Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2007, 14:42   #141
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Ik ben ook een Vlaming.....
O woops!
Oud 18 januari 2007, 15:16   #142
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Maar in tegenstelling tot de huidige regel legt het wel een beperking op aan de faciliteiten, die vandaag nog altijd geen onderscheid maken tussen inwijkelingen en autochtone franstaligen.

U wil het voortbestaan van de natie Vlaanderen dus opofferen om wat met faciliteiten te gaan prutsen? Ik heb liever een Vlaamse natie mét faciliteiten dan een pseudogewest waar we wat franstaligen gaan koeieneren om ons goed te voelen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2007, 15:26   #143
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
U wil het voortbestaan van de natie Vlaanderen dus opofferen om wat met faciliteiten te gaan prutsen? Ik heb liever een Vlaamse natie mét faciliteiten dan een pseudogewest waar we wat franstaligen gaan koeieneren om ons goed te voelen.
Het gaat om meer dan dat. U stopt er ook de invasie mee. Zelfs in Zaventem geraken al Franstaligen verkozen. Ikzelf begrijp niet goed wat het verschil is tussen een Vlaanderen met Brussel, we kunnen geen Franstalige minderheid aan.
Mag ik hieruit concluderen dat u de maatregelen in de faciliteitengemeenten totaal overbodig vindt?

Trouwens Brussel heeft ook het recht op afscheiding van Vlaanderen als wij dat hebben. Dus wij hebben dat niet in de hand!

Laatst gewijzigd door evilbu : 18 januari 2007 om 15:27.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2007, 15:52   #144
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Ge moet de Brusselaars zelf laten kiezen, dmv een referendum. Laat ze gewoon weten dat, indien ze voor wallonië kiezen, ze kunnen fluiten naar transfers EN naar onze luchthaven.
Daarop bereid het brussels gewest zich al lang voor. De luchthaven wordt doodgeknepen. Sabena, DHL (werd weggejaagd omdat Vlaanderen positief van die uitbreiding zou kunnen profiteren), de geluidshinder, ... .

Toevallig gelden die strenge reglementeringen en pesrerijen niet voor Waalse luchthavens, daar wordt er nog gefraudeerd om ze economisch aantrekkelijk te maken
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2007, 19:07   #145
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat denken jullie van mijn voorstel?

De 118 parlementsleden van ons gewest roepen onze onafhankelijkheid uit (welk de meerderheid van hen dus) en worden als de bliksem overgebracht naar onze tijdelijke hoofdstad (Gent, Antwerpen, Leuven, Mechelen,.. dat zien we wel op dat moment). De Vlaamse Rand is daar uiteraard wel bij, maar Brussel niet.

De volgende dag stellen we aan de Brusselaars een referendum voor met twee keuzes :

1. Brussel als vrijstad, met nationaliteiten die naar keuze worden uitgedeeld. De Brusselse regering blijft echter regeren over Brussel en dus ook het Brussels parlement blijft. Zij die Vlamingen wilden worden, mogen wel meestemmen voor Vlaamse nationale verkiezingen bijvoorbeeld.
2. Brussel gaat naar Wallonië

Zo zijn we in elk geval verlost van Franstalige zwaargewichten in Brussel als Maingain, Onkelinkcx,... die zich moeien met onze politiek.
De faciliteiten worden met onmiddellijke ingang beperkt tot zij met de Vlaamse nationaliteit.

Het belangrijkste dat ze kunnen doen om de Vlamingen te pesten als wraak is het onderwijs onmogelijk maken. Maar dat gaan ze zich lelijk beklagen want veel Franstaligen volgen Nederlandstalig onderwijs.
En als ze het toch doen veroorzaken ze een massale exodus van Vlamingen naar ... de Vlaamse Rand, en zo krijgen de brave mensen in Sint Genesius Rode hun meerderheid terug.

Wat denken jullie
Een voorstel dat Brussel lossnijdt van de rest van Vlaanderen is sowieso onbespreekbaar.
Citaat:
De 118 parlementsleden van ons gewest roepen onze onafhankelijkheid uit (welk de meerderheid van hen dus) en worden als de bliksem overgebracht naar onze tijdelijke hoofdstad (Gent, Antwerpen, Leuven, Mechelen,.. dat zien we wel op dat moment).
Waarom zouden we onze administratie weghalen uit onze hoofdstad?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 19 januari 2007 om 19:09.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2007, 19:12   #146
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Een voorstel dat Brussel lossnijdt van de rest van Vlaanderen is sowieso onbespreekbaar.
Ik vrees dat als de Vlamingen het recht op secessie hebben, de Brusselaars dat ook hebben.
Laat mij het zo stellen : zijn jullie bereid om de uitslag van een Brussels referendum te aanvaarden. Of willen dat risico niet nemen, in die mate, dat jullie België nog liever behouden?

