Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2007, 13:44   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Da's juist. Als ge de deur van een (bijna) lege ijskast opentrekt, zuigt ge de koude lucht naar buiten en de koelkast kan terug beginnen.
Isomo blokken van verpakkingen zijn daarvoor ideaal.
Een andere oplossing is een goedkope diepvrieskist aankopen en die met een speciaal apparaatje als koelkast gebruiken. Dat scheelt enorm in verbruikskosten. De koele lucht blijft immers grotendeels in de bak wanneer men de kist opendoet. Dat is natuurlijk niet het geval bij een ijsKAST.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2007, 06:47   #142
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Lap de eerste 2 lampen zijn reeds stuk, daar gaat mijn investering van meer dan € 20,00.
Oud 23 september 2007, 07:49   #143
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Investeer dan in goede kwaliteit LED lampen.

Maar zolang mijn spaarlampen het niet begeven, zullen ze het moeten blijven doen.
Oud 23 september 2007, 08:14   #144
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Lap de eerste 2 lampen zijn reeds stuk, daar gaat mijn investering van meer dan € 20,00.
Wat is de temperatuur van die ledjes als ze een tijdje branden? Vroeg overlijden wordt in verband gebracht met te hoge temperatuur, las ik (ik denk op de hoger vermelde site).
Dit is wel een beetje in tegenspraak met de vermelding dat leds niet warm worden. Hangt dus blijkbaar af van welk type leds; sommige (power leds) moeten wel wat lucht hebben.
Deze verlichtingsmethode is pas uit de kinderschoenen en maakt momenteel een enorme evolutie door. De vooruitgang sinds een jaar geleden is al zeer groot. En momenteel voldoen een aantal (o.a. chinese) producenten helaas niet aan de nodige vereisten (Taiwan is dan weer goed).

Laatst gewijzigd door cor : 23 september 2007 om 08:19.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2007, 10:12   #145
Asshen Sukar
Gouverneur

Standaard

Die warmte die een gewone lamp genereert maakt geen zak verschil.

Zon lamp is 60watt.
Een pc is 400watt, een microgolf 800 en een diepvries een paar duizend die allemaal in warmte worden omgezet.

Veel succes met u swinters op te warmen met een lampje van 60 watt
Asshen Sukar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2007, 11:14   #146
Jukes
Parlementslid

Standaard

Nog niet aan bod gekomen: volgens sommige studies zou het licht dat een spaarlamp uitstraalt, niet gezond zijn. Het spectrum van een gloeilamp is een zgn. 'compleet' spectrum, d.w.z dat alle golflengten van zichtbaar licht er in aanwezig zijn (+ wat infrarood), te vergelijken met zonlicht. Een fluorescentielamp (of spaarlamp) daarentegen straalt licht uit met maar één specifieke golflengte, wat volgens wetenschappers op termijn zeer schadelijk zou zijn voor ons organisme. Sneller optredende vermoeidheid, verzwakt immunsysteem e.d. zouden dan de gevolgen zijn.
Oud 23 september 2007, 14:45   #147
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Nog niet aan bod gekomen: volgens sommige studies zou het licht dat een spaarlamp uitstraalt, niet gezond zijn. Het spectrum van een gloeilamp is een zgn. 'compleet' spectrum, d.w.z dat alle golflengten van zichtbaar licht er in aanwezig zijn (+ wat infrarood), te vergelijken met zonlicht. Een fluorescentielamp (of spaarlamp) daarentegen straalt licht uit met maar één specifieke golflengte, wat volgens wetenschappers op termijn zeer schadelijk zou zijn voor ons organisme. Sneller optredende vermoeidheid, verzwakt immunsysteem e.d. zouden dan de gevolgen zijn.
Treedt dat ook op bij een TL-lamp? Zijn toch al een aantal jaren in omloop.
Of is er een verschil in soort licht tussen de twee. Ik dacht het niet.
Oud 23 september 2007, 14:46   #148
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Asshen Sukar Bekijk bericht
Die warmte die een gewone lamp genereert maakt geen zak verschil.

Zon lamp is 60watt.
Een pc is 400watt, een microgolf 800 en een diepvries een paar duizend die allemaal in warmte worden omgezet.

