Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wat vind je van de nieuwe "grondwet"?
Ik vind het een goede zaak 11 26,19%
Ik vind het een twijfelachtige zaak 7 16,67%
Ik vind het een slechte zaak 22 52,38%
Ik weet niet wat ik er van moet vinden 2 4,76%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2007, 09:48   #141
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
En wat is exact het probleem daarmee?
Men mag de argumenten en beweringen gebruiken die men wil maar men mag daar ook vraagtekens bij zetten, of niet?
Oud 25 juni 2007, 09:49   #142
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Men mag de argumenten en beweringen gebruiken die men wil maar men mag daar ook vraagtekens bij zetten, of niet?
Vanzelfsprekend, maar als men die overwegingen gaat gebruiken om de volksuitspraak af te zwakken of zelfs tegen een referendum te gaan pleiten, wordt het verdacht.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 09:54   #143
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vanzelfsprekend, maar als men die overwegingen gaat gebruiken om de volksuitspraak af te zwakken of zelfs tegen een referendum te gaan pleiten, wordt het verdacht.
En waar beweer of probeer ik zoiets te doen ? Ik stel gewoon vast dat een heel deel argumenten in wezen niks met dit verdrag te doen hebben. Als mensen vinden dat ze het verdrag moeten verwerpen omdat ze tegen stierengevechten in spanje zijn dan is dat trouwens hun keuze. Ik moet het hier niet mee eens wel moet ik deze keuze respecteren.

Laatst gewijzigd door maarte : 25 juni 2007 om 09:55.
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 11:09   #144
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
tiens dit weekend de actualiteit niet gevolgd of gaat het over de naam grondwet (what's in a name?).
Dat is de Belgische interpretatie
In Nederland is dat anders.
Kijk maar eens goed wat een grondwet is van een Natie-staat.
Verdragen tussen Staten zijn verdragen en geen grondwet.

Natuurlijk is de Begische Staat een lappen deken ,waarin geen verschil bestaat tussen grondwet ,verdragen en politieke praktijk.
Zelfs verkiezingen verlopen ongrondwettelijk.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 11:51   #145
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Dat is de Belgische interpretatie
In Nederland is dat anders.
Kijk maar eens goed wat een grondwet is van een Natie-staat.
Verdragen tussen Staten zijn verdragen en geen grondwet.

Natuurlijk is de Begische Staat een lappen deken ,waarin geen verschil bestaat tussen grondwet ,verdragen en politieke praktijk.
Zelfs verkiezingen verlopen ongrondwettelijk.
In Nederland is de grondwet ook niet zo belangrijk als de meeste mensen denken en dat komt door 1 simpele bepaling: de Nederlandse grondwet is ondergeschikt aan internationale verdragen en alle EU wet- en regelgeving wordt gezien als internationaal verdrag. Op die manier zijn er tig wetten ingevoerd die in principe in conflict staan met de grondwet. Nu is hier nog geen grof misbruik van gemaakt, maar het toont wel mooi aan hoe onbelangrijk de Nederlandse grondwet eigenlijk is.
Oud 25 juni 2007, 12:03   #146
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
In Nederland is de grondwet ook niet zo belangrijk als de meeste mensen denken en dat komt door 1 simpele bepaling: de Nederlandse grondwet is ondergeschikt aan internationale verdragen en alle EU wet- en regelgeving wordt gezien als internationaal verdrag. Op die manier zijn er tig wetten ingevoerd die in principe in conflict staan met de grondwet. Nu is hier nog geen grof misbruik van gemaakt, maar het toont wel mooi aan hoe onbelangrijk de Nederlandse grondwet eigenlijk is.
Is het dan niet simpel om dat ene artikel te veranderen?