Citaat:
Waarom zouden we onze administratie weghalen uit onze hoofdstad?
Tijdelijk maar he. Het zou duidelijk maken dat het om het Vlaams Gewest gaat en het zou tot veel snellere erkenning leiden.
Oud 19 januari 2007, 19:55   #147
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat als de Vlamingen het recht op secessie hebben, de Brusselaars dat ook hebben.
Brusselaars zijn geen volk, en vallen dus ook niet onder het "zelfbeschikkingsrecht der vokleren". Het is niet omdat ik voor een onafhankelijk Baskenland, Catalonië, Schotland, Vlaanderen, enz... ben, dat ik ook voorstander zou zijn van de onafhankelijkheid van Padanië in Italië of olierijke provincies in Bolivië.

Citaat:
Tijdelijk maar he. Het zou duidelijk maken dat het om het Vlaams Gewest gaat en het zou tot veel snellere erkenning leiden.
Maar dan wordt slecht een deel van Vlaanderen erkent: enkel het Vlaams Gewest.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 19 januari 2007, 19:59   #148
evilbu

Standaard

Citaat:
Brusselaars zijn geen volk, en vallen dus ook niet onder het "zelfbeschikkingsrecht der vokleren". Het is niet omdat ik voor een onafhankelijk Baskenland, Catalonië, Schotland, Vlaanderen, enz... ben, dat ik ook voorstander zou zijn van de onafhankelijkheid van Padanië in Italië of olierijke provincies in Bolivië.
Dat kunnen we niet maken, we kunnen de Franstaligen al niet doen betalen voor een schooltje op basis van overeenkomsten die ze mee ondertekend hebben. Maar je denkt dat je wel heel hun stad kan annexeren, met internationale erkenning en EU lidmaatschap?

En mijn vraag blijft, denk jij dat al die Franstalige politici gaan verhuizen naar Wallonië?

Uiteraard, u moet niet met alles akkoord gaan? In tegenstelling tot velen zie ik de Kosovaarse onafhankelijkheid bijvoorbeeld ook niet als een vaststaand nobel doel.

Maar hoe zou jij argumenteren dat wij recht hebben op die stad?

Citaat:
Maar dan wordt slecht een deel van Vlaanderen erkent: enkel het Vlaams Gewest.
Maar het wordt wel erkend!
Oud 19 januari 2007, 20:26   #149
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar het wordt wel erkend!
Wanneer het Vlaams Gewest, Wallonië, eventueel EUpen/Sank-Vith en Brussel internationaal erkend zouden worden, zit je pas met een probleem. In dat geval is de aansluiting van Brussel bij dat onafhankelijk Vlaams Gewest een daad van annexatie. De Europese landen zullen nooit die gebiedsuitbreiding accepteren. We moeten dus van in het begin duidelijk maken dat wij gaan voor de onafhankelijkheid van de hele Vlaamse natie: het Vlaams én het Brussels Gewest.
Oud 19 januari 2007, 20:28   #150
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En mijn vraag blijft, denk jij dat al die Franstalige politici gaan verhuizen naar Wallonië?
Waarom zouden zij moeten verhuizen?? Brussel zal ook binnen de Vlaamse republiek een tweetalige stad blijven.
Oud 19 januari 2007, 20:29   #151
evilbu

Standaard

Citaat:
Wanneer het Vlaams Gewest, Wallonië, eventueel EUpen/Sank-Vith en Brussel internationaal erkend zouden worden, zit je pas met een probleem. In dat geval is de aansluiting van Brussel bij dat onafhankelijk Vlaams Gewest een daad van annexatie. De Europese landen zullen nooit die gebiedsuitbreiding accepteren. We moeten dus van in het begin duidelijk maken dat wij gaan voor de onafhankelijkheid van de hele Vlaamse natie: het Vlaams én het Brussels Gewest.
Zonder referendum? Ik denk dat als we zo denken wij allen op dit forum Belgische bodem en geen Vlaamse begraven zullen worden.
Wat is er mis met Eupen en Sankt Vith, wat hebben wij met hen te maken behalve eventueel wat steun voor hun terugkeer naar Duitsland?
Oud 19 januari 2007, 20:32   #152
evilbu

