Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2007, 19:03   #141
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de kaarten staat Moeskroen bij de Romaanstalige gebieden... En trouwens, die kaart toont geenszins de verfransing "onder de Burgondische nederlanden" (sic). Wel de toenmalige toestand.
Het bepalen van de taalgrens zelf maakte deel uit van de werkzaamheden van het zogenaamde Centrum Harmel dat bij wet opgericht werd in 1948. Binnen de politieke commissie van het centrum kregen twee leden, de Vlaming Verroken en de Waal???Van Crombrugghe elk afzonderlijk de opdracht een kaart uit te tekenen. Beide kaarten bleken vrijwel identiek, en na enkele kleine aanpassingen werd de kaart van Van Crombrugge weerhouden door de commissie en werd ze op 10 juni 1952 eenparig goedgekeurd door de algemene vergadering van het centrum. Toch zou het wetsontwerp terzake dat in 1961 werd door minister Arthur Gilson belangrijke verschillen met deze kaart vertonen, zo werd Edingen door het centrum als Vlaams beschouwd, met een Franstalige minderheid die in aanmerking kon komen voor faciliteiten, en was het in het wetsontwerp net andersom. Finaal zou Edingen Waals worden met faciliteiten voor de Nederlandstaligen. Het wetsontwerp zelf zou op zijn beurt nog gewijzigd worden tijdens de parlementaire bespreking. De uiteindelijke goedkeuring door de Kamer van Volksvertegenwoordigers kwam er op 31 oktober 1962. De taalgrens zou wettelijk van kracht worden op 1 september 1963.

Het verschil tussen de kaart van Verroken en Van Crombrugghe was dat Verroken Houtem (Komen-Waasten) & Komen-Ten-Brielen & Spiere als Vlaams beschouwt.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 19:05   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Maar ik wil er even op wijzen dat terwijl Jan, zelf VB'er, Moeskroen niet als Vlaams ziet, de VB kopstukken dat ooit wel gedaan hebben:
http://video.google.com/videoplay?do...10042830580654

op 33.02 en 33.10 ziet u spandoeken met "Moeskroen bij Vlaanderen" en in diezelfde optocht ziet u Filip de Winter en Frank Vanhecke meelopen.
(ja ik weet het , het is die RTBF reportage "la face cachée")
Deze betoging moet men zien in de toenmalige situatie waarin ze gebeurde. 't Was immers een reactie op de "grondzucht" van de Franstaligen die hele stukken van de Vlaamse Rand claimden. Dus besloot men binnen het Vlaams Belang ook eens een spelletje provoceren te spelen. Dat was alles. Geen enkele mandataris in de VB-leiding ziet Moeskroen evenwel als een Vlaamse stad. Dat kan ik u gerust op een blaadje geven!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 19:07   #143
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar ik wil er even op wijzen dat terwijl Jan, zelf VB'er, Moeskroen niet als Vlaams ziet, de VB kopstukken dat ooit wel gedaan hebben:
http://video.google.com/videoplay?do...10042830580654