Veel succes met u swinters op te warmen met een lampje van 60 watt
Sorry, maar waarover hebt u het?
Oud 23 september 2007, 15:19   #149
Asshen Sukar
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Sorry, maar waarover hebt u het?
Bij de openingspost stond dat een van de voordelen van een gloeilamp was dat ze veel warmte afstraalt en zo mee helpt verwarmen.

Ik probeerde even duidelijk te maken dat dit niet zo hard klopt en je een koelkast per eenheid meer warmte afgeeft dan een gloeilamp.

Maar zo te zien was dat niet helemaal duidelijk
Asshen Sukar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2007, 15:53   #150
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In burelen wordt zoveel mogelijk gewerkt met verschillende TL lampen, gaande van Cool wit tot warm wit. Ook (indien mogelijk) worden de lampen op 3 fasen aangesloten, dit om het aan - uit effect zoveel mogelijk tegen te gaan. (denk maar aan oude films waar de wielen van auto's soms stil staan of aan de stroboscooplamp waar vroeger een motor mee afgesteld werd.
Oud 23 september 2007, 15:54   #151
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Maar zolang mijn spaarlampen het niet begeven, zullen ze het moeten blijven doen.
Welk merk? Welk Type? Of moet ik expirimenteren?
Oud 23 september 2007, 17:36   #152
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Bij TL-lampen treedt inderdaad het zelfde effect op. Volgen studies is het ziekteverzuim bij kantoorbedienden die in een lokaal zonder daglicht en met alleen TL-verlichting werken, merkbaar hoger dan bij collega's die in lokalen werken met daglicht of licht van gloeilampen. Ook het aantal depressies zou toenemen door langdurige blootstelling aan licht van maar één golflengte. Daarom wordt dus inderdaad geëxperimenteerd met combinaties van TL-buizen die verschillende golflengtes uitstralen. Het heeft me altijd verbaasd dat de groenen, die zo aandringen op het gebruik van spaarlampen, dit gezondheidsaspect volledig verwaarlozen. Maar dat gebeurt wel meer: ik herinner me nog campagnes van Agalev waarin ze ervoor pleitten dat iedereen op diesel-aangedreven auto's zou overschakelen. 'De meest volledige en dus properste verbranding' heette te toen. Van 'fijn stof' had toen nog niemand gehoord...
Ik heb in ieder geval geen enkele spaarlamp in huis, en zo blijft het voorlopig ook.

Laatst gewijzigd door Jukes : 23 september 2007 om 17:36.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2007, 18:09   #153
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Welk merk? Welk Type? Of moet ik expirimenteren?
Er gaat natuurlijk niks boven eigen ervaring, maar als je kunt vertrekken van stevige basisinfo ..., da's natuurlijk meegenomen (en veel goedkoper).
Ik heb de link al eens gepost, gemist?
http://gathering.tweakers.net/forum/...ages/1213882/0
Effe de moeite doen om deze 15 bladzijden door te nemen en je hebt alle info die je wenst, zelfs met kleurfoto's.
Oud 23 september 2007, 20:55   #154
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Ik vind spaarlampen echt grote zever, ik moet ze echt niet. Ze geven géén licht, geen niét lang mee (itt wat gezegd wordt). Ik hou het veel liever bij de gewone lampen.

En dat men vanuit de overheid ons wilt dwingen spaarlampen te gebruiken valt me echt hartsgrondig tegen , zeker als ik hier nu lees dat spaarlampen op termijn serieus negatieve effecten op de gezondheid heeft.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 06:53   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De LED-kwaliteit is heus nog niet gewaarborgd. Ikzelf heb er ook enkele in huis gehaald, en eentje ervan heeft ook al de geest gegeven. Nochtans gekocht bij Conrad, en voor elektronica e.d. is dat niet de eerste de beste. Grappig genoeg blijken de LED's aangekocht bij de Lidl langer te werken dan die van Conrad.
Oud 24 september 2007, 06:57   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Ik vind spaarlampen echt grote zever, ik moet ze echt niet. Ze geven géén licht, geen niét lang mee (itt wat gezegd wordt). Ik hou het veel liever bij de gewone lampen.