Standaard

Citaat:
Waarom zouden zij moeten verhuizen?? Brussel zal ook binnen de Vlaamse republiek een tweetalige stad blijven.
Precies, we gaan eigenlijk dezelfde onzin blijven hebben : een Franstalige minderheid die we niet aankunnen. Voortdurend BHV toestanden, een Brusselse regering die tegenwerkt, gebiedsuitbreiding. Die Franstalige politici zullen totaal geen voeling hebben met Vlaanderen en zullen dan ook niks anders doen dan ons het leven zuur maken.
Ik heb al veel Vlaamsnationalisten gezien die gewoon Brussel haten en als verloren zien. Ik ken zelfs eentje die er gewoon een atoombom op wil gooien om de onafhankelijkheid te bekomen.
Oud 19 januari 2007, 20:42   #153
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zonder referendum? Ik denk dat als we zo denken wij allen op dit forum Belgische bodem en geen Vlaamse begraven zullen worden.
Het is niet de bedoeleing om zomaar 'een Vlaamse staat' op te richten, maar wel om de hele Vlaamse natie soeverein te maken.
En daarvoor zou de Vlaamse bewing dringend moeten werk maken van het probleem Brussel.

Deze uitspraak van VVB-Brussel bevalt me wel:
"De expansie van Brussel

De Vlaams Brusselse minister Pascal Smet (sp.a) capituleert vroegtijdig en pleitte gisteren op de Franstalige zender RTL-TVI al voor een verdere uitbreiding van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en dus voor een consolidatie van de verfransing in de Vlaamse rand.

VVB Brussel zet nog een stap verder en is voorstander van een verdere expansie van Brussel. ‘We pleiten dan ook voor een grondige fundamentele uitbreiding van het hoofdstedelijk gewest met de 308 Vlaamse gemeenten naar het noorden, oosten, zuiden en westen’, aldus VVB Brussel. Uiteraard pleiten we daarbij voor het behoud van het actuele taalregime in iedere gemeente. Enkel met deze ingrijpende maatregel krijgt Brussel de erkenning die het verdient en kan het zich in volle onafhankelijkheid ontplooien."

Citaat:
Wat is er mis met Eupen en Sankt Vith, wat hebben wij met hen te maken behalve eventueel wat steun voor hun terugkeer naar Duitsland?
Wat zou er moeten mis zijn met Eupen/Sankt-Vith?
Maar als jij streeft naar de onafhankelijkheid van de drie gewesten, zal je wel met het probleem van de Duitstaligen zitten (dat vandaag spijtig genoeg deel uitmaakt van het Waals Gewest). Als België uiteenvalt, willen zij immers niet bij Wallonië gaan, maar eerder bij Luxemburg.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 19 januari 2007 om 20:43.
Oud 19 januari 2007, 20:45   #154
evilbu

Standaard

Citaat:
Het is niet de bedoeleing om zomaar 'een Vlaamse staat' op te richten, maar wel om de hele Vlaamse natie soeverein te maken.
En daarvoor zou de Vlaamse bewing dringend moeten werk maken van het probleem Brussel.

Deze uitspraak van VVB-Brussel bevalt me wel:
"De expansie van Brussel

De Vlaams Brusselse minister Pascal Smet (sp.a) capituleert vroegtijdig en pleitte gisteren op de Franstalige zender RTL-TVI al voor een verdere uitbreiding van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en dus voor een consolidatie van de verfransing in de Vlaamse rand.

VVB Brussel zet nog een stap verder en is voorstander van een verdere expansie van Brussel. ‘We pleiten dan ook voor een grondige fundamentele uitbreiding van het hoofdstedelijk gewest met de 308 Vlaamse gemeenten naar het noorden, oosten, zuiden en westen’, aldus VVB Brussel. Uiteraard pleiten we daarbij voor het behoud van het actuele taalregime in iedere gemeente. Enkel met deze ingrijpende maatregel krijgt Brussel de erkenning die het verdient en kan het zich in volle onafhankelijkheid ontplooien."

Maar dat beantwoordt mijn vraag toch niet?