Toch vind ik de term grondwet ,zoals Belgie perse wilt ,een term die in dit geval niet gebruikt kan worden.
Dus in feite is dit een draadje met een onzin- enquette.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 12:56   #147
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Is het dan niet simpel om dat ene artikel te veranderen?
Dat kan, maar dan moeten men meteen de hele grondwet herschrijven zodat de EU-regelgeving wel grondwettelijk is, of men moet uit de EU stappen en de regelgeving afschaffen. Beide opties vindt men momenteel de moeite niet waard en dat toont weer mooi aan hoe onbelangrijk de grondwet hier is.
Oud 25 juni 2007, 12:58   #148
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan, maar dan moeten men meteen de hele grondwet herschrijven zodat de EU-regelgeving wel grondwettelijk is, of men moet uit de EU stappen en de regelgeving afschaffen. Beide opties vindt men momenteel de moeite niet waard en dat toont weer mooi aan hoe onbelangrijk de grondwet hier is.
Internationaal fenomeen hoor, dat laatste. Je doet alsof ons land het enige is dat bepaalde zaken gedoogd die eigenlijk niet 100% grondwettelijk zijn.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 13:17   #149
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Internationaal fenomeen hoor, dat laatste. Je doet alsof ons land het enige is dat bepaalde zaken gedoogd die eigenlijk niet 100% grondwettelijk zijn.
Oh, ik wil echt de indruk niet wekken dat Nederland ën België de enige landen zijn waar men niet veel respect heeft voor de grondwet, dat is in veel landen zo. Ik heb gewoon de indruk dat de burger het belang van de grondwet overschat, terwijl de meeste politici het slechts als kleine belemmering zien om toch gewoon hun gang te gaan. De loophole inzake internationale verdragen en hoe men hier soms gebruik van maakt om de rest van de grondwet buiten spel te zetten toont dit mooi aan.

Nu kan men zich afvragen waar deze overschatting vandaan komt; persoonlijk zou ik gokken op Amerikaanse films en series waar men regelmatig met de "constitutional rights" aankomt, maar dat is natuurlijk puur giswerk. Het is trouwens een veilige gok, want Amerika de schuld geven schijnt tegenwoordig vaak te werken.
Oud 25 juni 2007, 13:35   #150
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
.........Onder de ‘Vrienden van de Grondwet’, de achttien landen die het document hadden geratificeerd, heerste verbittering.............
Waarschijnlijk 18 referenda te weinig gehouden, dan. Trouwens, welke landen eigenlijk en: hoe arm?
Oud 25 juni 2007, 13:38   #151
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh, ik wil echt de indruk niet wekken dat Nederland ën België de enige landen zijn waar men niet veel respect heeft voor de grondwet, dat is in veel landen zo. Ik heb gewoon de indruk dat de burger het belang van de grondwet overschat, terwijl de meeste politici het slechts als kleine belemmering zien om toch gewoon hun gang te gaan. De loophole inzake internationale verdragen en hoe men hier soms gebruik van maakt om de rest van de grondwet buiten spel te zetten toont dit mooi aan.

Nu kan men zich afvragen waar deze overschatting vandaan komt; persoonlijk zou ik gokken op Amerikaanse films en series waar men regelmatig met de "constitutional rights" aankomt, maar dat is natuurlijk puur giswerk. Het is trouwens een veilige gok, want Amerika de schuld geven schijnt tegenwoordig vaak te werken.
Allemaal in koor: Blame Canada!
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 25 juni 2007, 13:39   #152
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
De Benelux moet verdwijnen.
De politieke verhouding tussen Nederland en Belgie is nooit zo slecht geweest als nu.
Laat Nederland alleen met Vlaanderen verder gaan ,want met Belgie kunnen we geen zaken doen en hebben we geen overeenkomsten.
Belgie heeft de laatste dagen weer eens duidelijk laten zien dat het thuishoort bij de Middelandse Zee Staten en niet in Noord Europa.
Grote onzin; omdat nou toevallig 1 Belgische "volksvertegenwoordiger" zich tegen zijn scheen geplast voelt, zullen de BEDRIJVEN die al meer dan 15 jaar elkaar gevonden hebben, echt niet slechter gaan samenwerken. Burgers zien dit ook en laten niet meer toe dat het régentaille hier rare spelletjes mee gaat verzinnen.

Directe Democratie MOET.
Oud 25 juni 2007, 13:52   #153
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Nog erger: wetten worden helemaal niet aan de Grondwet getoetst (langzamerhand juist weer wèl aan EU-verordeningen, hoewel men die vaak tracht te omzeilen, nieuwe wetten/verordeningen doorvoeren totdat men wordt teruggefloten).

