![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() jvdb
Citaat:
Beantwoord mijn vraag maar eens: Waarom is Jezus gestorven als jullie zijn offer niet als voledig beschouwen? Over het laatste stukje. Wat versta jij onder handelen als een christen? Citaat:
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U gooit u ook geloof, genade en redding door elkaar... Lees maar eens de volgende bijkomende literatuur: http://www.ewtn.com/library/ANSWERS/FAWORKS.htm http://www.columbia.edu/cu/augustine/a/faith_works.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Als Don Corleone wel gelooft dat de Heer voor hem gekruisigd werd, maar hij hangt de smeerlap uit, laat collega-maffiosi zonder de minste scrupules uit de weg ruimen enz... ... zal hij dan gered worden, volgens jou? Zegt Jezus niet: “Kom, gezegenden van mijn Vader, neem het koninkrijk in bezit dat vanaf het begin van de schepping voor jullie klaar ligt. Want Ik had honger en jullie hebben Me te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me te drinken gegeven, Ik was vreemdeling en jullie hebben Me opgenomen. Ik was naakt en jullie hebben Me gekleed, Ik was ziek en jullie hebben naar Me omgezien, Ik zat in de gevangenis en jullie kwamen naar Me toe.” (Mt 25, 34-36) En lees gerust maar eens de volgende verzen. Wat zal er met Don Corleone gebeuren, denk je? Citaat:
Citaat:
Want dát is precies wat er gebeurt met jouw interpretatie: het verlenen van een vrijkaartje aan kwaadwillige gelovigen. Nergens beweert de katholieke Kerk dat je op basis van goede werken alléén gered kan worden. Wél stelt ze dat goede werken gepaard moeten gaan met het geloof in Christus, en ermee onlosmakelijk moeten verstrengeld zijn. Wie dus alléén maar gelooft, doch geen goede werken verricht, zou op het Laatste Oordeel het deksel wel eens op de neus kunnen krijgen. Of anders gezegd: geloven doe je niet alleen met woorden, maar je daden moeten ermee in overeenstemming zijn. Zoniet, dan is je geloof geen cent waard. Mét Jesaja verzuchtte Jezus: Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart is ver van Mij. (Mt 15, 8) |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | ||||
Lokaal Raadslid
|
![]() jvdb
Citaat:
Citaat:
Ik zal de context er eens bijpakken: Citaat:
Citaat:
Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan ddor Mij. (Johannes 14:6) Laatst gewijzigd door Hosea : 26 maart 2007 om 13:34. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |||||
Lokaal Raadslid
|
![]() EFL
Citaat:
Citaat:
Echter corleone kan wel gered worden als hij spijt betuigt van zijn daden en vergeving vraagt aan de Heer. Citaat:
Citaat:
Ik wil absoluut geen vrijkaartje geven aan kwaadwillige geloven. Ook ik vind dat ieder mens goed moet leven. Echter het is niet nodig voor de hemel. Ik wil ff toevoegen dat iedere crimineel vergeving kan krijgen. Dus bijvoorbeeld: een moordenaar ,die later tot geloof is gekomen en vergeving vraagt aan de Heer en hem accepteert als zijn verlosser, zal in de hemel komen. Een lief persoon daarentegen ,die zijn hele leven vriendelijk is geweest altijd aan de armen heeft gegeven enz. maar niet gelooft in Jezus, zal niet in de hemel komen. Citaat:
![]() |
![]() |
#147 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() jvdb
Citaat:
Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan ddor Mij. (Johannes 14:6) Laatst gewijzigd door Hosea : 26 maart 2007 om 13:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Blijkbaar begrijpt u "onderbouwen" niet zo goed. Indien u zegt dat het een feit is, moeten daar bewijzen voor zijn. Geef die eens!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Als ik "praktijk" schrijf, dan bedoel ik "praktijk", Hosea. Géén lippendienst. Een geloof dat niet onlosmakelijk verstrengeld zit met de praktijk - in het evangelie o.a. verzinnebeeld door de Zeven Werken van Barmhartigheid (Mt 25, 34-36) - doorziet de Heer Zélf als doorgestoken kaart. Geen enkele andere manier om je geloof te belijden dan de praktijk is aan zo weinig twijfel onderhevig. Geen enkele andere manier om je geloof te belijden is zo duidelijk en voor iedereen haalbaar; slechts weinigen die tot het (bijna) abstracte geloof kunnen komen zoals jij het hier propageert. Zijn al die anderen, die daartoe zelfs niet in staat zijn, dan verdoemd volgens jou? Is zuster Clata's goede werk precies niet de uiting van haar geloof in de Heer? Op welke wijze, denk je dat zij haar geloof nog sterker tot uitdrukking kan brengen? Citaat:
Citaat:
De oude volkswijsheid indachtig, dat het beter is te voorkomen dan te genezen, vind ik toch dat het onze christelijke plicht is medegelovigen tot het plegen van goede daden op te roepen - geloofspraktijk weet je wel - opdat ze daar later geen spijt over zouden krijgen en hun toevlucht zouden moeten gaan zoeken in het plengen van berouwvolle tranen, hoe oprecht dit berouw ook moge wezen. Citaat:
Of door die verkondiging ook met daden kracht bij te zetten? Welke verkondiging is het meest geloofwaardig, denk je. Die met de lippen, of die met je daden in overeenstemming is - zoals je hierboven zélf geschreven hebt. Citaat:
Citaat:
Ik ga er tenvolle mee akkoord dan eenieder die goede daden verricht om er zelf schoon garen van te spinnen niet gered wordt. We lezen dit in 1 Korintiërs, hoofdstuk 13. Of lui die goede daden plegen, zonder in Jezus en God te geloven bij voorbaat verloren zijn? Eerlijk gezegd ben ik hier niet zo zeker van. Want niets let je voor de zielen van deze mensen van goede wil te bidden. Of dacht je dat je gebed alleen maar naar medegelovigen gericht mocht zijn? Citaat:
Het verklaart meteen waarom de Kerk door de eeuwen heen steeds een pioniersrol heeft gespeeld inzake ziekenzorg, onderwijs, armenzorg enz... |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar die pioniersrol had toch ook te maken met de 'wervingsacties' van de christenen. 'Zieltjes winnen' voor de goede zaak. Het was niet altijd de reine naastenliefde die de christenen dreef. Laatst gewijzigd door system : 26 maart 2007 om 16:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | ||||||||||||
Lokaal Raadslid
|
![]() efl
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het allerbelangrijkste om gered te worden is om idd met je lippen te verkondigen dat je gelooft in Jezus Christus. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#155 |
Lokaal Raadslid
|
![]() jvdb
U ziet hoe geloof en handelen daar hand in hand gaan, en hoe het geloof vervolmaakt wordt door daden. Lees kritisch. Er staat hoe het geloof vervolmaakt wordt door daden. Dat wil nog lang niet zeggen cruciaal.
Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan ddor Mij. (Johannes 14:6) Laatst gewijzigd door Hosea : 26 maart 2007 om 16:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
Je staart je blind op afzonderlijke bijbelverzen; je leest de Bijbel zonder verbanden te leggen. Daardoor blijft het risico op een (te) letterlijke lezing om de hoek loeren. Nogmaals, geef mij eens je commentaar omtrent Mt 25, 34-34, want dat zijn woorden van de Heer in hoogsteigen persoon. Citaat:
Citaat:
En leg mij eens uit hoe jij erin denkt te slagen je geloof te laten blijken uit jouw levensstijl zonder het volbrengen van goede daden, en enkel en alleen maar door verkondiging. Want Ik had honger, en gij hebt Mij geen te eten gegeven. Enz... (Mt 25, 42 e.v.) En hier letterlijk uit de verzen 45 en 46: "Ik verzeker jullie, alles wat je niet voor één van deze minsten hebt gedaan, heb je ook niet voor Mij gedaan.” Zij zullen naar de eeuwige straf gaan, maar de rechtvaardigen naar het eeuwig leven. Jezus bloedeigen woorden, mijn waarde! Hijzelf aan het woord in hoogsteigen persoon. Je hoeft mij niet te antwoorden. Antwoord Hém eens!!! Citaat:
Het plegen van kwaad is nog érger dan het nalaten van goede daden. Maar het nalaten van goede daden is al erg genoeg om de hemel te verspelen, wat blijkt uit de verzen die ik nu al ten treure toe citeer, en waaraan je volledig lijkt voorbij te gaan. Wie oprecht berouw heeft over het kwaad dat hij berokkende kan gered worden. Dat staat buiten kijf. Wie geen berouw toont over het achterwege laten van goede daden, kan die gered worden? Ook al heeft hij zijn geloof over de daken uitgeschreeuwd? Lees nogmaals Mt 25, 42 en volgende, vooraleer je antwoord geeft. Nu kan je stellen dat het tonen van oprecht berouw - hetzij over het plegen van kwaad, hetzij over het achterwege laten van goede daden - een daad van geloof is. Maar het kwaad is reeds geschied, en het blijft te betreuren dat betrokkene te weinig gedaan heeft om dit kwaad te voorkomen. In veel gevallen kan hij het kwaad niet meer helemaal herstellen: bvb. wanneer hij andermans leven neemt. Dit is een genezende geloofsbeleving. Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om een voorkomende geloofsbeleving aan de dag te leggen en medegelovigen daartoe op te roepen. Een geloofsbeleving die er in de eerste plaats op gericht is het kwaad te voorkomen, alsook het achterwege laten van goede daden, Mt 25, 36 e.v. indachtig. Daarom zeg ik, mét de Kerk: het is nóg beter goede daden te plegen dan achteraf berouw te moeten tonen om het kwaad dat men berokkent heeft, of om het goede dat men nagelaten heeft. Leg ook eens het verband met de parabel van de talenten, dat niet voor niets Jezus' toelichting over Zijn rol als Opperste Rechter net voorafgaat (Mt 25, 14-30). Kijk wat er gebeurt met degene met slechts één talent, die nagelaten heeft daarmee iets te doen. Het hele Nieuwe Testament schreeuwt het uit, Hosea, en jij wil het niet zien: berouw tonen is goed, maar het plegen van goede daden is nog beter. En het is verdorie onze christenplicht elkaar (en zelfs niet-gelovigen) aan te zetten tot het plegen van goede daden. Op voorwaarde dat we er niet prat op (willen) gaan, zijn zij de allerbeste blijk van een diep geloof in Jezus; dieper dan het meest gemeende berouw. Citaat:
Wat heet jij "cruciaal"? Dat er naast goede werken ook nog andere Dit bepaalt God wel. Nogmaals ik ben niet tegen goede werken ofzo. Maar idd een belangrijk aspect van het geloof volgens mij is het evangeliseren. Je kunt je verkondiging met daden bij zetten maar het is niet cruciaal zoals ik hierboven al enkele keren aangeef. Het allerbelangrijkste om gered te worden is om idd met je lippen te verkondigen dat je gelooft in Jezus Christus. Jullie vinden blijkbaar wel dat het lijden van Jezus niet genoeg was om genade te krijgen. Anders hoefden jullie geen goede werken te doen. Net alsof protestantse geloven zoiets niet doen. Er zijn genoeg protestantse geloven die sociaal actief waren/zijn.[/quote] |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