Citaat:
Wat zou er moeten mis zijn met Eupen/Sankt-Vith?
Maar asl jij streeft naar de onafhankelijkheid van de drie gewesten, zal je wel met het probleem van de Duitstaligen zitten. Als België uiteenvalt, willen zij immers niet bij Wallonië gaan, maar eerder bij Luxemburg.
Of Duitsland? Maar zij grenzen aan Wallonië, en bij mijn weten spreken die eerder Frans dan Nederlands, dus waarom zou België deugen voor hen en Wallonië niet? Ik wil maar zeggen dat of zij erkend zijn of niet voor ons absoluut geen positieve of negatieve gevolgen heeft. Willen zij wel erkenning?
Oud 19 januari 2007, 20:48   #155
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Precies, we gaan eigenlijk dezelfde onzin blijven hebben : een Franstalige minderheid die we niet aankunnen.
Heeft Vlaanderen dan ook afstand gedaan van steden als Gent, Antwerpen en Leuven? Daar leeft ook een Franstalige minderheid.

Citaat:
een Brusselse regering die tegenwerkt
Er kan -uiteraard- geen sprake zijn van een apart Brussels Gewest (sociaal-economische autonomie) binnen de Vlaamse republiek. Wat ze in Brussel van mij wel krijgen, is een Franse Gemeenschap die eigen Franstalige scholen kan inrichten en culturele initiatieven nemen.

Citaat:
Ik heb al veel Vlaamsnationalisten gezien die gewoon Brussel haten en als verloren zien.
Dat zijn dan geen Vlaams-nationalisten.
Oud 19 januari 2007, 20:56   #156
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of Duitsland? Maar zij grenzen aan Wallonië, en bij mijn weten spreken die eerder Frans dan Nederlands, dus waarom zou België deugen voor hen en Wallonië niet? Ik wil maar zeggen dat of zij erkend zijn of niet voor ons absoluut geen positieve of negatieve gevolgen heeft. Willen zij wel erkenning?
De Duitstaligen aanzien zichzelf niet zomaar als Duitsers, maar toch nog als iets aparts. Zij zullen altijd kiezen voor het staatsverband waarbinnen zij het best hun eigenheid kunnen behouden. Binnen België hebben zij een aparte gemeenschap (die zelfs nog meer bevoegdheden heeft dan de Vlaamse en Franstalige Gemeenschap: zij zijn bevoegd voor gemeenten), binnen Wallonië zullen zij door de Walen proberen 'verwaalst' en verfranst te worden, binnen Duitsland zullen zij nietszeggende gemeenten binnen het immense Nortrhein-Westfalen worden, binnen Vlaanderen zullen zij (doordat ze niet aan Limburg grenzen) kunnen rekenen op verregaande autonomie, binnen het piepkleine Luxemburg zullen zij nog enige invloed hebben.

Ik denk dat de eerste keuze van Duitstaligen vandaag nog altijd België is. Als België er niet meer is, zullen ze voor Luxemburg kiezen. Als dat niet kan, dan sluiten ze zich liever aan bij Vlaanderen dan bij Duitstland. Aansluiting bij Wallonië zullen ze nooit accepteren.
Oud 19 januari 2007, 20:59   #157
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dat beantwoordt mijn vraag toch niet?
Als de eis Brussel de Vlaamse onafhankelijkheid nog 10 jaar uitstelt, dan zij het zo. Ik ben niet bereid om Brussel te laten vallen, enkel omdat je die Vlaamse staat zo snel mogelijk wil.
Oud 19 januari 2007, 21:00   #158
evilbu

Standaard

Citaat:
De Duitstaligen aanzien zichzelf niet zomaar als Duitsers, maar toch nog als iets aparts. Zij zullen altijd kiezen voor het staatsverband waarbinnen zij het best hun eigenheid kunnen behouden. Binnen België hebben zij een aparte gemeenschap (die zelfs nog meer bevoegdheden heeft dan de Vlaamse en Franstalige Gemeenschap: zij zijn bevoegd voor gemeenten), binnen Wallonië zullen zij door de Walen proberen 'verwaalst' en verfranst te worden, binnen Duitsland zullen zij nietszeggende gemeenten binnen het immense Nortrhein-Westfalen worden, binnen Vlaanderen zullen zij (doordat ze niet aan Limburg grenzen) kunnen rekenen op verregaande autonomie, binnen het piepkleine Luxemburg zullen zij nog enige invloed hebben.
Wat van verfransing zou er kunnen gebeuren dat nu nog niet gebeurt?

