Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juni 2007, 16:09   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Nog meer reden dus om de markt voor de commerciëlen over het gehele Nederlandse taalgebied open te gooien! Meer concurrentie, meer variëteit, meer keus, meer internederlandse communicatie. Alleen maar voordelen! Jammer dat überbelgicisten als Verhofstadt daar nooit iets aan doen. Filip de Winter zei onlangs nog bij Jensen! dat daar wellicht verandering in gaat komen.
't Probleem stelt zich ook voor satelliettv: in Vlaanderen kan men alleen de Vlaamse commerciële zenders ontvangen via een smartcard van TV Vlaanderen (en kaart en bijhorend abonnement kun je alleen krijgen als je in België gedomicilieerd bent), terwijl de Nederlandse zenders alleen te bekijken zijn met een smartcard van CanalDigitaal (en daarvoor moet je dan weer in Nederland woonachtig zijn...).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 16:10   #142
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Wat een onzin, ik lees nooit de ondertitels als ik "Baantjer" of "Flodder" zie.
Het NOS journaal begrijp ik ook prima
Maar begrijp je ook Philip Freriks? Die frons van hem leidt nogal af.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 16:14   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Vlaanderen zal wel autonoom bepalen wat de standaard is, ik geloof niet in een consensus tussen Vlaanderen en nederland, ...
En waarom niet? Er is toch ook een Duitse norm die opgaat buiten Duitsland, in Oostenrijk, Zwitserland, Liechtenstein, Luxemburg en nog enkele andere Duitssprekende streken? Er is toch ook een norm voor het Frans die wordt toegepast onder de Franstalige Zwitsers? Enz. Waarom zou dat niet kunnen voor het Nederlands?
Oud 16 juni 2007, 16:15   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet alle gallicismen zijn slecht, vele gallicismen hebben geen verband met de recente pogingen van het Franse taalimperialisme. Het is alsof een Duitser niet het woordje "chance" mag gebruiken.
U verwart overduidelijk "leenwoord" met "gallicisme, germanisme, anglicisme"... Die laatste groep zijn immers onjuist constructies of woordvormen die niet overeenkomen met ons taaleigen.
Oud 16 juni 2007, 16:17   #145
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U verwart overduidelijk "leenwoord" met "gallicisme, germanisme, anglicisme"... Die laatste groep zijn immers onjuist constructies of woordvormen die niet overeenkomen met ons taaleigen.
Ze vallen ook onder taalfouten. De bekendste zijn:
Billijke prijzen (Duitse woord Billig, betekent goedkoop)
Vroeger of later (sooner or later, Engels)
Duur kosten (Coûter cher)

Allemaal fouten.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 18:03   #146
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had de indruk dat de streeks rond Breda zeer goed geleek op onze dialecten. Daar verstaan de mensen mij alleszins perfect.

Je hebt gelijk, embrasseren is blijkbaar in courante vorm omhelzen, even gekeken in het Idioticon.
Het dialectwoord waarvan hier sprake komt niet van embrasser maar van embarras of embarrassé.
Embarras : verlegenheid of verwarring
Embarrassé : verlegen
Oud 16 juni 2007, 19:29   #147
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
't Probleem stelt zich ook voor satelliettv: in Vlaanderen kan men alleen de Vlaamse commerciële zenders ontvangen via een smartcard van TV Vlaanderen (en kaart en bijhorend abonnement kun je alleen krijgen als je in België gedomicilieerd bent), terwijl de Nederlandse zenders alleen te bekijken zijn met een smartcard van CanalDigitaal (en daarvoor moet je dan weer in Nederland woonachtig zijn...).
Ik vind dat echt onbegrijpelijk. Omdat de Duitsers alles nasynchroniseren, kun je alle Duitse commerciëlen zonder abonnement vrij ontvangen, maar de helft van de Nederlandstalige zenders blijft onbereikbaar. Zelfs met abonnement! Al zou je er bij wijze van spreken een ton voor over hebben, je mag er gewoon niet naar kijken.

Nederlanders die in Duitsland wonen, kijken dus allemaal illegaal tv (de adresregel is alleen te omzeilen door een adres van familie of vrienden in NL op te geven, wat iedereen dan ook doet) en moeten daar nog zelf voor betalen ook! Dubbel zelfs, want in Duitsland moet je ook nog kijk- en luistergeld betalen. En degenen die in Nederland werken betalen zelfs driedubbel, want het kijk- en luistergeld van NL is in de belastingen verrekend.

Drie keer betalen en nog illegaal bezig zijn: leve de Europese eenheid!

Laatst gewijzigd door Dimitri : 16 juni 2007 om 19:30.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 19:31   #148
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik vind dat echt onbegrijpelijk. Omdat de Duitsers alles nasynchroniseren, kun je alle Duitse commerciëlen zonder abonnement vrij ontvangen, maar de helft van de Nederlandstalige zenders blijft onbereikbaar. Zelfs met abonnement! Al zou je er bij wijze van spreken een ton voor over hebben, je mag er gewoon niet naar kijken.

Nederlanders die in Duitsland wonen, kijken dus allemaal illegaal tv (de adresregel is alleen te omzeilen door een adres van familie of vrienden in NL op te geven, wat iedereen dan ook doet) en moeten daar nog zelf voor betalen ook! Dubbel zelfs, want in Duitsland moet je ook nog kijk- en luistergeld betalen. En degenen die in Nederland werken betalen zelfs driedubbel, want het kijk- en luistergeld van NL is in de belastingen verrekent.

Drie keer betalen en nog illegaal bezig zijn: leve de Europese eenheid!
Om als noob even tussen te komen, wat zou het jou, Dimitri, kosten om vanuit Nederland (even Oostfriesland er niet bij betrekken) ook VTM (als u dat al wil ), VT4, Kanaaltwee, te ontvangen?
En hoe zou ik al die coole zenders als rtl4, rtl5,...kunnen ontvangen.
Oud 16 juni 2007, 19:38   #149
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Om als noob even tussen te komen, wat zou het jou, Dimitri, kosten om vanuit Nederland (even Oostfriesland er niet bij betrekken) ook VTM (als u dat al wil ), VT4, Kanaaltwee, te ontvangen?
En hoe zou ik al die coole zenders als rtl4, rtl5,...kunnen ontvangen.
Niets, want voor Nederland geldt hetzelfde als voor Duitsland en elk ander land dan België: je m�*g niet eens kijken, zelfs al heb je er goud geld voor over.

Net zo mag iemand die in België woont niet naar RTL4, 5, 7, Net 5, SBS 6, Veronica en Tien kijken. Alleen als je deze regels omzeilt door een adres op te geven in het betreffende land, kun je kijken. Nu weet ik uit ervaring dat er geen correspondentie naar het opgegeven adres gestuurd wordt, dus je zou bij wijze van spreken een willekeurig adres kunnen nemen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2007, 00:16   #150
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik denk dat het aantal Belgen dat geen bal van het Nederlands begrijpt langzaam begint af te nemen. Het aantal Belgen dat het Nederlands voldoende beheerst om het zelf foutloos te spreken of schrijven hopelijk ook.
En al die mooie dialecten/regiolecten/tussentalen hebben wat mij betreft evenzeer bestaansrecht.

Het belangrijkste is toch nog altijd dat mensen met elkaar communiceren, nee? Hoe ze dat doen, is hun zaak.
1
woord voor u

MERCI
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2007, 00:18   #151
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Niéè, moè ge zitj er nie veir nevves, 't es uk een Brabants dialect.
ja ik had een vermoeden en wist het in stilte

en ja ik wist dat
merci vfoor uw volks bewustzijn
Oud 17 juni 2007, 00:39   #152
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ook Noord-Brabanders die een regiolect spreken, willen nog weleens ge en gij gebruiken.
Rond Eindhoven en naar de Belgsiche grens toe wordt ge/gij wel meer gebruikt dan "weleens".
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2007, 07:13   #153
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
1
woord voor u

MERCI
t'es gère gedaon, me joengne.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2007, 14:56   #154
duncan
Banneling

Standaard

LOL....potvolkoffeu dedju é....als da hier zo verder gaat KAN ik binnen een paar jaar NIET meer schrijven of zeggen da politiek ni sociaal is zekerst als men mé dialekten gaat beginnen pffff t'is ni fair ....moh wel correct lol
Oud 19 juni 2007, 12:06   #155
fb718882
Gouverneur

fb718882's schermafbeelding

Standaard Standaard-Duits vs Zuid-Duits

Citaat:
En waarom niet? Er is toch ook een Duitse norm die opgaat buiten Duitsland, in Oostenrijk, Zwitserland, Liechtenstein, Luxemburg en nog enkele andere Duitssprekende streken? Er is toch ook een norm voor het Frans die wordt toegepast onder de Franstalige Zwitsers? Enz. Waarom zou dat niet kunnen voor het Nederlands?
Ik herinner mij een interview op ZDF met Franz Beckenbauer waarbij de vragen werden gesteld in Noord-Duits en der Kaiser de antwoorden gaf in plat Beiers dialect , met als resultaat dat ik eigenlijk alleen maar de vragen " verstaon hem " !
fb718882 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 23:38   #156
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fb718882 Bekijk bericht
Ik herinner mij een interview op ZDF met Franz Beckenbauer waarbij de vragen werden gesteld in Noord-Duits en der Kaiser de antwoorden gaf in plat Beiers dialect , met als resultaat dat ik eigenlijk alleen maar de vragen " verstaon hem " !

Hetzelfde overkwam mij tijdens een cursus animator en monitor in kortrijk waar men mij s'morgens vroeg ' ahey gef mich es a stutteu ' waarop ik mé open mond s'morgens paar keer vroeg dewa...u zei ...wablief ...na nen tijd LEERDE ik da nen stutteu nen boterham betekende .

Mijn punt is de deze :

Gooi en leef is tussen het volk of ze nu kortrijks is of Beiers ofzo doet er even ni toe ...snappie
En toegegeven het beiers duurde bij mij ook even eer ik DA soort taal verstein kundeu pfff taal hé ...dan zegt men da nederlands of vlaams simpel is of waals , parijse taal pfff nix is simpel zenne ECHT ni .

OF alles da Beiers is uitsluiten, vervolgen....ect ....mor dan herhalen we wel de geschiedenis ....weeral :-/
Oud 19 juni 2007, 23:53   #157
duncan
Banneling

Standaard

wa is da neder land S ?!

De neder gelegen lagere landen die S / dwaas zijn ?!
Achja men kan zoveel interpreteren als men wenst of weet of denkt te weten ...eender welke taal/vorm .
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be