Je staart je blind op afzonderlijke bijbelverzen; je leest de Bijbel zonder verbanden te leggen. Daardoor blijft het risico op een (te) letterlijke lezing om de hoek loeren. Nogmaals, geef mij eens je commentaar omtrent Mt 25, 34-34, want dat zijn woorden van de Heer in hoogsteigen persoon. Citaat:
Citaat:
En leg mij eens uit hoe jij erin denkt te slagen je geloof te laten blijken uit jouw levensstijl zonder het volbrengen van goede daden, en enkel en alleen maar door verkondiging. Want Ik had honger, en gij hebt Mij geen te eten gegeven. Enz... (Mt 25, 42 e.v.) En hier letterlijk uit de verzen 45 en 46: "Ik verzeker jullie, alles wat je niet voor één van deze minsten hebt gedaan, heb je ook niet voor Mij gedaan.” Zij zullen naar de eeuwige straf gaan, maar de rechtvaardigen naar het eeuwig leven. Jezus bloedeigen woorden, mijn waarde! Hijzelf aan het woord in hoogsteigen persoon. Je hoeft mij niet te antwoorden. Antwoord Hém eens!!! Citaat:
Het plegen van kwaad is nog érger dan het nalaten van goede daden. Maar het nalaten van goede daden is al erg genoeg om de hemel te verspelen, wat blijkt uit de verzen die ik nu al ten treure toe citeer, en waaraan je volledig lijkt voorbij te gaan. Wie oprecht berouw heeft over het kwaad dat hij berokkende kan gered worden. Dat staat buiten kijf. Wie geen berouw toont over het achterwege laten van goede daden, kan die gered worden? Ook al heeft hij zijn geloof over de daken uitgeschreeuwd? Lees nogmaals Mt 25, 42 en volgende, vooraleer je antwoord geeft. Nu kan je stellen dat het tonen van oprecht berouw - hetzij over het plegen van kwaad, hetzij over het achterwege laten van goede daden - een daad van geloof is. Maar het kwaad is reeds geschied, en het blijft te betreuren dat betrokkene te weinig gedaan heeft om dit kwaad te voorkomen. In veel gevallen kan hij het kwaad niet meer helemaal herstellen: bvb. wanneer hij andermans leven neemt. Dit is een genezende geloofsbeleving. Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om een voorkomende geloofsbeleving aan de dag te leggen en medegelovigen daartoe op te roepen. Een geloofsbeleving die er in de eerste plaats op gericht is het kwaad te voorkomen, alsook het achterwege laten van goede daden, Mt 25, 36 e.v. indachtig. Daarom zeg ik, mét de Kerk: het is nóg beter goede daden te plegen dan achteraf berouw te moeten tonen om het kwaad dat men berokkent heeft, of om het goede dat men nagelaten heeft. Leg ook eens het verband met de parabel van de talenten, dat niet voor niets Jezus' toelichting over Zijn rol als Opperste Rechter net voorafgaat (Mt 25, 14-30). Kijk wat er gebeurt met degene met slechts één talent, die nagelaten heeft daarmee iets te doen. Het hele Nieuwe Testament schreeuwt het uit, Hosea, en jij wil het niet zien: berouw tonen is goed, maar het plegen van goede daden is nog beter. En het is verdorie onze christenplicht elkaar (en zelfs niet-gelovigen) aan te zetten tot het plegen van goede daden. Op voorwaarde dat we er niet prat op (willen) gaan, zijn zij de allerbeste blijk van een diep geloof in Jezus; dieper dan het meest gemeende berouw. Citaat:
Wat heet jij "cruciaal"? Dat er naast goede werken ook nog andere wegen Dit bepaalt God wel. Nogmaals ik ben niet tegen goede werken ofzo. Maar idd een belangrijk aspect van het geloof volgens mij is het evangeliseren. Je kunt je verkondiging met daden bij zetten maar het is niet cruciaal zoals ik hierboven al enkele keren aangeef. Het allerbelangrijkste om gered te worden is om idd met je lippen te verkondigen dat je gelooft in Jezus Christus. Jullie vinden blijkbaar wel dat het lijden van Jezus niet genoeg was om genade te krijgen. Anders hoefden jullie geen goede werken te doen. Net alsof protestantse geloven zoiets niet doen. Er zijn genoeg protestantse geloven die sociaal actief waren/zijn.[/quote] |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |||||
Minister
|
![]() Dit is het vervolg op mijn vorige posting. Kennelijk loopt er één en ander mis met de forumsoftware. Die werkt héél traag. Is dat bij andere forumgebruikers ook zo.
