Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2007, 22:14   #141
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Mensen moeten nu eenmaal allemaal ergens wonen en naar hun werk kunnen en bedrijven moeten hun producten kunnen vervoeren. Hoe je dat in het landschap inpast blijft in het dichtbevolkte Nederland telkens een moeilijke afweging.
O, maar we zijn het niet oneens. Ik zei al eerder dat elk project op zijn eigen voor- en nadelen bekeken moet worden. Het stoort me alleen hoe men met de Betuwelijn als een blind paard is omgegaan.

Ik zal eens kijken of ik wat voorbeelden kan vinden.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 09:54   #142
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Misschien een dwaze vraag, maar is Nederland eigenlijk van plan om nog meer grond te winnen op het water?
Zoals Brandaan al aangeeft is er een heel concreet plan voor de uitbreiding van de Rotterdamse haven: de Tweede Maasvlakte. Zie deze overzichtskaart op www.maasvlakte2.com. Merk op dat er veel aandacht uitgaat naar natuurcompensatie. Dat gebeurt dus niet alleen bij de IJzeren Rijn om België te kloten...

Verder zijn er al grootse plannen voor de ontwikkeling van het IJmeer tussen Amsterdam en Almere. Onlangs kwam een rapport uit van Verkeer en Waterstaat dat hier ruimte laat voor de ontwikkeling van woningbouw en recreatie. Ook wordt gesproken over een nieuwe spoorverbinding door het IJmeer, als variant voor de Zuiderzeelijn of als sneltram, om Almere en Amsterdam beter met elkaar te verbinden.

In de jaren negentig zijn ook nog plannen ontwikkeld voor kusteilanden voor de kuststrook van Hoek van Holland tot Kijkduin (Den Haag), maar die zijn in een hele diepe la verdwenen. Ook waren er plannen voor een luchthaven op een eiland ver in de Noordzee, maar dat bleek allemaal erg duur en daarom is ervoor gekozen om Schiphol op de huidige plaats uit te breiden, evt. in combinatie met de ontwikkeling van Vliegveld Lelystad tot nieuwe luchthaven.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 11:47   #143
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals Brandaan al aangeeft is er een heel concreet plan voor de uitbreiding van de Rotterdamse haven: de Tweede Maasvlakte. Zie deze overzichtskaart op www.maasvlakte2.com. Merk op dat er veel aandacht uitgaat naar natuurcompensatie. Dat gebeurt dus niet alleen bij de IJzeren Rijn om België te kloten...

Verder zijn er al grootse plannen voor de ontwikkeling van het IJmeer tussen Amsterdam en Almere. Onlangs kwam een rapport uit van Verkeer en Waterstaat dat hier ruimte laat voor de ontwikkeling van woningbouw en recreatie. Ook wordt gesproken over een nieuwe spoorverbinding door het IJmeer, als variant voor de Zuiderzeelijn of als sneltram, om Almere en Amsterdam beter met elkaar te verbinden.

In de jaren negentig zijn ook nog plannen ontwikkeld voor kusteilanden voor de kuststrook van Hoek van Holland tot Kijkduin (Den Haag), maar die zijn in een hele diepe la verdwenen. Ook waren er plannen voor een luchthaven op een eiland ver in de Noordzee, maar dat bleek allemaal erg duur en daarom is ervoor gekozen om Schiphol op de huidige plaats uit te breiden, evt. in combinatie met de ontwikkeling van Vliegveld Lelystad tot nieuwe luchthaven.
Er zijn zelfs plannen omdat dit samen met Vlaanderen te doen voor de Noordzeekust. Van Den Helder tot De Panne een nieuw duingebied en binnenzee aanleggen.
Alleen is dit plan nog niet overgenomen door de politici.

Het lijkt me een prima idee ,als buffer tegen de verhoging van de zeespiegel.
Je zou het in kunnen indelen in drie gebieden.
1.watersport en recreatie
2.zee en lucht havens
3.natuurgebieden

En natuurlijk een geweldig inpuls voor de komende "de Nederlanden"
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 11:51   #144
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Er zijn zelfs plannen omdat dit samen met Vlaanderen te doen voor de Noordzeekust. Van Den Helder tot De Panne een nieuw duingebied en binnenzee aanleggen.

Je zou het in kunnen indelen in drie gebieden.
1.watersport en recreatie
2.zee en lucht havens
3.natuurgebieden

Heb je hier ook een bron voor? Van dit grootschalige plan had ik nog niet gehoord en het lijkt me wel interessant.
Oud 15 mei 2007, 11:52   #145
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

D'oh, helemaal het IJmeer vergeten.
Oud 15 mei 2007, 12:16   #146
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het idee om geen land meer te winnen, maar om op het water zelf woonzones te maken ook steeds meer opgang.
Gewoon drijvende dorpen, die met waterbrekers worden beschermd tegen de hoge golfslagen en stromen.
De reden dat men naar die woningbouw wil over gaan, is omdat het goedkoper is en veiliger als de zeespiegel echt zou stijgen.
Deze dorpen zouden dan gewoon mee stijgen en niet overstromen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 12:20   #147
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Heb je hier ook een bron voor? Van dit grootschalige plan had ik nog niet gehoord en het lijkt me wel interessant.
Een paar maanden terug heb ik een TV programma hierover gezien
Een Vlaams-Nederlandse werkgroep.
Misschien bij de TU Delft een bron te vinden want ik dacht dat het iemand van TU Delft was in het programma.
Even bellen of langs gaan
Oud 15 mei 2007, 12:23   #148
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het idee om geen land meer te winnen, maar om op het water zelf woonzones te maken ook steeds meer opgang.
Gewoon drijvende dorpen, die met waterbrekers worden beschermd tegen de hoge golfslagen en stromen.
De reden dat men naar die woningbouw wil over gaan, is omdat het goedkoper is en veiliger als de zeespiegel echt zou stijgen.
Deze dorpen zouden dan gewoon mee stijgen en niet overstromen.
Ja dat klopt dat zal gaan gebeuren op het Ijmeer bij Amsterdam en Almere.
Oud 15 mei 2007, 12:32   #149
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja dat klopt dat zal gaan gebeuren op het Ijmeer bij Amsterdam en Almere.
Als proef, als het daar goed gaat en aanvaard word, wil men het verder uitbreiden.
Heb zelfs al geruchten gehoord, dat men het dan ook in de Noordzee en Wadden-zee wil doen.

Weet wel niet hoever die ideeën staan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 12:35   #150
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist goed. Ik ben zelfs voorstander van het laten samengaan van Wallonië en Nederland terwijl Vlaanderen zelf op eigen benen staan. Terwijl wij ons eigen huis in orde brengen, leren die Nederlanders ook wijze lessen. Na een tijd zullen ze het spuugzat zijn, zullen "je bent toch een land" argumenten verbannen worden en kunnen we aan het echte werk beginnen.

Kan iemand me eens een kaartje geven waarop ik mooi alle (al dan niet in gebruik zijnde) spoorlijnen kan zien, want ik zie nu zo een beetje door de spoorlijnen de bomen niet meer.
Samengaan van Nederland en Wallonie?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg...enbaar_vervoer
http://members.lycos.nl/treinpage/ij...zerenrijn3.htm
Oud 15 mei 2007, 13:16   #151
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mooi tegenargument tegen "jullie zullen ons nog nodig hebben" argumenten van Wallonië.
Maar hoe zou dat precies dan in zijn werk gaan? Ik bedoel, stel nu dat de zeespiegel werkelijk zo dramatisch zou stijgen, dan moet Frankrijk ofwel meedoen, ofwel moeten wij ook de grens met Frankrijk (waar nodig) verhogen. Is er een kaartje of zo?
Oud 15 mei 2007, 14:22   #152
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mooi tegenargument tegen "jullie zullen ons nog nodig hebben" argumenten van Wallonië.
Maar hoe zou dat precies dan in zijn werk gaan? Ik bedoel, stel nu dat de zeespiegel werkelijk zo dramatisch zou stijgen, dan moet Frankrijk ofwel meedoen, ofwel moeten wij ook de grens met Frankrijk (waar nodig) verhogen. Is er een kaartje of zo?
Frankrijk doet niet mee.
Het plan is voor Nederland en Vlaanderen.

De beste manier om "de Nederlanden" tot stand te brengen is samen aan een groot project te werken ,waar iedereen trots op is.
Zoals dit "Noordzee project ",of samen een luchthaven in zee.

In Honkong was ik ontzettend trots ,toen ik die geweldige luchthaven in zee zag, die door Nederlandse bedrijven was gemaakt.

Het mooiste zou zijn samen de Olympische spelen te organiseren en dan "de Nederlanden" als een geweldig succes aan de wereld te presenteren.

Een kaartje heb ik niet. Misschien wil Brandaan even bij de TU Delft informeren.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 15 mei 2007 om 14:25.
Oud 15 mei 2007, 14:28   #153
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Als proef, als het daar goed gaat en aanvaard word, wil men het verder uitbreiden.
Heb zelfs al geruchten gehoord, dat men het dan ook in de Noordzee en Wadden-zee wil doen.

Weet wel niet hoever die ideeën staan.
De minister heeft een paar weken terug het besluit genomen om de komende jaren hieraan te gaan werken.
Oud 15 mei 2007, 15:40   #154
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Ik vind Wallonië weggegooid geld.
Ik vind het federalisme weggegooid geld.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 15:44   #155
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
B.U.B. staat toch voor Belgie Uitsluitend Blut?
Oud 15 mei 2007, 15:46   #156
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Wat mij betreft hoeven we geen enkele concessie meer te doen aan de Belgen. Ze moeten eerst maar eens ophouden met het vergiftigen van ons water. Ik ken geen enkele grote Nederlandse stad zonder rioolzuivering. Maar bijvoorbeeld in Luik dumpen ze hun stront gewoon in de maas. Af en toe is het zo erg dat in Nederland op bepaalde plekken langs de maas de drinkwaterinname tijdelijk gestaakt moet worden. Uit ellende betaalt Nederland nu maar mee aan een rioolzuiveringsinstallatie voor Luik.

En leg mij maar eens uit waarom de Antwerpse haven meer vervuiling veroorzaakt dan de grotere Rotterdamse haven met zijn enorme petrochemische industrie. De Belgen moeten onderhand maar eens stoppen met het over de schutting gooien van hun rotzooi. Als zij de Antwerpse haven zo nodig willen laten groeien, laat hun dan maar in de rotzooi zitten. GEEN CONCESSIES MEER AAN DE BELGEN!!!
Nederland staat volgens mij ook qua properheid met de Scandinavische landen bovenaan in de lijst van Europa. Dat de Belgen (lees=Vlamingen en Walen) minder begaan zijn met het milieu is langer bekend. We moeten voor het gebruik van de Westerschelde simpelweg onze milieuwetgeving opleggen. Ons land, onze regels.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 16:11   #157
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uw uitspraak geldt niet voor het "con-federalisme" . Dat houdt een doorgedreven vorm van financiële responsabilisering in van de deelnemende staten , zodat de verspilling beperkt wordt .......
Oud 15 mei 2007, 21:29   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In dat verband een belangrijke vraag: enige tijd geleden kondigde u hier met veel tromgeroffel aan dat de RTBF een reportage zou uitzenden over jullie "studie" over de kost van het federalisme. Later maakte u ons wijs dat die verschoven werd naar een later tijdstip.

Hoe zit het nu? Komt die reportage er nu? U heeft toch goede contacten bij de RTBF-redacties, niet?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 21:30   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Nederland staat volgens mij ook qua properheid met de Scandinavische landen bovenaan in de lijst van Europa. Dat de Belgen (lees=Vlamingen en Walen) minder begaan zijn met het milieu is langer bekend. We moeten voor het gebruik van de Westerschelde simpelweg onze milieuwetgeving opleggen. Ons land, onze regels.
Is dat dan niet zo? En denkt u werkelijk dat alleen Belgische schepen gebruik maken van de Westerschelde?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 21:32   #160
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is dat dan niet zo? En denkt u werkelijk dat alleen Belgische schepen gebruik maken van de Westerschelde?
Blijkbaar is het niet zo, tenminste als Spinoza dat zegt. Inderdaad niet alleen Belgische schepen, maar wel schepen op weg naar België, gebruikmakend van Nederlands vaarwater.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be