![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Boeten betekent: Een straf ondergaan voor je misdaden. Ik wijs op dit nuanceverschil aangezien het woord boeten bij slachtoffers enkel gebruikt wordt in het discours waarbij het zal draaien om een 'evenredige' boetedoening van de dader. |
|
![]() |
![]() |
#142 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onthou 1 ding, het is niets persoonlijks of ik val je niet aan hoor, ik ben gewoon te direct volgens sommigen, zal ermee te maken hebben dat nederlands niet mijn moedertaal is en omdat ik dus direct en rechtuit postings plaats.
![]() |
![]() |
#143 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#144 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn punt is in dit onderwerp ook eigelijk niet de slachtoffers. Het zijn de straffen die de daders krijgen die veel te laag zijn. Gezien het lijden van de slachtoffers (of de dood) zijn de straffen absoluut onaanvaardbaar. Moest Verhofstad zijn zoon of dochter vermoord worden zou de moordenaar na 2 jaar niet vrijkomen, wees daar maar zeker van.
![]() |
![]() |
#145 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#146 |
Vreemdeling
|
![]() Dat is nu éénmaal de wet die de straffen voorschrijven, eens kijken wat ze voor verkrachting geven:
art. 375 Sw. (Verkrachting is elke daad van seksuele penetratie van welke aard en met welk middel ook, gepleegd op een persoon die daar niet in toestemt. Toestemming is er met name niet wanneer de daad is opgedrongen door middel van geweld, dwang of list of mogelijk is gemaakt door een onvolwaardigheid of een lichamelijk of een geestelijk gebrek van het slachtoffer.) (Met opsluiting van vijf jaar tot tien jaar wordt gestraft ieder die de misdaad van verkrachting pleegt.) (Wordt de misdaad gepleegd op de persoon van een minderjarige boven de volle leeftijd van zestien jaar, dan wordt de schuldige gestraft met opsluiting van tien jaar tot vijftien jaar.) (Wordt de misdaad gepleegd op de persoon van een kind boven de volle leeftijd van veertien jaar en beneden die van zestien jaar, dan wordt de schuldige gestraft met opsluiting van vijftien jaar tot twintig jaar.) (Als verkrachting met behulp van geweld wordt beschouwd elke daad van seksuele penetratie, van welke aard en met welk middel ook, die gepleegd wordt op de persoon van een kind dat de volle leeftijd van veertien jaar niet heeft bereikt. In dat geval is de straf opsluiting van vijftien tot twintig jaar.) (De straf is opsluiting van twintig jaar tot dertig jaar, indien het kind geen volle tien jaar oud is.) Negen op de tien kansen wordt er verzachtende omstandigheden ingeroepen door de advocaten want strafvermindering opbrengt: Levenslange opsluiting wordt vervangen door tijdelijke opsluiting of door gevangenisstraf van ten minste drie jaar. Opsluiting van twintig jaar tot dertig jaar door opsluiting van vijftien jaar tot twintig jaar, respectievelijk gedurende een kortere termijn of door gevangenisstraf van ten minste drie jaar. Opsluiting van vijftien jaar tot twintig jaar door opsluiting van tien jaar tot vijftien jaar, respectievelijk gedurende vijf jaar tot tien jaar of door gevangenisstraf van ten minste één jaar. Opsluiting van tien jaar tot vijftien jaar door opsluiting van vijf jaar tot tien jaar of door gevangenisstraf van ten minste zes maanden. Opsluiting van vijf jaar tot tien jaar door gevangenisstraf van ten minste één maand.. 3, 018; Inwerkingtreding : 11-08-1996> (opsluiting van tien tot vijftien jaar), door opsluiting van vijf tot tien jaar of door gevangenisstraf van ten minste zes maanden.) <W 1996-07-10/42, art. 3, 018; Inwerkingtreding : 11-08-1996> (Opsluiting van vijf tot tien jaar, door gevangenisstraf van ten minste een maand.) <W 1996-07-10/42, art. 3, 018; Inwerkingtreding : 11-08-1996> Men kan al snel een rekensommtje maken waarom een pedofiel soms maar twee of vijf jaar krijgt voor het aanranden van een minderjarige!!! Laatst gewijzigd door Kimmie2710 : 18 januari 2007 om 10:52. |
![]() |
![]() |
#147 |
Minister-President
|
![]() Op basis van krantenknipseltjes een oordeel vellen over de werking van het strafrechtelijk systeem raakt -zoals ik al eerder aangaf- kant noch wal. Pas als je een dossier 'in de diepte' kent (minstens de rechtszittingen hebt bijgewoond), kan je al eens voorzichtig een oordeel formuleren. En dan nog...