Wat heet jij "cruciaal"? Dat er naast goede werken inderdaad ook nog andere wegen zijn. Zoals verkondiging bijvoorbeeld. Maar eerstens beschouw ik ook verkondiging als een goed werk. Veel mensen verloren zelfs hun leven terwijl zij van Jezus' boodschap kond deden. En ook vandaag nog valt velen van hen hoon en minachting ten deel. Tweedens: verkondiging is één zaak, en medemenselijkheid is een andere. Misschien dat jij het anders ziet, maar ik voel mezelf eerst mens, en pas daarna christen. Daarom leg ik zwaar de nadruk op mijn plicht als mens - anderen zoveel mogelijk tegemoet komen, rekening houdend met mijn talenten én met mijn beperkingen. Hoe kan ik als christen Jezus' boodschap geloofwaardig laten klinken, als ik mijn plicht als mens niet doe? Een plicht waarop Hijzelf ons wijst. Eens te meer wrijf ik je Mt 25, 34 e.v. onder de neus. Wanneer komt je commentaar op die verzen? Ik zou die graag eens lezen. Citaat:
zondaar kan inschatten. Maar ik snap niet wat dit met deze discussie vandoen heeft. Citaat:
le mot - dat je stelt niet tégen goede werken te zijn. Moet de Heer Zich nu verheugen omdat iemand niet tegen is? Of verheugt Hij Zich pas wanneer iemand ondubbelzinnig vóór is? Opnieuw, tot vervelens toe: Mt 25, 34 e.v. Waarom legt Hijzelf daar zo de nadruk op, dacht je? Citaat:
Nogmaals, in heel Zijn toelichting over Zijn rol als Opperste Rechter, heeft Jezus het niet één keer over het geloof - de lippendienst - maar wel in uitgebreide bewoordingen over... goede werken. Je weet intussen wel waar je die woorden kan terugvinden in de Bijbel, mag ik hopen?! Citaat:
laat ik die uitspraak voor jouw rekening. Maar goed. Jezus stierf voor alle mensen van goede wil. Nu weten wij allemaal dat de wil bij de mens weliswaar goed is, doch het vlees ook zwak. En het is voor dat zwakke vlees, dat Hij Zich liet kruisigen. Want hoe goed je ook je best doet, en ook goede werken verricht, als mens heb je je beperkingen, je minder goede kanten. En niet altijd slaag je erin die minder goede kanten te overstijgen. Opdat niemand echter de moed zou verliezen, stelde Christus Zijn verlossingsdaad. Maar nergens laat Hij blijken dat Zijn lijden dient om het ons "makkelijk" te maken. Als Hijzélf ons oproept om goede daden te verrichten (Mt 25, 34 e.v. ), wie zijn wij dan om gemakkelijkheidshalve Hem te antwoorden dat Hij niet zo moet zeuren, want dat Zijn kruisdood ons toch al verlost heeft? Zijn kruisdood is juist een aanmoediging daartoe: doe goed, en lig niet teveel wakker van je beperkingen. Daarvan heeft Hij je verlost. Mocht die verlossing er niet geweest zijn, dan waren we in ons streven naar het goede verlamd: waarom nog goed doen, als we toch niet alles goed kunnen doen, en zelfs de kleinste misstap ons noodlottig wordt? Citaat:
belangrijker dan jij hier laat uitschijnen?! |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Lokaal Raadslid
|
![]() jvdb
Citaat: Citaat:
Ik verwacht ook nog een tegenreactie op mijn reactie op dat andere citaat van jou.