![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Mogen stakers werkwilligen verhinderen aan de slag te gaan? | |||
Ja, altijd. |
![]() ![]() ![]() |
12 | 25,53% |
Ja, maar enkel onder bepaalde voorwaarden (gelieve deze te noemen) |
![]() ![]() ![]() |
6 | 12,77% |
Nee, maar er moet niet te hard worden gesanctioneerd |
![]() ![]() ![]() |
10 | 21,28% |
Nee, nooit. De overheid dient dit met harde maatregelen te verhinderen |
![]() ![]() ![]() |
19 | 40,43% |
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Sorry, maar bovenstaand is wel heel erg hypothetisch: het ACLVb dat het ABVV links voorbijsteekt, en dan zeker in een fabriek, niet eens in de dienstenzector? Give me a break!
![]() |
![]() |
#142 |
Banneling
|
![]() Ik ben geen lid van een vakbond en zal dat ook nooit worden.
Ik heb juist een forse salarisverhoging gekregen na een evaluatiegesprek. Ik werk nog maar een paar maand; dusja, werkgevers zijn nog niet de slechtste. Zij willen iets, en als jij dat kan leveren belonen ze je er ook voor, want anders ben je weg. Laatst gewijzigd door Tavek : 26 mei 2007 om 11:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Toen werden de anderen niet tegengehouden ... Mag ik dan uit uw post ineens concluderen dat er voor u slechts 1 vakbond van tel is ??? Die ene !!!
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet meer en niet minder. Toch niet lastig?
![]() |
![]() |
#145 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Werken,maar geen slaafje spelen,maar das U onbekend hé
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ge weet het toch allemaal beter dus start uw eigen bedrijf en zet er mensen in. Er zit veel toekomst in nagels, voor doodskisten. De spreekwoordelijke ....nagels van mijn doodskist. Want met de huidige generatie, en de politiekers die nooit een slag gedaan hebben behalve memmen hoe een ander zijn zaken zou moeten regelen, zijn alle bedrijven toch ten dode opgeschreven. Daar zit dus toekomst. ps; maak Duncan uw personeelsdirecteur. ![]() Hij weet nogal wat af van sociale zaken....een expert zelfs.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 26 mei 2007 om 12:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zeveren kan iedereen hoor
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren Laatst gewijzigd door duveltje382 : 26 mei 2007 om 12:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In politiek gaan ook. Vooral zeveraars. En als ge van uw 14 tot uw 48 nog altijd aan uw baas zijn rok moet hangen zult ge er waarschijnlijk ook wel niet in slagen ooit iets uit de grond te trekken. Hoe kan je dan beoordelen wat en waar en hoe het moet gebeuren? Ge ziet toch wel dat van u zelf dat het niet gaat nietwaar?
![]() |
![]() |
#149 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote]
Citaat:
verder kan er gewoonweg geen staking zijn die werkwilligen tegenhouden terwijl ze toch in de meerderheid zijn. 50 man die een blokade zet om 300 werkwilligen tegen te houden? Citaat:
Citaat:
Waneer ik voor een klein links partijteitje stem en CD&V haalt een meerderheid binnen het parlement terwijl klein links achteraf enkel maar kan klagen over kiesdremp dan is dat pech voor mij, dat is democratie, je kan niet alles hebben wat je wilt. Al die CD&V stemmers moeten zich nu eenmaal niet buigen naar de wil van een paar enkelingen. Stakingrecht is net het zelfde als gaan stemmen zie je, het is de manier waarop mensen hun wil kunnen voorleggen aan de personen die zich macht over hen toe eigenen. Naakt door de stadt wandelen en u mastruberen op de grote markt is trouwens ook een individuele keuze, dat wil niet zeggen dat de meeste mensen hier geen aanstoot aan zullen nemen en dat die geen zeggeschap kunnen hebben over hun leef omgeving. Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 27 mei 2007 om 14:49. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Ne zwarte , kwestie van niet op de originelen te lijken , en ineens de bijdrage in't zwart te innen ![]()
![]() |
![]() |
#151 | |
Banneling
|
![]() [quote=GaRnaaLBeeR;2688039]
Citaat:
![]() ![]() ![]() Nog nooit gehoord dat enkele stakingsposten hele industrieparken blokkeerden? ![]() ![]() ![]() ![]() En voor U speciaal... nog eentje.. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De grote meerderheid van werkwiligen heeft dit gezien en besloot dan maar om dan maar terug naar huis te gaan ofwa?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=Chipie;2688118]
Citaat:
Gevolg : Niet alleen de dokwerkers konden niet werken (moesten ze het willen) , ook de bedrijven die niets met de problemen van de dokwerkers te maken hadden moesten sluiten ... En erg genoeg , Enkele honderden chauffeurs die niet weggeraakten met hun vrachtwagen ... Die hebben ook geen compensatie gekregen toen ... Vakbonden ... Vakidioten ja ... Bron : Ikke die aan den Total kon blijven staan ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#154 | |||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar die drogredenering doet er zelfs niet eens toe; al dan niet gaan werken is geen democratisch discussiepunt maar een eigen keuze. Het blijft opvallend dat je je gebrek (of dat van de vakbonden) aan overtuigende argumenten, steeds weer probeert te vermommen onder een "wij zijn de meerderheid"-argumentatie. Citaat:
Citaat:
Stakingsrecht heeft niets te maken met stemmen en het is evenmin gelijkaardig. Bovenal,,het is niet absoluut en verheven boven andere rechten. Als jij/jullie willen staken, doe gerust, maar dan wel met respect voor de rechten van anderen. Citaat:
Stakingsrecht ook,maar vreemd genoeg zal je in die bepalingen nergens zien staan dat je als staker het recht hebt werkwilligen te verhinderen. Als stakers werkwilligen hinderen, is gewoon een uiting van onmacht en gebrek aan inhoud. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar ik ben echt niet van plan om aan een overopgedeelde discussie te gaan beginnen waarbij ik weer bij elk balkje moet gaan muggenziften zodat iemand anders daar weer op begint te zever en we uitijndelijk belanden bij 12 verschillende onderwerpen waarvan de helft op het zelfde neerkomt. Ok, er is eerst en vooral geen enkele reden om democratisch staken af te doen als een fabeltje. In veruit de meeste gevallen word er overlegt. Dat is een feit, als dat niet zo zou zijn, dan ging de media niet telkens van hun tak maken waneer er spontaan gestaakt word. Spontane stakingen zijn nog steeds niet de algemene manier waarop er actie gevoerd word. En zeker niet bij grote algemene stakingen waarbij planning noodzakelijk is. In een democratisch proces heb je in de meeste gevallen een meerderheid en een minderheid, die bestaan en daar word rekening mee gehouden. Als dat niet zo was, is dat proces overbodig. En er van uitgaand dat zulke processen regelmatig plaatsvinden bij stakingen schaar ik mij "in geval van" bij de stakende meerderheid aan. Waneer de werkwiligen de meerderheid hebben leg ik mij daar evengoed bij neer. Zo moeilijk is het allemaal niet Ja, als er een conflict is vind ik dat de belangen van een meerderheid voorang verdient tegenover die van de minderheid. Staken is weldeglijk een manier waarop mensen hun mening kunnen doordrukken, arbeiders(de meerderheid) verdedigen hun mening tegen die van de bazen(de kleine minderheid). Leven in een maatschapij is een democratisch aspect, waneer iemand sterren op de dansvloer wil zien en zijn vrouw liever mooi en medogeloos dan word er afgesproken en beslist dat één van de twee niet naar zijn programma mag kijken. Zoveel verschilt het niet van onze potloodventer. Je moet je niet verschuilen achter regeltjes opgelegd door een burgerlijke democratie, die in princiepe nooit de wil van het volk kan vertegenwoordigen. Vroeger zat je ook in de gevangenis waneer men ander mannen kuste in het openbaar. Misschien is u eigen volledig vreigeven op de grote markt binnen 60 jaar ook aanvaard door de maatschapij. En word het terug verbieden ervan bekeken als aanslag op individuele vrijheid. -Zedeschennis op grote markt 2007: verboden, het individueel recht daarop word ontnomen zodat de rest van de bevolking zich confrontable kan voelen op straat -Zedenschenins op grote markt 2067: geen probleem, het is een individuele kwestie waar anderen zich niet met te moeien hebben, als men er last van heeft moeten zij maar betere argumenten hebben om de menheer in kwestie te overtuigen. Dat is een konstante verandering in onze maatschapij, het is gewoon een kwestie van af te wegen in hoever je individuele en groeps belangen tegenover elkaar zet. Het is belangrijk om te weten dat mensen niet met elkaar kunnen leven zonder wat van beiden te aanvaarden. Die enkelen die de industrietereinen blokeerde, wie hadden ze allemaal achter hun staan, in de fabriek zelf en over heel het land? Waneer de meerderheid duidelijk wil gaan werken lijkt het mij nogal belachelijk om te zien hoe ze zich laten doen door een paar man. Voor de rest misschien mijn excuses voor het grebikkige taalgebruik. heb een schrijfstoornis en wou snel komaf maken met dit onderwerp. Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 28 mei 2007 om 14:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is niet het geval; de eerste staking die zo ontstaat, moet ik nog steeds zien. Aangezien stakingen niet zo ontstaan, is heel het gezever van "werkwilligen moeten zich maar bij de meerderheid neerleggen" overbodig. Er is geen meerderheid, noch een minderheid, want er is in de eerste instantie niets democratisch besloten. Citaat:
Citaat:
Niemand anders dan die twee hebben immers input bij de beslissing over wat er gekeken wordt... Citaat:
Citaat:
Wie hadden zij in de fabriek achter zich staan? Niemand; of is er dan een werknemersconsultatie geweest in de fabriek? (en zelfs was dat zo, wat geeft hen dan het recht een volledige industrieterrein af te sluiten?) Er was ook daar geen kwestie van meerderheid of minderheid; er was enkel sprake van vakbonden en militanten, die de toegang tot industrieterreinen blokkeerden. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Banneling
|
![]() Zie, ik heb ook andere dingen te doen dan op dit forum te zitten. Je doed de moeite om te reageren dus wil ik best wel terug reageren.Tja... ![]() Rijp voor een rood garnalenparadijs... Laatst gewijzigd door Chipie : 28 mei 2007 om 17:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En ja, ze heeft met de vakbond en nog een hoop anderen Voor de staking beslist of ze het werk wouden neerleggen of niet. Er komt nooit zomaar een delege de werkvloer opgerent in vuilniszak uitrusting om impulsief iedereen op te roepen buiten te gaan staan. Het grootste deel van de stakingen zijn nog steeds niet spontaan. Stakingsrecht is ook niet simpelweg het recht om werk neer te leggen. Het is het recht om voor u mening uit te komen, het recht u zelfstandigheid te verdedigen. Het minste dat stakers dan van hun collefa's kunnen verwachten is toch wat solidariteit. Solidariteit is een menselijke waarden, dat gaat boven al u wetelijke regeltjes opgelegd door de staat. Die gelden enkel zolang je de illusie van haar anfeilbare macht blijft geloven. Als niet gesyndicaliseerden daadwerkelijk buiten stakings besprekingen gehuden worden, dan vind ik dat spijtig ja, het is evengoed hun werkomgeving. Hoewel ik mij geen enkel bedrijf kan voorstellen in Belgie waar niet vakbondingeschreven een grote invloed zouden kunnen uitvoeren. En zeker niet in sectoren waar stakingen regelmatig voorkomen zoals de metaalindustrie. Maar soit, het is het princiepe dat telt natuurlijk. Voor acties waarvan de invloed verder gaat dan enkel het bedrijf(industrieparkn kruispunten), kan ik enkel zeggen: Een staking heeft zoiso invloed op heel de economie van het land. Als je de invloed directer ondervind moet men zich kunnen vermannen. Tijdens de zogenaamde Solidariteits stakingen in het Engeland onder Tacher, kon er zeker van zijn dat je een politie matrack tegen u gezicht kreeg. Niet dat iedereen zijn ribben moet overhebben voor een staking natuurlijk, maar dit was gewoon een voorbeeld van respect voor andermans rechten. Je kan jezelf natuurlijk ook de vraag stellen hoe je je grenzen dan moet gaan afzoeken. Wat als de baas de staking wil breken door anderen werkwilligen in te huren of een select groepje stakers op kooptmet nieuwe loonsvoorwaarden? Gellukig zijn niet alle stakingen hetzelfde, een staking bij opel is totaal anders kwa intensiviteit dat bij een Engelse mijn in de jaren 70. Ik ben er zeker van dat in de meeste gevallen werkwiligen nog steeds wel doorgelatan worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ik begin het stilletejsaan arrogant te vinden dat de mensen, die aanhangers zijn van de meest dictoriale en bloeddorstige regimes, steeds hun mond vol hebben over rechten en gebrek aan vrije meninsuiting.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Veel verdere discussie is dus niet nodig. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|