Het valt me op hoe er nog altijd wordt gedacht in termen van "wraak" of "oog-om-oog, tand-om-tand". Dat is een simpele, middeleeuwse manier van redeneren: bij elk misdrijf -vaak ook nog volslagen los van de context- hoort een min of meer vast 'tarief'. Het enige wat telt is dat het slachtoffer genoegdoening krijgt. De private wraakoefening wordt gedelegeerd naar de staat; wordt toegemeten en uitgeoefend op kosten van de gemeenschap. In een meer ontwikkeld denken over strafrecht spelen echter veel meer aspecten een doorslaggevende rol. Een straf is niet in hoofdzaak een 'genoegdoening' voor het slachtoffer, maar vooral een maatregel die erop gericht is om de hele samenleving te beschermen. En vanuit d�*t perspectief moet je vooral iets verder kunnen kijken dan je neus lang is. Uiteindelijk komen daders toch weer in de maatschappij terecht en het lijkt me dan bijzonder nefast om één brok haat, wrok en agressie los te laten. En d�*t is exact wat je krijgt wanneer je daders op een onoordeelkundige manier sanctioneert. Lombas' theorie over de libertarische straftoemeting mag dan al elegant klinken, maar er hangen ook bijzonder perverse effecten aan vast. Als aan mij als belastingbetaler wordt gevraagd om deel te nemen in de kosten van een apparaat voor private wraakoefening (zoals Lombas het beschrijft), dan mag ik eisen dat er redelijke garanties zijn dat mijn veiligheid er niet door in het gedrang komt. Dat sommige straffen als 'veel te licht' worden beschouwd, hangt voor het grootste deel af van gebrek aan kennis van het dossier en voor een ander deel aan een gebrek aan ervaring met het strafrechtelijke systeem. Uit tal van studies zijn een aantal hardnekkige mythes reeds keer-op-keer overtuigend ontkracht: * de doodstraf heeft géén significant ontradend effect, * zeer lange of zware gevangenisregimes werken eerder averrechts op de reïntegratie van veroordeelden. Want je kan mensen als ze een (grove) misstap begaan voor een lange tijd behandelen als beesten onder het motto 'we zullen ze wel kraken en laten boeten', maar aan het eind mag je dan je hart vasthouden wat je daarmee gaat oogsten. Ik wil anderzijds absoluut niet meestappen in de redenering dat de maatschappij mee verantwoordelijk zou zijn voor het wangedrag van de crimineel en dat dit de verrechtvaardiging zou zijn voor een strafrechtelijk regime dat vooral gericht is op reïntegratie. De ratio die achter een moderne visie op strafrecht steekt is véél nuchterder, veel minder 'waarderend' dan dat. Het is simpelweg een kwestie van efficiëntie.
#148 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het systeem is idd zoals jij het zegt en wat zien we na al die jaren volgens dit systeem...het word enkel maar erger. Dit systeem dus blijven verdedigen slaat nergens op. Straf MOET berekent worden aan de hand van de daad, niet de dader
![]() |
![]() |
#149 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#150 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Als er een systeem is dat quasi onmogelijk te verdedigen valt, is het het Amerikaanse systeem wel. De criminaliteit hier is toch van een hele andere orde, dan die van in Amerika. Ga je zo ver om hun systeem te promoten, dan wil je overstappen op een systeem dat aantoonbaar minder effect heeft. |
|
![]() |
![]() |
#151 |
Minister-President
|
![]() Argumentatie is ook absoluut niet jouw sterkste kant, zoveel is wel duidelijk. Het grootste verschil zit er misschien wel in dat jij je beperkt tot het verontwaardigd mummelen achter de ochtendkrant, terwijl ik tracht te verduidelijken vanuit de praktijk zoals men die in nagenoeg elk min of meer beschaafd rechtssysteem tracht na te streven. Misschien ontbreekt het je gewoon aan enige ervaring en kennis terzake?
#152 |
Parlementslid
|
![]() [quote=illwill;2321085]ons gerecht, een grap! Of gewoon onrechtvaardig. [quote]
Als je geld en invloed hebt is het gerecht een overduidelijke grap waar je geen rekening mee moet houden. Als je echter geen geld en invloed hebt is het meestal iets onrechtvaardig dat je leven ruineerd, of je nu dader OF slachtoffer bent. (hangt af van hoeveel geld en invloed je tegenpartij dan heeft)... Ik dacht dat iedereen dit al JAAREN wist..... |
![]() |
![]() |
#153 | |
Parlementslid
|
![]() [quote=Zyp;2347795][quote=illwill;2321085]ons gerecht, een grap! Of gewoon onrechtvaardig.
Citaat:
![]()
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat." ![]() Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944) In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991. |
|
![]() |
![]() |
#154 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het vergelijken met amerika...daar begin ik zelfs niet aan, er zijn een hele hoop factoren waarom het in amerika nog erger is en die staan los van het rechtsysteem daar. Ik heb geen woord over amerika neergepent hier dus waarom je zomaar aanneemt dat ik het systeem in amerika promoot of goed vind...
![]() |
![]() |
#155 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#156 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Trouwens, doe al eens een poging: de toename van de criminaliteit, is die volgens jou te wijten aan het slecht functioneren (lees: te licht bestraffen) van de rechterlijke macht? Of zou het kunnen zijn dat ook de wetgever / uitvoerende macht hier te kort zijn geschoten? Of is 'het gerecht' voor jou één pot nat?
![]() |
#157 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een nieuw gestarte topic groeit altijd uit op meer en meer postings, indien je al zo lang in het vak bent vind ik het heel vreemd dat je zo snel je conclusies al trekt, je zegt nu dus eigenlijk zelf al dat je wat te snel was in je oordeel. ![]() Eén pot nat misschien niet maar ze zijn wel beiden de oorzaak in mijn ogen ja. Maar vooral de rechtelijkerlijke macht vind ik een grap, criminelen worden bijna niet meer gestraft, ze worden op hun vingers getikt, that's it. By the way, 10 jaar actief bent geweest? Gestopt, ontslagen, problemen?
![]() |
![]() |
#158 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een advocaat wordt niet ontslagen en problemen heb ik nooit gehad. Ik ben gestopt omdat ik het me kon permitteren.
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#160 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat: