![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Stemplicht | |||
Ja,houden zo |
![]() ![]() ![]() |
34 | 33,01% |
Nee,het moet verdwijnen |
![]() ![]() ![]() |
69 | 66,99% |
Aantal stemmers: 103. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
-Er is in Brussel een opkomstplicht. -Wilt ge de impact van het Mattheüs-effect echt kennen dan moet ge de stemplicht in Brussel afschaffen. -Daarna kunt ge de toestand mét en zonder plicht vergelijken, en zien of er van zo'n effect sprake is. Maar uiteraard willen we daar niet mee experimenteren. Dat is veel te gevaarlijk. Want áls het Mattheüs-effect zou blijken uit zo'n experiment, dan betekent dit dat vele mensen in de miserie zitten. We hebben de luxe dat we kunnen kijken naar landen die wel de stemplicht hebben afgeschaft. Daar blijkt het Mattheüs-effect dus inderdaad te werken. Daaruit hebben vele sociologen afgeleid dat het - in naam van de representativiteit en van de sociale rechtvaardigheid (geen loos begrip) - dus best is om de stemplicht te behouden. Die regel garandeert het best dat de democratie daadwerkelijk democratisch blijft. Nog één nuance: ik zeg niet dat systemen met stemrecht ALTIJD en OVERAL ondemocratisch zijn; neen, maar de KANS dat ze sociaal onrechtvaardig en ondemocratisch zijn is REËEL. Met de stemplicht neem je die kans weg. Ik vind dat je met zoiets belangrijks als de democratie - waar miljoenen mensen hebben voor gevochten - alle middelen moet inzetten om het democratisch gehalte ervan te garanderen. De stemplicht is daar een belangrijk instrument toe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Blijkbaar is het bijzonder genoeg om mensen daarvoor voor de rechtbank te dagen.
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zal wrslk mijn burgerplicht tot in den treure doen. Maar daarom moet je anderen daar niet toe verplichten. Integendeel, indien de formele regels correct zijn kun je meer bereiken met stemrecht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
|
![]() Ik wil trouwens geen rabiate verdediger van de stemplicht zijn hé.
We kunnen allerlei compromissen bedenken: -er een voorwaarde aan koppelen: verkiezingen zijn pas geldig op voorwaarde bijvoorbeeld dat de opkomst boven de 75% ligt -een hybride vorm: stemplicht voor de groep tussen 18 en 65 jaar, stemrecht voor de groep tussen 14 en 18 jaar en voor 65+ (om de steeds grotere impact van de vergrijzing op de verkiezingen sociaal te corrigeren) - in Brazilië werkt dat zo etc... veel is mogelijk. Maar zomaar tout court de stemplicht afschaffen zou ridicuul zijn en totaal onverantwoord. Zeker in België, waar dan nog allerlei fascistische regels bestaan die het kleinere partijen onmogelijk maakt een eerlijke kans te krijgen. Laatst gewijzigd door C2C : 18 juni 2007 om 01:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
|
![]() Citaat:
Als ge niet eens voorstander zijt van het basisprincipe van de democratie - dat verkiezingen een gemeenschap op een representatieve wijze moeten vertegendwoordigen - wat zit gij hier dan eigenlijk te doen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Overigens vind ik niet dat ik mijn stem moet geven als er niemand tussen de kandidaten zit die ik in mijn naam wil afvaardigen. Dat een ander dat doet, ik hoef aan die spielerei niet mee te doen. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Minister
|
![]() Misschien werd geconstateerd dat de echte foert stemmen verdwenen zijn, dat deze niet meer naar de winnende partij gaat.
Dat de protest stemmen naar en partij gaat die de groten niet zo graag hebben.
Al heb ik dyslexie, toch probeer ik mijn denken te beschrijven. Ik droom van een kanton systeem hier, met veilig vlot functioneel bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Hoeft dit vernieuwend te zijn? Er zijn nuttige dingen die vernieuwender zijn. Stemplicht is het minste in een particratie. In een democratie? Blijf gerust in uw bed liggen godver.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
je hebt gelijk: maak het nog wat erger voor je PS : veel succes met de strijd tegen het afschaffen van de stemplicht, mijn held mhoehaa Laatst gewijzigd door born2bewild : 18 juni 2007 om 06:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nogmaals: leer lezen wat er staat en niet wat jij denkt dat er staat. Kom vervolgens nederig je verontschuldigingen aanbieden.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Begin je al door te krijgen dat je je weer eens onsterfelijk belachelijk gemaakt hebt?
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ben jij een commaneuker? ik kan nu niet echt veel tijd aan je besteden, tot later misschien. doei. Laatst gewijzigd door born2bewild : 18 juni 2007 om 06:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Lees je onderschrift nog eens grondig, liefje. En met grondig bedoel ik letter voor letter. Ik ben benieuwd of je je flater zelf gaat vinden, of dat ik een tekeningetje voor je zal moet maken... ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
toi toi toi verder met je strijd voor het behoud van de stemplicht Laatst gewijzigd door born2bewild : 18 juni 2007 om 06:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Minister
|
![]() Ik vind dat er voor zowel stemplicht als stemrecht argumenten op te brengen zijn. Bij stemplicht heb je het voordeel dat 100 % van de bevolking vertegenwoordigd is, wat in principe de ultieme democratie zou moeten zijn. Stemrecht is dan weer beter omdat je dan de zekerheid hebt dat de mensen die gaan stemmen ( toch op zijn minst een beetje ) achter hun keuze staan en niet gelijk wat aankruisen.
Ik ben persoonlijk eerder voorstander van stemrecht. Ik krijg er wat van als mensen lopen te zaniken omdat ze "moeten gaan stemmen". Dat ze dan maar thuisblijven, denk ik dan.
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Doet het pijn, zo plat op je smoel gaan op een publiek forum? ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |