Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2009, 22:05   #141
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
er zijn nog maar amper zo'n 50 000 Nederlandstaligen in Frans-Vlaanderen en dan vooral bij ouderen
Naart schijnt zitten der nog een miljoen in wallonië
Oud 29 augustus 2009, 22:22   #142
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Naart schijnt zitten der nog een miljoen in wallonië
Een reden te meer om Wallonië te vernederlandsen.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2009, 13:22   #143
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
waarom zouden we dat willen???
Oud 30 augustus 2009, 14:41   #144
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wij zijn geen Franstalige hé. Geen taal imperialisme. Als ge in Wallonië gaat wonen leert ge Frans punt.
Oud 30 augustus 2009, 14:45   #145
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Hm... ik heb nu niet de indruk dat Brabanders in Vlaanderen zich nu echt Brabander voelen, eerder gewoon Vlamingen. In Limburg is dat toch wel anders. Maar goed, dat is alleen van wat ik opmerk, of dat de werkelijkheid is daar laat ik me niet over uit. Het kaartje is immers ook geen werkelijkheid.
Ik woon in Antwerpen en voel me uiteraard Vlaming omdat ik Nederlands spreek. Maar bij een Verenigd Nederland zou ik het toch niet zo slecht vinden moest Brabant verenigd worden. Dat zou de tegenstelling Vlaanderen Nederland in een hereniging ook verminderen. Maar dat is enkel in het geval dat we naar een federatie met meerdere deelstaten gaan. Ik ben nog niet overtuigd van het feit of dat wel de beste oplossing is. Misschien toch liever een confederatie.
Oud 30 augustus 2009, 14:48   #146
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik woon in Antwerpen en voel me uiteraard Vlaming omdat ik Nederlands spreek. Maar bij een Verenigd Nederland zou ik het toch niet zo slecht vinden moest Brabant verenigd worden. Dat zou de tegenstelling Vlaanderen Nederland in een hereniging ook verminderen. Maar dat is enkel in het geval dat we naar een federatie met meerdere deelstaten gaan. Ik ben nog niet overtuigd van het feit of dat wel de beste oplossing is. Misschien toch liever een confederatie.
de confederatie is de tussenstap naar de federatie Pieter B.

een confederatie kan niet blijven bestaan wegens te onstabiel: ofwel krijg je twee of meerdere onafhankelijke staten of anders ga je naar een federatie.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 30 augustus 2009 om 14:49.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2009, 14:51   #147
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
waarom zouden we dat willen???
Van de 10 miljoen belgen zijn er minstens 7,5 miljoen wiens voorouders nederlandstalig waren, 1 miljoen buitenlanders, 0,5 miljoen moezelfrankisch en 1 miljoen die je als stam-franstaligen kunt aanzien, tenminste als je niet al te ver in de tijd teruggaat. Toen de huurlingentroepen van Caesar hier aankwamen bestond het Frans als taal niet eens! Dus wat is er logischer dan het Nederlands tot enige officiële taal van Belgie uitroepen? Denk eens aan de enorme besparingen die zo gerealizeerd zouden worden. En het herwonnen internationale prestige als we van onze talentwisten verlost zijn. En de enorme kansen voor de walen op een job dankzij de toegenomen mobiliteit.
Het koeterwaals en het picardisch (ch'timi) kunnen we eventueel nog als minderheidstalen erkennen met beperkte faciliteiten.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2009, 19:53   #148
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Van de 10 miljoen belgen zijn er minstens 7,5 miljoen wiens voorouders nederlandstalig waren, 1 miljoen buitenlanders, 0,5 miljoen moezelfrankisch en 1 miljoen die je als stam-franstaligen kunt aanzien, tenminste als je niet al te ver in de tijd teruggaat. Toen de huurlingentroepen van Caesar hier aankwamen bestond het Frans als taal niet eens! Dus wat is er logischer dan het Nederlands tot enige officiële taal van Belgie uitroepen? Denk eens aan de enorme besparingen die zo gerealizeerd zouden worden. En het herwonnen internationale prestige als we van onze talentwisten verlost zijn. En de enorme kansen voor de walen op een job dankzij de toegenomen mobiliteit.
Het koeterwaals en het picardisch (ch'timi) kunnen we eventueel nog als minderheidstalen erkennen met beperkte faciliteiten.
Toch een opmerking, de meerderheid van de Romeinse troepen, waren beroepssoldaten (en sommigen, ligt aan de periode min of meer dienstplichtig), hulptroepen daarentegen konden huurlingen zijn, maar werden vaak geleverd als een soort tribuut door onderworpen volkeren. Pas tegen het einde van, vooral het westelijke, Romeinse Rijk nam het aantal huurlingen toe.
Oud 30 augustus 2009, 20:49   #149
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben vandaag in Lanaken geweest.

De gemeente was vergeven van de Nederlanders.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2009, 20:57   #150
Shadowke

Standaard

allé nu Henri1.
en wat hebben de boze en stoute Hollanders allemaal tegen je gezegd?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2009, 20:58   #151
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik ben vandaag in Lanaken geweest.
De Nederlanders dus ook, Henri1. Zij hebben genoten van Lanaken en zeer vermoedelijk ook geld uitgegeven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De gemeente was vergeven van de Nederlanders.

Wat nu, Henri1, als we het woord 'Nederlanders' vervangen door 'negers' of 'joden'? Dan krijgt het woord 'vergeven' wel een erg bedenkelijke connotatie, niet?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 30 augustus 2009 om 20:59.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2009, 21:06   #152
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zou me sterk verwonderen. De Nederlandse taal bestond toen overigens nog niet.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2009, 21:55   #153
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat zou me sterk verwonderen. De Nederlandse taal bestond toen overigens nog niet.
Ik zei dus wel: als je niet te ver in de tijd teruggaat. En dan bedoelde ik wel degelijk de 19de eeuw. Als je dan die gebieden neemt die sinds 1800 verfranst geworden zijn, plus de verschillende golven van vlaamse immigratie (naar de henegouwse mijnstreek, en meer recent naar de goedkope gronden aan de taalgrensrand) dan kom je ruim aan 7.5 miljoen vlaamse afstammelingen. En in het Groothertogdom Luxemburg werd voor de splitsing overwegend Moezelfrankisch gesproken, dus ook het grootste gedeelte van de huidige provincie Luxemburg.

Wat de exacte talen waren die men in Belgica sprak voor de inval van Caesar valt moeilijk te achterhalen, er zijn geen geschreven bronnen van overgebleven. Maar in ieder geval werd er nergens in Belgica een Latijns dialect gesproken. In ieder geval wel talen die verwant waren aan het Germaans, en hier en daar waarschijnlijk met Keltische invloeden. Na Caesar zijn de Franken gekomen, en door de vermenging van Frankisch met de lokale taal onstond het oud-nederlands (ook wel eens oud-nederfrankisch genoemd).
Oud 31 augustus 2009, 00:56   #154
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
O, jazeker wel! Alleen was het geen 'Nederlands', maar Oud- of Middel-Nederlands. En voor die fasen heette het Oud-Fries, Oud-Nederfrankisch en Oud-Saksisch (waaruit het Oud-Nederlands is voortgekomen). En zelfs daarvoor had de taal nog een naam, het Noordzee-Germaans.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 02:10   #155
BWarrior

Standaard

Citaat:
Het Frans/Duits/Limburgs ook. Voor het overige: goed voorstel.

Laatst gewijzigd door BWarrior : 31 augustus 2009 om 02:11.
Oud 31 augustus 2009, 02:12   #156
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik zei dus wel: als je niet te ver in de tijd teruggaat. En dan bedoelde ik wel degelijk de 19de eeuw. Als je dan die gebieden neemt die sinds 1800 verfranst geworden zijn, plus de verschillende golven van vlaamse immigratie (naar de henegouwse mijnstreek, en meer recent naar de goedkope gronden aan de taalgrensrand) dan kom je ruim aan 7.5 miljoen vlaamse afstammelingen. En in het Groothertogdom Luxemburg werd voor de splitsing overwegend Moezelfrankisch gesproken, dus ook het grootste gedeelte van de huidige provincie Luxemburg.

Wat de exacte talen waren die men in Belgica sprak voor de inval van Caesar valt moeilijk te achterhalen, er zijn geen geschreven bronnen van overgebleven. Maar in ieder geval werd er nergens in Belgica een Latijns dialect gesproken. In ieder geval wel talen die verwant waren aan het Germaans, en hier en daar waarschijnlijk met Keltische invloeden. Na Caesar zijn de Franken gekomen, en door de vermenging van Frankisch met de lokale taal onstond het oud-nederlands (ook wel eens oud-nederfrankisch genoemd).
Het maakt niet uit van wie men afstamt. Brussel zit ook vol "Vlamingen"(zie Vlaamse achternamen). Dat veranderd niets aan het feit dat ze daar vooral Frans spreken.
Oud 31 augustus 2009, 18:03   #157
BWarrior

Standaard

Citaat:
Het maakt niet uit van wie men afstamt. Brussel zit ook vol "Vlamingen"(zie Vlaamse achternamen). Dat veranderd niets aan het feit dat ze daar vooral Frans spreken.
"verandert"
Oud 31 augustus 2009, 19:54   #158
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
"verandert"
sterk argument.
Oud 31 augustus 2009, 19:59   #159
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En bewijst natuurlijk ook dat mensen van taal kunnen veranderen, en er dus niets een vernederlandsing van Brussel in de weg staat.
Oud 31 augustus 2009, 20:05   #160
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
En bewijst natuurlijk ook dat mensen van taal kunnen veranderen, en er dus niets een vernederlandsing van Brussel in de weg staat.
Inderdaad. En het is al volop aan de gang. De Nederlandstalige scholen in Brussel zitten aan hun limiet.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be