En dat men vanuit de overheid ons wilt dwingen spaarlampen te gebruiken valt me echt hartsgrondig tegen , zeker als ik hier nu lees dat spaarlampen op termijn serieus negatieve effecten op de gezondheid heeft.
Onzin. Spaarlampen geven prima licht en gaan wel veel langer mee. Ondertussen zijn we al een flinke tijd overgestapt op spaarlampen en die voldoen heel goed. Ik heb wat gemengd aangekocht, zodat ik de kwaliteit en duur kan nagaan: zowel van lampen van Aldi, Lidl, Conrad, Osram, Philips en Megaman hangen hier bij ons.

Natuurlijk is het uw zaak als u graag veel elektriciteit verbruikt. Immers, een gewone lamp zet het grootste deel van haar energie om in... warmte. Niet in licht. Juist de spaarlamp doet het omgekeerde: de meeste energie wordt gebruikt om in licht om te zetten.

Spaarlampen hebben geen negatieve invloed op de gezondheid. Binnenkort zal men trouwens het nu gebruikte gas vervangen door een veel ecologischer alternatief.
Oud 24 september 2007, 06:58   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Ondertussen is dat ook verholpen en zijn er in de handel spaarlampen "zonlicht" te verkrijgen. U ziet: de techniek staat niet stil.
Oud 24 september 2007, 08:30   #158
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ondertussen is dat ook verholpen en zijn er in de handel spaarlampen "zonlicht" te verkrijgen. U ziet: de techniek staat niet stil.
Of de marketingjongens ze nu 'zonlicht' of 'maanlicht' noemen, het blijven gasontladingsbuizen en die geven nooit een compleet spectrum. Trouwens goed dat u de zon vernoemt, want dat is dé levensbron voor alles wat op deze aarde bestaat en hét voorbeeld van een lichtbron met een compleet spectrum. Tot nader order heb ik trouwens nog geen studies gevonden die de onschadelijkheid van gasontladingslampen bevestigt. Er is maar één lamp die de samenstelling van het zonlicht benadert en dat is een gloeilamp, desnoods met halogeengas.
Oud 24 september 2007, 14:11   #159
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dekes Bekijk bericht
Ik vind het eigenlijk jammer dat vele politici zich willen profileren als groene ministers terwijl hun achterliggende beweegreden geld, macht en populariteit zijn en dat hun integriteit wat betreft het milieu quasi onbestaande is.

Neem nu de CO2 hype. De toyota prius is een auto die bijzonder weinig uitstoot maar de productie en recyclage zijn veel zwaarder voor het milieu en ik denk niet dat er mensen zijn die 40-50 jaar met dezelfde prius zullen rijden. Kris Peeters wil wel oudere autos uit roulatie nemen om de CO2 naar beneden te krijgen. Voor elke auto die vervangen wordt moet echter een nieuwe auto geproduceerd worden. Op panorama vorige zondag zag ik dat Ford 22 ton grondstof verbruikt om een auto van 1.3 ton te bouwen.
Verhofstadt wilde er zich met de spaarlampen vanafmaken alsof dat een milieumaatregel zou zijn. De besparingen bij zo'n lampje zijn echter minimaal vergeleken met wat een Belg aan stookolie de lucht in jaagt. Nu gaan ze dat onozel lampke verplichten i.p.v. de isolatienormen op gelijk hoogte met die van onze buurlanden te brengen en 90% op de gehele energiefactuur te sparen.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 15:24   #160
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Verhofstadt wilde er zich met de spaarlampen vanafmaken alsof dat een milieumaatregel zou zijn. De besparingen bij zo'n lampje zijn echter minimaal vergeleken met wat een Belg aan stookolie de lucht in jaagt. Nu gaan ze dat onozel lampke verplichten i.p.v. de isolatienormen op gelijk hoogte met die van onze buurlanden te brengen en 90% op de gehele energiefactuur te sparen.
Bij mijn weten zijn spaarlampen niet verplicht en is er in België ook niemand die ze verplichtend wil stellen.

Maar goed, als jullie zoveel elektriciteit meer willen betalen voor hetzelfde licht als ik... Mij niet gelaten. Jullie factuur, jullie geld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be