Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 maart 2007, 19:35   #141
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
klasseverschil ...klasseverschil...gij had het verdiend om in India geboren te worden, bij een familie Paria's
Mischien in uw volgend leven, wie weet?
Ondertussen schepen die "lagere klassen" ons op met hun grijsaards.We hebben wel genoeg werk met onze eigen oude mensen zeker?
In India gaat het over kasteverschil ...
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2007, 19:39   #142
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Tja,ik werk dus in een RVT waar 420 bejaarden in leven,en geen enkele allochtoon bij te bespeuren,dus ik blijf het onzin vinden om zoiets te beweren(wat het ook is)......
Ze zijn inderdaad een uitzondering in rusthuizen, te verklaren door hun cultuur waar ouderen veel gemakkelijker door hun kinderen worden opgevangen dan het bij ons het geval is. Ondertussen gaat een deel van hun belastingen wel naar de subsidiëring van autochtone ouderen zonder dat zij daar enig kritiek tegen in opwerpen.
Oud 18 maart 2007, 19:50   #143
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Ze zijn inderdaad een uitzondering in rusthuizen, te verklaren door hun cultuur waar ouderen veel gemakkelijker door hun kinderen worden opgevangen dan het bij ons het geval is. Ondertussen gaat een deel van hun belastingen wel naar de subsidiëring van autochtone ouderen zonder dat zij daar enig kritiek tegen in opwerpen.
Overschot van gelijk heb je !!!!!!! Als er iets goeds zit in de Moslimcultuur is het dit wel,en eigenlijk verdienen wij Vlamingen nu eens op de rug van de allochtoon zé.....
Oud 18 maart 2007, 21:27   #144
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wie zegt dat ik de staat bedrieg?Ik ben insolvent, dat is alles.Ik zet mijn bezittingen op naam van iemand anders, zodat men mij niks kan afpakken.Daar is geen bedrog mee gemoeid
Truuk met de duif om de staat te bestelen door het niet betalen van belastingen. En dan maar anderen van profiteren beschuldigen.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2007, 23:34   #145
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In India gaat het over kasteverschil ...
kastes zijn geïnstutionaliseerde klasses, door middel van een religieuze ideologie.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2007, 23:37   #146
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Truuk met de duif om de staat te bestelen door het niet betalen van belastingen. En dan maar anderen van profiteren beschuldigen.
gij zegt dat Gij kunt véél zeggen.
Trouwens, een regering die met mijn poen allochtonen gaat vet mesten verdient niet dat ik hun iets afdraag.En euh...ik betaal BTW zoals iedereen hé.
Oud 18 maart 2007, 23:53   #147
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
kastes zijn geïnstutionaliseerde klasses, door middel van een religieuze ideologie.
Wat is er mis met klasses?
Oud 19 maart 2007, 00:06   #148
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
ik ben niet absoluut tégen klasseverschil, op voorwaarde dat de klasseverschillen niet �*l te groot worden.
Trouwens, als overtuigd kapitalist zou je moeten weten dat de beste manier om geld te verdienen, is de arbeiders tot je beste klanten te maken.Dan kunnen ze van je kopen wat ze zelf vervaardigt hebben.Maar daarvoor moeten ze wél zelf welvarend zijn natuurlijk.Goede lonen zijn aldus niet meer als een investering, die je dubbel en dik terug krijgt.En dan kan je de goede rol nog krijgen ook nog, als weldoener van de arbeidersklasse...
Oud 19 maart 2007, 15:14   #149
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken anders wel belgen die al decennia in Afrika wonen, er noch de taal kennen, er enkel een westers levenspatroon op nahouden en zich amper of niet met de bewoners inlaten tenzij je orders geven aan hun boys (personeel) wil interpreteren als integratie, ...
En ik ken er die dan denken van die blanken eens buiten te schoppen, zoals Mugabe in Zimbabwe, om twee jaar later te ontdekken dat zijn volk crepeert van armoede en honger.

A propos, hoeveel van die "Belgen met hun boys" (de koloniale tijd is allang voorbij, maar kom, ik doe even mee) vegeteren op het belastingsgeld van Afrikaan modaal?
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 15:17   #150
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat ze meestal van vader op zoon worden doorgegeven?
Dat diegenen die tot de hoogste klasses behoren dat meestal aan generaties van uitbuiting van de lagere klassen te danken hebben?