Het uniek-Nederlandse verkeerstreiterbord C9 zal hopelijk eens moeten verdwijnen; het geldt tegen kruipverkeer, fietsers, brommers èn 45km-voertuigen en mag lukraak door minstens 3 "instanties" worden geplant en uitgezaaid, maar vooral voor de 45km-voertuigen is dan vaak geen uitwijkroute voorhanden of aangegeven en niet zelden moet men dan (levensgevaarlijk) rechtsomkeert maken. Zulke dommiteiten zijn voor niemand goed en daarom verder in geen ander land bestaand.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 25 juni 2007 om 13:52.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 13:55   #154
Lord Vader
Schepen

Lord Vader's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Grondwettelijk Hof (in België) acht zich nochtans bevoegd om de inhoud van een verdrag te toetsen aan de Grondwet (niet aan alle artikelen echter), en is van mening dat geen verdrag kan worden gesloten dat in strijd is met de Grondwet. Er moet wel een onderscheid gemaakt worden tussen internationale verdragen en het Europees Gemeenschapsrecht: door artikel 34 G.W. werd het lidmaatschap bij de EG geconstitutionaliseerd en heeft het gemeenschapsrecht dus minstens een gelijke waarde als de Grondwet. Het Grondwettelijk Hof kan bovendien geen prejudiciële vragen beantwoorden die betrekking hebben op de constituerende verdragen van de EU.

Laatst gewijzigd door Lord Vader : 25 juni 2007 om 14:13.
Lord Vader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 14:30   #155
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wordt het niets eens tijd dat politici dit soort amateuristisch opvattingen
bewaren voor het cafe.
Je zou toch verwachten van bestuurders ,dat ze enige kennis in huis zouden hebben van sociale psychologie en sociologie en andere wetenschappen die we in Nederland in huis hebben.
De meeste politici lopen maar wat te roepen als kippen zonder kop en hebben geen enkel contact met de wetenschappers die ze van dienste kunnen zijn.
De EU politiek en het referendum zijn de mooiste voorbeelden om dit te illustreren.
(Plasterk vindt ik op dit moment een verademing en een gunstige uitzondering)
Dus er ligt weer voer genoeg voor studenten om een scriptie te maken.
Het heeft helemaal niets met kennis te maken. Als je een volksraadpleging pleegt wil je antwoord op de gevraagde stelling, niet een andere. Nogmaals, als ik jou vraag of je het eens bent het kabinetsbeleid, en jij zegt mij dat je het weer niet mooi vindt, dan heb ik niets aan jouw antwoord.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 14:34   #156
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een referndum kun je nooit beperken tot 1 item ,dat is nu precies de illusie
die ik bedoel.
Hoezo? De grondwet belicht misschien meerdere onderwerpen, maar het is toch zeker één onderwerp. Net zoals bijvoorbeeld een wetsvoorstel. Dat mensen objectief kunnen oordelen over zaken waarvoor ze geraadpleegd worden, zonder daarbij een heleboel lostaande zaken daarbij te halen, moet ik nog zien. In veel andere landen, waar geregeld refereda worden gehouden, is het een succes. Aangezien we in Nederland referenda niet echt gewend zijn, denk ik dat de meeste Nederlanders maar al te graag gebruik maakten van hun democratisch recht om die grondwet, die overigens geen grondwet is, de grond in te boren.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 25 juni 2007 om 14:34.
Oud 25 juni 2007, 14:37   #157
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Het heet een bindend referendum, en liefst op volksinitiatief.
In het geval van Nederland was het een volksraadpleging. Het was bindend omdat de regering beloofd had zich eraan te binden.
Citaat:
Wie is "je"? Eén of andere welwillende God met zetel in Brussel?

"Je" raadpleegt niemand. Het soevereine volk maakt de beslissingen en de uitvoerende macht heeft die uit te voeren.
Ik spreek in het algemeen; als je niet in termen van metonymia kan spreken...
Citaat:
U denkt niet in "het volk" maar u denkt wel in "de EU"?

De EU is geen persoon en kan dus niet iets hebben aan iets.
De EU is een instituut, dat verbeterd kan worden, en als gevolg dus van iets profijt kan hebben, instituut zijnde.
Oud 25 juni 2007, 14:41   #158
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Angie heeft tijdens de onderhandelingen, die door toedoen van de Oosterbuur Polen terug naar "Af" dreigde te evolueren een zeer wijze beslissing genomen : de pers inschakelen en klaar en duidelijk laten verstaan dat men best zonder Polen kan verdergaan. Hou in 's hemelsnaam een referendum in Nederland :

-Moet Nederland lid zijn van de EU 2 mogelijke antwoorden :
Ja / Nee.

Noorwegen is ook geen lid van de club en is een welvarend land, ik zie geen enkel bezwaar om de EU met Nederland te "verkleinen" we zijn al uitgebreid genoeg. Dat Nederland voor zijn export zeer afhankelijk is van de grote europese binnenmarkt is misschien een bijzaak, de produkten van de Eu lidstaten zullen dan op termijn wel at bevoordeeld geraken - maar ja dat is bepaald niet waar de rest van de EU over wakker moet liggen.
Zo lang de Noorse Olie maar geleverd wordt !
Oud 25 juni 2007, 15:18   #159
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Angie heeft tijdens de onderhandelingen, die door toedoen van de Oosterbuur Polen terug naar "Af" dreigde te evolueren een zeer wijze beslissing genomen : de pers inschakelen en klaar en duidelijk laten verstaan dat men best zonder Polen kan verdergaan. Hou in 's hemelsnaam een referendum in Nederland :

-Moet Nederland lid zijn van de EU 2 mogelijke antwoorden :
Ja / Nee.

Noorwegen is ook geen lid van de club en is een welvarend land, ik zie geen enkel bezwaar om de EU met Nederland te "verkleinen" we zijn al uitgebreid genoeg. Dat Nederland voor zijn export zeer afhankelijk is van de grote europese binnenmarkt is misschien een bijzaak, de produkten van de Eu lidstaten zullen dan op termijn wel at bevoordeeld geraken - maar ja dat is bepaald niet waar de rest van de EU over wakker moet liggen.
Zo lang de Noorse Olie maar geleverd wordt !
Je geeft dan ook zelf de reden aan waarom Noorwegen het zich kan permiteren buiten de Unie te blijven.
Oud 25 juni 2007, 15:30   #160
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Je geeft dan ook zelf de reden aan waarom Noorwegen het zich kan permiteren buiten de Unie te blijven.
Exact : de vraag is niet is het huidig verdragsontwerp aanvaardbaarder dan het vorige, de vraag is wil men "lid" zijn van de club. Het echte probleem is dat de "club" het zich niet kan veroorloven altijd alls met eenparigheid van stemmen te beslissen (de rest van het verdrag is literatuur). Indien men dus aan dat principe wil tornen/er niet van wil weten moet men gewoon de club verlaten & de invloed die er internationaal in elk geval van uitgaat ondergaan zonder er inspraak in te hebben (laten we wel wezen - ook het rijke Noorwegen ondergaat de invloed van haar grote buur). Zelfs Zwitserland is niet meer zo zeker van haar stuk dat ze "ten eeuwigen date" uit de EU zal kunnen blijven - de industriële belangen ivm export zijn ook voor dat land enorm. Om maar één ding te noemen voor de EU was Zwitserland op de rangorde van de belangrijkste fabrikanten van pharmaceutische producten een absolute wereldspeler - dat is tegenwoordig heel wat minder... idem dito overigens voor het bankwezen in het algemeen (de Chinezen en Indiërs rukken inmiddels wel redelijk agressief op).

De EU lijdt wel degelijk aan "belgische ziekte" voortdurend bezig met navelstaarderij en vorming, hervorming en vervorming van de instellingen..

Noem voor mijn part "De President" "Le grand manitou presque bleu"
de commissievoorzitter : "Der Klownesque Kanzler"
& de commissieleden : "Los picadores Especiales"

maar laat die mensen gewoon verkiezen door het EP of de "Grand Manitou bleu" door het EU volk & geef die mensen een EU nationaliteit
& dat diegenen die dat niet zien zitten ons clubje verlaten. Het VK is overigens alleen maar lid om ervoor zorg te dragen dat het continent voldoende engelstalige cultuurproducten zou blijven afnemen-
van zodra ze lid-af zijn beginnen ze die markt opnieuw te verliezen (zoals dat het geval was in de periode dat ze geen lid waren)

Laatst gewijzigd door 1handclapping : 25 juni 2007 om 15:42.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be