Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2007, 20:42   #141
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Engelstaligen kunnen zich ééntaligheid vaak veroorloven, Franstaligen niet
Niemand kan zich ééntaligheid nog veroorloven, zeker niet Nederlandstaligen die met de buitenwereld in contact komen (flaminganten hebben dat probleem dus niet).
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 21:07   #142
Ongetemde Leeuw
Gouverneur

Ongetemde Leeuw's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ongetemde Leeuw
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Als een Franstalige in Vlaanderen komt wonen, moet die persoon zich aanpassen en Nederlands leren, dat is toch de normaalste zaak van de wereld.
Inderdaad, de dag van vandaag zie ik nog veel te veel van Vlaamse kant komen. Ikzelf heb een tante en nicht in Wallonië en je zou eens moeten zien hoeveel procent van de bevolking mij daar begrijpt. Niet veel. Normaal zou men mij ook moeten kunnen bedienen in de winkels in het Nederlands, maar dit gebeurt niet, dit is Wallonië dan nog niet kwalijk te nemen, maar mijn familie woont aan de gewestgrens en ik kom dus ook veel in Brussel. Als men u zelfs al niet in het Nederlands/Vlaams kan bedienen in Brussel, dan vraag ik me af waar dat naartoe gaat. Omgekeerd dan: Wanneer mijn familie naar Vlaanderen komt worden zij overal waar zij komen geholpen in hun moedertaal en beginnen te mensen spontaan Frans te spreken wanneer ze horen dat ze Waals zijn, en anders proberen ze toch. Het verschil: Walen behandelen Vlamingen als stront en weigeren Nederlands te leren/spreken, zelfs wanneer de mogelijkheid zich aanbiedt. In de regio rond Brussel (een Vlaamse stad nota bene) is dit probleem nog het grootst ook! Nogal logisch dat meer en meer mensen dan rechts beginnen te stemmen! (waarna de linksen een coalitie vormen en we toch weer een linkse regering krijgen)

Laatst gewijzigd door Ongetemde Leeuw : 2 juni 2007 om 21:08.
Ongetemde Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 21:07   #143
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de kat Bekijk bericht
Zo denk je enkel als je in België geen toekomst ziet.
Maar België heeft zeker toekomst !!!! Zeker als we eens 1 normaal bestuur hebben waarmee we onze positie versterken doordat we dat gaan realiseren wat echt nodig is.
België zou een toekomst gehad hebben, moesten de Franstaligen aanvaard hebben dat de Nederlandstaligen de meerderheid vormen en die zonder bezwaar de eerste taal was, en ook zij die taal op school hadden moeten leren zoals ze nu Engels leren.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 21:10   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
als er nu wel één taalgroep in het gebied nederland-belgië-engeland-frankrijk en duitsland buiten de britten die de grote borst opzet over hun eigen taal en hun kennis tot die taal beperkt, zijn het wel de Franstaligen.
Al es naar spanje geweest? Italië...
fin doet er niet toe. De walen moeten niet fier zijn op hun onkunde natuurlijk maar altijd die gratise kritiek van uwentwege is belachelijk... Wat was dat nu weer van die splinters en die balken?

ps: leterme gelijk? hahahahahaha
Ja, ik ben al in Italië geweest en vastgesteld dat men er maar weinig andere talen spreekt. Alleen is er één groot verschil met de Franstaligen: de Italianen denken tenminste niet dat hun taal in heel Europa wel gesproken en begrepen wordt.

En wij hoeven onszelf niets te verwijten: de Vlamingen spreken talrijke talen en doen ook de moeite, zelfs mensen die verre van een taalknobbel zijn, zich in een andere taal uit te drukken. Die bereidheid heb ik bij weinig Franstaligen gevonden (met uitzondering van het personeel in de Auchan van Roncq)...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 21:10   #145
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
...west-vlaamsetalige gemeenschap
Klinkt verdacht Frans.

Moest je eens over Nederlands en Frans schrijven i.p.v. Frans en Nederlands iedere keer.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 21:12   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
en jullie blijven maar en die spreekt alleen maar dat en die spreekt alleen maar dat en die spreekt alleen maar dat.

Ooit moet het besef toch groeien dat als je mensen begrijpt je een veel grotere kans op een aangenaam leven zult hebben dan wanneer je manu militari mensen weigert te begrijpen omdat zij een andere taal spreken. Mijn nederlands wordt echt niet aangevallen omdat ik frans begrijp of spreek of omdat ik iemand tegenkom die zich het liefst in 't frans uitdrukt, zo minderwaardig vind ik nederlands niet. tweetaligheid voor iedereen is tweetaligheid voor iedereen, maar blijkbaar zijn er teveel vlamingen die in tweetaligheid eentalig frans horen en al bang worden en uit hun schrik volgt natuurlijk de reflex naar binnen toe; sluit de rangen en alles wat geen nederlands spreekt of verstaat is de vijand. echt schoon volkje dat jullie pretenderen te zijn. Blij dat ik Belg ben.
Mocht u het nog niet weten: in België zijn er geen TWEE, dan wel DRIE ambtelijke talen.

Wat is er trouwens zo blij aan het Belg zijn? Dutroux? Augusta? Leopold III? PS-schandalen? Ministers van Begroting die niet eens kunnen rekenen?
Oud 2 juni 2007, 21:12   #147
Ongetemde Leeuw
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
België zou een toekomst gehad hebben, moesten de Franstaligen aanvaard hebben dat de Nederlandstaligen de meerderheid vormen en die zonder bezwaar de eerste taal was, en ook zij die taal op school hadden moeten leren zoals ze nu Engels leren.
Nederlands moet van mij niet op de eerste plaats komen, gewoon op een gelijk niveau als het Frans. Verder mag er ook wel serieus iets veranderen in de mentaliteit van onze zuiderburen, en een beetje respect kan nooit kwaad. Aangezien aan geen enkel van deze simpele vragen antwoord kan worden gegeven zie ik momenteel maar 1 oplossing: Vlaanderen en Wallonië onafhankelijk, is het niet nu dan binnen 100 jaar. En liefst nu, voor we elkaar teveel naar de verdoemenis helpen.
Oud 2 juni 2007, 21:15   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw Bekijk bericht
Nederlands moet van mij niet op de eerste plaats komen, gewoon op een gelijk niveau als het Frans. Verder mag er ook wel serieus iets veranderen in de mentaliteit van onze zuiderburen, en een beetje respect kan nooit kwaad. Aangezien aan geen enkel van deze simpele vragen antwoord kan worden gegeven zie ik momenteel maar 1 oplossing: Vlaanderen en Wallonië onafhankelijk, is het niet nu dan binnen 100 jaar. En liefst nu, voor we elkaar teveel naar de verdoemenis helpen.
België had een toekomst gehad als

a. het de natiestaat van de Vlamingen had geworden waarbij de Walen de erkende minderheid hadden geweest;
b. het uitgegroeid was tot een daadwerkelijke federatie als Zwitserland met onaantastbare taalgelijkheid en -respect.

Niets van dat alles is evenwel gebeurd, dus is België op lange termijn ten dode opgeschreven.
Oud 2 juni 2007, 21:25   #149
Ongetemde Leeuw
Gouverneur

Standaard

In mijn ogen willen de Vlamingen goed voor Wallonië/België, maar als deze telkens 'non' blijven zeggen zodat men er op den duur gvd pissed van komt, versta ik alles wat er vandaag gebeurt wel. Het is wetenschappelijk vastgesteld dat wanneer Vlaanderen onafhankelijk werd we het nr.1 rijkste land van Europa zouden zijn en Wallonië een derdewereldland zou worden. (nu staat België op 6 dacht ik) Een beetje dankbaarheid en respect van Waalse kant is dan wel gewenst, aangezien ze zonder ons zelfs niet zouden bestaan. Wallonië is gewoon een bloedzuiger die gevoedt wordt met onze belastingsgelden en sociale zekerheidsopbrengsten, zonder ons bestond die regio, die zelfs Frankrijk niet zou willen, zelfs niet meer als welgesteld land! De enige oplossing is de leeuw in opstand laten komen onder de vorm van rechtse regeringen. En om een Vlaamse natiestaat te krijgen is er maar 1 optie: onafhankelijkheid. Dan krijgt iedereen waar hij voor werkt en dan pas is er gerechtigheid.

Laatst gewijzigd door Ongetemde Leeuw : 2 juni 2007 om 21:25.
Oud 2 juni 2007, 21:32   #150
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Niet enkel Frans maar ook Nederlands.
Te beginnen bij de jeugd. met tweetalig onderwijs. Ik ben bang dat de huidige generatie niet flexibel genoeg is om nog te willen (of te kunnen)leren.

Seperatisme is een vluchtmethode maar is geen oplossing. Communicatie is wel een oplossing
België heeft meer dan 125 jaar de tijd gehad om dit te realisren en dit is dankzij de franstaligen nooit gelukt. Afschaffen België !
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 21:35   #151
Ongetemde Leeuw
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
België heeft meer dan 125 jaar de tijd gehad om dit te realisren en dit is dankzij de franstaligen nooit gelukt. Afschaffen België !
dit is wel een feit, maar de franstaligen zullen natuurlijk weer het gebruikelijke 'non' uitschreeuwen en dan verder blijven profiteren, een sterke hand in de vlaamse regering is nodig, ipv liberalen die niet kunnen wachten om ONS inkomen aan de Walen te doneren.
Oud 2 juni 2007, 21:36   #152
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een flauwekul met al onze regeringen. Wordt eens tijd dat men eens normaal gaat doen en gewoon 1 regering heeft voor geheel België.
Dat men zo van een taal steeds een probleem maakt. Stel je voor dat de een iets meer zou krijgen..... Ik moet vaststellen dat het steeds zieliger wordt in ons land. We zijn toch allemaal mensen !!!
Verplicht gewoon 2 taligheid voor iedereen en verkwist het geld niet aan al die regeringen, die elkaar eigenlijk toch maar in de weg staan.
Overal komt een multiculturele maatschappij. En wij kunnen in dit kleine landje nog niet eens gewoon met elkaar communiceren.
Individuele tweetaligheid zou inderdaad op alle vlak de meest rationele oplossing zijn. De Luxemburgers zijn daarin veel intelligenter dan wij.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 21:40   #153
Ongetemde Leeuw
Gouverneur

Standaard

Deze foto uit "De Standaard" (een krant met neutrale politieke ideeën) ten geleide van mijn uitspraak van de Waalse bloedzuigerij, dat niet al de fransgezinden onmiddelijk beginnen te zeggen dat ik geen bewijzen kan voorleggen. Klik om te vergroten. Zoals u waarschijnlijk kunt zien is het geld dat de Vlaming "te veel" betaalt net genoeg om de tekorten van de Waalse gemeenschap aan te vullen. Over Brussel spreken we zelfs niet dan!

Laatst gewijzigd door Ongetemde Leeuw : 2 juni 2007 om 21:42.
Oud 2 juni 2007, 22:36   #154
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

't gaat hier eigenlijk niet specifiek over tweetaligheid

Laatst gewijzigd door the_dude : 2 juni 2007 om 22:42.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 22:38   #155
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mocht u het nog niet weten: in België zijn er geen TWEE, dan wel DRIE ambtelijke talen.

Wat is er trouwens zo blij aan het Belg zijn? Dutroux? Augusta? Leopold III? PS-schandalen? Ministers van Begroting die niet eens kunnen rekenen?
ik ben enkel blij Belg te zijn omdat er hier teveel tegen zijn zonder degelijke argumenten. Verplichte 3-taligheid is ook ok voor mij. 'k weet niet of je erop gelet hebt maar tweetaligheid zorgt al voor ongehoorde onrust en u wilt direct naar 3 talen gaan? 1 trapje met een keer zou ik zo denken.
Oud 2 juni 2007, 22:47   #156
Ongetemde Leeuw
Gouverneur

Standaard

Citaat:
'k dacht dat het hier over tweetaligheid ging. Zelfs hier kunnen die vb'ers hun achterlijke eentalige instelling niet verdedigen en moeten ze over iets anders beginnen.
Zie mij vorige berichten over mijn Franstalige familie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw Bekijk bericht
Inderdaad, de dag van vandaag zie ik nog veel te veel van Vlaamse kant komen. Ikzelf heb een tante en nicht in Wallonië en je zou eens moeten zien hoeveel procent van de bevolking mij daar begrijpt. Niet veel. Normaal zou men mij ook moeten kunnen bedienen in de winkels in het Nederlands, maar dit gebeurt niet, dit is Wallonië dan nog niet kwalijk te nemen, maar mijn familie woont aan de gewestgrens en ik kom dus ook veel in Brussel. Als men u zelfs al niet in het Nederlands/Vlaams kan bedienen in Brussel, dan vraag ik me af waar dat naartoe gaat. Omgekeerd dan: Wanneer mijn familie naar Vlaanderen komt worden zij overal waar zij komen geholpen in hun moedertaal en beginnen te mensen spontaan Frans te spreken wanneer ze horen dat ze Waals zijn, en anders proberen ze toch. Het verschil: Walen behandelen Vlamingen als stront en weigeren Nederlands te leren/spreken, zelfs wanneer de mogelijkheid zich aanbiedt. In de regio rond Brussel (een Vlaamse stad nota bene) is dit probleem nog het grootst ook! Nogal logisch dat meer en meer mensen dan rechts beginnen te stemmen! (waarna de linksen een coalitie vormen en we toch weer een linkse regering krijgen)
Dat jij niet kan lezen doet me afvragen wie er hier eigenlijk het achterlijkst is
Oud 2 juni 2007, 22:53   #157
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

ja ij nitwit, 'k was mijn post aan't aanpassen. sorry e zeg.
Oud 2 juni 2007, 23:04   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik ben enkel blij Belg te zijn omdat er hier teveel tegen zijn zonder degelijke argumenten. Verplichte 3-taligheid is ook ok voor mij. 'k weet niet of je erop gelet hebt maar tweetaligheid zorgt al voor ongehoorde onrust en u wilt direct naar 3 talen gaan? 1 trapje met een keer zou ik zo denken.
Onrust? Iedereen die een beetje de geschiedenis van België, weet wat tweetaligheid in dit land eigenlijk betekent. U blijkbaar niet.

Men hoort geen institutionele tweetaligheid na te streven, wel respect voor de taalwetten. Net zoals in Zwitserland. D�*t is het beste cement voor de Belgische constructie. Zolang er evenwel mensen zijn, zoals u, die menen dat de Vlamingen de moeite moeten doen en tweetalig horen te zijn, dan zal de roep naar verdere splitsing er alleen maar harder om worden.
Oud 2 juni 2007, 23:09   #159
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

hoe een tweetalig persoon tot een eentalig land leid ga je mij toch niet diets kunnen maken.
Tweetaligheid voor iedereen, wordt enkel eentaligheid wanneer 1 taal niet gebruikt wordt en daar zorgen de mensen zelf voor. U blijft liever in het verleden steken, ik niet. Tweetaligheid voor iedereen zonder gezeik, 'k ben ook niet tegen zo'n zwitsers systeem maar met nederlandstaligen als u zal dat toch gauw in de verdoemnis geraken gezien u uw taal minderwaardig acht aan het frans.

Laatst gewijzigd door the_dude : 2 juni 2007 om 23:10.
Oud 2 juni 2007, 23:12   #160
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik spreekt toch overal Ostens in België (behalve in antwerpen daar moet je antwaarps spreken anders wordt je daar vreemd bekeken) en doorgaans wordt ik begrepen. Het is toch niet omdat uw omgeving Frans spreekt dat jij dat automatisch ook begint te doen????
Slechte vergelijking. Bij mijn weten is 'Ostens' nog altijd een dialect van het Nederlands (en voor de meeste Vlamingen dus perfect verstaanbaar). Frans is tot nader order een aparte taal.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be