op 33.02 en 33.10 ziet u spandoeken met "Moeskroen bij Vlaanderen" en in diezelfde optocht ziet u Filip de Winter en Frank Vanhecke meelopen.
(ja ik weet het , het is die RTBF reportage "la face cachée")
Maar is dat niet méér omdat Moeskroen eerst bij de provincie West-Vlaanderen hoorde dan omdat het ook daadwerkelijk (in meerderheid) nederlandstalig zou zijn?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 19:07   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Het bepalen van de taalgrens zelf maakte deel uit van de werkzaamheden van het zogenaamde Centrum Harmel dat bij wet opgericht werd in 1948. Binnen de politieke commissie van het centrum kregen twee leden, de Vlaming Verroken en de Waal???Van Crombrugghe elk afzonderlijk de opdracht een kaart uit te tekenen. Beide kaarten bleken vrijwel identiek, en na enkele kleine aanpassingen werd de kaart van Van Crombrugge weerhouden door de commissie en werd ze op 10 juni 1952 eenparig goedgekeurd door de algemene vergadering van het centrum. Toch zou het wetsontwerp terzake dat in 1961 werd door minister Arthur Gilson belangrijke verschillen met deze kaart vertonen, zo werd Edingen door het centrum als Vlaams beschouwd, met een Franstalige minderheid die in aanmerking kon komen voor faciliteiten, en was het in het wetsontwerp net andersom. Finaal zou Edingen Waals worden met faciliteiten voor de Nederlandstaligen. Het wetsontwerp zelf zou op zijn beurt nog gewijzigd worden tijdens de parlementaire bespreking. De uiteindelijke goedkeuring door de Kamer van Volksvertegenwoordigers kwam er op 31 oktober 1962. De taalgrens zou wettelijk van kracht worden op 1 september 1963.

Het verschil tussen de kaart van Verroken en Van Crombrugghe was dat Verroken Houtem (Komen-Waasten) & Komen-Ten-Brielen & Spiere als Vlaams beschouwt.
En nogmaals bevestigt u indirect wat ik al eerder zei: Moeskroen is een Romaanstalige stad. Daar gaat het immers om. Niet over Edingen, enz.
Oud 10 april 2007, 19:08   #145
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze betoging moet men zien in de toenmalige situatie waarin ze gebeurde. 't Was immers een reactie op de "grondzucht" van de Franstaligen die hele stukken van de Vlaamse Rand claimden. Dus besloot men binnen het Vlaams Belang ook eens een spelletje provoceren te spelen. Dat was alles. Geen enkele mandataris in de VB-leiding ziet Moeskroen evenwel als een Vlaamse stad. Dat kan ik u gerust op een blaadje geven!
Die interpretatie komt in elk geval niet naar voren in die reportage, maar ze is dan wel ook van de Franstalige omroep...
Wat ik wel niet wist is dat er zo geklopt werd op de pers toen (en voor de rtbf is dat "tout égal")
Ik vraag me eigenlijk af wat u, Jan, die rotsvast gelooft in VB, daarvan denkt.
Oud 10 april 2007, 19:09   #146
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Ik vond het prima. We moeten die oude kaarten onder de neus van de walen duwen, en grond terugeisen, als ze ook maar iets niet willen toegeven.

Hopelijk zijn er niet teveel zotten die op vertuindorp gaan stemmen, want die zot wil een belmgische regering met een vlaamse minderheid... (deze morgend op de radio)

Dat had Di Rupo zelf niet durven DROMEN!! En die verkwanselt vlaanderen en de vlaamse kiezer zomaar even. Zo zie je wie er de "democratische" partij is die poco deklameert, maar zelf eigenlijk een VLAAMS CORDON SANITAIR verdient !!
Dank U voor de morele steun, Eddy B
Ik zie geen reactie van Dhr. van den Berghe misschien zit hij nu te vloeken dat de waarheid aan het licht komt en daarmee niet kan leven. VB is toch ook voor dat deze ontstolen gebieden terug naar Vlaanderen gaan; het staat immers in de partijbeginselen (een keer goed lezen Dhr. van den Berghe)! Er zijn zelfs videomateriaal waar de VB-top meeloopt in een betoging in Moeskroen met het thema:"Moeskroen & Komen-Waasten bij Vlaanderen"
Oud 10 april 2007, 19:12   #147
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
En nogmaals bevestigt u indirect wat ik al eerder zei: Moeskroen is een Romaanstalige stad. Daar gaat het immers om. Niet over Edingen, enz.
Hebt U nu al die tweede kaart bekeken of hoe zit dat? niet vergeten Moeskroen & Komen-Waasten waren VOOR 476 Romaans net zoals Waregem! Daarna Germaans tot de gemeenten (Waregem niet) verfranst werden in de 17de eeuw en teug vervlaamsten in de 19de eeuw en weer verfransten vanaf 1963.

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 10 april 2007 om 19:12.
Oud 10 april 2007, 19:12   #148
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie geen reactie van Dhr. van den Berghe misschien zit hij nu te vloeken dat de waarheid aan het licht komt en daarmee niet kan leven. VB is toch ook voor dat deze ontstolen gebieden terug naar Vlaanderen gaan; het staat immers in de partijbeginselen (een keer goed lezen Dhr. van den Berghe)! Er zijn zelfs videomateriaal waar de VB-top meeloopt in een betoging in Moeskroen met het thema:"Moeskroen & Komen-Waasten bij Vlaanderen"
Inderdaad, heb ik net gepost :
http://forum.politics.be/showthread....77#post2599277

En terwijl Jan zijn best doet om duidelijk te maken dat VB dat idee heeft laten varen....
Oud 10 april 2007, 19:13   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die interpretatie komt in elk geval niet naar voren in die reportage, maar ze is dan wel ook van de Franstalige omroep...
Wat ik wel niet wist is dat er zo geklopt werd op de pers toen (en voor de rtbf is dat "tout égal")
Ik vraag me eigenlijk af wat u, Jan, die rotsvast gelooft in VB, daarvan denkt.
Ik "geloof" niet in een partij, beste vriend. Ik geloof alleen rotsvast in Jezus Christus.

Ik sta achter een partij in zoverre die de ethische en morele standpunten van mijn geloof verdedigt alsook een daadwerkelijke vertaling geeft van de nationalistische standpunten die ik aanhang.

Geweld tijdens een betoging beschouw ik steeds als een jammerlijke zaak die meer schaadt dan goed bijbrengt. Rekening houdend met sommige provocaties (die ik trouwens ook al zelf aan den lijve heb ondervonden tijdens bepaalde betogingen) kunnen sommige zaken wel enigszins geduid. Niet iedereen is de kalmte zelf, en sommigen hebben wel eens een stevig pintje gedronken voor de betoging begon...
Oud 10 april 2007, 19:13   #150
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:

En terwijl Jan zijn best doet om duidelijk te maken dat VB dat idee heeft laten varen....
Dan moeten ze hun partijbeginselen veranderen op hun webstek!

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 10 april 2007 om 19:15.
Oud 10 april 2007, 19:14   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie geen reactie van Dhr. van den Berghe misschien zit hij nu te vloeken dat de waarheid aan het licht komt en daarmee niet kan leven. VB is toch ook voor dat deze ontstolen gebieden terug naar Vlaanderen gaan; het staat immers in de partijbeginselen (een keer goed lezen Dhr. van den Berghe)!
Er staat nergens in de huidige partijbeginselen wat u beweert. Goed lezen, beste vriend!
Oud 10 april 2007, 19:15   #152
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:

Nogmaals, ik denk dat het er meer mee te maken had dat Moeskroen voor de herindeling bij de provincie West-Vlaanderen hoorde dan dat het 'vlaams' zou zijn.
Oud 10 april 2007, 19:17   #153
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Er staat nergens in de huidige partijbeginselen wat u beweert. Goed lezen, beste vriend!
De partij is de partijpolitieke tolk van de Vlaamse Beweging, zoals die historisch is gegroeid, en ze verdedigt op het politieke forum de eisen van die Vlaamse Beweging, zoals ondermeer het zelfbestuur, de afschaffing van de faciliteiten, de terugkeer van de ons ontstolen gebieden, het nooit-meer-oorlog en de amnestie-eis.

De taal is een wezenskenmerk van de culturele identiteit en van het volk. De partij wil respect voor het Nederlands afdwingen. Zij doet dit waar nodig en waar mogelijk ook aan de taalgrens en in de internationale instellingen. De partij zal steeds de bijzondere politieke aandacht van Vlaanderen bevorderen voor een zo nauw mogelijke band met Nederland en Zuid-Vlaanderen.

