Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wil Frankrijk Wallonië er wel bij hebben?
JA 14 31,11%
NEE 26 57,78%
geen idee, wat is er op TV vanavond? 5 11,11%
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2007, 17:28   #141
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Nou is toch goed, Vlamingen duiden aan waar Nederlanders zich laten verengelsen, Nederlanders duiden aan waar Vlamigen zich laten "verfransen".
Lijkt me een goed idee.

Citaat:
Begrijpt de gemiddelde Nederlander eigenlijk wat een Vlaming bedoelt met "bon, enfin, allez, voila, he,sava"... Want dat is er toch niet uit te krijgen bij de meeste Vlamigen hoor, bij mij ook niet....
Tuurlijk, uit het Frans. Van deze worden alleen 'he' en 'enfin' ook in Nederland gebruikt, maar dat laatste dan vernederlandst tot 'afijn'. In plaats van 'bon' zegt men in NL 'goed' of 'okee' (dat laatste komt uit het Amerikaans Engels, maar waarschijnlijk wel van de Nederlandse emigranten daar! ); in plaats van 'allez' komen afhankelijk van de situatie woorden als 'tenminste', 'nou' of 'kom op'. 'Ça va' valt van al deze woorden nog het meest op als verfransing, omdat er toch een goed alternatief is met '(hoe) gaat het/'ie?' of 'alles goed?'

Laatst gewijzigd door Dimitri : 31 mei 2007 om 17:29.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 17:38   #142
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is omdat ik dan snel ook het argument: "jullie zijn te verlatijnst" zien aankomen....
Evilbu
Je moet toch beter weten.
Je weet toch dat ik op jou en Vlaanderen ben gesteld.
Het is meer een cultuurverschil .Wij Hollanders zijn heel snel met kritiek en commentaar en vinden dat gewoon. wij zien dat als een vorm van iemand serieus nemen.
De Vlamingen doen dat niet en voelen zich daarom snel beledigd en ervaren dat juist als niet serieus nemen.
Dit cultuurverschil is volgens mij een belangrijke reden waarom , over een weer ,zo vaak irritaties en misverstanden ontstaan.
Niet alleen op het forum maar ook in het cafe en in de politiek.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 17:58   #143
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hingis Bekijk bericht
Ik ben "Waal" en ik heb van Frankrijk niet nodig : Nooit zal ik me een Fransman voelen. Ik ben Belg en zo wil ik blijven. Wallonië zou ook " le parent pauvre " ( Ik weet niet hoe je het dat zegt in het nederlands ) van Frankrijk zijn. Frankrijk is ook Wallonië better kwijt dan rijk.
Het is inderdaad beter voor Frankrijk dat ze Wallonië niet aansluit, als we de huidige toestand van Wallonië zien.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 18:02   #144
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het is inderdaad beter voor Frankrijk dat ze Wallonië niet aansluit, als we de huidige toestand van Wallonië zien.
Misschien zouden ze een federatie met Portugal aangaan, hun economische broertje in de EU.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 18:04   #145
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Om de grandeur van de République Francaise te verhogen mag Wallonië er zeker bij. Dat zij een verarmde tante van de familie is, kan geen probleem zijn. Frankrijk heeft regios die nog armer zijn. Als jij je Belg of Waal wil voelen, is dat voor Frankrijk ook geen probleem. Dat hun 'cousins' een beetje anders zijn nemen zij erbij, zeker als zij Frans spreken. Frankrijk zit vol van 'verarmde tantes' en 'vreemde cousins'.
Frankrijk is de optelsom van minderheden verenigd rond de republiek. Zij weten wel beter.

Le coq wallon is die geen familie van die franse haan ?

Say never , never again.
Toujours et jamais, c'est aussi long l'un que l'autre.

PS. Walen zijn welkom op dit forum. Horen we eens een andere klok.
Maar de Walen willen geen aansluiting met Frankrijk. De enige Waalse partij die daarvoor pleit, RWF, haalt groot maximum 1 �* 2%. Ik ben ook Franstalig maar tussen Wallonië en Frankrijk is mijn keuze heel vlug gemaakt : Frankrijk.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 18:14   #146
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar de Walen willen geen aansluiting met Frankrijk. De enige Waalse partij die daarvoor pleit, RWF, haalt groot maximum 1 �* 2%. Ik ben ook Franstalig maar tussen Wallonië en Frankrijk is mijn keuze heel vlug gemaakt : Frankrijk.
Het valt dus gemakkelijk voor te stellen dat een splitsing van België in Wallonië als katalysator voor het rattachisme zou kunnen werken.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 19:10   #147
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vanuit het franse perspectief is dit geen keuze tussen 2 staatkundige opties.
Je kiest voor of tegen Frankrijk. Wallonië maakt geen deel uit van deze keuze. Wallonië kan Wallonië blijven binnen Frankrijk. Je kiest voor 'la francicité' binnen de republiek. De eigenheid van de regios (uitgezonderd de taal en het gezag vanuit Parijs) is voor de fransen geen minpunt.

Dit verklaart ook jouw keuze als franstalige Brusselaar.
Oud 31 mei 2007, 19:22   #148
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vanuit het franse perspectief is dit geen keuze tussen 2 staatkundige opties.
Je kiest voor of tegen Frankrijk. Wallonië maakt geen deel uit van deze keuze. Wallonië kan Wallonië blijven binnen Frankrijk. Je kiest voor 'la francicité' binnen de republiek. De eigenheid van de regios (uitgezonderd de taal en het gezag vanuit Parijs) is voor de fransen geen minpunt.
Op 7sur7.be lees je tegenwoordig al dat er gemijmerd wordt door een paar (amper in staat zijnde om te spellen) idioten over de verlossing van de Vlaamse "bezetting" in gemeenten als Wemmel door de Fransen.
Jij kent Frankrijk goed, denk jij werkelijk dat het plan van RWF-RBF zou kunnen uitgevoerd worden, waarbij Frankrijk de zes Vlaamse faciliteitengemeenten in zich opneemt? Goed wetende dat Vlaanderen daar een colère tot en met over zal krijgen?

Citaat:
Dit verklaart ook jouw keuze als franstalige Brusselaar.
Everytime toont zijn ware aard:
Citaat:
Als Franstalige Brusselaar kan Wallonië hem gestolen worde, hij springt erover als het rioolputje tussen het voetpad en de straat, rechtstreeks naar Frankrijk. Everytime houdt van Frankrijk, maar wil niet dat het solidair is met zijn eigen land-en taalgenoten. Begrijpe wie begrijpen kan.
Oud 31 mei 2007, 20:28   #149
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Op 7sur7.be lees je tegenwoordig al dat er gemijmerd wordt door een paar (amper in staat zijnde om te spellen) idioten over de verlossing van de Vlaamse "bezetting" in gemeenten als Wemmel door de Fransen.
Jij kent Frankrijk goed, denk jij werkelijk dat het plan van RWF-RBF zou kunnen uitgevoerd worden, waarbij Frankrijk de zes Vlaamse faciliteitengemeenten in zich opneemt? Goed wetende dat Vlaanderen daar een colère tot en met over zal krijgen?

Everytime toont zijn ware aard:

Als Franstalige Brusselaar kan Wallonië hem gestolen worde, hij springt erover als het rioolputje tussen het voetpad en de straat, rechtstreeks naar Frankrijk. Everytime houdt van Frankrijk, maar wil niet dat het solidair is met zijn eigen land-en taalgenoten. Begrijpe wie begrijpen kan.
De Fransen of Frankrijk heeft op belgische bodem niets te piepen. Dat weten zij wel. De franse (uit Frankrijk) gemeenschap steunt de Franstalige Gemeenschap. Soort zoekt soort. Dit is niets om zich over te verbazen. Voor de Vlamingen is het daarom zo belangrijk de taalgrens als defintieve staatsgrens te beschouwen. Voor de rest zijn de Fransen even welkom als de Duitsers, Engelsen of de Nederlanders zolang zij zich als gasten gedragen. Dit geldt ook voor de Vlamingen in Frankrijk.

Er is niets fout met de ware aard van Everytime. Waarom zou hij als franstalige geen affiniteit mogen hebben met Frankrijk. Voor mijn part nog liever dat dan de belgische scizofrene toestand. Als vlaams nationalist heb ik liever één minder die op komt voor België als hij moet (kan) kiezen.
Oud 31 mei 2007, 20:31   #150
evilbu

Standaard

Citaat:
De Fransen of Frankrijk heeft op belgische bodem niets te piepen. Dat weten zij wel. De franse (uit Frankrijk) gemeenschap steunt de Franstalige Gemeenschap. Soort zoekt soort. Dit is niets om zich over te verbazen. Voor de Vlamingen is het daarom zo belangrijk de taalgrens als defintieve staatsgrens te beschouwen. Voor de rest zijn de Fransen even welkom als de Duitsers, Engelsen of de Nederlanders zolang zij zich als gasten gedragen. Dit geldt ook voor de Vlamingen in Frankrijk.
Dus..jij denkt dat Frankrijk het zich niet zou riskeren om te doen wat RWF RBF voorstelt ?
Citaat:
Er is niets fout met de ware aard van Everytime. Waarom zou hij als franstalige geen affiniteit mogen hebben met Frankrijk. Voor mijn part nog liever dat dan de belgische scizofrene toestand. Als vlaams nationalist heb ik liever één minder die op komt voor België als hij moet (kan) kiezen.
Daar is niks mis mee, maar ik vind het enkel raar dat hij in feite zelf ook blijkbaar niet geeft om Wallonië.
Oud 31 mei 2007, 20:44   #151
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Dus..jij denkt dat Frankrijk het zich niet zou riskeren om te doen wat RWF RBF voorstelt ?

In Frankrijk ligt niemand wakker van de randgemeenten rond Brussel. Kleine broer roept graag grote broer om indruk te maken op ons. Zie 'het muiske en de olifant': wij , samen zijn toch belangrijk niet. ?

Daar is niks mis mee, maar ik vind het enkel raar dat hij in feite zelf ook blijkbaar niet geeft om Wallonië.
Ik geef ook niets om Wallonië. Raar hè.
Oud 31 mei 2007, 20:47   #152
evilbu

Standaard

Citaat:
In Frankrijk ligt niemand wakker van de randgemeenten rond Brussel.
En van Brussel zelf?
Citaat:
Kleine broer roept graag grote broer om indruk te maken op ons. Zie 'het muiske en de olifant': wij , samen zijn toch belangrijk niet. ?
Idd , of de aanschouwelijke variant :"wij maken nogal stof he" Dat heb ik ook al gezien. Op www.carrefour.be is het eerste dat je ziet staan ook "wij zijn met TWEEHONDERD miljoen"

Laatst gewijzigd door evilbu : 31 mei 2007 om 20:48.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 20:58   #153
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
En van Brussel zelf?

Idd , of de aanschouwelijke variant :"wij maken nogal stof he" Dat heb ik ook al gezien. Op www.carrefour.be is het eerste dat je ziet staan ook "wij zijn met TWEEHONDERD miljoen"
Brussel is zeer belangrijk om uit te wijken om de vermogensbelasting te ontduiken. Ja, daar liggen ze hier wakker van.
En omdat de Fransen overtuigd zijn dat ze met hun Frans overal ter wereld en op Mars terecht kunnen, is het hun worst welke taal dat ze in Brussel spreken. Je mag Vuurlands thuis spreken zolang je ook Frans praat op het goede moment. Het leven kan zo eenvoudig zijn. Je hebt met Fransen geen probleem in Frankrijk, Antwerpen of Gent. Hoe zou dat komen ? Het ligt aan die franstalig Brusselaars die niet van hun voorrechten af willen.

PS evilbu. Ik sluit. Tot later.
Oud 31 mei 2007, 21:03   #154
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel is zeer belangrijk om uit te wijken om de vermogensbelasting te ontduiken. Ja, daar liggen ze hier wakker van.
En omdat de Fransen overtuigd zijn dat ze met hun Frans overal ter wereld en op Mars terecht kunnen, is het hun worst welke taal dat ze in Brussel spreken. Je mag Vuurlands thuis spreken zolang je ook Frans praat op het goede moment. Het leven kan zo eenvoudig zijn. Je hebt met Fransen geen probleem in Frankrijk, Antwerpen of Gent. Hoe zou dat komen ? Het ligt aan die franstalig Brusselaars die niet van hun voorrechten af willen.

PS evilbu. Ik sluit. Tot later.
Ik weet dat je het over Franstaligen in België hebt maar bij Fransen is dat dus echt anders aan het worden, hé. Laatste keer dat ik in Frankrijk was: Ik werd overal in het Engels benaderd. Dat had ik nooit van die chauvinistische Fransen verwacht. Blijkbaar is daar toch een kentering gaande.
Oud 31 mei 2007, 21:16   #155
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik weet dat je het over Franstaligen in België hebt maar bij Fransen is dat dus echt anders aan het worden, hé. Laatste keer dat ik in Frankrijk was: Ik werd overal in het Engels benaderd. Dat had ik nooit van die chauvinistische Fransen verwacht. Blijkbaar is daar toch een kentering gaande.
Leek je Frans op Vuurlands ? Kan gebeuren met Nederlanders.

Langzaam aan doen de Fransen gewoon. Het is altijd moeilijk met de nieuwe bekeerlingen, de brusselaars.
Oud 31 mei 2007, 21:22   #156
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leek je Frans op Vuurlands ? Kan gebeuren met Nederlanders.
Neen eigenlijk helemaal niet. Ik spreek Frans zonder (overdreven) Nederlands accent. Maar met mijn familie sprak ik gewoon Nederlands en we werden dus in het Engels benaderd. Zelf vind ik dat wel jammer omdat ik in Frankrijk graag mijn Frans oefen.
Citaat:
Langzaam aan doen de Fransen gewoon. Het is altijd moeilijk met de nieuwe bekeerlingen, de brusselaars.
Dat heb ik zeker gemerkt in Brussel.
Oud 31 mei 2007, 21:34   #157
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Neen eigenlijk helemaal niet. Ik spreek Frans zonder (overdreven) Nederlands accent. Maar met mijn familie sprak ik gewoon Nederlands en we werden dus in het Engels benaderd. Zelf vind ik dat wel jammer omdat ik in Frankrijk graag mijn Frans oefen.
Daarvoor hoef je niet eens de Nederlandstalige gebieden te verlaten.
Oud 31 mei 2007, 22:05   #158
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarvoor hoef je niet eens de Nederlandstalige gebieden te verlaten.
Nare ervaringen gehad?
Oud 1 juni 2007, 10:02   #159
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Tussen willen en kunnee zit er vaak een wereld van verschil. Ooit zal er een dag komen dat Belg zijn niet meer tot de opties behoort.
Oostië - deelrepubliek West ?
Republiek Bachten de Kuupe ?
Het Noordzeekalifaat ?

...

Alle gekheid op een stokje : in de praktijk is het "kiezen" van een nationaliteit iets dat eerder de uitzondering dan de regel is. Zelfs vele emigrerenden komen "toevallig" ergens terecht een of ander land waarvan ze dan met wat geluk de nationaliteit van kunnen aannemen.

Het invoeren van een Europese nationaliteit zou voor vele mensen een zegen zijn..
Oud 1 juni 2007, 18:20   #160
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Alle gekheid op een stokje : in de praktijk is het "kiezen" van een nationaliteit iets dat eerder de uitzondering dan de regel is. Zelfs vele emigrerenden komen "toevallig" ergens terecht een of ander land waarvan ze dan met wat geluk de nationaliteit van kunnen aannemen.
Het verband tussen dit betoog en het door mij eerder gezegde ontgaat me helaas.
Citaat:
Het invoeren van een Europese nationaliteit zou voor vele mensen een zegen zijn..
Ieder zijn meug. De een een zegen, de ander een vloek.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be