![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een andere oplossing is een goedkope diepvrieskist aankopen en die met een speciaal apparaatje als koelkast gebruiken. Dat scheelt enorm in verbruikskosten. De koele lucht blijft immers grotendeels in de bak wanneer men de kist opendoet. Dat is natuurlijk niet het geval bij een ijsKAST.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lap de eerste 2 lampen zijn reeds stuk, daar gaat mijn investering van meer dan € 20,00.
![]() |
#143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Investeer dan in goede kwaliteit LED lampen.
Maar zolang mijn spaarlampen het niet begeven, zullen ze het moeten blijven doen.
![]() |
#144 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dit is wel een beetje in tegenspraak met de vermelding dat leds niet warm worden. Hangt dus blijkbaar af van welk type leds; sommige (power leds) moeten wel wat lucht hebben. Deze verlichtingsmethode is pas uit de kinderschoenen en maakt momenteel een enorme evolutie door. De vooruitgang sinds een jaar geleden is al zeer groot. En momenteel voldoen een aantal (o.a. chinese) producenten helaas niet aan de nodige vereisten (Taiwan is dan weer goed). Laatst gewijzigd door cor : 23 september 2007 om 08:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Gouverneur
|
![]() Die warmte die een gewone lamp genereert maakt geen zak verschil.
Zon lamp is 60watt. Een pc is 400watt, een microgolf 800 en een diepvries een paar duizend die allemaal in warmte worden omgezet. Veel succes met u swinters op te warmen met een lampje van 60 watt |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Parlementslid
|
![]() Nog niet aan bod gekomen: volgens sommige studies zou het licht dat een spaarlamp uitstraalt, niet gezond zijn. Het spectrum van een gloeilamp is een zgn. 'compleet' spectrum, d.w.z dat alle golflengten van zichtbaar licht er in aanwezig zijn (+ wat infrarood), te vergelijken met zonlicht. Een fluorescentielamp (of spaarlamp) daarentegen straalt licht uit met maar één specifieke golflengte, wat volgens wetenschappers op termijn zeer schadelijk zou zijn voor ons organisme. Sneller optredende vermoeidheid, verzwakt immunsysteem e.d. zouden dan de gevolgen zijn.
![]() |
#147 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Of is er een verschil in soort licht tussen de twee. Ik dacht het niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Gouverneur
|
![]() Bij de openingspost stond dat een van de voordelen van een gloeilamp was dat ze veel warmte afstraalt en zo mee helpt verwarmen.
Ik probeerde even duidelijk te maken dat dit niet zo hard klopt en je een koelkast per eenheid meer warmte afgeeft dan een gloeilamp. Maar zo te zien was dat niet helemaal duidelijk |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In burelen wordt zoveel mogelijk gewerkt met verschillende TL lampen, gaande van Cool wit tot warm wit. Ook (indien mogelijk) worden de lampen op 3 fasen aangesloten, dit om het aan - uit effect zoveel mogelijk tegen te gaan. (denk maar aan oude films waar de wielen van auto's soms stil staan of aan de stroboscooplamp waar vroeger een motor mee afgesteld werd.
![]() |
![]() |
#151 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welk merk? Welk Type? Of moet ik expirimenteren?
![]() |
#152 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik heb in ieder geval geen enkele spaarlamp in huis, en zo blijft het voorlopig ook.
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 23 september 2007 om 17:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Minister
|
![]() Er gaat natuurlijk niks boven eigen ervaring, maar als je kunt vertrekken van stevige basisinfo ..., da's natuurlijk meegenomen (en veel goedkoper).
Ik heb de link al eens gepost, gemist? http://gathering.tweakers.net/forum/...ages/1213882/0 Effe de moeite doen om deze 15 bladzijden door te nemen en je hebt alle info die je wenst, zelfs met kleurfoto's. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vind spaarlampen echt grote zever, ik moet ze echt niet. Ze geven géén licht, geen niét lang mee (itt wat gezegd wordt). Ik hou het veel liever bij de gewone lampen.
En dat men vanuit de overheid ons wilt dwingen spaarlampen te gebruiken valt me echt hartsgrondig tegen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De LED-kwaliteit is heus nog niet gewaarborgd. Ikzelf heb er ook enkele in huis gehaald, en eentje ervan heeft ook al de geest gegeven. Nochtans gekocht bij Conrad, en voor elektronica e.d. is dat niet de eerste de beste. Grappig genoeg blijken de LED's aangekocht bij de Lidl langer te werken dan die van Conrad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is het uw zaak als u graag veel elektriciteit verbruikt. Immers, een gewone lamp zet het grootste deel van haar energie om in... warmte. Niet in licht. Juist de spaarlamp doet het omgekeerde: de meeste energie wordt gebruikt om in licht om te zetten. Spaarlampen hebben geen negatieve invloed op de gezondheid. Binnenkort zal men trouwens het nu gebruikte gas vervangen door een veel ecologischer alternatief. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Parlementslid
|
![]() Of de marketingjongens ze nu 'zonlicht' of 'maanlicht' noemen, het blijven gasontladingsbuizen en die geven nooit een compleet spectrum. Trouwens goed dat u de zon vernoemt, want dat is dé levensbron voor alles wat op deze aarde bestaat en hét voorbeeld van een lichtbron met een compleet spectrum. Tot nader order heb ik trouwens nog geen studies gevonden die de onschadelijkheid van gasontladingslampen bevestigt. Er is maar één lamp die de samenstelling van het zonlicht benadert en dat is een gloeilamp, desnoods met halogeengas.
![]() |
#159 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar goed, als jullie zoveel elektriciteit meer willen betalen voor hetzelfde licht als ik... Mij niet gelaten. Jullie factuur, jullie geld. |
|
![]() |
![]() |