Citaat:
Ik denk dat de eerste keuze van Duitstaligen vandaag nog altijd België is. Als België er niet meer is, zullen ze voor Luxemburg kiezen. Als dat niet kan, dan sluiten ze zich liever aan bij Vlaanderen dan bij Duitstland. Aansluiting bij Wallonië zullen ze nooit accepteren.
Vreemd mij lijkt aansluiting bij Duitsland logischer dan bij Wallonië, en dan bij Luxemburg en helemaal op het einde Vlaanderen. Wil je Duits een officiële taal maken voor hen?
Maar ik zou eigenlijk wel eens wat meer moeten weten over hen, spreken zij vlot Frans en Engels? Of enkel Duits? Dat is ook belangrijk voor hun keuze.
Oud 19 januari 2007, 21:07   #159
evilbu

Standaard

Citaat:
Heeft Vlaanderen dan ook afstand gedaan van steden als Gent, Antwerpen en Leuven? Daar leeft ook een Franstalige minderheid.
Dat is wel anders, die zijn binnen hun stad ook een minderheid.

Citaat:
Er kan -uiteraard- geen sprake zijn van een apart Brussels Gewest (sociaal-economische autonomie) binnen de Vlaamse republiek.
Dat gaat u doen zonder hen dat te vragen. We worden nu al scheef aangekeken in die buitenland omdat we enige goedwil om Nederlands te leren vragen op onze eigen grond (Vlaams gewest)...

Citaat:
Wat ze in Brussel van mij wel krijgen, is een Franse Gemeenschap die eigen Franstalige scholen kan inrichten en culturele initiatieven nemen.
Wie zijn "ze". Zij met de Vlaamse nationaliteit? Of ook inwijkelingen na de splitsing uit Wallonië of zelfs Frankrijk. Als je dat doet, "dan wollen Sie den totalen Krieg"

Komaan aanvaard het nu gewoon, echt indrukwekkend als volk zijn we niet hoor, het grootste verzet was onder bezetting van een derde macht. Dit zal niet gebeuren.
Citaat:
Dat zijn dan geen Vlaams-nationalisten.
Ik ga je uiteraard zijn naam niet geven maar wel zijn woorden :

Citaat:
Brussel kan voor mij een onafhankelijke stadsstaat worden, net als Signapore. Maar een staat met vaste grenzen. Een ander valabel idee is er een atoombom op gooien, zodat het probleem voorgoed van de baan is. Ik heb aan Brussel geen liefde verloren. Integendeel, ik heb een jaar in Brussel gewoond en kan getuigen van de hel die het is voor Vlamingen. Het raakt mijn koude kleren niet, wat er met Brussel gebeurt, noch wat er met de 150.000 Vlamingen die er wonen gebeurt, omdat deze minderheid de Vlamingen aan de Walen verknecht. De democratische rechten van meer dan 5.850.000 Vlamingen worden iedere dag opgeofferd om de rechten van die minderheid te verdedigen. Een onaanvaardbare situatie, als u het mij vraagt.

Citaat:
Als de eis Brussel de Vlaamse onafhankelijkheid nog 10 jaar uitstelt, dan zij het zo. Ik ben niet bereid om Brussel te laten vallen, enkel omdat je die Vlaamse staat zo snel mogelijk wil.
Ja maar ik denk echter dat het er gewoon nooit komt dan, ook niet binnen vijftig jaar hoor!

Laatst gewijzigd door evilbu : 19 januari 2007 om 21:08.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2007, 21:09   #160
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat van verfransing zou er kunnen gebeuren dat nu nog niet gebeurt?
Afschaffen Duits als erkende taal, geen Duits meer in scholen, geen Duits meer in de gemeentehuizen, afschaffen Duitstalige Gemeenschap, enz...

Citaat:
Vreemd mij lijkt aansluiting bij Duitsland logischer dan bij Wallonië, en dan bij Luxemburg en helemaal op het einde Vlaanderen. Wil je Duits een officiële taal maken voor hen?
Maar ik zou eigenlijk wel eens wat meer moeten weten over hen, spreken zij vlot Frans en Engels? Of enkel Duits? Dat is ook belangrijk voor hun keuze.
Over het algemeen zijn zij zeer vlot drietalig (Duits, Nederlands en Frans).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be