Bron: http://www.vlaamsbelang.org/index.php?p=16

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 10 april 2007 om 19:18.
Oud 10 april 2007, 19:20   #154
Hertog van Gelre

Standaard

Dat hele 'gebiedsgedoe' is trouwens achterhaald. Niet meer over onderhandelen, vastgelegd is vastgelegd. Het is weer 'reageren' op de agenda die Di Rupo heeft vastgesteld. De onderhandelingen zouden eigenlijk moeten gaan over de federale verhoudingen en de bevoegdheden van de individuele deelstaten.
Oud 10 april 2007, 19:21   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Nogmaals, ik denk dat het er meer mee te maken had dat Moeskroen voor de herindeling bij de provincie West-Vlaanderen hoorde dan dat het 'vlaams' zou zijn.
Men moet alles in z'n context zien en zich niet blind staren op een enkele gebeurtenis. Bijvoorbeeld het verzet van bepaalde gemeentebesturen tegen de overheveling. Men kan aanhalen dat ze in Waasten tegen waren en daarop besluiten ze men zich Vlaming voelde. Slechts het eerste is waar, het tweede niet. Dat verzet beperkte zich immers niet tot die gemeente, maar was bijna overal hoor- en voelbaar. Orroir bijvoorbeeld, een door en door Franstalige gemeente, stuurde een brief naar het provinciebestuur waarin ze fel van leer trokken tegen de overheveling. Er werd zelfs een volksraadpleging gehouden die een overweldigende meerderheid gaf voor behoud bij Oost-Vlaanderen. Hetzelfde gebeurde in zoveel andere gemeenten (slechts de Landense gemeenten waren een uitzondering). Er speelden dus niet zozeer identitaire of taalkundige elementen een rol in dit verzet, maar wel politieke. Veel politici in die gemeenten hadden immers hun contacten in de overeenkomstige provincie. Die verloren ze nu, wat betekende dat ze een heel nieuw netwerk hoorden uit te bouwen. Tegelijkertijd strooide men allerlei leugens rond (bijvoorbeeld, zo werd in Voeren verteld dat de boeren na de overheveling geen koeien meer zouden mogen gaan kopen op de veemarkt van Wezet, enz.).
Oud 10 april 2007, 19:22   #156
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dhr. van de Berghe geef toe dat:

1. Waregems een overgangsdialect is van de West-Vlaamse groep opde Oost-Vlaamse.
2.Moeskroen & Komen-Waasten en alle andere ontstolen gebieden + Zuid-Vlaanderen Germaans zijn.
3.VB is voor punt 2

Hebt U al gekeken naar de tweede taalgrenskaart of zijn De BO & Pée volgens U twee onozelaars of Groot-Germanen of imperialisten?
Oud 10 april 2007, 19:23   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De partij is de partijpolitieke tolk van de Vlaamse Beweging, zoals die historisch is gegroeid, en ze verdedigt op het politieke forum de eisen van die Vlaamse Beweging, zoals ondermeer het zelfbestuur, de afschaffing van de faciliteiten, de terugkeer van de ons ontstolen gebieden, het nooit-meer-oorlog en de amnestie-eis.
Nergens staat dat Moeskroen tot die gebieden behoort. Iedereen zal het wel eens zijn dat Edingen bijvoorbeeld daar wel toebehoort, daar het bij de overheveling een nog overheersend Nederlandstalig karakter had en tot op de dag van vandaag de omgangstaal er het Brabants is eerder dan het Frans. Hetzelfde geldt voor de Overmaas, alhoewel de jongere generaties daar vaak al taalafstand hebben gedaan.
Oud 10 april 2007, 19:26   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dhr. van de Berghe geef toe dat:

1. Waregems een overgangsdialect is van de West-Vlaamse groep opde Oost-Vlaamse.
2.Moeskroen & Komen-Waasten en alle andere ontstolen gebieden + Zuid-Vlaanderen Germaans zijn.
3.VB is voor punt 2

Hebt U al gekeken naar de tweede taalgrenskaart of zijn De BO & Pée volgens U twee onozelaars of Groot-Germanen of imperialisten?
1. Jan vdB woont in Waregem en spreekt er de omgangstaal die het dialect is; nooit heeft hij ook maar iets beweert wat tegen uw stelling zou moeten hebben ingegaan. Ik heb niets toegegeven, daar er gewoon niets toe te geven viel.
2. Moeskroen is Romaans. Ik heb nergens toegegeven dat het een Dietstalige stad zou zijn.
3. Het Vlaams Belang stelt helemaal niet wat u ervan maakt.

Ik heb al geantwoord op uw beweringen over de taalkaarten. U zit volledig en grandioos fout.
Oud 10 april 2007, 19:28   #159
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Men moet alles in z'n context zien en zich niet blind staren op een enkele gebeurtenis. Bijvoorbeeld het verzet van bepaalde gemeentebesturen tegen de overheveling. Men kan aanhalen dat ze in Waasten tegen waren en daarop besluiten ze men zich Vlaming voelde. Slechts het eerste is waar, het tweede niet. Dat verzet beperkte zich immers niet tot die gemeente, maar was bijna overal hoor- en voelbaar. Orroir bijvoorbeeld, een door en door Franstalige gemeente, stuurde een brief naar het provinciebestuur waarin ze fel van leer trokken tegen de overheveling. Er werd zelfs een volksraadpleging gehouden die een overweldigende meerderheid gaf voor behoud bij Oost-Vlaanderen. Hetzelfde gebeurde in zoveel andere gemeenten (slechts de Landense gemeenten waren een uitzondering). Er speelden dus niet zozeer identitaire of taalkundige elementen een rol in dit verzet, maar wel politieke. Veel politici in die gemeenten hadden immers hun contacten in de overeenkomstige provincie. Die verloren ze nu, wat betekende dat ze een heel nieuw netwerk hoorden uit te bouwen. Tegelijkertijd strooide men allerlei leugens rond (bijvoorbeeld, zo werd in Voeren verteld dat de boeren na de overheveling geen koeien meer zouden mogen gaan kopen op de veemarkt van Wezet, enz.).
Ten eerste wat U nu typt kan ik niet bevestigen of niet verwerpen maar ik blijf er bij dat al deze gemeenten Vlaaams zijn.
Ten tweede moet ik gewoon de partijbeginselen niet lezen omdat er een grote fout in staat want de partijbeginselen zijn een samenvatting van de kijk van VB (hoop ik toch).
Ten derde over heel de taalgrens werden er leugens verteld.
Ten vierde zijn Komen-Ten-Brielen, Houtem & Spiere volgens U Romaans of Germaans. (Tip volgens Verroken zijn ze Germaans)

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 10 april 2007 om 19:33.
Oud 10 april 2007, 19:31   #160
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
1. Jan vdB woont in Waregem en spreekt er de omgangstaal die het dialect is; nooit heeft hij ook maar iets beweert wat tegen uw stelling zou moeten hebben ingegaan. Ik heb niets toegegeven, daar er gewoon niets toe te geven viel.
2. Moeskroen is Romaans. Ik heb nergens toegegeven dat het een Dietstalige stad zou zijn.
3. Het Vlaams Belang stelt helemaal niet wat u ervan maakt.

Ik heb al geantwoord op uw beweringen over de taalkaarten. U zit volledig en grandioos fout.
Zitten De Bo & Pée er ook grandioos fout? De Bo beweert zelfs dat de taalgrens onder Armentiers, Frans-Komen, Zuid-Wervik, Busbeke, Halewijn lag. Enkel de Bizet & een gedeelte van Lowingen zijn nog verfranst. Pée beweert dat Ploegsteert ook nog verfranst was.

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 10 april 2007 om 19:31.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be