Kijk eens naar een oervlaamse reeks als "De bossen van Vlaanderen", om dicht bij huis te blijven en vertel me dan nog eens dat er niks mis is met klasses...
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Oud 19 maart 2007, 15:20   #151
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niet zeveren hé. Als je de werkloosheidsgraad bekijkt, de OCMW-bezetting, de vluchthuisbezetting, de sociale woonlijsten, de gevangenisbezetting en de hele mikmak, is het me nogal gauw duidelijk welke groep onderhouden wordt...

Oud 19 maart 2007, 15:23   #152
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je bent investeren in westerse bedrijven vergeten ... En waarom doen ze dat niet, hun oudjes dumpen hier? Omdat ze rijk zijn, in tegenstelling tot de lagere klasse of het nu over allochtonen of over autochtonen gaat. Daar gaat het over. Over het klasseverschil.
Dus omdat ze in Marokko arm zijn, moeten we maar toelaten dat ze naar hier gehaald worden om op kosten van onze OCMW's te leven?

En dan zijn er nog die niet snappen dat onze sociale zekerheid op springen staat...

Oud 19 maart 2007, 15:45   #153
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat laatste zal geen vetpot zijn (gezien hun verblijf in de sociale hangmatten en hun carrières in de mijnbouw nogal kort van duur waren). Bovendien zou het er nog aan mankeren : die pruts die ze bijdragen worden veelvoudig gecompenseerd met kindergeld, sociale woningen, leeflonen, de verloning van beroepspamperaars en -knuffelaars, enz.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 15:53   #154
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Dat laatste zal geen vetpot zijn (gezien hun verblijf in de sociale hangmatten en hun carrières in de mijnbouw nogal kort van duur waren). Bovendien zou het er nog aan mankeren : die pruts die ze bijdragen worden veelvoudig gecompenseerd met kindergeld, sociale woningen, leeflonen, de verloning van beroepspamperaars en -knuffelaars, enz.
Ik denk nu echt dat je Uw pijlen fout richt hoor,niet de oudere allochtonen kosten ons handen vol geld,wel doen dit de nieuwe allochtoonse profiteurs, en die door het pamperbeleid van onze lieve sossen doodt geknuffeld worden in een maatschappij van alles mag maar zeker niets moet

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 19 maart 2007 om 15:54.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 16:50   #155
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Dementerende bejaarden moeten sowieso niet in leven gehouden worden, of ze nu allochtoon of autochtoon zijn. De enige sector die hen in leven houdt door ze vol te proppen met bewaarmiddelen is de pharma industrie, die gewoon de pensioenkas aan't leegzuigen is.
Oud 19 maart 2007, 20:51   #156
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Die wonen dus al meer dan 40 jaar hier.
Als ik ergens 40 woon, werk en leef ken ik de taal, de gebruiken en gewoontes
Er bestaan dus geen problemen voor deze mensen, of ze hebben ze zelf veroorzaakt door onwil om te leren en aan te passen.
Het gaat in hun geval dan ook niet (noodzakelijk) over de taal, de gebruiken en de gewoontes niet kennen, maar wel over ook nog steeds een andere taal, andere gebuiken en andere gewoontes hebben. En daar is niets mis mee. Ook niet met daar respect en aandacht voor hebben.

Citaat:
Ik heb nergens gezegd dat het over alle allochtone gaat.
Maar spijtig genoeg ondervinden steeds meer OCMW, dat men bejaarden naar hier haald onder het voorwendsel van gezinshereniging omdat ze hier beter verzorgd worden dan in hun thuisland.
Deze misbruiken zijn mogelijk gemaakt door Sossen en Groenen.
Misbruiken? Ik vind het helemaal niet zo raar en al helemaal geen misbruik dat allchtonen hun ouders, die niet meer voor zichzelf kunnen zorgen (en misschien ook geen familie in hun thuisland meer hebben die voor hen kan zorgen), naar hier halen. Wat wel een probleem is, is dat sommigen hen vervolgens in een bejaardentehuis dumpen. Maar daar kunnen die bejaarden zelf niets aan doen.

Citaat:
Idd, het gaat over veel meer faciliteiten dan enkel de taal.
En de rvt's zullen zich idd moeten gaan aanpassen.
Trallies en hekwerken plaatsen om de autochtone personeelsleden te beschermen.
Paranoia is perfect behandelbaar, Jantje. Doe eens niet zo belachelijk zeg! Tralies en hekwerken? De regelmatig op hol slaande fantasie van sommigen lijkt wel besmettelijk.

