindoestanen, Javanen, etc. Elk had zijn eigen taal, maar Nederlands was de enige taal die alle groepen kenden en aanvaardden als neutrale nationale taal. De situatie verschilt daarmee van de Antillen, waar elk eiland zijn eigen uniforme volkstaal heeft (Papiaments of Engels) en Nederlands daardoor alleen een officiële taal is, die in het dagelijks leven nauwelijks wordt gebruikt. |
|||
|
|
|
|
|
#155 | |
|
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Dimitri : 1 januari 2007 om 18:23. |
|
|
|
|
|
|
#156 | ||
|
Burger
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#157 | ||||
|
|
Citaat:
Maar waarom met het vingertje wijzen op Suriname en niet op de Antillen. Waarom Suriname als een "moreel niet verantwoordbare" kolonie beschouwen en de Antillen niet? Citaat:
Citaat:
Maar dus leiders zoals Soekarno spraken wel Nederlands? Wel raar dat ze nadien samen bleven, geef toe dat Indonesië een allegaartje is van eilanden en groepen. Ik zie soms dat de president de bevolking in het Engels toespreekt (begrijp ik goed dat Indonesisch Maleisisch is?) Maar dus Indonesië heeft nooit, in tegenstelling tot de Antillen of Suriname iets te zeggen gehad? Citaat:
Is er ook nog een band met Indonesië (zeker nu na de tsunami)? Want, ook al geeft de gewone bevolking in Vlaanderen er niet meer zo om, Karel de Gucht en zo zijn wel voortdurend bezig geweest met die verkiezingen in Congo.
|
|
|
|
#158 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#159 |
|
|
Discriminatie staat hier betrekkelijk los van, kan onverminderd bestaan zelfs/juist bij/door privileges/bevoogding.
|
|
|
#160 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|