Citaat:
Hen opvangen is één zaak, wij ons aanpassen naar hen om problemen te vermijden is een andere zaak.
Er word door de linkse weer eens vergeten dat wij hen niet hebben verplicht naar hier te komen en hen niet hebben verboden zich aan te passen. Het zijn zij die naar hier wilde komen en het zijn zij die het vertikken zich aan te passen.

Wij moeten de problemen niet vermijden, maar zij.
Wat een simplistisch beeld zeg. Ten eerste zal zelfs voor de best geïntegreerde allochtonen aandacht nodig zijn, omdat ze nu éénmaal een andere cultuur hebben. Er is helemaal niets mis mee om daar een beetje respect voor te hebben. En zelfs indien er sprake is van slecht geïntegreerde allochtonen, is zeggen dat het hun schuld is weinig constructief. Daar los je geen enkel probleem mee op.

Citaat:
Edina, gaan eens kijken in de scholen. Dat zijn vaak kinderen van mensen die hier zijn geboren en getogen en hier school hebben gelopen.
Deze kinderen zouden dus perfect Nederlands moeten kennen en perfect moeten aangepast zijn. De realiteit toont dat deze kinderen dat niet zijn, omdat de ouders eens van school, geen Nederland meer spreken en omdat ze eens van school, terug volgens woestijnnormen gaan leven.
Pfff... denk je nu echt dat er voor de allochtonen die hier naar school zijn geweest nog taalproblemen zullen zijn in het rusthuis? Die krijgen daar geen dictee hé! Je begrijpt duidelijk de aangehaalde problematiek niet. En met je geleuter over woestijnnormen verlaag je jezelf tot een bedroevend laag niveau!
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 21:11   #157
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edina
Het gaat in hun geval dan ook niet (noodzakelijk) over de taal, de gebruiken en de gewoontes niet kennen, maar wel over ook nog steeds een andere taal, andere gebuiken en andere gewoontes hebben. En daar is niets mis mee. Ook niet met daar respect en aandacht voor hebben
Je bedoelt dus: ze kènnen wel nederlands maar willen in het berbers/arabisch/turks worden aangesproken?
Over welke gebruiken heb je het? aangepast eten (nee, ik wil geen spaghetti!) mogen onze oudjes dan ook hun eigen voorkeurtjes behouden of moeten die zich wel aanpassen aan wat de pot schaft?
Over welke gewoontes heb je het Edina? Ik wil enkel verzorgd worden door een VROUWELIJKE MAROKKAANSE?

Mogen onze oudjes dan ook hun eigen "gewoontes" hebben en enkel verzorgd worden door een vrouwelijke vlaamse? of zijn ze dan racistisch?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 22:01   #158
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Je bedoelt dus: ze kènnen wel nederlands maar willen in het berbers/arabisch/turks worden aangesproken?
Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat ze misschien wel voldoende Nederlands kennen om geen enkel probleem te hebben met Nederlandssprekende verzorgers of om met autochtone bewoners een praatje te maken, maar misschien niet voldoende om eens hun hart te kunnen luchten. Dat ze dus misschien af en toe wel eens in hun moedertaal een praatje willen kunnen slaan.

Citaat:
Over welke gebruiken heb je het? aangepast eten (nee, ik wil geen spaghetti!) mogen onze oudjes dan ook hun eigen voorkeurtjes behouden of moeten die zich wel aanpassen aan wat de pot schaft?
Aangepast eten is inderdaad een voorbeeld. Eentje dat even goed voor autochtonen geldt trouwens en waar veel te weinig aandacht naar gaat. Mijn grootmoeder bijvoorbeeld heeft nooit kaas gelust en at 's avonds altijd boterhammen met confituur. Geen onredelijke eisen zou je denken, maar toch hebben we daar bij wijze van spreken hemel en aarde moeten verzetten om dat gedaan te krijgen. Iemand die vegetarisch is, moet die plots vlees eten in een rusthuis? Nee toch? Dus waarom zou een moslim bijvoorbeeld plots varkensvlees moeten eten?

Citaat:
Over welke gewoontes heb je het Edina? Ik wil enkel verzorgd worden door een VROUWELIJKE MAROKKAANSE?
Nee, beste Circe daarover gaat het niet. Maar wel bijvoorbeeld over hen de mogelijkheid geven om te bidden. Over hen de mogelijkheid gunnen om in plaats van de gebruikelijke koffie in de namiddag een theeceremonie te hebben. Om hen ook eens de gelegenheid te geven om naar de muziek te luisteren die zij graag horen,... Allemaal kleine dingen dus, die het hen op hun oude dag aangenamer moeten maken. Maar blijkbaar is hen dat niet gegund.

Ik vraag me wel eens af hoe het komt dat elke vorm van respect bij jou ontbreekt...

Laatst gewijzigd door Edina : 19 maart 2007 om 22:09.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 22:11   #159
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Het gaat in hun geval dan ook niet (noodzakelijk) over de taal, de gebruiken en de gewoontes niet kennen, maar wel over ook nog steeds een andere taal, andere gebuiken en andere gewoontes hebben.
Taal, andere gebruiken en andere gewoontes die je dus thuis laat als je emigreert Edina. Elementair respect voor de taal, gebruiken en van gewoontes van het nieuwe moederland, dat hoeft volgens jou blijkbaar niet. Da's enkel een verplichting voor mensen van hier die naar hun landen emigreren.

Citaat:
Misbruiken? Ik vind het helemaal niet zo raar en al helemaal geen misbruik dat allchtonen hun ouders, die niet meer voor zichzelf kunnen zorgen (en misschien ook geen familie in hun thuisland meer hebben die voor hen kan zorgen), naar hier halen. Wat wel een probleem is, is dat sommigen hen vervolgens in een bejaardentehuis dumpen. Maar daar kunnen die bejaarden zelf niets aan doen.
Oh, Begië moet dus niet alleen het ocmw van de wereld spelen, binnenkort moet het ook nog de "bejaardenhome" voor de wereld spelen. Maar natuurlijk niet op Edina's kosten ...

Citaat:

Wat een simplistisch beeld zeg. Ten eerste zal zelfs voor de best geïntegreerde allochtonen aandacht nodig zijn, omdat ze nu éénmaal een andere cultuur hebben. Er is helemaal niets mis mee om daar een beetje respect voor te hebben. En zelfs indien er sprake is van slecht geïntegreerde allochtonen, is zeggen dat het hun schuld is weinig constructief. Daar los je geen enkel probleem mee op.
Met hen te blijven pamperen los je al helemaal niets op Edina.
Oud 19 maart 2007, 22:20   #160
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat ze misschien wel voldoende Nederlands kennen om geen enkel probleem te hebben met Nederlandssprekende verzorgers of om met autochtone bewoners een praatje te maken, maar misschien niet voldoende om eens hun hart te kunnen luchten. Dat ze dus misschien af en toe wel eens in hun moedertaal een praatje willen kunnen slaan.

Aangepast eten is inderdaad een voorbeeld. Eentje dat even goed voor autochtonen geldt trouwens en waar veel te weinig aandacht naar gaat. Mijn grootmoeder bijvoorbeeld heeft nooit kaas gelust en at 's avonds altijd boterhammen met confituur. Geen onredelijke eisen zou je denken, maar toch hebben we daar bij wijze van spreken hemel en aarde moeten verzetten om dat gedaan te krijgen. Iemand die vegetarisch is, moet die plots vlees eten in een rusthuis? Nee toch? Dus waarom zou een moslim bijvoorbeeld plots varkensvlees moeten eten?

Nee, beste Circe daarover gaat het niet. Maar wel bijvoorbeeld over hen de mogelijkheid geven om te bidden. Over hen de mogelijkheid gunnen om in plaats van de gebruikelijke koffie in de namiddag een theeceremonie te hebben. Om hen ook eens de gelegenheid te geven om naar de muziek te luisteren die zij graag horen,... Allemaal kleine dingen dus, die het hen op hun oude dag aangenamer moeten maken. Maar blijkbaar is hen dat niet gegund.

Ik vraag me wel eens af hoe het komt dat elke vorm van respect bij jou ontbreekt...

Het begint met een apart thee-uurtje, en eindigt met gesegregeerde ruimtes :
- 1 ontspanningshoek voor de moslima's
- 1 ontspanningsruimte voor de moslims
- 1 ontspanningsruimte voor de "onreinen" (gemengd)
- 1 bidruimte voor de moslima's
- 1 bidruimte voor de moslims
- 1 aparte keuken voor de moslims zodat het risico op "contaminatie" uitgesloten is

(gaat dat wat kosten op het vlak interne herstructurering en uitbreiding)

en met gesegregeerd personeel

- 'onrein' personeel zal de pamper van bejaarde Fatimah niet mogen verversen, zeker niet als de 'nurse' Jan, Piet of Klaas heet.
- 'onrein' personeel zal de halal-couscous van Fatima en Mo niet mogen klaarmaken
- etc.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be